Rozporządzenie delegowane 2023/944 w sprawie zmiany i sprostowania regulacyjnych standardów technicznych określonych w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2017/587 w odniesieniu do niektórych wymogów w zakresie przejrzystości mających zastosowanie do transakcji na instrumentach udziałowych

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2023/944
z dnia 17 stycznia 2023 r.
w sprawie zmiany i sprostowania regulacyjnych standardów technicznych określonych w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2017/587 w odniesieniu do niektórych wymogów w zakresie przejrzystości mających zastosowanie do transakcji na instrumentach udziałowych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jego art. 4 ust. 6 akapit trzeci, art. 7 ust. 2 akapit trzeci, art. 14 ust. 7 akapit trzeci, art. 20 ust. 3 akapit trzeci, art. 22 ust. 3 akapit drugi i art. 23 ust. 3 akapit trzeci,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Uwzględniając doświadczenia zdobyte w związku ze stosowaniem rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2017/587 2 , mając na względzie stwierdzone niespójne stosowanie przepisów, które opierają się na tym, czy dana transakcja jest lub nie jest "transakcj ą wpływającą na poziom ceny", oraz biorąc pod uwagę zmiany w praktykach handlowych wynikające z rozwoju technologicznego i zmian w zachowaniach uczestników rynku, co umożliwia publikację informacji z krótszym opóźnieniem, konieczna jest zmiana niektórych przepisów tego rozporządzenia delegowanego.

(2) Pojęcie transakcji niewpływających na poziom ceny, które ma znaczenie dla stosowania zwolnienia dotyczącego negocjowanych transakcji, obowiązku obrotu akcjami, a także zwolnienia z wymogów w zakresie przejrzystości posttransakcyjnej w odniesieniu do transakcji dwustronnych, było różnie interpretowane przez nadzorowane podmioty, co doprowadziło do niespójnej publikacji informacji służących przejrzystości posttransakcyjnej. Aby poprawić przejrzystość i jakość danych, a ostatecznie ułatwić agregację danych, konieczne jest uproszczenie i doprecyzowanie systemu sprawozdawczo ści mającego zastosowanie do transakcji na instrumentach udziałowych. Aby uniknąć rozbieżnych interpretacji, należy ujednolicić różne przepisy, które opierają się na pojęciu transakcji niewpływających na poziom ceny, zawarte zarówno w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2017/587, jak i w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2017/590 3  dotyczącym zgłaszania transakcji właściwym organom. W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2017/590 uwzględniono wszystkie transakcje, które należy objąć zwolnieniem z wymogów w zakresie sprawozdawczości, należy zatem usunąć poszczególne transakcje uwzględnione w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2017/587.

(3) Dostosowanie pojęcia transakcji niewpływających na poziom ceny do pojęcia transakcji w rozumieniu rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/590 czyni zbędną definicję "transakcji typu »give-up« " lub "transakcji typu »give- in« ", ponieważ definicja ta była stosowana jedynie w przepisach dotyczących zdefiniowanych w ten sposób transakcji. Ponadto w tym rozporządzeniu delegowanym nie jest stosowana definicja "transakcji finansowanej z użyciem papierów wartościowych". W związku z tym definicje te należy skreślić.

(4) Chociaż przejrzystość przedtransakcyjna w odniesieniu do instrumentów udziałowych i instrumentów o cechach instrumentów udziałowych wzrosła w wyniku stosowania rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/587, poziom przejrzystości przedtransakcyjnej w czasie rzeczywistym pozostaje niski w przypadku funduszy inwestycyjnych typu ETF. Jest to konsekwencją znacznego (zarówno pod względem liczby transakcji, jak i ich wolumenu) odsetka transakcji na funduszach inwestycyjnych typu ETF obecnie korzystaj ących ze zwolnienia, w szczególności zwolnienia ze względu na dużą skalę przewidzianego w art. 4 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (UE) nr 600/2014. W związku z tym cel tego rozporządzenia, jakim miało być zwiększenie przejrzystości na rynku funduszy inwestycyjnych typu ETF, nie został w pełni osiągnięty. Aby zwiększyć przejrzystość przedtransakcyjną w czasie rzeczywistym w odniesieniu do funduszy inwestycyjnych typu ETF, konieczne jest zatem podwyższenie progu mającego zastosowanie do tych funduszy, powyżej którego przysługuje zwolnienie - ze względu na dużą skalę zleceń - z obowiązku stosowania przejrzystości przedtransakcyjnej. Podwyższenie tego progu zagwarantuje, że więcej transakcji dotyczących funduszy inwestycyjnych typu ETF będzie podlegało wymogom w zakresie przejrzystości przedtransakcyjnej w czasie rzeczywistym, przy jednoczesnym zapewnieniu wystarczaj ącej ochrony przed wpływem dużych zleceń na poziom cen.

(5) Podobnie przejrzystość posttransakcyjna w odniesieniu do funduszy inwestycyjnych typu ETF pozostaje na niskim poziomie, przy czym odsetek transakcji na funduszach inwestycyjnych typu ETF, których publikacja podlega odroczeniu, pozostaje znacznie wyższy niż w przypadku akcji i innych instrumentów udziałowych. W celu zapewnienia, aby więcej transakcji na funduszach inwestycyjnych typu ETF podlegało wymogowi przejrzystości posttransakcyjnej w czasie rzeczywistym, konieczne jest zwiększenie minimalnej kwalifikuj ącej się wielkości transakcji na tego rodzaju funduszach, którym przysługiwałoby odroczenie publikacji o 60 minut. To podwyższenie progu zapewnia właściwą równowagę między zwiększeniem przejrzystości w czasie rzeczywistym a zapewnieniem wystarczającej ochrony przed potencjalnymi negatywnymi skutkami upubliczniania dużych zleceń.

(6) Uczestnicy rynku różnie interpretuj ą wymogi w zakresie przejrzystości przedtransakcyjnej dla hybrydowych systemów transakcyjnych, co doprowadziło do niespójnego ujawniania przez operatorów takich systemów informacji służących przejrzystości przedtransakcyjnej. Systemy hybrydowe to systemy łączące co najmniej dwa systemy transakcyjne. W celu zapewnienia, aby operatorzy takich systemów ujawniali odpowiednie informacje służące przejrzystości przedtransakcyjnej w sposób spójny w całej Unii, w odniesieniu do hybrydowych systemów transakcyjnych należy wprowadzić wymogi w zakresie przejrzystości przedtransakcyjnej, które będą spójne z wymogami mającymi zastosowanie do poszczególnych systemów, z których składa się system hybrydowy.

(7) Zmiany technologiczne i rynkowe, takie jak zwiększone wykorzystanie systemów charakteryzujących się mniejszym opóźnieniem, umożliwiają uczestnikom rynku wcześniejsze przekazywanie informacji na temat transakcji. Mając to na względzie, czas, na jaki publikacja informacji posttransakcyjnych dla transakcji zrealizowanych mniej niż 2 godziny przed końcem dnia sesyjnego może zostać odroczona (maksymalnie do południa następnego dnia sesyjnego), jest niepotrzebnie długi. Aby zapewnić odpowiednio szybką publikację informacji posttransakcyjnych, czas ten należy zatem skrócić tak, aby moment publikacji przypadał nie później niż o godz. 9.00 czasu lokalnego następnego dnia sesyjnego.

(8) Systemy obrotu, zatwierdzone podmioty publikujące i firmy inwestycyjne nie interpretuj ą w sposób spójny wymogów dotyczących podawania do wiadomości publicznej informacji służących przejrzystości posttransakcyjnej oraz dotyczących informacji, które mają być przekazywane Europejskiemu Urzędowi Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) i właściwym organom do celów wyliczeń dotyczących przejrzystości. W rezultacie takie informacje są niekompletne, niedokładne lub niespójne. Podważa to użyteczność takich informacji oraz jakość i dokładność wyliczeń dotyczących przejrzystości w oparciu o przekazane dane. Aby promować spójne stosowanie wymogów w zakresie przejrzystości posttransakcyjnej w całej Unii, konieczne jest zatem doprecyzowanie treści wniosków o udostępnienie danych, a w szczególności szczegółowych informacji, które mają być ujawniane przez systemy obrotu, zatwierdzone podmioty publikujące i dostawców informacji skonsolidowanych przy przekazywaniu ESMA i właściwym organom danych referencyjnych i danych ilościowych.

(9) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2017/587.

(10) Aby umożliwić systemom obrotu, zatwierdzonym podmiotom publikującym i firmom inwestycyjnym wprowadzenie wymaganych zmian w ich systemach, niektóre zmiany wprowadzone niniejszym rozporządzeniem powinny mieć zastosowanie od dnia 1 stycznia 2024 r. Aby zapewnić pewność i ciągłość prawa w odniesieniu do transakcji wykonanych przed dniem 1 stycznia 2024 r., które opublikowano lub zmieniono po tej dacie, do tych transakcji nadal powinny mieć zastosowanie przepisy art. 2, 6 i 13 rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/587 oraz załącznika I do tego rozporządzenia w brzmieniu obowiązującym w dniu 31 grudnia 2023 r.

(11) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez ESMA.

(12) ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych kosztów i korzyści, które mogą się z nim wiązać, oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 4 ,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zmiany w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2017/587

W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2017/587 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 1 uchyla się pkt 2 i 3;
2)
w art. 2 wprowadza się następujące zmiany:
a)
uchyla się lit. d)-i);
b)
dodaje się lit. j) w brzmieniu:

"j) transakcja nie stanowi transakcji do celów art. 26 rozporządzenia (UE) nr 600/2014 zgodnie z art. 2 ust. 5 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2017/590 * .";

3)
w art. 6 wprowadza się następujące zmiany:
a)
uchyla się lit. d)-i);
b)
dodaje się lit. k) w brzmieniu:

"k) transakcja nie stanowi transakcji do celów art. 26 rozporządzenia (UE) nr 600/2014 zgodnie z art. 2 ust. 5 rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/590.";

4)
art. 7 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Zlecenie dotyczące funduszu inwestycyjnego typu ETF uznaje się za zlecenie, którego skala jest duża, w przypadku gdy wielkość zlecenia wynosi co najmniej 3 000 000 EUR.";

5)
w art. 13 uchyla się lit. b), c) i d);
6)
art. 15 ust. 3 lit. b) otrzymuje brzmienie:

"b) nie później niż w momencie otwarcia następnego dnia sesyjnego na najodpowiedniejszym rynku w sensie płynności - dla transakcji nieuwzględnionych w lit. a).";

7)
w art. 17 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Właściwe organy, operatorzy rynku i firmy inwestycyjne, w tym firmy inwestycyjne prowadzące system obrotu, wykorzystuj ą informacje opublikowane zgodnie z ust. 1 niniejszego artykułu do celów art. 4 ust. 1 lit. a) i c) oraz art. 14 ust. 2 i 4 rozporządzenia (UE) nr 600/2014 w okresie od pierwszego poniedziałku kwietnia roku, w którym opublikowano te informacje, do dnia poprzedzaj ącego pierwszy poniedziałek kwietnia kolejnego roku.";

b)
dodaje się ust. 6 i 7 w brzmieniu:

"6. W przypadku gdy ESMA lub właściwe organy zwracaj ą się o udostępnienie informacji zgodnie z art. 22 rozporządzenia (UE) nr 600/2014, systemy obrotu, zatwierdzone podmioty publikuj ące i dostawcy informacji skonsolidowanych przekazują takie informacje zgodnie z załącznikiem IV do niniejszego rozporządzenia.

7. W przypadku gdy wielkość transakcji ustalona do celów art. 7 ust. 1 i 2, art. 8 ust. 2 lit. a), art. 11 ust. 1 i art. 15 ust. 1 jest wyrażona w wartości pieniężnej, a instrument finansowy nie jest denominowany w euro, wielkość transakcji przelicza się na walutę, w której instrument finansowy jest denominowany, stosuj ąc referencyjny kurs wymiany euro Europejskiego Banku Centralnego obowiązujący na dzień 31 grudnia poprzedniego roku.";

8)
w załączniku I wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem I do niniejszego rozporządzenia;
9)
w załączniku II wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem II do niniejszego rozporządzenia;
10)
tekst załącznika III do niniejszego rozporządzenia dodaje się jako załącznik IV.
Artykuł  2

Sprostowania rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/587

W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2017/587 wprowadza się następujące sprostowania:

1)
art. 9 lit. b) otrzymuje brzmienie:

"b) rozwiązanie to jest zgodne z rozwiązaniami technicznymi równoważnymi rozwiązaniom określonym dla zatwierdzonych podmiotów publikujących w art. 14 rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/571, które ułatwiają konsolidację danych z podobnymi danymi pochodzącymi z innych źródeł;";

2)
art. 18 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 18

Odniesienie do właściwych organów

(Art. 22 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 600/2014)

Właściwym organem właściwym dla danego instrumentu finansowego odpowiedzialnym za dokonanie wyliczeń i zapewnienie publikacji informacji, o których mowa w art. 4, 7, 11 i 17, jest właściwy organ najodpowiedniejszego rynku w sensie płynności, o którym mowa w art. 26 rozporządzenia (UE) nr 600/2014 i który określono zgodnie z art. 16 rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/590.".

Artykuł  3

Przepis przejściowy

Art. 2, 6 i 13 rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/587 oraz załącznik I do tego rozporządzenia w brzmieniu obowiązującym w dniu 31 grudnia 2023 r. stosuje się nadal do transakcji wykonanych przed dniem 1 stycznia 2024 r.

Artykuł  4

Wejście w życie i rozpoczęcie stosowania

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Art. 1. pkt 2, 3, 5 i 8 stosuje się od dnia 1 stycznia 2024 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 17 stycznia 2023 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

W załączniku I do rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/587 wprowadza się następujące zmiany:
1)
tabela 1 otrzymuje brzmienie:

"Tabela 1

Opis rodzaju systemów transakcyjnych oraz odnośnych informacji podawanych do wiadomości publicznej zgodnie z art. 3

Wiersz Rodzaj systemu transakcyjnego Opis systemu transakcyjnego Informacje podawane do wiadomości publicznej
1 System trans

akcyjny oparty na arkuszu

zleceń realizowanych w trybie notowań ciągłych

System, który w oparciu o arkusz zleceń i algorytm transakcyjny funkcjonujący bez udziału człowieka zestawia w sposób ciągły zlecenia sprzedaży ze zleceniami kupna w oparciu o najlepszą dostępną cenę. Łączna liczba zleceń oraz akcji, kwitów depozytowych, jednostek funduszy inwestycyjnych typu ETF, certyfikatów oraz innych podobnych instrumentów finansowych, których dotyczą te zlecenia na każdym poziomie cenowym dla przynajmniej pięciu najlepszych poziomów cen kupna i cen sprzedaży.
2 System trans

akcyjny oparty na kwotowaniach cen

System, w którym transakcje zawiera się na podstawie gwarantowanych kwotowań, które udostępnia się uczestnikom w sposób ciągły, wymagający od animatorów rynku utrzymywania kwotowań w zakresie pozwalającym na zachowanie równowagi między potrzebami członków i uczestników, jeśli chodzi o zawieranie transakcji w skali komercyjnej, a ryzykiem, na jakie naraża się animator rynku. Najlepsza cena kupna i sprzedaży oferowana przez każdego animatora rynku dla akcji, kwitów depozytowych, funduszy inwestycyjnych typu ETF, certyfikatów oraz innych podobnych instrumentów finansowych będących przedmiotem obrotu w systemie transakcyjnym, wraz z wolumenem odpowiadającym tym cenom. Kwotowania podawane do publicznej wiadomości to kwotowania, które stanowią wiążące zobowiązanie do sprzedaży lub kupna instrumentów finansowych i które wskazują cenę instrumentów finansowych, po jakiej zarejestrowani animatorzy rynku są gotowi je kupić lub sprzedać, oraz wolumen instrumentów finansowych, który animatorzy ci są gotowi kupić lub sprzedać. W wyjątkowych warunkach rynkowych dopuszcza się jednak przez ograniczony czas publikowanie cen orientacyjnych lub jednostronnych (tylko kupna lub tylko sprzedaży).
3 System trans

akcyjny oparty na okresowych fazach ustalania kursu jednolitego

System, który zestawia zlecenia w oparciu o okresowe fazy ustalania kursu jednolitego i algorytm transakcyjny funkcjonujący bez udziału człowieka. Cena, przy której system transakcyjny stosujący fazy ustalania kursu jednolitego najpełniej zrealizuje założenia algorytmu transakcyjnego dla akcji, kwitów depozytowych, funduszy inwestycyjnych typu ETF, certyfikatów i innych podobnych instrumentów finansowych będących przedmiotem obrotu w tym systemie, a także wolumen, który uczestnicy mogliby potencjalnie zrealizować w tym systemie po tej cenie.
4 System trans

akcyjny zapytań o kwotowanie

System, w którym kwotowanie lub kwotowania są przekazywane w odpowiedzi na zapytanie o kwotowanie złożone przez jednego członka lub uczestnika lub większą ich liczbę. Kwotowanie podlega wykonaniu wyłącznie przez członka lub uczestnika, który wystosował zapytanie. Członek lub uczestnik, który wystosował zapytanie, może zawrzeć transakcję poprzez przyjęcie kwotowania lub kwotowań przekazanych mu w odpowiedzi na jego zapytanie. Kwotowania i wiążące się z nimi wolumeny udostępnione przez dowolnego członka lub uczestnika, które, jeżeli zostaną przyjęte, skutkowa łyby zawarciem transakcji zgodnie z zasadami systemu. Wszystkie kwotowania przekazane w odpowiedzi na zapytanie o kwotowanie mogą być publikowane w tym samym czasie, przy czym nie później niż w momencie, gdy stają się wykonalne.
5 Hybrydowy system trans

akcyjny

System, który obejmuje co najmniej dwa rodzaje systemów transakcyjnych,

o których mowa w wierszach 1-4 niniejszej tabeli.

W przypadku systemów hybrydowych, które łączą w sobie równolegle różne systemy transakcyjne, stosowne wymogi odpowiadaj ą wymogom w zakresie przejrzystości przed- transakcyjnej mającym zastosowanie do każdego rodzaju systemu transakcyjnego, który składa się na system hybrydowy.

W przypadku systemów hybrydowych, które łączą w sobie szeregowo co najmniej dwa systemy transakcyjne, stosowne wymogi odpowiadaj ą wymogom w zakresie przejrzystości przedtransakcyjnej mającym zastosowanie do odpowiedniego systemu transakcyjnego eksploatowanego w określonym momencie.

6 Wszelkie inne systemy transakcyjne Każdy inny rodzaj systemu transakcyjnego nieujęty w wierszach 1-5. Odpowiednie informacje na temat poziomu zleceń lub kwotowa ń oraz poziomu zainteresowania zawarciem transakcji dla akcji, kwitów depozytowych, funduszy inwestycyjnych typu ETF, certyfikatów i innych podobnych instrumentów finansowych będących przedmiotem obrotu w danym systemie transakcyjnym; w szczególności poziomy pięciu najlepszych cen kupna i sprzedaży lub kwotowa ń kupna i sprzedaży oferowanych przez każdego animatora rynku prowadzącego obrót danym instrumentem, o ile pozwalają na to właściwości mechanizmu ustalania poziomu cen równowagi na podstawie czynników podaży i popytu."
2)
tabele 3 i 4 otrzymuj ą brzmienie:

"Tabela 3

Wykaz szczegółowych informacji do celów przejrzystości posttransakcyjnej

Lp. Identyfikator pola Opis i szczegółowe informacje podlegające publikacji Rodzaj miejsca wykonania lub publikacji transakcji Format przekazywanych informacji, jak określono w tabeli 2
1 Data i godzina transakcji Data i godzina wykonania transakcji.

W przypadku transakcji wykonywanych w systemie obrotu poziom szczegółowości musi być zgodny z wymogami określonymi w art. 2 rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/574.

W przypadku transakcji niewykonywa- nych w systemie obrotu - data i godzina uzgodnienia przez strony treści następujących pól: ilość, cena, waluty jak określono w polach 31, 34 i 44 tabeli 2 w załączniku I do rozporządzenia delegowanego

Rynek regulowany (RM)

Wielostronna platforma obrotu (MTF) Zatwierdzony podmiot publikujący (APA)

Dostawca informacji skonsolidowanych (CTP)

{DATE_TIME_FORMAT}
Komisji (UE) 2017/590, kod identyfikacyjny instrumentu, klasyfikacja instrumentu i kod instrumentu bazowego, w stosownych przypadkach. W przypadku transakcji niewykonywanych w systemie obrotu zgłaszany czas podaje się z dokładnością przynajmniej do pełnej sekundy.

W przypadku gdy transakcja jest wynikiem zlecenia przekazanego osobie trzeciej przez firmę realizującą zlecenie w imieniu klienta, w sytuacji gdy warunki przekazania zlecenia określone w art. 4 rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/590 nie zostały spełnione, podaje się datę i godzinę zawarcia transakcji, a nie godzinę przekazania zlecenia.

2 Kod identyfikacyjny instru

mentu

Kod stosowany do identyfikacji instrumentu finansowego. RM, MTF, APA, CTP {ISIN}
3 Cena Cena, po której zawarto transakcję, z wyłączeniem, w stosownych przypadkach, prowizji i naliczonych odsetek.

W przypadku gdy cena wyrażona jest jako wartość pieniężna, podaje się ją w walucie głównej.

W przypadku gdy cena nie jest obecnie dostępna, ale jej ustalanie jest w toku (»PNDG«) lub cena nie ma zastosowania (»NOAP«), pola tego nie wypełnia się.

RM, MTF, APA, CTP {DECIMAL-18/13} - gdy cena jest wyrażona jako wartość pieniężna w przypadku udziałowych instrumentów finansowych i instrumentów finansowych o cechach instrumentów udziałowych

{DECIMAL-11/10} - gdy cena jest wyrażona jako wartość procentowa lub stopa zwrotu w przypadku certyfikatów i innych instrumentów finansowych o cechach instrumentów udziałowych

4 Brakująca cena W przypadku gdy cena nie jest obecnie dostępna, ale jej ustalanie jest w toku, należy wpisać »PNDG«.

W przypadku gdy cena nie ma zastosowania, należy wpisać »NOAP«.

RM, MTF, APA, CTP »PNDG« - jeżeli cena jest niedostępna

»NOAP« - jeżeli cena nie ma zastosowania

5 Waluta ceny Jednostka waluty głównej, w jakiej wyrażona jest cena (ma zastosowanie, jeżeli cena wyrażona jest jako wartość pieniężna). RM, MTF, APA, CTP {CURRENCYCODE_3}
6 Oznaczenie ceny Określenie, czy cena jest wyrażona w wartości pieniężnej, jako wartość procentowa czy jako stopa zwrotu. RM, MTF, APA, CTP »MONE« - wartość pieniężna w przypadku udziałowych instrumentów finansowych i instrumentów finansowych o cechach instrumentów udziałowych

»PERC« - wartość procentowa

w przypadku certyfikatów i innych instrumentów finansowych o cechach instrumentów udziałowych

»YIEL« - stopa zwrotu w przypadku certyfikatów i innych instrumentów finansowych o cechach instrumentów udziałowych

»BAPO« - punkty bazowe

w przypadku certyfikatów i innych instrumentów finansowych o cechach instrumentów udziałowych

7 Ilość Liczba jednostek instrumentu finansowego.

Wartość nominalna lub pieniężna instrumentu finansowego.

RM, MTF, APA, CTP {DECIMAL-18/17} - jeżeli ilość jest wyrażona jako liczba jednostek {DECIMAL-18/5} - jeżeli ilość jest wyrażona jako wartość pieniężna lub nominalna
8 Miejsce wykonania transakcji Oznaczenie miejsca wykonania transakcji. Należy stosować kod MIC segmentu zgodny z normą ISO 10383 w przypadku transakcji wykonywanych

w unijnym systemie obrotu. Jeżeli kod MIC segmentu nie istnieje, należy stosować operacyjny MIC.

W odniesieniu do instrumentów finansowych dopuszczonych do obrotu lub będących przedmiotem obrotu w systemie obrotu należy użyć kodu »SINT«, jeżeli transakcja na danym instrumencie finansowym jest wykonywana za pośrednictwem podmiotu systematycznie internali- zującego transakcje.

W odniesieniu do instrumentów finansowych dopuszczonych do obrotu lub będących przedmiotem obrotu w systemie obrotu należy użyć kodu »XOFF«, jeżeli transakcja na danym instrumencie finansowym nie jest wykonywana ani w unijnym systemie obrotu, ani za pośrednictwem podmiotu systematycznie internalizującego transakcje. Jeżeli transakcja jest wykonywana na zorganizowanej platformie obrotu poza UE, oprócz podania kodu MIC »XOFF« należy wówczas również wypełnić pole »System obrotu państwa trzeciego jako miejsce wykonania transakcji«.

RM, MTF, APA, CTP {MIC} - unijne systemy obrotu lub

»SINT« - podmiot systematycznie internalizujący transakcje »XOFF« - w innym przypadku

9 System obrotu

państwa trzeciego jako

miejsce wyko

nania transakcji

Oznaczenie systemu obrotu państwa trzeciego, w którym to systemie wykonano transakcję. Należy stosować kod MIC segmentu zgodny z normą ISO 10383. Jeżeli kod MIC segmentu nie istnieje, należy podać operacyjny MIC.

W przypadku gdy transakcja nie jest wykonywana w systemie obrotu państwa trzeciego, pola tego nie wypełnia się.

APA, CTP {MIC}
10 Data i godzina publikacji Data i godzina publikacji transakcji przez system obrotu lub zatwierdzony podmiot publikujący.

W przypadku transakcji wykonywanych w systemie obrotu poziom szczegółowości musi być zgodny z wymogami określonymi w art. 2 rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/574.

W przypadku transakcji niewykonywa- nych w systemie obrotu datę i godzinę podaje się z dokładnością przynajmniej do pełnej sekundy.

RM, MTF, APA, CTP {DATE_TIME_FORMAT}
11 Miejsce publikacji Kod stosowany do identyfikacji systemu obrotu lub zatwierdzonego podmiotu publikującego, który publikuje transakcję. CTP System obrotu: {MIC} Zatwierdzony podmiot publikujący: kod MIC segmentu zgodny z ISO 10383 (4 znaki), jeżeli istnieje. W innym przypadku - 4-znakowy kod opublikowany w wykazie dostawców usług w zakresie udostępniania informacji na stronie internetowej ESMA.
12 Kod identyfikacyjny transakcji Alfanumeryczny kod nadany przez systemy obrotu (zgodnie z art. 12 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2017/580 (1)) i zatwierdzone podmioty publikujące, który jest stosowany w każdym późniejszym odwołaniu do danej transakcji.

