uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 z dnia 21 października 2009 r. dotyczące wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin i uchylające dyrektywy Rady 79/117/EWG i 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 21 ust. 3 i art. 78 ust. 2,
(1) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) nr 571/2014 2 zatwierdzono ipkonazol jako substancję czynną zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1107/2009 i wymieniono go w części B załącznika do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 540/2011 3 .
(2) Po przekazaniu danych potwierdzających długoterminowe ryzyko dla ptaków ziarnożernych zgodnie z wymogami art. 1 w związku z załącznikiem I do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 571/2014, państwo członkowskie pierwotnie pełniące rolę sprawozdawcy, tj. Zjednoczone Królestwo 4 , przeprowadziło ocenę tych danych, której przeglądu dokonały następnie państwa członkowskie oraz Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd"). Na podstawie przekazanych informacji Urząd stwierdził wysokie długoterminowe ryzyko dla ptaków związane z reprezentatywnym zastosowaniem ipkonazolu 5 .
(3) W dniu 9 marca 2018 r. Komitet ds. oceny ryzyka Europejskiej Agencji Chemikaliów przyjął opinię 6 zgodnie z art. 37 ust. 4 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 7 , w której stwierdził między innymi, że ipkonazol spełnia kryteria klasyfikacji jako substancja działająca toksycznie na rozrodczość kategorii 1B.
(4) W związku z powyższym, rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2020/1182 8 zmieniono załącznik VI do rozporządzenia (WE) nr 1272/2008 i sklasyfikowano ipkonazol jako substancję działającą toksycznie na rozrodczość kategorii 1B.
(5) Zgodnie z art. 4 ust. 3 lit. e) pkt (ii) rozporządzenia (WE) nr 1107/2009, substancja czynna może zostać zatwierdzona wyłącznie w przypadku, gdy zawierający ją środek ochrony roślin nie ma żadnego niedopuszczalnego wpływu na środowisko, w szczególności w odniesieniu do wpływu na gatunki niebędące celem działania, w tym ptaki.
(6) Na mocy pkt 3.6.4 załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 substancję czynną zatwierdza się wyłącznie wtedy, gdy nie została klasyfikowana ani nie musi być sklasyfikowana zgodnie z przepisami rozporządzenia (WE) nr 1272/2008 jako substancja działająca toksycznie na rozrodczość kategorii 1B, chyba że narażenie ludzi na tę substancję czynną w środku ochrony roślin w realistycznych proponowanych warunkach stosowania jest nieistotne.
(7) Zgodnie z art. 21 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 Komisja poinformowała państwa członkowskie, Urząd oraz wnioskodawcę, iż w jej ocenie kryteria zatwierdzenia określone w art. 4 ust. 3 lit. e) pkt (ii) tego rozporządzenia oraz w pkt 3.6.4 załącznika II do tego rozporządzenia mogą już nie być spełniane, ponieważ stwierdzono istnienie wysokiego długoterminowego ryzyka dla ptaków oraz sklasyfikowano ipkonazol jako substancję działającą toksycznie na rozrodczość kategorii 1B. Komisja zwróciła się do wnioskodawcy o przedstawienie uwag.
(8) Wnioskodawca przedstawił swoje uwagi i dodatkowe informacje, które zostały uwzględnione i ocenione przez nowe państwo członkowskie pełniące rolę sprawozdawcy, tj. Belgię.
(9) Komisja zwróciła się do Urzędu o zapoznanie się z informacjami przedstawionymi przez wnioskodawcę w świetle oceny dokonanej przez nowe państwo członkowskie pełniące rolę sprawozdawcy, w szczególności o uwzględnienie ryzyka, na które narażone są ptaki z powodu reprezentatywnych zastosowań ipkonazolu oraz o stwierdzenie, czy wymogi dotyczące znikomego narażenia (w diecie lub innego) ludzi na tę substancję czynną, określone w punkcie 3.6.4 załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 1107/2009, mogą zostać uznane za spełnione.
(10) W dniu 1 lutego 2022 r. Urząd przekazał Komisji oświadczenie 9 , w którym wskazywał, że choć poziom pozostałości ipkonazolu w żywności jest niższy od wartości wzorcowej 0,01 mg/kg, co oznacza, że przewidywane narażenie na ipkonazol w diecie jest znikome, to z powodu ograniczonej reprezentatywności przedstawionych wyników badań wciąż nie ma pewności, czy stanowi on zagrożenie dla operatorów i pracowników. W szczególności w przypadku operatorów pomiary poziomu narażenia podczas czyszczenia urządzeń nie zostały uwzględnione w badaniach, a narażenie podczas pakowania zostało zminimalizowane w związku z automatyzacją tego procesu, co ograniczyło reprezentatywność badania dotyczącego powszechnych praktyk w zaprawianiu nasion w państwach Unii. Z tego powodu badanie to miało niewielką użyteczność. Co więcej, badanie miało ograniczoną wartość w odniesieniu do pracowników, ponieważ zawierało dane dotyczące zaledwie dwóch osób. Ponadto narażenie jednego z tych pracowników nie mogło zostać uznane za znikome, nawet biorąc pod uwagę użyte przez niego środki ochrony indywidualnej.
(11) Dodatkowo Urząd stwierdził, że reprezentatywne zastosowanie ipkonazolu stworzyło wysokie długoterminowe ryzyko dla ptaków, nawet po uwzględnieniu wszystkich odpowiednich udoskonaleń w procesie oceny ryzyka.
(12) Komisja zwróciła się do wnioskodawcy o przedstawienie uwag na temat oświadczenia Urzędu i jego propozycji wycofania zatwierdzenia ipkonazolu z powodu zastrzeżeń wyrażonych przez Urząd. Wnioskodawca przedstawił uwagi, które zostały dokładnie przeanalizowane.
(13) Komisja uznaje, że ipkonazol nie spełnia już kryteriów zatwierdzenia przewidzianych w art. 4 ust. 3 lit. e) pkt (ii) rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 oraz w pkt 3.6.4 załącznika II do tego rozporządzenia.
(14) Należy zatem cofnąć zatwierdzenie ipkonazolu.
(15) W związku z powyższym należy odpowiednio zmienić załącznik do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 540/2011 oraz uchylić rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 571/2014.
(16) Państwom członkowskim należy przyznać odpowiednią ilość czasu na cofnięcie zezwoleń na środki ochrony roślin zawierające ipkonazol.
(17) Jeżeli zgodnie z art. 46 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 państwa członkowskie przyznają dodatkowy okres na zużycie zapasów środków ochrony roślin zawierających ipkonazol, okres ten powinien być możliwie jak najkrótszy i upływać nie później niż 9 miesięcy po dniu wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
(18) Niniejsze rozporządzenie nie wyklucza możliwości złożenia nowego wniosku dotyczącego zatwierdzenia ipkona- zolu na podstawie art. 7 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009.
(19) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 10 maja 2023 r.
Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.125.19 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2023/939 w sprawie cofnięcia zatwierdzenia substancji czynnej ipkonazol zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009, w sprawie zmiany rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 540/2011 oraz w sprawie uchylenia rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 571/2014 |
Data aktu: | 10/05/2023 |
Data ogłoszenia: | 11/05/2023 |
Data wejścia w życie: | 31/05/2023 |