Decyzja wykonawcza 2023/975 zmieniająca decyzję wykonawczą Komisji (UE) 2019/417 ustanawiającą wytyczne dotyczące zarządzania unijnym systemem szybkiej informacji "RAPEX" utworzonym na mocy art. 12 dyrektywy 2001/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów oraz funkcjonującym w jego ramach systemem zgłoszeń

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2023/975
z dnia 15 maja 2023 r.
zmieniająca decyzję wykonawczą Komisji (UE) 2019/417 ustanawiającą wytyczne dotyczące zarządzania unijnym systemem szybkiej informacji "RAPEX" utworzonym na mocy art. 12 dyrektywy 2001/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów oraz funkcjonującym w jego ramach systemem zgłoszeń

(notyfikowana jako dokument nr C(2023) 2817)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 17 maja 2023 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę 2001/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 3 grudnia 2001 r. w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów 1 , w szczególności jej art. 11 ust. 1 akapit trzeci i pkt 8 załącznika II do tej dyrektywy,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1020 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie nadzoru rynku i zgodności produktów oraz zmieniające dyrektywę 2004/42/WE oraz rozporządzenia (WE) nr 765/2008 i (UE) nr 305/2011 2 , w szczególności jego art. 20,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE 3 , w szczególności jego art. 28 ust. 1,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE 4 , w szczególności jego art. 26 ust. 1,

po konsultacji z komitetem powołanym na mocy art. 15 ust. 1 dyrektywy 2001/95/WE,

po konsultacji z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych zgodnie z art. 42 rozporządzenia (UE) 2018/1725,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2019/417 5  określa wytyczne dotyczące zarządzania unijnym systemem szybkiej informacji "RAPEX" utworzonym na mocy art. 12 dyrektywy 2001/95/WE oraz funkcjonującym w jego ramach systemem zgłoszeń.

(2) Art. 28 rozporządzenia (UE) 2018/1725 stanowi, że jeżeli co najmniej dwóch administratorów wspólnie ustala cele i sposoby przetwarzania, są oni współadministratorami. Obowiązki poszczególnych współadministratorów mogą zostać określone w prawie Unii, w szczególności w odniesieniu do wykonywania przez osobę, której dane dotyczą, przysługujących jej praw, oraz ich obowiązków w odniesieniu do podawania informacji, o których mowa w art. 15 i 16 rozporządzenia (UE) 2018/1725.

(3) Art. 26 rozporządzenia (UE) 2016/679 stanowi, że jeżeli co najmniej dwóch administratorów wspólnie ustala cele i sposoby przetwarzania danych osobowych, uznaje się ich za współadministratorów. Obowiązki poszczególnych współadministratorów mogą zostać określone w prawie Unii, w szczególności w odniesieniu do wykonywania przez osobę, której dane dotyczą, przysługujących jej praw, oraz ich obowiązków w odniesieniu do podawania informacji, o których mowa w art. 13 i 14 rozporządzenia (UE) 2016/679.

(4) Komisja i organy krajowe pełnią funkcję współadministratorów przetwarzania danych w systemie Safety Gate/RA- PEX.

(5) Należy określić podział ról i obowiązków oraz ustalenia między Komisją a organami krajowymi działającymi jako współadministratorzy na mocy art. 28 rozporządzenia (UE) 2018/1725 i art. 26 rozporządzenia (UE) 2016/679.

(6) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2019/417,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W decyzji wykonawczej (UE) 2019/417 wprowadza się następujące zmiany:

1)
art. 1 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 1

1. W załączniku I do niniejszej decyzji zawarto wytyczne dotyczące zarządzania unijnym systemem szybkiej informacji »RAPEX« utworzonym na mocy art. 12 dyrektywy 2001/95/WE oraz funkcjonującym w jego ramach systemem zgłoszeń.

2. W załączniku II do niniejszej decyzji określono zasady współadministrowania unijnym systemem szybkiej informacji »RAPEX«.";

2)
załącznik otrzymuje nazwę "Załącznik I";
3)
dodaje się załącznik II w brzmieniu określonym w załączniku do niniejszej decyzji.
Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 15 maja 2023 r.

ZAŁĄCZNIK

"ZAŁĄCZNIK II

WSPÓŁADMINISTROWANIE UNIJNYM SYSTEMEM SZYBKIEJ INFORMACJI »RAPEX« UTWORZONYM NA MOCY ART. 12 DYREKTYWY 2001/95/WE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY 6 (DYREKTYWA W SPRAWIE OGÓLNEGO BEZPIECZEŃSTWA PRODUKTÓW)

1. Przedmiot i opis przetwarzania

Aplikacja Safety Gate/RAPEX jest systemem powiadamiania służącym do szybkiej wymiany informacji między organami krajowymi państw członkowskich, organami trzech państw Europejskiego Obszaru Gospodarczego/Europej- skiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EOG/EFTA) (Islandia, Liechtenstein i Norwegia) oraz Komisją na temat środków zastosowanych w odniesieniu do produktów niebezpiecznych wykrytych na rynku Unii lub EOG/EFTA. Celem tego systemu powiadamiania jest:

– uniemożliwienie dostarczania konsumentom niebezpiecznych produktów na rynku wewnętrznym,

– w razie potrzeby, podjęcie środków naprawczych, takich jak wycofanie takich produktów z obrotu lub odzyskanie ich od użytkowników.

Wymiana informacji dotyczy środków i działań zapobiegawczych i restrykcyjnych podejmowanych w odniesieniu do niebezpiecznych produktów konsumenckich i specjalistycznych, z wyjątkiem żywności, pasz, produktów farmaceutycznych i wyrobów medycznych. System Safety Gate/RAPEX obejmuje zarówno środki zastosowane przez organy krajowe, jak i środki podjęte dobrowolnie przez podmioty gospodarcze.

2. Zakres współadministrowania

Komisja i organy krajowe działają jako współadministratorzy przetwarzania danych w systemie Safety Gate/RAPEX. »Organy krajowe« to wszystkie organy państw członkowskich i organy państw EFTA/EOG, które działają w obszarze bezpieczeństwa produktów konsumenckich i należą do sieci Safety Gate/RAPEX, łącznie z organami nadzoru rynku odpowiedzialnymi za monitorowanie zgodności produktów z wymogami bezpieczeństwa i organami odpowiedzialnymi za kontrole granic zewnętrznych.

Do celów art. 26 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 7 i art. 28 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 8 Komisja jako współadministrator danych osobowych jest odpowiedzialna za następujące czynności przetwarzania:

1) Komisja może przetwarzać informacje dotyczące środków wprowadzonych względem produktów stwarzających poważne zagrożenie, przywożonych do Unii i Europejskiej i Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub z nich wywożonych, w celu przekazania tych informacji punktom kontaktowym RAPEX.

2) Komisja może przetwarzać informacje otrzymane od państw trzecich, organizacji międzynarodowych, przedsiębiorstw lub innych systemów wczesnego ostrzegania, dotyczące produktów stwarzających zagrożenie, pochodzących z UE i spoza UE, w celu przekazania tych informacji organom krajowym.

Komisja odpowiada za zapewnienie przestrzegania obowiązków i warunków określonych w rozporządzeniu (UE) 2018/1725 w odniesieniu do tych działań.

Do kompetencji organów krajowych jako współadministratorów danych osobowych należą następujące czynności przetwarzania:

1) Organy krajowe mogą przetwarzać informacje zgodnie z art. 11 i 12 dyrektywy 2001/95/WE oraz art. 20 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1020 9 w celu przekazania tych informacji Komisji i innym państwom członkowskim oraz państwom EFTA/EOG.

2) Organy krajowe mogą przetwarzać informacje wynikające z ich działań następczych przeprowadzonych w związku ze zgłoszeniami w systemie Safety Gate/RAPEX w celu przekazania tych informacji Komisji i innym państwom członkowskim oraz państwom EFTA/EOG.

Organy krajowe odpowiadają za zapewnienie przestrzegania obowiązków i warunków określonych w rozporządzeniu (UE) 2016/679 w odniesieniu do tych działań.

3. Obowiązki, role i relacje współadministratorów w stosunku do osób, których dane dotyczą

3.1. Kategorie osób, których dane dotyczą, i danych osobowych

Współadministratorzy wspólnie przetwarzają następujące kategorie danych osobowych:

a) Dane kontaktowe użytkowników Safety Gate/RAPEX

Następujące dane mogą być przetwarzane:

– imię,

– nazwisko,

– adres e-mail,

– kraj,

– preferowany język.

b) Dane kontaktowe autorów i osób zatwierdzających zgłoszenia i uwagi przekazane za pośrednictwem systemu Safety Gate/RAPEX.

