a także mając na uwadze, co następuje:(1) Dyrektywa 2011/65/UE nakłada na państwa członkowskie obowiązek zapewnienia, aby sprzęt elektryczny i elektroniczny wprowadzany do obrotu nie zawierał substancji niebezpiecznych wymienionych w załączniku II do tej dyrektywy. Ograniczenie to nie dotyczy określonych zastosowań objętych wyłączeniem wymienionych w załączniku III do tej dyrektywy.
(2) W załączniku I do dyrektywy 2011/65/UE wymieniono kategorie sprzętu elektrycznego i elektronicznego, którego dotyczy ta dyrektywa.
(3) Rtęć jest substancją objętą ograniczeniami wymienioną w załączniku II do dyrektywy 2011/65/UE.
(4) Decyzją 2010/571/UE 2 Komisja przyznała m.in. wyłączenie dotyczące stosowania rtęci w wysokoprężnych lampach sodowych na potrzeby oświetlenia ogólnego w ilościach nieprzekraczających (na jedną bańkę) w przypadku lamp o podwyższonym wskaźniku oddawania barw Ra > 60 ("wyłączenie"), które jest obecnie wymienione jako wyłączenie 4b)-I, 4b)-II i 4b)-III w załączniku III do dyrektywy 2011/65/UE. Wyłączenie to miało wygasnąć w dniu 21 lipca 2016 r., zgodnie z art. 5 ust. 2 akapit drugi lit. a) tej dyrektywy.
(5) Rtęć jest stosowana w wysokoprężnych lampach sodowych ze względu na właściwości w zakresie odcieni światła i oddawania barw.
(6) Komisja otrzymała wniosek o przedłużenie tego wyłączenia dla zastosowań określonych w pozycjach 4b)-I, 4b)-II i 4b)-III ("wniosek o przedłużenie") w styczniu 2015 r., czyli w terminie określonym w art. 5 ust. 5 dyrektywy 2011/65/UE. W styczniu 2020 r. ten sam wnioskodawca złożył zaktualizowany wniosek o przedłużenie wyłączenia tylko w odniesieniu do pozycji 4b)-I. Zgodnie z art. 5 ust. 5 dyrektywy 2011/65/UE wyłączenie pozostaje ważne do czasu przyjęcia decyzji w sprawie wniosku o przedłużenie.
(7) W ocenie wniosku o przedłużenie, w której uwzględniono dostępność substytutów oraz społecznoekonomiczny wpływ zastąpienia, stwierdzono, że zastąpienie lub wyeliminowanie rtęci w przedmiotowych zastosowaniach jest naukowo i technicznie wykonalne w odniesieniu do części pozycji 4b)-I, a także do pozycji 4b)-II i 4b)-III w załączniku III do dyrektywy 2011/65/UE. W ocenie stwierdzono jednak, że wyłączenie należy przedłużyć w odniesieniu do części pozycji 4b)-I, która dotyczy lamp o podwyższonym wskaźniku oddawania barw powyżej 80 i o mocy równej 105 W lub mniejszej, oraz że chociaż stosowanie rtęci jest nadal konieczne, to jej zawartość może zostać dodatkowo obniżona. Ocena obejmowała konsultacje z zainteresowanymi stronami zgodnie z art. 5 ust. 7 dyrektywy 2011/65/UE. Uwagi otrzymane w ramach tych konsultacji zostały podane do wiadomości publicznej na specjalnej stronie internetowej.
(8) Należy zatem zezwolić na przedłużenie części wyłączenia wprowadzonego pozycją 4b)-I, zmieniając oznaczenie pozycji na 4b), na maksymalny okres pięciu lat, zgodnie z art. 5 ust. 2 akapit pierwszy dyrektywy 2011/65/UE. Brzmienie przedłużonego wyłączenia zostaje zmienione tak, aby uwzględnić jego ograniczony zakres. Biorąc pod uwagę wyniki trwających prac nad znalezieniem niezawodnego substytutu, jest mało prawdopodobne, aby czas obowiązywania wyłączenia miał negatywny wpływ na innowacyjność.
(9) Przedłużone wyłączenie jest zgodne z rozporządzeniem (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady 3 i w związku z tym nie obniża poziomu ochrony środowiska i zdrowia przewidzianego w tym rozporządzeniu.
(10) Ponieważ warunki przedłużenia wyłączenia określone w art. 5 ust. 1 lit. a) dyrektywy 2011/65/UE nie są już spełnione w odniesieniu do zastosowań wymienionych w pozostałej części pozycji 4b)-I oraz w pozycjach 4b)-II i 4b)- III w załączniku III do tej dyrektywy, wyłączenie dotyczące tych zastosowań powinno zostać odwołane. Daty wygaśnięcia tych wyłączeń należy określić zgodnie z art. 5 ust. 6 dyrektywy 2011/65/UE.
(11) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę 2011/65/UE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ: