KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/65/UE z dnia 8 czerwca 2011 r. w sprawie ograniczenia stosowania niektórych niebezpiecznych substancji w sprzęcie elektrycznym i elektronicznym 1 , w szczególności jej art. 5 ust. 1 lit. b),
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Dyrektywa 2011/65/UE nakłada na państwa członkowskie obowiązek zapewnienia, aby sprzęt elektryczny i elektroniczny wprowadzany do obrotu nie zawierał substancji niebezpiecznych wymienionych w załączniku II do tej dyrektywy. Ograniczenie to nie dotyczy określonych zastosowań objętych wyłączeniem wymienionych w załączniku III do tej dyrektywy.
(2) W załączniku I do dyrektywy 2011/65/UE wymieniono kategorie sprzętu elektrycznego i elektronicznego, którego dotyczy ta dyrektywa.
(3) Rtęć jest substancją objętą ograniczeniami wymienioną w załączniku II do dyrektywy 2011/65/UE.
(4) Dyrektywą delegowaną 2014/14/UE 2 Komisja przyznała wyłączenie dotyczące stosowania rtęci o maksymalnej zawartości 3,5 mg w jednotrzonkowych (kompaktowych) lampach fluorescencyjnych na potrzeby oświetlenia ogólnego < 30 W z okresem trwałości wynoszącym 20 000 godzin lub więcej ("wyłączenie"), które jest obecnie wymienione jako wyłączenie 1g) w załączniku III do dyrektywy 2011/65/UE. Wyłączenie to miało wygasnąć w dniu 31 grudnia 2017 r., zgodnie z załącznikiem III do dyrektywy 2014/14/UE.
(5) Rtęć jest wykorzystywana w jednotrzonkowych (kompaktowych) lampach fluorescencyjnych do wytwarzania światła ultrafioletowego, które następnie przekształca się w światło widzialne przez powłokę fluorescencyjną na lampie.
(6) Komisja otrzymała wniosek o przedłużenie tego wyłączenia ("wniosek o przedłużenie") w dniu 28 czerwca 2016 r., czyli w terminie określonym w art. 5 ust. 5 dyrektywy 2011/65/UE; wniosek ten został zaktualizowany nowym wnioskiem dnia 17 stycznia 2020 r. Zgodnie z art. 5 ust. 5 dyrektywy 2011/65/UE wyłączenie pozostaje ważne do czasu przyjęcia decyzji w sprawie wniosku o przedłużenie.
(7) W ocenie wniosku o przedłużenie, w której uwzględniono dostępność substytutów oraz społecznoekonomiczny wpływ zastąpienia, stwierdzono, że dostępne są wystarczająco niezawodne bezrtęciowe zamienniki dla rodzajów lamp objętych wyłączeniem oraz że zastąpienie jest naukowo i technicznie wykonalne. Ponadto w ocenie tej stwierdzono, że korzyści wynikające z zastąpienia będą wyraźnie przeważać nad wszelkimi negatywnymi skutkami. Ocena obejmowała konsultacje z zainteresowanymi stronami zgodnie z art. 5 ust. 7 dyrektywy 2011/65/UE. Uwagi otrzymane w ramach tych konsultacji zostały podane do wiadomości publicznej na specjalnej stronie internetowej.
(8) Ponieważ warunki określone w art. 5 ust. 1 lit. a) dyrektywy 2011/65/UE przestały być spełniane, wyłączenie powinno zostać odwołane.
(9) Datę wygaśnięcia tego wyłączenia należy określić zgodnie z art. 5 ust. 6 dyrektywy 2011/65/UE. Chociaż niewielki odsetek rodzajów lamp 3 objętych tym wyłączeniem podlega kryteriom ekoprojektu określonym w załączniku II do rozporządzenia Komisji (UE) 2019/2020 4 mającym zastosowanie od dnia 1 września 2021 r. i w związku z tym nie będą już wprowadzane do obrotu, kryteria określone w wyżej wymienionym rozporządzeniu w sprawie ekoprojektu nie mają wpływu na znaczną większość lamp objętych obecnym wyłączeniem. W związku z tym należy ustalić maksymalną możliwą datę wygaśnięcia na 18 miesięcy po podjęciu decyzji w odniesieniu do całego wyłączenia, aby uniknąć niepotrzebnych wysokich kosztów społecznoekonomicznych bezpośrednio związanych z zastąpieniem tej ostatniej kategorii, ponoszonych przez uczestników rynku.
(10) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę 2011/65/UE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ: