Rozporządzenie wykonawcze 2023/1079 zatwierdzające octan (13Z)-heksadek-13-en-11-yn-1-ylu jako substancję czynną do stosowania w produktach biobójczych należących do grupy produktowej 19 zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 528/2012

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2023/1079
z dnia 2 czerwca 2023 r.
zatwierdzające octan (13Z)-heksadek-13-en-11-yn-1-ylu jako substancję czynną do stosowania w produktach biobójczych należących do grupy produktowej 19 zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 528/2012
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 528/2012 z dnia 22 maja 2012 r. w sprawie udostępniania na rynku i stosowania produktów biobójczych 1 , w szczególności jego art. 9 ust. 1 lit. a),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 7 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 528/2012 Europejska Agencja Chemikaliów ("Agencja") otrzymała w dniu 13 marca 2018 r. wniosek o zatwierdzenie octanu (13Z)-heksadek-13-en-11-yn-1-ylu jako substancji czynnej przeznaczonej do stosowania w produktach biobójczych należących do grupy produktowej 19 "Repelenty i atraktanty" zgodnie z opisem w załączniku V do tego rozporządzenia. Wniosek ten został poddany ocenie przez właściwy organ Francji ("właściwy organ oceniający").

(2) W dniu 1 czerwca 2021 r. właściwy organ oceniający przedłożył Agencji sprawozdanie z oceny i wnioski ze swojej oceny. Agencja omówiła sprawozdanie z oceny i wnioski z oceny właściwego organu oceniającego na spotkaniach technicznych.

(3) Zgodnie z art. 75 ust. 1 akapit drugi lit. a) rozporządzenia (UE) nr 528/2012 Komitet ds. Produktów Biobójczych przygotowuje opinie Agencji dotyczące wniosków o zatwierdzenie substancji czynnych. Zgodnie z art. 8 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 528/2012 w dniu 8 marca 2022 r. Komitet ds. Produktów Biobójczych przyjął opinię Agencji 2 , uwzględniając wnioski właściwego organu oceniającego.

(4) W opinii tej Agencja stwierdza, że można oczekiwać, iż produkty biobójcze należące do grupy produktowej 19 i zawierające octan (13Z)-heksadek-13-en-11-yn-1-ylu spełniają kryteria ustanowione w art. 19 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 528/2012, o ile przestrzegane są pewne warunki dotyczące ich stosowania.

(5) W swojej opinii Agencja zaleca zatwierdzenie octanu (13Z)-heksadek-13-en-11-yn-1-ylu pod warunkiem, że pozwolenie mogą uzyskać wyłącznie produkty biobójcze w postaci pasywnego, jednorazowego dozownika (np. emulsja woskowa wprowadzana do kuli) stosowanego przy użyciu pistoletu na sprężone powietrze, oraz że produkty biobójcze mogą być dopuszczone do stosowania profesjonalnego ("warunki proponowane przez Agencję"). Warunki te odpowiadają reprezentatywnemu produktowi biobójczemu i kategorii użytkownika przedstawionym we wniosku o zatwierdzenie substancji czynnej. Agencja zaproponowała nałożenie tych warunków w następstwie przyjęcia przez właściwy organ oceniający pewnych dostosowań w danych przedłożonych w celu zatwierdzenia substancji czynnej zgodnie z załącznikiem IV do rozporządzenia (UE) nr 528/2012. Właściwy organ oceniający przyjął dostosowania, ponieważ octan (13Z)-heksadek-13-en-11-yn-1-ylu jest feromonem i tym samym należy do klasy substancji uznawanych powszechnie za stwarzające niewielkie zagrożenie dla zdrowia ludzi i zwierząt oraz dla środowiska, a także z powodu bardzo niskiego narażenia ludzi i środowiska na substancję czynną przy stosowaniu reprezentatywnego produktu biobójczego.

(6) Przy zatwierdzaniu substancji czynnej ustanawia się jednak zazwyczaj restrykcyjne warunki udostępniania na rynku lub stosowania produktów biobójczych zawierających substancję czynną jeżeli podczas badania zatwierdzenia substancji czynnej zidentyfikowano ryzyko i w odniesieniu do konkretnego zastosowania nie można określić żadnych innych odpowiednich środków ograniczających to ryzyko. W swojej opinii Agencja nie stwierdziła żadnego ryzyka dla zdrowia ludzi, zdrowia zwierząt ani dla środowiska, które wymagałoby nałożenia warunków proponowanych przez Agencję. Zatwierdzenie substancji czynnej zazwyczaj nie ogranicza się jedynie do produktu reprezentatywnego i kategorii użytkownika przedstawionych we wniosku o zatwierdzenie. Ponadto nałożenie warunków proponowanych przez Agencję ograniczyłoby innowacyjność w zakresie opracowywania produktów zawierających feromony, które stanowią klasę substancji powszechnie uznawanych za budzące niewielkie obawy jeśli chodzi o zdrowie ludzi i zwierząt oraz środowisko.

(7) W związku z tym Komisja uważa, że uwzględnienie w niniejszym rozporządzeniu warunków proponowanych przez Agencję nie jest konieczne. Aby jednak podkreślić ewentualną potrzebę posiadania dodatkowych danych dotyczących substancji czynnej w celu wykazania bezpieczeństwa dla zdrowia ludzi, zdrowia zwierząt lub dla środowiska innych zastosowań w przypadku wniosku o udzielenie zezwolenia na produkty inne niż produkt reprezentatywny, należy określić, że w ocenie produktu należy zwrócić szczególną uwagę na narażenie, ryzyko i skuteczność związane z każdym z zastosowań objętych wnioskiem o udzielenie zezwolenia, ale nieuwzględnionych w ocenie ryzyka substancji czynnej na poziomie unijnym. W przypadku zastosowań prowadzących do wyższego narażenia użytkowników, osób postronnych lub środowiska w porównaniu z wynikami oceny ryzyka substancji czynnej na poziomie unijnym wnioski o pozwolenie na produkt mają zawierać dodatkowo wszystkie dane wymagane dla substancji czynnych zgodnie z załącznikiem II do rozporządzenia (UE) nr 528/2012, z zastrzeżeniem możliwości dostosowania wymogów dotyczących danych zgodnie z załącznikiem IV do tego rozporządzenia.

(8) Biorąc pod uwagę opinię Agencji, należy zatwierdzić octan (13Z)-heksadek-13-en-11-yn-1-ylu jako substancję czynną przeznaczoną do stosowania w produktach biobójczych należących do grupy produktowej 19 z zastrzeżeniem przestrzegania określonych warunków.

(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Produktów Biobójczych,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zatwierdza się octan (13Z)-heksadek-13-en-11-yn-1-ylu jako substancję czynną przeznaczoną do stosowania w produktach biobójczych należących do grupy produktowej 19 z zastrzeżeniem przestrzegania warunków określonych w załączniku.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 2 czerwca 2023 r.

ZAŁĄCZNIK

Nazwa zwyczajowa Nazwa IUPAC Numery identyfikacyjne Minimalny stopień czystości substancji czynnej (1) Data zatwierdzenia Data wygaśnięcia zatwierdzenia Grupa produktowa Warunki szczególne
Octan (13 Z)- heksadek-13-en-

11-yn-1-ylu

Nazwa IUPAC: Octan (13 Z)-heksadek-13-en-

11-yn-1-ylu

Nr WE: nieprzypisany

Nr CAS: 78617-58-0

970 g/kg suchej masy 1 czerwca 2023 r. 31 maja 2033 r. 19 Udzielanie pozwoleń na produkty biobójcze podlega następującym warunkom:

w ocenie produktu szczególną uwagę zwraca się na narażenie, ryzyko i skuteczność związane z którymkolwiek z zastosowań objętych wnioskiem o udzielenie pozwolenia, lecz nieuwzględnionych w ocenie ryzyka substancji czynnej na poziomie unijnym. W przypadku zastosowań prowadzących do wyższego narażenia użytkowników, osób postronnych lub środowiska w porównaniu z wynikami oceny ryzyka substancji czynnej na poziomie unijnym wnioski o pozwolenie na produkt zawierają wszystkie dane wymagane dla substancji czynnych zgodnie z załącznikiem II do rozporządzenia (UE) nr 528/2012, z zastrzeżeniem możliwości dostosowania wymogów dotyczących danych zgodnie z załącznikiem IV do tego rozporządzenia.

(1) Czystość wskazana w tej kolumnie oznacza minimalny stopień czystości ocenionej substancji czynnej. Substancja czynna w produkcie wprowadzanym do obrotu może posiadać taki sam lub inny stopień czystości, jeśli udowodniono, że jest ona równoważna pod względem technicznym z ocenioną substancją czynną.
1 Dz.U. L 167 z 27.6.2012, s. 1.
2 Opinia Komitetu ds. Produktów Biobójczych w sprawie wniosku o zatwierdzenie substancji czynnej: octan (13Z)-heksadek-13-en- 11-yn-1-ylu; grupa produktowa: 19; ECHA/BPC/323/2022, przyjęta w dniu 8 marca 2022 r.

Zmiany w prawie

Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Od dziś ważna zmiana dla niektórych kierowców

Nowe przepisy, które zaczną obowiązywać od wtorku, 10 września, zakładają automatyczny zwrot prawa jazdy, bez konieczności składania wniosku. Zmiana ma zapobiegać sytuacji, w której kierowcy, nieświadomi obowiązku, byli karani za prowadzenie pojazdu, mimo formalnego odzyskania uprawnień.

Robert Horbaczewski 09.09.2024
Będą zmiany w ustawie o działaniach antyterrorystycznych oraz w ustawie o ABW oraz AW

Rząd przyjął we wtorek projekt przepisów, który dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej, które dotyczą przeciwdziałania rozpowszechnianiu w Internecie treści o charakterze terrorystycznym. Wprowadzony zostanie mechanizm wydawania i weryfikowania nakazów usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do takich treści. Za egzekwowanie nowych przepisów odpowiedzialny będzie szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Od jego decyzji będzie się można odwołać do sądu.

Grażyna J. Leśniak 03.09.2024
Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.144.11

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2023/1079 zatwierdzające octan (13Z)-heksadek-13-en-11-yn-1-ylu jako substancję czynną do stosowania w produktach biobójczych należących do grupy produktowej 19 zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 528/2012
Data aktu: 02/06/2023
Data ogłoszenia: 05/06/2023
Data wejścia w życie: 25/06/2023