Kod identyfikacyjny transakcji jest niepowtarzalny, konsekwentnie stosowany i trwały w odniesieniu do zgodnego z normą ISO 10383 kodu MIC segmentu rynku i do każdego dnia sesyjnego. Jeżeli system obrotu nie stosuje kodów MIC segmentów, kod identyfikacyjny transakcji musi być niepowtarzalny, konsekwentnie stosowany i trwały w odniesieniu do każdego operacyjnego MIC i do każdego dnia sesyjnego.

RM, MTF, APA, CTP {ALPHANUM-52}
Jeżeli zatwierdzony podmiot publikujący nie stosuje kodów MIC, użyty kod musi być niepowtarzalny, konsekwentnie stosowany i trwały w odniesieniu do każdego 4-znakowego kodu stosowanego do identyfikacji danego zatwierdzonego

podmiotu publikującego i do każdego dnia sesyjnego.

Elementy składowe kodu identyfikacyjnego transakcji nie mogą zdradzać tożsamości stron transakcji, dla której przyjęto dany kod.

(1) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2017/580 z dnia 24 czerwca 2016 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych w zakresie przechowywania właściwych danych dotyczących zleceń, których przedmiotem są instrumenty finansowe (Dz.U. L 87 z 31.3.2017, s. 193).

Tabela 4

Wykaz znaczników do celów przejrzystości posttransakcyjnej

Znacznik Nazwa Rodzaj miejsca wykonania lub publikacji transakcji Opis
»BENC« Znacznik transakcji referencyjnych RM, MTF

APA

CTP

Transakcje wykonywane w oparciu o cenę, która jest wyliczana wielokrotnie w czasie według danej wartości referencyjnej, takiej jak średnia cena ważona wolumenem lub średnia cena ważona czasowo.
»NPFT« Znacznik transakcji niewpływających na poziom ceny RM, MTF

CTP

Transakcje niewpływające na poziom ceny, o których mowa w art. 2 ust. 5 rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/590.
»PORT« Znacznik transakcji portfelowych RM, MTF

APA

CTP

Transakcje, których przedmiotem jest co najmniej pięć różnych instrumentów finansowych, w przypadku gdy transakcje te są zawierane w tym samym czasie przez tego samego klienta w ramach jednego pakietu w oparciu o określoną cenę referencyjną.
»CONT« Znacznik transakcji warunkowych RM, MTF

APA

CTP

Transakcje, które są uzależnione od zakupu, sprzedaży, utworzenia lub wykupu instrumentu pochodnego lub innego instrumentu finansowego, w przypadku gdy wszystkie części składowe transakcji mają być wykonane w ramach jednego pakietu.
»ACTX« Znacznik transakcji opartych o zlecenia typu »cross« APA

CTP

Transakcje, w których firma inwestycyjna konsoliduje zlecenia klientów w ten sposób, że poszczególne zlecenia sprzedaży i zakupu realizowane są jako pojedyncza transakcja przy tym samym wolumenie i po tej samej cenie.
»SDIV« Znacznik transakcji dających prawo do dywidendy specjalnej RM, MTF

APA

CTP

Transakcje, które: wykonano w okresie po ostatnim dniu uprawniającym do nabycia akcji z prawem do dywidendy, w przypadku których prawa do dywidendy lub innej formy podziału zysku nabywa kupujący, a nie sprzedający, lub wykonano w okresie upływającym w ostatnim dniu uprawniającym do nabycia akcji z prawem do dywidendy włącznie, w przypadku których prawa do dywidendy lub innej formy podziału zysku nabywa sprzedający, a nie kupujący.
»LRGS« Znacznik zrealizowanej transakcji o dużej skali RM, MTF

APA

CTP

Transakcje, których skala jest duża w porównaniu ze standardową wielkością rynkową, w przypadku których dopuszczono odroczoną publikację na podstawie art. 15.
»RFPT« Znacznik transakcji z kursem odniesienia RM, MTF

CTP

Transakcje, które wykonano w systemach funkcjonujących zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 600/2014.
»NLIQ« Znacznik transakcji negocjowanej na płynnych instrumentach finansowych RM, MTF

CTP

Transakcje wykonane zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. b) pkt (i) rozporządzenia (UE) nr 600/2014.
»OILQ« Znacznik transakcji negocjowanej na niepłynnych instrumentach finansowych RM, MTF

CTP

Transakcje wykonane zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. b) pkt (ii) rozporządzenia (UE) nr 600/2014.
»PRIC« Znacznik transakcji negocjowanej podlegającej warunkom innym niż bieżąca cena rynkowa RM, MTF

CTP

Transakcje wykonane zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. b) pkt (iii) rozporządzenia (UE) nr 600/2014 oraz w trybie określonym w art. 6.
»ALGO« Znacznik transakcji algorytmicznej RM, MTF

CTP

Transakcje wykonane w wyniku prowadzenia przez firmę inwestycyjną handlu algorytmicznego w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 39 dyrektywy 2014/65/UE.
»SIZE« Znacznik transakcji powyżej standardowej wielkości rynkowej APA

CTP

Transakcje wykonane za pośrednictwem podmiotu systematycznie internalizującego transakcje, w przypadku których wielkość otrzymanego zlecenia była powyżej standardowej wielkości rynkowej ustalonej zgodnie z art. 11.
»ILQD« Znacznik transakcji na niepłynnym instrumencie APA

CTP

Transakcje na niepłynnych instrumentach, określonych zgodnie z art. 1-5 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2017/567 (1), wykonane za pośrednictwem podmiotu systematycznie internalizującego transakcje.
»RPRI« Znacznik transakcji wykonanych po korzystniejszej cenie APA

CTP

Transakcje wykonane za pośrednictwem podmiotu systematycznie internalizującego transakcje, które wykonano po korzystniejszej cenie zgodnie z art. 15 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 600/2014.
»CANC« Znacznik anulowania RM, MTF

APA

CTP

Stosowany w przypadku anulowania uprzednio opublikowanej transakcji.
»AMND« Znacznik zmiany RM, MTF

APA

CTP

Stosowany w przypadku zmiany uprzednio opublikowanej transakcji.
»DUPL« Znacznik wielokrotnych zgłoszeń transakcji APA Stosowany w przypadku, gdy transakcja zgłaszana jest do co najmniej dwóch zatwierdzonych podmiotów publikujących zgodnie z art. 16 ust. 1 rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/571.
(1) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2017/567 z dnia 18 maja 2016 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 w odniesieniu do definicji, przejrzystości, kompresji portfela i środków nadzorczych w zakresie interwencji produktowej i pozycji (Dz.U. L 87 z 31.3.2017, s. 90)."

ZAŁĄCZNIK  II

W załączniku II do rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/587 tabela 5 otrzymuje brzmienie:

"Tabela 5

Progi i opóźnienia związane z odroczoną publikacją dla funduszy inwestycyjnych typu ETF

Minimalna kwalifikująca się wielkość transakcji w EUR, dla której dopuszcza się opóźnienie publikacji Maksymalne opóźnienie publikacji po wykonaniu transakcji
15 000 000 60 minut
50 000 000 Koniec dnia sesyjnego"

ZAŁĄCZNIK  III

"ZAŁĄCZNIK IV

Dane, które należy przekazywać do celów określenia najbardziej właściwego rynku w sensie płynności, ŚDO i ŚWT

Tabela 1

Tabela symboli

Symbol Rodzaj danych Definicja
{ALPHANUM-n} Do n znaków alfanumerycznych Pole na tekst dowolny
{ISIN} 12 znaków alfanumerycznych Kod ISIN zgodnie z ISO 6166
{MIC} 4 znaki alfanumeryczne Kod identyfikacyjny rynku zgodnie z ISO 10383
{DATEFORMAT} Format daty zgodnie z ISO 8601 Daty muszą mieć następujący format: RRRR- MM-DD.
{DECIMAL-n/m} Liczba dziesiętna złożona z maksymalnie n cyfr łącznie, z czego maksymalnie m cyfr mogą stanowić cyfry części ułamkowej Pole numeryczne zarówno dla wartości dodatnich, jak i ujemnych.

Separatorem dziesiętnym jest »,« (przecinek).

Liczby ujemne są poprzedzone znakiem »-« (minus).

Podaje się wartości zaokrąglone, ale nie okrojone.

{INTEGER-n} Liczba całkowita złożona z maksymalnie n cyfr Pole numeryczne dla liczb całkowitych zarówno dodatnich, jak i ujemnych.

Tabela 2

Szczegółowe informacje, które należy przekazywać do celów określenia najbardziej właściwego rynku w sensie płynności, ŚDO i ŚWT (w oparciu o aktualne instrukcje dotyczące przekazywania informacji)

Numer pola Identyfikator pola Opis i szczegółowe informacje podlegające publikacji Rodzaj miejsca wykonania lub publikacji transakcji Format przekazywanych informacji, jak określono w tabeli 1
1 Kod identyfikacyjny instrumentu Kod stosowany do identyfikacji instrumentu finansowego. Rynek regulowany (RM)

Wielostronna platforma obrotu (MTF)

Zatwierdzony podmiot publikujący (APA)

Dostawca informacji skonsolidowanych (CTP)

{ISIN}
2 Data wykonania Data wykonania transakcji. RM, MTF, APA, CTP {DATEFORMAT}
3 Miejsce wykonania transakcji Kod MIC segmentu dla unijnego systemu obrotu lub podmiotu systematycznie internalizuj ącego transakcje, jeśli jest dostępny; w innym przypadku operacyjny MIC.

MIC XOFF, w przypadku gdy transakcja jest wykonywana przez firmy inwestycyjne, które nie są podmiotami systematycznie internalizuj ącymi transakcje, i nie jest wykonywana w systemie obrotu.

RM, MTF, APA, CTP {MIC} systemu

obrotu lub podmiotu systematycznie inter- nalizującego transakcje lub {MIC} - XOFF

4 Znacznik zawieszenia instrumentu Wskazuje, czy instrument był zawieszony przez cały dzień sesyjny w danym systemie obrotu w dacie wykonania.

W związku z zawieszeniem instrumentu przez cały dzień sesyjny pola 5-10 zgłasza się z wartością zerową.

RM, MTF, CTP TRUE - jeżeli instrument był zawieszony przez cały dzień sesyjny

lub FALSE - jeżeli instrument nie był zawieszony przez cały dzień sesyjny

5 Całkowita liczba transakcji Całkowita liczba transakcji wykonanych w dacie wykonania (**). RM, MTF, APA, CTP {INTEGER-18}
6 Całkowite obroty Całkowite obroty zrealizowane

w dacie wykonania, wyrażone w EUR (*) (**).

