a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzeniem (UE) nr 165/2014 wprowadzono inteligentne tachografy, które obejmują połączenie z globalnym systemem nawigacji satelitarnej ("GNSS").
(2) Specyfikacje techniczne dotyczące budowy, sprawdzania, instalacji, użytkowania i naprawy inteligentnych tachografów oraz ich elementów składowych określono w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2016/799 2 .
(3) Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1054 3 wprowadzono nowe wymogi dotyczące inteligentnego tachografu, co wymagało zmiany jego specyfikacji technicznych. Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2021/1228 4 zmieniono zatem rozporządzenie (UE) 2016/799 w celu wprowadzenia drugiej wersji inteligentnego tachografu.
(4) Rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2021/1228 wprowadzono obowiązek korzystania przez inteligentne tachografy z uwierzytelniania komunikatów nawigacyjnych usługi otwartej Galileo ("OSNMA"), aby umożliwić uwierzytelnianie pozycji zarejestrowanych przez tachograf za pomocą Globalnego Systemu Nawigacji Satelitarnej Galileo ("GNSS").
(5) OSNMA jest obecnie w fazie testów publicznych, a deklaracja usługi ma zostać złożona dopiero po dacie wprowadzenia drugiej wersji inteligentnego tachografu w nowo rejestrowanych pojazdach. Sprawia to, że homologacja typu przyrządów rejestrujących oraz zachowanie drugiej wersji inteligentnych tachografów w następstwie przyszłej zmiany sygnału w przestrzeni w OSNMA są niepewne.
(6) Aby zapewnić zharmonizowane warunki badań i homologacji typu, a także zharmonizowane zachowanie przyrządów rejestrujących, konieczne jest zapewnienie wspólnego funkcjonowania drugiej wersji inteligentnych tachografów, zarówno przed złożeniem deklaracji usługi OSNMA, jak i po złożeniu tej deklaracji.
(7) Pierwotna druga wersja inteligentnych tachografów powinna uzyskać homologację typu na podstawie sygnału w przestrzeni OSNMA i materiału kryptograficznego dostępnego w fazie publicznych testów usługi. W celu zapewnienia, aby kierowca nie był narażony na zakłócenia po zmianie sygnału operacyjnego w przestrzeni, tachografy te powinny pomijać OSNMA do czasu, gdy możliwe będzie ich uaktualnienie umożliwiające pełne korzystanie z usługi OSNMA. Stwarza to okres przejściowy dla drugiej wersji inteligentnych tachografów w odniesieniu do korzystania z OSNMA.
(8) Te przejściowe tachografy powinny zapewniać wszystkie funkcje określone w rozdziale II rozporządzenia (UE) nr 165/2014.
(9) Oczekuje się, że po złożeniu deklaracji usługi OSNMA nie będą potrzebne żadne zmiany sprzętowe, aby tachograf mógł korzystać z operacyjnej usługi OSNMA. Należy zatem przewidzieć możliwość aktualizacji oprogramowania przejściowego tachografu w celu zapewnienia pełnego korzystania z usługi OSNMA, gdy tylko będzie ona dostępna.
(10) W świetle przyszłych zmian dotyczących dostępności i funkcjonowania OSNMA, możliwości aktualizacji tachografu w warsztacie lub ewentualnych technik manipulacji wykrytych w odniesieniu do tachografu na miejscu Komisja może ponownie ocenić, czy należy zmienić specyfikacje techniczne, a także czy konieczne jest wprowadzenie wymogu, aby przejściowe inteligentne tachografy w pełni wykorzystywały możliwości OSNMA.
(11) Należy zapewnić sektorowi odpowiedni czas na wdrożenie środków przejściowych. W związku z tym składanie wniosków o homologację typu przejściowych tachografów powinno być możliwe co najmniej do dnia 31 grudnia 2023 r. Powinna również istnieć możliwość dalszego instalowania przejściowych tachografów przez ograniczony okres po złożeniu deklaracji usługi OSNMA.
(12) Po zakończeniu okresu przejściowego organy egzekwowania prawa powinny być w stanie rozpoznać, czy zainstalowany inteligentny tachograf jest wyposażony w wersję oprogramowania, która umożliwia mu korzystanie z OSNMA Galileo.
(13) Obecna data rozpoczęcia stosowania określona w art. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/1228 uniemożliwia organom udzielającym homologacji typu udzielanie homologacji typu na urządzenia na podstawie rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/799, zgodnie ze zmianami określonymi w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2021/1228, przed dniem 21 sierpnia 2023 r. Natomiast na podstawie art. 8 ust. 1 i art. 11 rozporządzenia (UE) nr 165/2014 od tego dnia pojazdy rejestrowane po raz pierwszy w państwie członkowskim mają być wyposażone w nową wersję inteligentnego tachografu. Należy zatem zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2021/1228, aby umożliwić udzielanie homologacji typu od chwili wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
(14) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 42 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 165/2014,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 16 maja 2023 r.