a także mając na uwadze, co następuje:(1) Przejrzysta, wszechstronna i wiarygodna baza wiedzy statystycznej jest konieczna do opracowywania, wdrażania, monitorowania, oceny i przeglądu unijnych polityk związanych z rolnictwem, w szczególności wspólnej polityki rolnej (WPR), w tym działań dotyczących rozwoju obszarów wiejskich, a także unijnych polityk dotyczących między innymi środowiska, dostosowania się do zmiany klimatu i jej łagodzenia, użytkowania gruntów, regionów, zdrowia publicznego, bezpieczeństwa żywności, ochrony roślin, zrównoważonego stosowania pestycydów, stosowania weterynaryjnych produktów leczniczych oraz celów zrównoważonego rozwoju Organizacji Narodów Zjednoczonych. Statystyki te mogą być również przydatne do celów monitorowania i oceny wpływu rolnictwa na owady zapylające i ważne organizmy glebowe.
(2) Gromadzenie danych statystycznych, w szczególności dotyczących nakładów i produkcji w rolnictwie, powinno mieć na celu, między innymi, zapewnienie aktualnych, wysokiej jakości i dostępnych danych na potrzeby opartego na dowodach procesu decyzyjnego, w szczególności zapewnienie danych niezbędnych do opracowania wskaźników rolnośrodowiskowych, oraz wspieranie i ocenę realizacji Europejskiego Zielonego Ładu wraz z powiązanymi strategiami - "Od pola do stołu" i na rzecz bioróżnorodności, planem działania na rzecz eliminacji zanieczyszczeń i planem działania na rzecz produkcji ekologicznej w Unii oraz przyszłych reform WPR. Podstawowym warunkiem osiągnięcia celów Europejskiego Zielonego Ładu jest transformacja w kierunku rolnictwa wielofunkcyjnego, które będzie w stanie produkować wystarczającą ilość bezpiecznej żywności, a jednocześnie będzie wpływać pozytywnie na środowisko.
(3) Wysokiej jakości zharmonizowane, spójne i porównywalne dane statystyczne są ważne dla oceny stanu i tendencji w zakresie nakładów i produkcji w rolnictwie w Unii w celu dostarczenia istotnych i dokładnych danych na temat środowiskowych i gospodarczych skutków rolnictwa oraz tempa transformacji w kierunku bardziej zrównoważonych praktyk rolniczych. Zgromadzone dane powinny również dotyczyć funkcjonowania rynków i bezpieczeństwa żywnościowego, aby zapewnić dostęp do wystarczającej ilości żywności o wysokiej jakości, oraz oceny zrównoważonego rozwoju i środowiskowych, gospodarczych i społecznych skutków i wyników unijnych i krajowych strategii politycznych, a także oceny zrównoważonego rozwoju i wpływu tworzenia nowych modeli biznesowych. Dane te obejmują między innymi statystyki dotyczące zwierząt gospodarskich i mięsa, produkcji i spożycia jaj oraz produkcji i spożycia mleka i przetworów mlecznych. Istotne są również statystyki dotyczące powierzchni upraw, plonów i produkcji upraw z gruntów ornych, warzyw, upraw trwałych i użytków zielonych oraz bilansu towarów. Ponadto potrzebne są statystyki na temat sprzedaży i stosowania środków ochrony roślin, nawozów i weterynaryjnych produktów leczniczych, w szczególności antybiotyków w paszach.
(4) Międzynarodowa ocena statystyk dotyczących rolnictwa doprowadziła do opracowania światowej strategii Organizacji Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa na rzecz poprawy statystyk dotyczących rolnictwa i obszarów wiejskich. Strategię tę w 2010 r. zatwierdziła Komisja Statystyczna Narodów Zjednoczonych. Europejskie statystyki dotyczące rolnictwa powinny w stosownych przypadkach opierać się na zaleceniach tej światowej strategii.
(5) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 223/2009 2 ustanawia ramy prawne w zakresie opracowywania, tworzenia i rozpowszechniania statystyki europejskiej w oparciu o wspólne zasady statystyczne. Rozporządzenie to określa kryteria jakości i odnosi się do potrzeby ograniczenia do minimum obciążenia respondentów badań oraz przyczyniania się do realizacji bardziej ogólnego celu, jakim jest zmniejszenie obciążenia administracyjnego.
(6) Strategia na rzecz statystyk dotyczących rolnictwa na rok 2020 i na okres późniejszy, zatwierdzona przez Komitet ds. Europejskiego Systemu Statystycznego (zwany dalej "Komitet ds. ESS") w listopadzie 2015 r., przewiduje przyjęcie dwóch rozporządzeń ramowych obejmujących wszystkie aspekty ustawodawstwa Unii w dziedzinie statystyk dotyczących rolnictwa, z wyjątkiem rachunków ekonomicznych dla rolnictwa (EAA). Niniejsze rozporządzenie jest jednym z tych dwóch rozporządzeń ramowych i powinno uzupełniać już przyjęte rozporządzenie ramowe, a mianowicie rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1091 3 .
(7) Europejskie statystyki dotyczące nakładów i produkcji w rolnictwie są obecnie gromadzone, tworzone i rozpowszechniane na podstawie kilku aktów prawnych. Obecne ramy prawne nie zapewniają odpowiedniej spójności między różnymi dziedzinami statystycznymi ani nie promują zintegrowanego podejścia do opracowywania, tworzenia i rozpowszechniania statystyk dotyczących rolnictwa, które powinny obejmować aspekty gospodarcze i środowiskowe rolnictwa. Niniejsze rozporządzenie powinno zastąpić te akty prawne w celu harmonizacji i zapewnienia porównywalności informacji, zapewnienia spójności i koordynacji europejskich statystyk dotyczących rolnictwa, ułatwienia integracji i usprawnienia odpowiednich procesów statystycznych oraz umożliwienia bardziej całościowego podejścia. Konieczne jest zatem uchylenie tych aktów prawnych, a mianowicie rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1165/2008 4 , (WE) nr 543/2009 5 i (WE) nr 1185/2009 6 oraz dyrektywy Rady 96/16/WE 7 . Liczne powiązane porozumienia Europejskiego Systemu Statystycznego (ESS) oraz dżentelmeńskie umowy między krajowymi urzędami statystycznymi a Komisją (Eurostatem) dotyczące przekazywania danych należy włączyć do niniejszego rozporządzenia, jeżeli istnieją dowody, że dane te zaspokajają potrzeby użytkowników, uzgodniona metodyka jest właściwa, a dane są odpowiedniej jakości.
(8) Statystyki wymagane zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 617/2008 8 są gromadzone w ramach ESS i spełniają niektóre, ale nie wszystkie jego standardy jakości. Statystyki te stanowią wsparcie polityki unijnej i polityk krajowych polityk w dłuższej perspektywie i powinny zostać zintegrowane jako statystyki europejskie, aby zapewnić dostępność i jakość danych. Aby uniknąć podwójnego zgłaszania danych przez państwa członkowskie, należy znieść wymogi statystyczne obowiązujące na podstawie tego rozporządzenia.
(9) Dużą część użytków rolnych na poziomie Unii stanowią użytki zielone. Produkcji z tych obszarów nie uważano w przeszłości za istotną, dlatego w statystykach dotyczących upraw nie uwzględniano danych dotyczących tej produkcji. W miarę wzrostu wpływu użytków zielonych i przeżuwaczy na środowisko z powodu zmiany klimatu, potrzebne są statystyki dotyczące produkcji z użytków zielonych, w tym wypasu zwierząt.
(10) Do celów europejskich statystyk dotyczących rolnictwa należy ocenić, na ile możliwa jest maksymalizacja wykorzystania już istniejących danych zgromadzonych w ramach zobowiązań WPR bez stwarzania nowych zobowiązań i obciążenia administracyjnego.
(11) W celu zapewnienia harmonizacji i porównywalności informacji dotyczących nakładów i produkcji w rolnictwie z informacjami dotyczącymi struktury gospodarstw rolnych, a także w celu dalszego wdrażania strategii na rzecz statystyk dotyczących rolnictwa na rok 2020 i na okres późniejszy niniejsze rozporządzenie powinno uzupełniać rozporządzenie (UE) 2018/1091.
(12) Rozporządzenie (WE) nr 138/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady 9 nie obejmuje statystyk dotyczących cen w rolnictwie, ale należy zapewnić dostępność tych statystyk i ich spójność z EAA. Statystyki dotyczące nakładów i produkcji w rolnictwie powinny zatem obejmować statystyki dotyczące cen nakładów w rolnictwie, spójne z EAA. Dane dotyczące cen produkcji rolnej muszą być dostępne w państwach członkowskich, aby umożliwić obliczenia EAA i porównywalne wskaźniki cen.
(13) W świetle Europejskiego Zielonego Ładu, WPR i celu, jakim jest zmniejszenie zależności od pestycydów, ważne jest zapewnienie wysokiej jakości rocznych statystyk dotyczących stosowania środków ochrony roślin z uwzględnieniem kwestii środowiskowych, zdrowotnych i gospodarczych. Brak dokumentacji elektronicznej na poziomie Unii dotyczącej profesjonalnego stosowania środków ochrony roślin, która mogłaby być wykorzystywana do celów statystycznych, stanowi dużą przeszkodę w zwiększeniu częstotliwości gromadzenia danych - co roku zamiast co pięć lat - na temat stosowania środków ochrony roślin w rolnictwie. Aby dać krajowym urzędom statystycznym czas na przygotowanie się do stałego tworzenia rocznych statystyk dotyczących stosowania środków ochrony roślin, w niniejszym rozporządzeniu należy przewidzieć system przejściowy.
(14) W celu spełnienia wymogów niniejszego rozporządzenia dane dotyczące wprowadzania do obrotu i stosowania pestycydów, które mają być przekazywane na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/128/WE 10 i rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 11 , powinny być wykorzystywane zgodnie z odpowiednimi przepisami tej dyrektywy i tego rozporządzenia. Dane rozpowszechniane na temat środków ochrony roślin powinny obejmować substancje czynne wprowadzane do obrotu i stosowane w działalności rolniczej w podziale na uprawy i związane z nimi powierzchnie, na których zastosowano produkt.
(15) Porównywalne statystyki ze wszystkich państw członkowskich dotyczące nakładów i produkcji w rolnictwie są istotne dla kształtowania rozwoju WPR oraz monitorowania realizacji WPR w ramach krajowych planów strategicznych z uwagi na jej wkład w osiąganie celów Europejskiego Zielonego Ładu. W odniesieniu do zmiennych należy zatem w miarę możliwości stosować standardowe klasyfikacje i wspólne definicje.
(16) Spójność, porównywalność i interoperacyjność danych oraz jednolitość formatów ich zgłaszania są wymogami mającymi zasadnicze znaczenie dla przygotowywania europejskich statystyk dotyczących rolnictwa, w szczególności w odniesieniu do efektywności procesów gromadzenia, przetwarzania i rozpowszechniania uzyskanych wyników oraz ich jakości.
(17) Dane potrzebne do zestawiania statystyk powinny być gromadzone w sposób zapewniający jak najniższe koszty i obciążenie administracyjne dla respondentów, w tym rolników, małych i średnich przedsiębiorstw oraz państw członkowskich. Konieczne jest więc zidentyfikowanie możliwych właścicieli źródeł danych, które są wymagane, i zapewnienie, by źródła te można było wykorzystywać na potrzeby statystyk.
(18) Zbiory danych, które mają być przekazywane, obejmują kilka dziedzin statystycznych. Aby utrzymać elastyczne podejście, które umożliwia dostosowywanie statystyk, w przypadku gdy zmieniają się wymogi w zakresie danych, w rozporządzeniu podstawowym należy określić tylko dziedziny, tematy i tematy szczegółowe, natomiast szczegółowe zbiory danych należy ustalić w drodze aktów wykonawczych. Gromadzenie szczegółowych zbiorów danych nie powinno wiązać się ze znaczącymi dodatkowymi kosztami, które prowadziłyby do nieproporcjonalnego i nieuzasadnionego obciążenia respondentów i państw członkowskich.
(19) Zmienna w zbiorze danych na potrzeby europejskich statystyk dotyczących nakładów i produkcji w rolnictwie może obejmować kilka wymiarów, takich jak wymiar rolnictwa ekologicznego i wymiar poziomu regionalnego. Wymiar rolnictwa ekologicznego dotyczy produkcji i produktów zgodnie z zasadami określonymi w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/848 12 . Wymiar poziomu regionalnego należy określić zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1059/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady 13 . Aby zmniejszyć obciążenie państw członkowskich związane z dostarczaniem danych na podstawie niniejszego rozporządzenia oraz zapewnić przewidywalność co do tego, które dane mają być gromadzone, w załączniku do niniejszego rozporządzenia należy określić tematy szczegółowe i ich wymagany wymiar. W załączniku tym należy wprowadzić słowo "dotyczy" w odniesieniu do tematów szczegółowych, dla których wymagany jest wymiar rolnictwa ekologicznego lub poziomu regionalnego.
(20) Produkcja ekologiczna staje się coraz ważniejszym wskaźnikiem zrównoważonych systemów produkcji rolnej. Dane statystyczne dotyczące produkcji ekologicznej mają podstawowe znaczenie dla monitorowania postępów w realizacji planu działania na rzecz produkcji ekologicznej w Unii. Konieczne jest zatem zapewnienie spójności dostępnych statystyk dotyczących produkcji ekologicznej, w tym danych określających obszary certyfikowane lub obszary produkcyjne w okresie konwersji, z pozostałymi statystykami dotyczącymi produkcji rolnej przez włączenie ich do zbiorów danych. Te statystyki dotyczące produkcji ekologicznej powinny też być spójne z danymi administracyjnymi tworzonymi na podstawie rozporządzenia (UE) 2018/848 oraz wykorzystywać te dane administracyjne.
(21) Bilans składników odżywczych brutto jest jednym z najpowszechniej stosowanych wskaźników rolnośrodowisko- wych. Jest on opisany we wspólnej metodyce Eurostatu/OECD jako obliczona różnica między całkowitą ilością składników odżywczych wprowadzanych do systemu rolniczego a ilością składników odżywczych opuszczających ten system. Pomimo znaczenia bilansu składników odżywczych brutto nie wszystkie państwa członkowskie dobrowolnie przekazują dotyczące go dane Komisji (Eurostatowi). Konieczne jest zatem włączenie bilansu składników odżywczych brutto do niniejszego rozporządzenia.
(22) Weterynaryjne produkty lecznicze są istotnym nakładem w rolnictwie. Istotne jest, aby uniknąć powielania prac oraz zoptymalizować wykorzystanie istniejących informacji, które mogą być użyte do celów statystycznych. W tym celu, a także z myślą o zapewnieniu obywatelom Unii oraz innym zainteresowanym stronom łatwo dostępnych i użytecznych informacji na temat sprzedaży i stosowania weterynaryjnych produktów leczniczych, w tym stosowania prze- ciwdrobnoustrojowych produktów leczniczych u zwierząt, od których lub z których pozyskuje się żywność, Komisja (Eurostat) powinna rozpowszechniać odpowiednie dostępne statystyki na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/6 14 . W tym celu Komisja powinna zawrzeć stosowne umowy o współpracy w zakresie działalności statystycznej z odpowiednimi podmiotami, w tym na poziomie międzynarodowym.
(23) Produkty biobójcze stanowią istotny nakład w rolnictwie, na przykład w higienie weterynaryjnej i paszach dla zwierząt. Substancje czynne dopuszczone do obrotu w środkach ochrony roślin są często stosowane w produktach bio- bójczych. W rozporządzeniu (WE) nr 1185/2009 wskazano już potrzebę gromadzenia statystyk dotyczących produktów biobójczych na potrzeby świadomej, opartej na danych naukowych polityki w dziedzinie rolnictwa, środowiska, zdrowia publicznego i bezpieczeństwa żywności. Biorąc pod uwagę, że program prac dotyczący systematycznej oceny wszystkich istniejących substancji czynnych zawartych w produktach biobójczych realizowany na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 528/2012 15 nadal trwa i ukończono jedynie 35 % związanych z nim prac, jest wciąż zbyt wcześnie na włączenie produktów biobójczych w zakres stosowania niniejszego rozporządzenia. Niezwłocznie po zakończeniu oceny substancji czynnych przeznaczonych do stosowania w produktach biobójczych Komisja powinna rozważyć rozszerzenie zakresu stosowania niniejszego rozporządzenia na takie produkty.
(24) Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1059/2003 należy określić jednostki terytorialne zgodnie ze wspólną klasyfikacją jednostek terytorialnych do celów statystycznych (NUTS). Aby ograniczyć obciążenie dla państw członkowskich, wymogi w zakresie danych regionalnych nie powinny wykraczać poza wymogi ustanowione we wcześniejszym ustawodawstwie Unii, chyba że w międzyczasie pojawiły się nowe poziomy regionalne. W związku z tym należy zezwolić Niemcom na podawanie regionalnych danych statystycznych jedynie w podziale na jednostki terytorialne NUTS 1.
(25) Możliwe powinno być gromadzenie danych na tematy ad hoc dotyczące nakładów i produkcji w rolnictwie w określonym czasie celem uzupełnienia danych gromadzonych regularnie danymi dodatkowymi dotyczącymi tematów, które wymagają więcej informacji, bądź pojawiających się zjawisk lub innowacji. Potrzeba dostarczenia takich danych dodatkowych powinna być jednak należycie uzasadniona.
(26) Aby zmniejszyć obciążenie administracyjne dla państw członkowskich, umożliwić należy zwolnienia z regularnego przekazywania niektórych danych, jeżeli wkład państwa członkowskiego w łączne wartości UE dla tych danych jest niski lub zaobserwowane zjawisko jest nieistotne w stosunku do całkowitej produkcji w tym konkretnym państwie członkowskim
(27) Aby zwiększyć efektywność procesów tworzenia statystyk w ramach ESS i ograniczyć obciążenie administracyjne dla respondentów, krajowe urzędy statystyczne i inne organy krajowe powinny mieć prawo szybkiego i bezpłatnego dostępu do wszelkich danych administracyjnych potrzebnych do celów publicznych oraz do ich wykorzystania na tej samej zasadzie, bez względu na to, czy są one w posiadaniu organów publicznych lub podmiotów półpublicz- nych lub prywatnych. Krajowe urzędy statystyczne i inne organy krajowe powinny też móc włączać te dane administracyjne do statystyk, w zakresie w jakim dane te są niezbędne do opracowywania, tworzenia i rozpowszechniania europejskich statystyk dotyczących rolnictwa zgodnie z art. 17a rozporządzenia (WE) nr 223/2009.
(28) Państwa członkowskie lub właściwe organy krajowe powinny dążyć do unowocześnienia sposobów gromadzenia danych, na ile to możliwe. Promować należy stosowanie rozwiązań cyfrowych oraz narzędzi monitorowania powierzchni ziemi, takich jak unijny program obserwacji Ziemi Copernicus oraz czujniki zdalne. Dane dotyczące rolnictwa są coraz częściej generowane za pomocą cyfrowych praktyk rolniczych, w których rolnik nadal jest podstawowym źródłem danych.