RM, MTF, APA, CTP {DECIMAL-18/5}
7 Wykonane transakcje, z wyłączeniem wszystkich transakcji objętych zwolnieniami z przejrzystości przedtransakcyjnej przewidzianymi w art. 4 ust. 1 lit. a), b) i c) rozporządzenia (UE) nr 600/2014 Całkowita liczba transakcji wykonanych w dacie wykonania, z wyłączeniem wszystkich wykonanych w tym samym dniu transakcji objętych zwolnieniami z przejrzystości przedtransakcyjnej przewidzianymi w art. 4 ust. 1 lit. a), b) i c) rozporządzenia (UE) nr 600/2014 (**). RM, MTF, CTP {INTEGER-18}
8 Całkowite zrealizowane obroty, z wyłączeniem wszystkich transakcji objętych zwolnieniami z przejrzystości przedtransakcyjnej przewidzianymi w art. 4 ust. 1 lit. a), b) i c) rozporządzenia (UE) nr 600/2014 Całkowite obroty zrealizowane

w dacie wykonania, z wyłączeniem wszystkich wykonanych w tym samym dniu transakcji objętych zwolnieniami z przejrzystości przedtransakcyjnej przewidzianymi w art. 4 ust. 1 lit. a), b) i c) rozporządzenia (UE) nr 600/2014 (*) (**).

RM, MTF, CTP {DECIMAL-18/5}
9 Całkowita liczba transakcji, z wyłączeniem wykonanych transakcji korzystających z odroczenia publikacji informacji posttransak- cyjnych ze względu na dużą skalę Całkowita liczba transakcji wykonanych w dacie wykonania, z wyłączeniem wykonanych transakcji korzystających ze zwolnienia (z przejrzystości posttransakcyjnej) ze względu na dużą skalę (**).

W przypadku akcji i kwitów depozytowych do identyfikacji tych transakcji stosuje się tylko najwyższy próg dla odnośnego przedziału średnich dziennych obrotów (ŚDO) w tabeli 4 w załączniku II.

W przypadku certyfikatów i innych podobnych instrumentów finansowych do identyfikacji tych transakcji stosuje się tylko najwyższy próg w tabeli 6 w załączniku II.

W przypadku funduszy inwestycyjnych typu ETF do identyfikacji tych transakcji stosuje się tylko najwyższy próg w tabeli 5 w załączniku II.

RM, MTF, APA, CTP {INTEGER-18}
10 Całkowite zrealizowane obroty, z wyłączeniem wykonanych transakcji korzystających z odroczenia publikacji informacji posttransak- cyjnych ze względu na dużą skalę Całkowity wolumen transakcji wykonanych w dacie wykonania, z wyłączeniem wykonanych transakcji korzystających ze zwolnienia (z przejrzystości posttransakcyjnej) ze względu na dużą skalę (*) (**).

W przypadku akcji i kwitów depozytowych do identyfikacji tych transakcji stosuje się tylko najwyższy próg dla odnośnego przedziału średnich dziennych obrotów (ŚDO) w tabeli 4 w załączniku II.

W przypadku certyfikatów i innych podobnych instrumentów finansowych do identyfikacji tych transakcji stosuje się tylko najwyższy próg w tabeli 6 w załączniku II.

W przypadku funduszy inwestycyjnych typu ETF do identyfikacji tych transakcji stosuje się tylko najwyższy próg w tabeli 5 w załączniku II.

RM, MTF, APA, CTP {DECIMAL-18/5}
(*) Obroty oblicza się jako liczbę instrumentów wymienionych między kupującymi i sprzedaj ącymi pomnożoną przez cenę jednostkową instrumentu wymienionego w ramach danej transakcji i wyraża się w EUR.

(**) Transakcji, które anulowano, nie uwzględnia się w zgłaszanych danych liczbowych.

We wszystkich przypadkach w polu tym należy podać wartość nie mniejszą niż zero, liczącą maksymalnie 18 znaków numerycznych, w tym maksymalnie 5 miejsc po przecinku.".

1 Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 84.
2 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2017/587 z dnia 14 lipca 2016 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 w sprawie rynków instrumentów finansowych w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących wymogów w zakresie przejrzystości dla systemów obrotu i firm inwestycyjnych w odniesieniu do akcji, kwitów depozytowych, funduszy inwestycyjnych typu ETF, certyfikatów i innych podobnych instrumentów finansowych oraz dotyczących obowiązku realizowania transakcji na określonych akcjach w systemie obrotu lub za pośrednictwem podmiotu systematycznie internalizującego transakcje (Dz.U. L 87 z 31.3.2017, s. 387).
3 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2017/590 z dnia 28 lipca 2016 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących zgłaszania transakcji właściwym organom (Dz.U. L 87 z 31.3.2017, s. 449).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/77/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84).
* Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2017/590 z dnia 28 lipca 2016 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących zgłaszania transakcji właściwym organom (Dz.U. L 87 z 31.3.2017, s. 449).

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.131.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2023/944 w sprawie zmiany i sprostowania regulacyjnych standardów technicznych określonych w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2017/587 w odniesieniu do niektórych wymogów w zakresie przejrzystości mających zastosowanie do transakcji na instrumentach udziałowych
Data aktu: 17/01/2023
Data ogłoszenia: 16/05/2023
Data wejścia w życie: 01/01/2024, 05/06/2023