Do autorów i osób zatwierdzających należą:

– krajowe punkty kontaktowe systemu Safety Gate/RAPEX oraz inspektorzy z organów nadzoru rynku państw członkowskich i państw EFTA/EOG lub z krajowych organów odpowiedzialnych za kontrole granic zewnętrznych, którzy uczestniczą w procedurze zgłoszeniowej,

– pracownicy Komisji, tacy jak urzędnicy, pracownicy zatrudnieni na czas określony, pracownicy kontraktowi, stażyści i usługodawcy zewnętrzni.

Następujące dane mogą być przetwarzane:

– imiona autorów i osób zatwierdzających zgłoszenia i uwagi przekazane za pośrednictwem systemu Safety Gate/RAPEX,

– nazwiska autorów i osób zatwierdzających zgłoszenia i uwagi przekazane za pośrednictwem systemu Safety Gate/RAPEX,

– nazwy organów będących autorem lub podmiotem zatwierdzającym zgłoszenia i uwagi przekazane za pośrednictwem systemu Safety Gate/RAPEX,

– adresy organów będących autorem lub podmiotem zatwierdzającym zgłoszenia i uwagi przekazane za pośrednictwem systemu Safety Gate/RAPEX,

– adresy e-mail autorów i osób zatwierdzających zgłoszenia i uwagi przekazane za pośrednictwem systemu Safety Gate/RAPEX,

– numery telefonów autorów i osób zatwierdzających zgłoszenia i uwagi przekazane za pośrednictwem systemu Safety Gate/RAPEX.

c) Ponadto w systemie mogą dodatkowo zostać ujęte dwa rodzaje danych osobowych:

(i) Kiedy konieczne jest wykrycie produktów niebezpiecznych zdefiniowanych w art. 2 lit. c) dyrektywy 2001/95/WE, dane kontaktowe podmiotów gospodarczych (producentów, eksporterów, importerów, dystrybutorów lub sprzedawców detalicznych) mogą zawierać dane osobowe, które zostaną ujęte w systemie. Takie dane są wprowadzane do systemu Safety Gate/RAPEX wyłącznie przez organy krajowe na podstawie informacji zgromadzonych podczas dochodzenia.

Następujące dane podmiotów gospodarczych mogą być przetwarzane:

– nazwa,

– adres,

– miejscowość,

– kraj,

– dane kontaktowe: to pole może odnosić się do osoby fizycznej reprezentującej producentów lub upoważnionych przedstawicieli. Państwa członkowskie są jednak proszone o unikanie wprowadzania jakichkolwiek danych osobowych i korzystanie głównie z nieosobowych danych kontaktowych, takich jak ogólne adresy e-mail,

– adres kontaktowy.

(ii) Imiona i nazwiska osób, które przeprowadziły badania produktów niebezpiecznych i/lub uwierzytelniły sprawozdania z badań i które zostały dodatkowo ujęte w innych dokumentach, np. w sprawozdaniach z badań. Te dane osobowe znajdują się w załącznikach i nie można ich wyszukiwać. Państwa członkowskie są proszone o usunięcie takich danych przed przedłożeniem sprawozdania, jeżeli nie uważają tych danych za niezbędne do celów systemu.

3.2. Przekazywanie informacji osobom, których dane dotyczą

Komisja podaje informacje, o których mowa w art. 15 i 16, oraz przekazuje wszelkie komunikaty na mocy art. 17-24 i 35 rozporządzenia (UE) 2018/1725 w zwięzłej, przejrzystej, zrozumiałej i łatwo dostępnej formie, jasnym i prostym językiem. Komisja podejmuje również odpowiednie środki, aby pomóc organom krajowym w podawaniu informacji, o których mowa w art. 13 i 14, oraz przekazywaniu wszelkich komunikatów na mocy art. 19-26 i 37 rozporządzenia (UE) 2016/679 w zwięzłej, przejrzystej, zrozumiałej i łatwo dostępnej formie, jasnym i prostym językiem, na temat następujących danych:

– dane dotyczące użytkowników systemu Safety Gate/RAPEX,

– dane dotyczące autorów zgłoszeń i uwag oraz osób je zatwierdzających.

Użytkownicy systemu Safety Gate/RAPEX są informowani o przysługujących im prawach za pośrednictwem oświadczenia o ochronie prywatności dostępnego w systemie Safety Gate/RAPEX.

Organy krajowe podejmują odpowiednie środki, aby w zwięzłej, przejrzystej, zrozumiałej i łatwo dostępnej formie, jasnym i prostym językiem podawać wszelkie informacje, o których mowa w art. 13 i 14, oraz przekazywać wszelkie komunikaty na mocy art. 19-26 i 37 rozporządzenia (UE) 2016/679 dotyczące następujących danych:

– informacje o osobach prawnych, które identyfikują osobę fizyczną,

– imiona i nazwiska oraz inne dane osób, które przeprowadziły badania produktów niebezpiecznych i/lub uwierzytelniły sprawozdania z badań.

Informacje przekazuje się na piśmie, w tym drogą elektroniczną.

Przy wypełnianiu swoich obowiązków dotyczących osób, których dane dotyczą, organy krajowe stosują wzór oświadczenia o ochronie prywatności udostępniony przez Komisję.

3.3. Rozpatrywanie wniosków osób, których dane dotyczą

Osoby, których dane dotyczą, mogą wykonywać swoje prawa wynikające odpowiednio z rozporządzenia (UE) 2018/1725 i rozporządzenia (UE) 2016/679 w odniesieniu do każdego ze współadministratorów i przeciwko każdemu z nich.

Współadministratorzy rozpatrują wnioski osób, których dane dotyczą, zgodnie z procedurą ustanowioną w tym celu przez współadministratorów. Szczegółową procedurę wykonywania praw osób, których dane dotyczą, wyjaśniono w oświadczeniu o ochronie prywatności.

Współadministratorzy współpracują ze sobą i na wniosek udzielają sobie wzajemnie szybkiej i skutecznej pomocy w rozpatrywaniu wszelkich wniosków osób, których dane dotyczą.

Jeżeli jeden ze współadministratorów otrzyma wniosek osoby, której dane dotyczą, a którego rozpatrzenie nie należy do jego obowiązków, współadministrator ten niezwłocznie, a najpóźniej w ciągu siedmiu dni kalendarzowych od otrzymania wniosku, przekazuje go współadministratorowi faktycznie odpowiedzialnemu za jego rozpatrzenie. W ciągu kolejnych trzech dni kalendarzowych odpowiedzialny współadministrator wysyła potwierdzenie otrzymania wniosku do osoby, której dane dotyczą, informując jednocześnie o tym współadministratora, który otrzymał wniosek w pierwszej kolejności.

W odpowiedzi na wniosek osoby, której dane dotyczą, o dostęp do danych osobowych żaden ze współadministrato- rów nie ujawnia ani w inny sposób nie udostępnia żadnych danych osobowych przetwarzanych wspólnie, bez uprzedniej konsultacji z drugim odpowiednim współadministratorem.

4. Inne obowiązki i role współadministratorów

4.1. Bezpieczeństwo przetwarzania danych

Każdy współadministrator wdraża odpowiednie środki techniczne i organizacyjne, mające na celu:

a) zapewnienie i ochronę bezpieczeństwa, integralności i poufności wspólnie przetwarzanych danych osobowych zgodnie z decyzją Komisji (UE, Euratom) 2017/46 10 i właściwym aktem prawnym - odpowiednio - państwa członkowskiego UE lub państwa EFTA/EOG;

b) ochronę danych osobowych będących w jego posiadaniu przed wszelkiego rodzaju przetwarzaniem, utratą, wykorzystaniem, ujawnieniem lub nabyciem, które jest nieuprawnione lub niezgodne z prawem, lub przed nieuprawnionym lub niezgodnym z prawem dostępem do tych danych;

c) nieujawnianie ani niezezwalanie na dostęp do danych osobowych innej osobie niż uprzednio uzgodnieni odbiorcy lub podmioty przetwarzające.

Każdy współadministrator wdraża odpowiednie środki techniczne i organizacyjne w celu zapewnienia bezpieczeństwa przetwarzania zgodnie z - odpowiednio - art. 33 rozporządzenia (UE) 2018/1725 i art. 32 rozporządzenia (UE) 2016/679.

Współadministratorzy udzielają sobie wzajemnie szybkiej i skutecznej pomocy w przypadku cyberincydentów, w tym naruszeń ochrony danych osobowych.

4.2. Zarządzanie cyberincydentami, w tym naruszeniami ochrony danych osobowych

Współadministratorzy zajmują się cyberincydentami, w tym przypadkami naruszenia ochrony danych osobowych, zgodnie ze swoimi procedurami wewnętrznymi i obowiązującymi przepisami.

Współadministratorzy w szczególności udzielają sobie wzajemnie szybkiej i skutecznej pomocy niezbędnej do ułatwienia identyfikacji wszelkich cyberincydentów związanych z operacją wspólnego przetwarzania, w tym przypadków naruszeń ochrony danych osobowych, oraz do określenia procedur postępowania w przypadku takich incydentów.

Administratorzy powiadamiają się wzajemnie o następujących kwestiach:

a) wszelkim potencjalnym lub faktycznym ryzyku dla dostępności, poufności lub integralności danych osobowych podlegających wspólnemu przetwarzaniu;

b) wszelkich cyberincydentach, które mają związek z operacją wspólnego przetwarzania;

c) wszelkich przypadkach naruszenia ochrony danych osobowych (tj. wszelkich naruszeniach bezpieczeństwa prowadzących do przypadkowego lub niezgodnego z prawem zniszczenia, utracenia, zmodyfikowania, nieuprawnionego ujawnienia lub nieuprawnionego dostępu do danych osobowych podlegających wspólnemu przetwarzaniu), możliwych konsekwencjach naruszenia ochrony danych osobowych oraz ocenie ryzyka dla praw i wolności osób fizycznych, a także wszelkich działaniach podjętych w celu zaradzenia naruszeniu ochrony danych osobowych i zminimalizowania ryzyka naruszenia praw lub wolności osób fizycznych;

d) wszelkich naruszeniach zabezpieczeń technicznych lub organizacyjnych operacji wspólnego przetwarzania.

Każdy ze współadministratorów jest odpowiedzialny za wszelkie cyberincydenty, w tym naruszenia ochrony danych osobowych, do których dochodzi w wyniku naruszenia zobowiązań danego współadministratora wynikających z niniejszej decyzji oraz odpowiednio rozporządzenia (UE) 2018/1725 i rozporządzenia (UE) 2016/679.

Współadministratorzy dokumentują cyberincydenty (w tym naruszenia ochrony danych osobowych) i powiadamiają się wzajemnie bez zbędnej zwłoki, a najpóźniej w ciągu 48 godzin od uzyskania informacji o cyberincydencie (w tym o naruszeniu ochrony danych osobowych).

Współadministrator odpowiedzialny za naruszenie ochrony danych osobowych dokumentuje i zgłasza je Europejskiemu Inspektorowi Ochrony Danych lub właściwemu krajowemu organowi nadzorczemu. Współadministrator dokonuje zgłoszenia bez zbędnej zwłoki - w miarę możliwości nie później niż 72 godziny po uzyskaniu informacji o naruszeniu ochrony danych osobowych - chyba że jest mało prawdopodobne, by naruszenie to skutkowało ryzykiem naruszenia praw lub wolności osób fizycznych. Współadministrator odpowiedzialny informuje o takim zgłoszeniu pozostałych współadministratorów.

Współadministrator odpowiedzialny za naruszenie ochrony danych osobowych powiadamia o tym naruszeniu zainteresowane osoby, których dane dotyczą, jeśli takie naruszenie może powodować wysokie ryzyko naruszenia praw i wolności osób fizycznych. Współadministrator odpowiedzialny informuje o takim powiadomieniu pozostałych współadministratorów.

4.3. Lokalizacja danych osobowych

Dane osobowe gromadzone do celów procesu powiadamiania za pośrednictwem systemu Safety Gate/RAPEX przechowuje i gromadzi się w aplikacji Safety Gate/RAPEX obsługiwanej przez Komisję w celu zapewnienia, aby dostęp do aplikacji był ograniczony wyłącznie do wyraźnie określonych osób, a tym samym aby dane przechowywane w tej aplikacji były dobrze chronione.

Dane osobowe zgromadzone do celów operacji przetwarzania przetwarza się wyłącznie na terytorium UE/EOG i nie mogą zostać przekazane poza to terytorium, chyba że są zgodne z art. 45, 46 lub 49 rozporządzenia (UE) 2016/679 albo z art. 47, 48 lub 50 rozporządzenia (UE) 2018/1725.

Zgodnie z art. 12 ust. 4 dyrektywy 2001/95/WE dostęp do systemu Safety Gate/RAPEX przysługuje państwom ubiegającym się o członkostwo, państwom trzecim lub organizacjom międzynarodowym w ramach umowy między UE a tymi państwami lub organizacjami międzynarodowymi stosownie do warunków określonych w tych umowach. Można przekazywać wybrane informacje z systemu Safety Gate/RAPEX. Takie informacje nie mogą zawierać danych osobowych.

4.4. Odbiorcy

Dostępu do danych osobowych udziela się wyłącznie upoważnionym pracownikom i podwykonawcom Komisji i organów krajowych do celów zarządzania i posługiwania się systemem Safety Gate/RAPEX, który ułatwia przetwarzanie danych. Dostęp ten musi podlegać następującym wymogom w zakresie identyfikatora i hasła:

– System Safety Gate/RAPEX jest otwarty wyłącznie dla Komisji i użytkowników konkretnie wyznaczonych przez organy państw członkowskich UE i państw EFTA/EOG, a także organy Zjednoczonego Królestwa w odniesieniu do użytkowników z Irlandii Północnej.

– Dostęp do zgromadzonych danych osobowych w systemie Safety Gate/RAPEX przyznaje się wyłącznie wyznaczonym i upoważnionym użytkownikom aplikacji, którzy posiadają identyfikator użytkownika/hasło. Dostęp do aplikacji i przyznanie hasła są możliwe jedynie na wniosek właściwego organu krajowego pod ogólnym nadzorem zespołu ds. Safety Gate/RAPEX w Komisji.

– Dostępu do zgromadzonych danych osobowych udziela się pracownikom Komisji odpowiedzialnym za prowadzenie danej operacji przetwarzania danych oraz upoważnionym osobom zgodnie z zasadą ograniczonego dostępu. Pracownicy tych służb i organów muszą przestrzegać regulaminowych, a także - w razie potrzeby - dodatkowych zobowiązań umownych do zachowania poufności.

Dostęp do zgromadzonych danych osobowych mają następujące osoby:

a) pracownicy i podwykonawcy Komisji;

b) wyznaczone punkty kontaktowe i inspektorzy z organów nadzoru rynku państw członkowskich i państw EFTA/EOG, a także organów Zjednoczonego Królestwa w odniesieniu do użytkowników z Irlandii Północnej;

c) określeni inspektorzy z organów odpowiedzialnych za kontrole granic zewnętrznych państw członkowskich UE i państw EFTA/EOG.

Osoby, które mają dostęp do wszystkich zgromadzonych danych osobowych i które mają możliwość ich modyfikowania, na wniosek, to:

a) członkowie zespołu ds. Safety Gate/RAPEX w Komisji;

b) pracownicy pomocy technicznej Safety Gate/RAPEX w Komisji.

Wykaz wszystkich punktów kontaktowych Safety Gate/RAPEX (użytkowników wyznaczonych przez organy krajowe w państwach UE/EOG) zawierający ich dane kontaktowe (imię, nazwisko, nazwa organu, adres organu, numer telefonu, faksu, adres e-mail) udostępnia się publicznie na stronie internetowej Safety Gate w portalu Europa 11 . Zarządzanie użytkownikami na szczeblu krajowym kontrolują krajowe punkty kontaktowe Safety Gate/RAPEX za pośrednictwem aplikacji Safety Gate/RAPEX.

Wszyscy użytkownicy mają dostęp do treści zgłoszeń o statusie "EC validated" (zatwierdzone przez KE). Jedynie krajowi użytkownicy Safety Gate/RAPEX mają dostęp do projektu swoich zgłoszeń (przed przekazaniem ich KE). Pracownicy Komisji i osoby upoważnione mają dostęp do zgłoszeń o statusie "przekazano KE".

Każdy współadministrator informuje wszystkich pozostałych współadministratorów o wszelkich przypadkach przekazywania danych osobowych odbiorcom w państwach trzecich lub organizacjach międzynarodowych.

5. Określone obowiązki poszczególnych współadministratorów

Komisja gwarantuje i jest odpowiedzialna za:

a) podejmowanie decyzji dotyczących sposobów, wymogów i celów przetwarzania;

b) rejestrowanie operacji przetwarzania danych;

c) ułatwienie korzystania z praw przez osoby, których dane dotyczą;

d) rozpatrywanie wniosków osób, których dane dotyczą;

e) podejmowanie decyzji dotyczących ograniczenia stosowania praw osób, których dane dotyczą, lub odstępstw od tych praw, jeśli jest to konieczne i proporcjonalne;

f) uwzględnienie ochrony prywatności już w fazie projektowania i zapewnienie domyślnej ochrony prywatności;

g) określanie i ocenę zgodności z prawem, konieczności i proporcjonalności przesyłania i przekazywania danych osobowych;

h) w razie potrzeby przeprowadzanie wcześniejszych konsultacji z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych;

i) zapewnienie, by osoby upoważnione do przetwarzania danych osobowych zobowiązały się do zachowania tajemnicy lub by podlegały odpowiedniemu ustawowemu obowiązkowi zachowania tajemnicy;

j) współpracę z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, na jego wniosek, w zakresie wykonywania jego zadań.

Organy krajowe gwarantują i są odpowiedzialne za:

a) rejestrowanie operacji przetwarzania danych;

b) zapewnianie, aby przetwarzane dane osobowe były odpowiednie, dokładne, istotne i ograniczone do tego, co jest niezbędne do osiągnięcia celu;

c) zapewnienie osobom, których dane dotyczą, przejrzystych informacji i komunikacji o ich prawach;

d) ułatwienie korzystania z praw przez osoby, których dane dotyczą;

e) korzystanie wyłącznie z usług podmiotów, które zapewniają wystarczające gwarancje wdrożenia odpowiednich środków technicznych i organizacyjnych, by przetwarzanie spełniało wymogi rozporządzenia (UE) 2016/679 i chroniło prawa osób, których dane dotyczą;

f) uregulowanie przetwarzania prowadzonego przez podmiot przetwarzający na podstawie umowy lub aktu prawnego, które podlegają prawu Unii lub prawu państwa członkowskiego zgodnie z art. 28 rozporządzenia (UE) 2016/679;

g) w razie potrzeby przeprowadzanie wcześniejszych konsultacji z krajowym organem nadzorczym;

h) zapewnienie, by osoby upoważnione do przetwarzania danych osobowych zobowiązały się do zachowania tajemnicy lub by podlegały odpowiedniemu ustawowemu obowiązkowi zachowania tajemnicy;

i) współpracę z krajowym organem nadzorczym, na jego wniosek, w zakresie wykonywania jego zadań.

6. Czas trwania przetwarzania

Współadministratorzy nie zatrzymują ani nie przetwarzają danych osobowych przez okres dłuższy niż jest to niezbędne do realizacji uzgodnionych celów i zobowiązań określonych w niniejszej decyzji, tj. przez okres konieczny do osiągnięcia celu, w którym dane te były gromadzone lub przetwarzane. W szczególności:

a) Dane kontaktowe użytkowników aplikacji Safety Gate/RAPEX przechowuje się w systemie, dopóki osoby te są użytkownikami. Dane kontaktowe usuwa się z aplikacji niezwłocznie po otrzymaniu informacji, że dana osoba nie jest już użytkownikiem systemu.

b) Dane kontaktowe inspektorów z organów nadzoru rynku państw członkowskich i państw EFTA/EOG, a także inspektorów z organów odpowiedzialnych za kontrole granic zewnętrznych podane w zgłoszeniach i uwagach przechowuje się w systemie przez okres pięciu lat od zatwierdzenia zgłoszenia lub uwagi.

c) Dane osobowe innych osób fizycznych, które mogły zostać ujęte w systemie, przechowuje się w formie umożliwiającej identyfikację przez 30 lat od momentu wprowadzenia informacji do systemu Safety Gate/RAPEX, co odpowiada szacunkowej maksymalnej długości cyklu życia kategorii produktów takich jak urządzenia elektryczne lub pojazdy silnikowe.

Komisja blokuje, koryguje lub usuwa dane osób, których dane dotyczą, na ich uzasadniony wniosek w terminie jednego miesiąca od otrzymania wniosku.

7. Odpowiedzialność za nieprzestrzeganie przepisów

Komisja ponosi odpowiedzialność za nieprzestrzeganie przepisów zgodnie z rozdziałem VIII rozporządzenia (UE) 2018/1725.

Organy państw członkowskich UE ponoszą odpowiedzialność za nieprzestrzeganie przepisów zgodnie z rozdziałem VIII rozporządzenia (UE) 2016/679.

8. Współpraca między współadministratorami

Każdy współadministrator, po otrzymaniu odnośnego wniosku, zapewnia szybką i skuteczną pomoc pozostałym współadministratorom w wykonaniu niniejszej decyzji, przestrzegając przy tym wszystkich mających zastosowanie wymogów zawartych odpowiednio w rozporządzeniu (UE) 2018/1725 i rozporządzeniu (UE) 2016/679 oraz innych mających zastosowanie przepisów o ochronie danych.

9. Rozstrzyganie sporów

Współadministratorzy dążą do polubownego rozstrzygania wszelkich sporów wynikających z wykładni lub stosowania niniejszej decyzji lub z nią związanych.

Jeśli w dowolnym momencie między współadministratorami wystąpi wątpliwość, spór lub różnica w odniesieniu do niniejszej decyzji lub w związku z niniejszą decyzją, współadministratorzy dołożą wszelkich starań, aby rozstrzygnięcie nastąpiło w drodze konsultacji.

Zaleca się, aby wszystkie spory rozstrzygano na szczeblu operacyjnym w miarę ich powstawania oraz aby ich rozstrzyganiem zajmowały się punkty kontaktowe, o których mowa w pkt 10 niniejszego załącznika i które są podane na ogólnodostępnej stronie internetowej Safety Gate w portalu Europa.

Celem konsultacji jest dokonanie przeglądu i uzgodnienie, w miarę możliwości, działań podejmowanych w celu rozwiązania powstałego problemu, a współadministratorzy prowadzą w tym celu negocjacje w dobrej wierze. Każdy współadministrator musi odpowiedzieć na wniosek o polubowne rozstrzygnięcie sporu w ciągu 7 dni roboczych od złożenia takiego wniosku. Termin polubownego rozstrzygnięcia sporu wynosi 30 dni roboczych od daty złożenia wniosku.

Jeśli sporu nie można rozstrzygnąć polubownie, każdy współadministrator może skorzystać z mediacji lub postępowania sądowego w następujący sposób:

a) w przypadku mediacji współadministratorzy wspólnie wyznaczają akceptowanego przez każdego z nich mediatora, który będzie odpowiedzialny za ułatwienie rozstrzygnięcia sporu w terminie dwóch miesięcy od skierowania do niego sporu;

b) w przypadku postępowania sądowego sprawę kieruje się do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej zgodnie z art. 272 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

10. Punkty kontaktowe do spraw współpracy między współadministratorami

Każdy współadministrator wyznacza jeden punkt kontaktowy, z którym pozostali współadministratorzy mogą się kontaktować w sprawie zapytań, skarg oraz informacji w zakresie niniejszej decyzji.

Szczegółowy wykaz wszystkich punktów kontaktowych wyznaczonych przez Komisję i organy krajowe w państwach UE/EOG, zawierający ich dane kontaktowe (imię, nazwisko, nazwa organu, adres organu, numer telefonu, faksu, adres e-mail) udostępnia się publicznie na stronie internetowej Safety Gate w portalu Europa.".

1 Dz.U. L 11 z 15.1.2002, s. 4.
2 Dz.U. L 169 z 25.6.2019, s. 1.
3 Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39.
4 Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1.
5 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2019/417 z dnia 8 listopada 2018 r. ustanawiająca wytyczne dotyczące zarządzania unijnym systemem szybkiej informacji "RAPEX" utworzonym na mocy art. 12 dyrektywy 2001/95/WE w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów oraz funkcjonującym w jego ramach systemem zgłoszeń (Dz.U. L 73 z 15.3.2019, s. 121).
6 Dyrektywa 2001/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 3 grudnia 2001 r. w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów (Dz.U. L 11 z 15.1.2002, s. 4).
7 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1).
8 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).
9 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1020 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie nadzoru rynku i zgodności produktów oraz zmieniające dyrektywę 2004/42/WE oraz rozporządzenia (WE) nr 765/2008 i (UE) nr 305/2011 (Dz.U. L 169 z 25.6.2019, s. 1).
10 Decyzja Komisji (UE, Euratom) 2017/46 z dnia 10 stycznia 2017 r. w sprawie bezpieczeństwa systemów teleinformatycznych w Komisji Europejskiej (Dz.U. L 6 z 11.1.2017, s. 40).

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.132.77

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2023/975 zmieniająca decyzję wykonawczą Komisji (UE) 2019/417 ustanawiającą wytyczne dotyczące zarządzania unijnym systemem szybkiej informacji "RAPEX" utworzonym na mocy art. 12 dyrektywy 2001/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów oraz funkcjonującym w jego ramach systemem zgłoszeń
Data aktu: 15/05/2023
Data ogłoszenia: 17/05/2023
Data wejścia w życie: 17/05/2023