a także mając na uwadze, co następuje:(1) W dniu 31 maja 2021 r., w drodze decyzji WHA74(16), 74. Światowe Zgromadzenie Zdrowia (WHA) zaapelowało o zwołanie posiedzenia specjalnego w celu rozważenia korzyści płynących ze sporządzenia konwencji, umowy lub innego instrumentu międzynarodowego Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) w sprawie gotowości i reagowania na pandemie, z myślą o ustanowieniu międzyrządowego procesu przygotowywania projektu i negocjowania takiej konwencji, umowy lub instrumentu.
(2) W dniu 1 grudnia 2021 r., w drodze decyzji SSA2(5), podczas specjalnego posiedzenia WHA podjęto decyzję o powołaniu międzyrządowego organu negocjacyjnego, otwartego dla wszystkich państw członkowskich WHO, członków stowarzyszonych i regionalnych organizacji integracji gospodarczej, którego zadaniem będzie przygotowanie projektu i negocjacja konwencji, umowy lub innego instrumentu międzynarodowego WHO w sprawie zapobiegania pandemiom, gotowości i reagowania na nie, z myślą o przyjęciu takiego aktu na podstawie art. 19 lub na podstawie innych postanowień konstytucji WHO uznanych za odpowiednie przez międzyrządowy organ negocjacyjny.
(3) W dniu 20 stycznia 2022 r. dyrektor generalny WHO przekazał Państwom Stronom projekt zmian Międzynarodowych przepisów zdrowotnych (2005) (IHR), przedłożony zgodnie z art. 55 ust. 1 IHR przez Stany Zjednoczone Ameryki.
(4) Podczas 150. posiedzenia zarządu WHA, które odbyło się w dniach 24-29 stycznia 2022 r., podjęto decyzję, by wezwać państwa członkowskie WHO oraz w stosownych przypadkach regionalne organizacje integracji gospodarczej do podjęcia wszelkich odpowiednich środków w celu przeanalizowania ewentualnych zmian IHR.
(5) Zgodnie z Traktatem o Unii Europejskiej i Traktatem o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) w przypadku kwestii wchodzących w zakres kompetencji Unii powinna ona uczestniczyć równolegle z jej państwami członkowskimi w negocjacjach dotyczących konwencji, umowy lub innego instrumentu międzynarodowego w sprawie zapobiegania pandemiom, gotowości i reagowania na nie oraz uzupełniających zmian IHR.
(6) Zgodnie z art. 6 i 168 ust. 5 TFUE w obszarze ochrony i poprawy zdrowia ludzkiego, w tym w odniesieniu do zwalczania epidemii transgranicznych, a także w odniesieniu do monitorowania poważnych transgranicznych zagrożeń dla zdrowia, wczesnego ostrzegania w przypadku takich zagrożeń oraz ich zwalczania, działanie Unii powinno wspierać, koordynować lub uzupełniać działania państw członkowskich.
(7) Zgodnie z art. 168 ust. 7 TFUE cały proces negocjacyjny należy prowadzić w pełnym poszanowaniu obowiązków państw członkowskich w zakresie określania ich polityki dotyczącej zdrowia, jak również organizacji i świadczenia usług zdrowotnych i opieki medycznej, w tym zarządzania usługami zdrowotnymi i opieką medyczną, jak również podziału przeznaczonych na nie zasobów.
(8) Niniejsza decyzja pozostaje bez uszczerbku dla podziału kompetencji między Unią a jej państwami członkowskimi oraz dla udziału państw członkowskich w negocjacjach zgodnie z Traktatami.
(9) Zgodnie z zasadą lojalnej współpracy Komisja i państwa członkowskie powinny ściśle współpracować w trakcie procesu negocjacyjnego, w tym poprzez regularne kontakty z ekspertami technicznymi i przedstawicielami państw członkowskich w Genewie.
(10) W tym zakresie należy jak najszybciej dokonać praktycznych ustaleń, które będą mieć zastosowanie w trakcie prowadzenia negocjacji, mając na uwadze w szczególności zapewnienie skutecznej współpracy pomiędzy negocjatorem Unii a państwami członkowskimi, bez uszczerbku dla roli specjalnego komitetu w rozumieniu art. 218 ust. 4 TFUE.
(11) W stosownych przypadkach Rada powinna, w zależności od przebiegu negocjacji, zmieniać i doprecyzowywać wytyczne negocjacyjne określone w addendum do niniejszej decyzji.
(12) Negocjacje będą prowadzone w ramach WHO,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: