Rozporządzenie wykonawcze 2022/388 zmieniające rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/2066 w sprawie monitorowania i raportowania w zakresie emisji gazów cieplarnianych na podstawie dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2022/388
z dnia 8 marca 2022 r.
zmieniające rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/2066 w sprawie monitorowania i raportowania w zakresie emisji gazów cieplarnianych na podstawie dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiającą system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Unii oraz zmieniającą dyrektywę Rady 96/61/WE 1 , w szczególności jej art. 14 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2018/2066 2  ustanowiono przepisy dotyczące monitorowania i raportowania w zakresie emisji gazów cieplarnianych pochodzących z działań objętych dyrektywą 2003/87/WE, a w szczególności emisji z biomasy. Rozporządzenie to zostało zmienione rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2020/2085 3  w celu dostosowania przepisów dotyczących emisji z biomasy do zasad określonych w dyrektywie (UE) 2018/2001 4 , w szczególności w odniesieniu do odpowiednich definicji oraz kryteriów zrównoważonego rozwoju i ograniczania emisji gazów cieplarnianych, dotyczących wykorzystania biomasy. W następstwie tych zmian przepisy dotyczące kryteriów zrównoważonego rozwoju i ograniczania emisji gazów cieplarnianych w odniesieniu do wykorzystania biomasy mają zastosowanie od dnia 1 stycznia 2022 r.

(2) Stosowanie kryteriów zrównoważonego rozwoju i ograniczania emisji gazów cieplarnianych do działań objętych dyrektywą 2003/87/WE jest wymagane, aby zapewnić zrównoważony charakter biopaliw, biopłynów i paliw z biomasy wykorzystywanych do spalania oraz ich wkład w realizację celów klimatycznych i środowiskowych Unii.

(3) Coraz powszechniej uznaje się potrzebę dostosowania polityki dotyczącej bioenergii do innych celów środowiskowych oraz potrzebę zapewnienia sprawiedliwego dostępu do rynku surowca do produkcji biomasy w celu wypracowania innowacyjnych, opartych na biomasie rozwiązań o wysokiej wartości dodanej oraz przejścia na zrównoważoną biogospodarkę o obiegu zamkniętym. Państwa członkowskie powinny zatem uwzględnić dostępną zrównoważoną podaż biomasy do zastosowań energetycznych i nieenergetycznych oraz konieczność zachowania krajowych leśnych pochłaniaczy dwutlenku węgla i ekosystemów, a także zasady gospodarki o obiegu zamkniętym, zasadę kaskadowego wykorzystania biomasy oraz hierarchię postępowania z odpadami ustanowioną w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE w sprawie odpadów 5 . Unijny system handlu uprawnieniami do emisji (ETS) ma przyczynić się do osiągnięcia celów Unii dotyczących łagodzenia zmiany klimatu w odniesieniu do redukcji emisji gazów cieplarnianych. W dążeniu do tego celu kluczowe jest również dążenie do osiągnięcia szerszych celów środowiskowych, a w szczególności zapobieganie utracie różnorodności biologicznej, na którą wywiera niekorzystny wpływ pośrednia zmiana użytkowania gruntów związana z produkcją określonych biopaliw, biopły- nów i paliw z biomasy. Biorąc pod uwagę, że współczynnik zero będzie miał zastosowanie do całej biomasy w systemie ETS do czasu pełnego wdrożenia kryteriów zrównoważonego rozwoju, zachęca się państwa członkowskie, zgodnie z zawartą w Traktacie zasadą "zanieczyszczający płaci", do stosowania instrumentów i narzędzi rynkowych, którymi dysponują, takich jak podatki, w celu ograniczania wykorzystywania biomasy wyprodukowanej w sposób niezrównoważony w sektorach objętych systemem handlu uprawnieniami do emisji, aby uniknąć negatywnego wpływu na środowisko.

(4) Państwa członkowskie miały czas do dnia 30 czerwca 2021 r. na transpozycję dyrektywy (UE) 2018/2001. W wielu państwach członkowskich transpozycja tej dyrektywy nie została jeszcze zakończona.

(5) Dyrektywa (UE) 2018/2001 przewiduje przyjęcie szeregu aktów delegowanych i wykonawczych w celu wdrożenia kryteriów zrównoważonego rozwoju i ograniczania emisji gazów cieplarnianych w odniesieniu do biomasy. Przyjęcie kilku z tych aktów opóźnia się.

(6) Dyrektywa (UE) 2018/2001 ma na celu wzmocnienie roli dobrowolnych międzynarodowych i krajowych systemów certyfikacji, aby weryfikacja zgodności z kryteriami zrównoważonego rozwoju i ograniczania emisji gazów cieplarnianych odbywała się w sposób zharmonizowany. Państwa członkowskie mogą również ustanowić krajowe systemy certyfikacji. Metody zastosowane w tych systemach certyfikacji muszą zostać zaktualizowane po przyjęciu aktów delegowanych i wykonawczych przewidzianych w dyrektywie (UE) 2018/2001. Ponadto należy przeszkolić weryfikatorów.

(7) W celu zapewnienia solidnego, skutecznego i zharmonizowanego wdrożenia uznaje się za konieczne i proporcjonalne odroczenie stosowania kryteriów zrównoważonego rozwoju i ograniczania emisji gazów cieplarnianych w odniesieniu do biopaliw, biopłynów i biomasy w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2018/2066. Za odpowiedni okres na dostosowanie do rocznego cyklu weryfikacji zgodności systemu ETS uznaje się jeden rok kalendarzowy.

(8) Niniejsze rozporządzenie zmniejsza również niepewność ekonomiczną podmiotów stosujących biopaliwa, biopłyny i paliwa z biomasy do spalania w działaniach objętych dyrektywą 2003/87/WE, ponieważ oczekuje się, że systemy certyfikacji staną się w pełni operacyjne w 2022 r.

(9) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2018/2066.

(10) W oczekiwaniu na przyjęcie przepisów niezbędnych do wdrożenia dyrektywy (UE) 2018/2001 niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie od dnia 1 stycznia 2022 r.

(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Zmian Klimatu,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W art. 38 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/2066 dodaje się ust. 6 w brzmieniu:

"6. Na zasadzie odstępstwa od ust. 5 akapit pierwszy państwa członkowskie lub, w stosownych przypadkach, właściwe organy mogą uznać za spełnione kryteria zrównoważonego rozwoju i ograniczania emisji gazów cieplarnianych, o których mowa w tym ustępie, w odniesieniu do biopaliw, biopłynów i paliw z biomasy wykorzystywanych do spalania od dnia 1 stycznia 2022 r. do dnia 31 grudnia 2022 r.".

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2022 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 8 marca 2022 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca
1 Dz.U. L 275 z 25.10.2003, s. 32.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/2066 z dnia 19 grudnia 2018 r. w sprawie monitorowania i raportowania w zakresie emisji gazów cieplarnianych na podstawie dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady oraz zmieniające rozporządzenie Komisji (UE) nr 601/2012, (Dz.U. L 334 z 31.12.2018, s. 1).
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/2085 z dnia 14 grudnia 2020 r. w sprawie zmiany i sprostowania rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/2066 w sprawie monitorowania i raportowania w zakresie emisji gazów cieplarnianych na podstawie dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, (Dz.U. L 423 z 15.12.2020, s. 37).
4 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/2001 z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych (Dz.U. L 328 z 21.12.2018, s. 82).
5 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie odpadów oraz uchylająca niektóre dyrektywy (Dz.U. L 312 z 22.11.2008, s. 3).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.79.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2022/388 zmieniające rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/2066 w sprawie monitorowania i raportowania w zakresie emisji gazów cieplarnianych na podstawie dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady
Data aktu: 08/03/2022
Data ogłoszenia: 09/03/2022
Data wejścia w życie: 29/03/2022, 01/01/2022