uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/2001 z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych 1 , w szczególności jej art. 25 ust. 2 i art. 28 ust. 5,
(1) Zważywszy na konieczność znacznego ograniczenia emisji gazów cieplarnianych w sektorze transportu oraz możliwość ograniczenia emisji gazów cieplarnianych w przypadku każdego rodzaju paliwa dzięki takim środkom jak stosowanie technik wychwytywania i składowania dwutlenku węgla oraz uwzględniając wymogi dotyczące ograniczenia emisji gazów cieplarnianych określone w dyrektywie (UE) 2018/2001 w odniesieniu do innych rodzajów paliwa, należy ustanowić minimalny próg ograniczenia emisji gazów cieplarnianych ze wszystkim rodzajów pochodzących z recyklingu paliw węglowych, wynoszący 70 %.
(2) Należy określić - na podstawie obiektywnych i niedyskryminacyjnych kryteriów - przejrzyste zasady obliczania ograniczeń emisji gazów cieplarnianych w przypadku odnawialnych ciekłych i gazowych paliw transportowych pochodzenia niebiologicznego i pochodzących z recyklingu paliw węglowych oraz ich odpowiedników kopalnych.
(3) Metodyka rozliczania emisji gazów cieplarnianych powinna uwzględniać cały cykl życia emisji z produkcji odnawialnych ciekłych i gazowych paliw transportowych pochodzenia niebiologicznego i pochodzących z recyklingu paliw węglowych oraz opierać się na obiektywnych i niedyskryminacyjnych kryteriach.
(4) Jednostki nie powinny być przyznawane za wychwytywanie CO2, które zostało już uwzględnione na podstawie innych przepisów prawa Unii. W związku z powyższym tego rodzaju wychwyconego CO2 nie należy traktować jako unikniętego przy ustalaniu emisji z dotychczasowego zastosowania lub losu materiałów wsadowych.
(5) Pochodzenie węgla wykorzystywanego w produkcji odnawialnych ciekłych i gazowych paliw transportowych pochodzenia niebiologicznego i pochodzących z recyklingu paliw węglowych nie jest istotne przy ustalaniu ograniczeń emisji w przypadku takich paliw w perspektywie krótkoterminowej, ponieważ obecnie dostępnych jest wiele źródeł węgla, który może być wychwytywany, gdy jednocześnie czynione są postępy w zakresie obniżenia emisyj- ności. W gospodarce, w której dąży się do osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 r., źródła węgla, który można wychwytywać, powinny stawać się coraz rzadsze w perspektywie średnio- i długoterminowej i w coraz większym stopniu ograniczać się do emisji CO2, które najtrudniej jest zredukować. Ponadto dalsze stosowanie odnawialnych ciekłych i gazowych paliw transportowych pochodzenia niebiologicznego i pochodzących z recyklingu paliw węglowych, które zawierają węgiel pochodzący z niezrównoważonego paliwa jest niezgodne z dążeniem do osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 r., ponieważ wiązałoby się z dalszym stosowaniem niezrównoważonych paliw i związanymi z nimi emisjami. Wychwytywania emisji z niezrównoważonych paliw nie należy zatem traktować jako nieskończonego unikania emisji przy ustalaniu ograniczeń emisji gazów cieplarnianych, uzyskanych dzięki stosowaniu odnawialnych ciekłych i gazowych paliw transportowych pochodzenia niebiologicznego oraz pochodzących z recyklingu paliw węglowych. Wychwycone emisje ze spalania niezrównoważonych paliw na potrzeby produkcji energii elektrycznej należy traktować jako emisję unikniętą do 2035 r., gdyż większość powinna zostać zredukowana w tym terminie, natomiast emisje z innych zastosowań niezrównoważonych paliw należy traktować jako emisję unikniętą do 2040 r., ponieważ te emisje utrzymają się dłużej. Daty te zostaną poddane przeglądowi pod kątem realizacji ogólnounijnego celu klimatycznego na 2040 r. w sektorach objętych dyrektywą 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 2 . Ogólnounijny cel klimatyczny na 2040 r. ma zostać zaproponowany przez Komisję najpóźniej w ciągu sześciu miesięcy od pierwszego globalnego przeglądu przeprowadzonego w ramach porozumienia paryskiego, zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1119 3 . W wyniku realizacji celu określonego w dyrektywie 2003/87/WE dodatkowo ustalony zostanie oczekiwany niedobór emisji w każdym sektorze.
(6) Należy zapobiegać emisjom wynikającym z działań wymienionych w załączniku I do dyrektywy 2003/87/WE, mianowicie z procesów przemysłowych lub ze spalania paliw niezrównoważonych, nawet jeżeli mogłyby być wychwytywane i wykorzystywane do produkcji odnawialnych ciekłych i gazowych paliw transportowych pochodzenia nie- biologicznego i pochodzących z recyklingu paliw węglowych. Emisje te podlegają ustalaniu opłat za emisję gazów cieplarnianych, co ma przede wszystkim stanowić zachętę do redukcji emisji z paliw niezrównoważonych. Jeżeli zatem takie emisje nie są brane pod uwagę na wcześniejszym etapie dzięki skutecznemu ustalaniu opłat za emisję gazów cieplarnianych, emisje te muszą być rozliczane i nie należy ich traktować jako unikniętych.
(7) Odnawialne ciekłe i gazowe paliwa transportowe pochodzenia niebiologicznego oraz pochodzące z recyklingu paliwa węglowe mogą być produkowane w różnych procesach, w wyniku których może powstać mieszanina różnych rodzajów paliwa. Metodyka oceny ograniczeń emisji gazów cieplarnianych powinna zatem umożliwiać uzyskanie rzeczywistych ograniczeń emisji z tych procesów, w tym procesów, w których powstają zarówno odnawialne ciekłe i gazowe paliwa transportowe pochodzenia niebiologicznego, jak i pochodzące z recyklingu paliwa węglowe.
(8) Aby określić intensywność emisji gazów cieplarnianych z odnawialnych ciekłych i gazowych paliw transportowych pochodzenia niebiologicznego oraz pochodzących z recyklingu paliw węglowych, należy obliczyć udział wartości energetycznej takich paliw w produkcie uzyskanym w danym procesie. W tym celu część każdego rodzaju paliwa należy określić, dzieląc ilość odpowiedniej energii wejściowej dla danego rodzaju paliwa przez całkowitą ilość odpowiedniej energii wejściowej w procesie. W przypadku produkcji odnawialnych ciekłych i gazowych paliw transportowych pochodzenia niebiologicznego należy określić, czy odpowiednią wejściową energię elektryczną należy uznać za w pełni odnawialną. Odpowiednią wejściową energię elektryczną należy liczyć jako w pełni odnawialną, jeżeli spełnione są przepisy art. 27 ust. 3 akapity piąty i szósty dyrektywy (UE) 2018/2001. W przeciwnym razie do określenia udziału energii ze źródeł odnawialnych należy wykorzystać średni udział energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych w kraju produkcji, mierzony na dwa lata przed danym rokiem. W przypadku produkcji pochodzących z recyklingu paliw węglowych za odpowiednią energię wejściową do tej produkcji można uznać wyłącznie strumienie odpadów ciekłych lub stałych pochodzenia nieodnawialnego, które nie nadają się do odzysku materiałów zgodnie z art. 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE 4 , oraz gazy odlotowe i gazy spalinowe pochodzące ze źródeł nieodnawialnych, powstałe jako nieuniknione i niezamierzone następstwo procesu produkcyjnego.
(9) Wartość kopalnego odpowiednika odnawialnych ciekłych i gazowych paliw transportowych pochodzenia niebiolo- gicznego i pochodzących z recyklingu paliw węglowych należy ustanowić na poziomie 94 gCO2eq/MJ zgodnie z wartością określoną w dyrektywie (UE) 2018/2001 w odniesieniu do biopaliw i biopłynów.
(10) Głównym celem propagowania pochodzących z recyklingu paliw węglowych jest obniżenie emisji gazów cieplarnianych poprzez zwiększenie wydajności stosowania kwalifikowalnych surowców w porównaniu z obecnymi zastosowaniami. Zważywszy na fakt, że surowce, które mogą być stosowane w produkcji pochodzących z recyklingu paliw węglowych, mogły być już wykorzystywane do produkcji energii, przy obliczaniu emisji gazów cieplarnianych należy uwzględniać emisje gazów cieplarnianych wynikające ze zmiany przeznaczenia tych "sztywnych" materiałów wsadowych w stosunku do ich obecnego zastosowania. Ta sama zasada powinna mieć zastosowanie w odniesieniu do materiałów wsadowych sztywnych uzyskanych w wyniku zintegrowanych procesów i wykorzystywanych do produkcji odnawialnych ciekłych i gazowych paliw transportowych pochodzenia niebiologicznego.
(11) Jeżeli energia elektryczna wykorzystywana do produkcji odnawialnych ciekłych i gazowych paliw transportowych pochodzenia niebiologicznego jest pobierana z sieci elektroenergetycznej i nie jest uznawana za w pełni odnawialną, należy stosować średnią intensywność emisji dwutlenku węgla związanej z energią elektryczną zużytą w państwie członkowskim, w którym produkowane jest paliwo, z uwagi na to, że najlepiej opisuje ona intensywność emisji gazów cieplarnianych w całym procesie. Ewentualnie energii elektrycznej pobranej z sieci elektroenergetycznej i wykorzystywanej w procesie produkcji odnawialnych ciekłych i gazowych paliw transportowych pochodzenia nie- biologicznego i pochodzących z recyklingu paliw węglowych, która nie kwalifikuje się jako w pełni odnawialna zgodnie z art. 27 ust. 3 dyrektywy (UE) 2018/2001 można przypisać wartości emisji gazów cieplarnianych w zależności od liczby godzin pracy z pełnym obciążeniem, przez które funkcjonuje instalacja produkująca odnawialne ciekłe i gazowe paliwa transportowe pochodzenia niebiologicznego i pochodzące z recyklingu paliwa węglowe. Jeżeli energia elektryczna wykorzystywana do produkcji odnawialnych ciekłych i gazowych paliw transportowych pochodzenia niebiologicznego jest uznawana za w pełni odnawialną zgodnie z zasadami określonymi w art. 27 dyrektywy (UE) 2018/2001, do dostaw tej energii elektrycznej należy stosować intensywność emisji dwutlenku węgla wynoszącą zero,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 10 lutego 2023 r.
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.157.20 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2023/1185 uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/2001 poprzez ustanowienie minimalnego progu ograniczenia emisji gazów cieplarnianych w przypadku pochodzących z recyklingu paliw węglowych oraz poprzez określenie metodyki oceny ograniczenia emisji gazów cieplarnianych, uzyskanego dzięki odnawialnym ciekłym i gazowym paliwom transportowym pochodzenia niebiologicznego oraz pochodzącym z recyklingu paliwom węglowym |
Data aktu: | 10/02/2023 |
Data ogłoszenia: | 20/06/2023 |
Data wejścia w życie: | 10/07/2023 |