(29) Aby zapewnić elastyczność i ograniczyć obciążenie administracyjne dla respondentów, krajowych urzędów statystycznych i innych organów krajowych, państwa członkowskie powinny mieć możliwość wykorzystywania badań statystycznych, rejestrów administracyjnych oraz innych źródeł, metod lub innowacyjnych podejść, w tym opartych na dowodach naukowych i dobrze udokumentowanych metod takich jak imputacja, szacowanie i modelowanie. Zawsze zapewniać należy jakość, a w szczególności dokładność, aktualność i porównywalność statystyk opartych na tych źródłach.
(30) Rozporządzenie (WE) nr 223/2009 zawiera przepisy dotyczące przekazywania danych z państw członkowskich do Komisji (Eurostatu) oraz wykorzystania takich danych, w tym przekazywania i ochrony poufnych danych. Środki stosowane zgodnie z tym rozporządzeniem mają zapewnić, aby poufne dane były przekazywane i wykorzystywane wyłącznie do celów statystycznych zgodnie z art. 21 i 22 rozporządzenia (WE) nr 223/2009.
(31) Rozporządzenie (WE) nr 223/2009 stanowi ramy odniesienia dla statystyki europejskiej i zobowiązuje państwa członkowskie do przestrzegania zasad statystycznych i kryteriów jakości określonych w tym rozporządzeniu. Sprawozdania dotyczące jakości są niezbędne do oceny i poprawy jakości statystyki europejskiej oraz do przekazywania informacji na ten temat. Komitet ds. ESS zatwierdził jednolitą zintegrowaną strukturę metadanych jako standard ESS dla sprawozdawczości dotyczącej jakości, przyczyniając się - za pomocą jednolitych standardów i zharmonizowanych metod - do spełnienia wymogów jakości statystyk, określonych w art. 12 ust. 3 tego rozporządzenia. Ten standard ESS ma przyczynić się do harmonizacji zapewniania jakości i sprawozdawczości dotyczącej jakości na podstawie niniejszego rozporządzenia.
(32) Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 223/2009 gromadzone dane i sprawozdania dotyczące jakości przekazywane przez państwa członkowskie na podstawie niniejszego rozporządzenia powinna rozpowszechniać Komisja (Eurostat).
(33) Zgodnie z celami niniejszego rozporządzenia i w przypadku gdy potrzebne są nowe wymogi w zakresie danych lub ulepszenia zbiorów danych objętych niniejszym rozporządzeniem, Komisja powinna ocenić ich wykonalność, uruchamiając w razie potrzeby studia wykonalności i badania pilotażowe.
(34) Zgodnie z zasadą należytego zarządzania finansami w 2016 r. przeprowadzono ocenę skutków Strategii na rzecz statystyk dotyczących rolnictwa na rok 2020 i na okres późniejszy, aby program statystyczny ustanowiony niniejszym rozporządzeniem skoncentrować na potrzebie efektywności w osiąganiu celów oraz aby uwzględnić ograniczenia budżetowe.
(35) Ponieważ cel niniejszego rozporządzenia, a mianowicie systematyczne tworzenie europejskich statystyk dotyczących nakładów i produkcji w rolnictwie w Unii, nie może zostać osiągnięty w sposób wystarczający przez państwa członkowskie, ponieważ konieczne jest skoordynowane podejście, natomiast ze względu na wymóg spójności i porównywalności możliwe jest jego lepsze osiągnięcie na poziomie Unii, może ona podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule, niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tego celu.
(36) W celu uwzględnienia pojawiających się potrzeb w zakresie danych, wynikających głównie ze zmian zachodzących w rolnictwie, zmian w ustawodawstwie i zmian priorytetów politycznych, należy przekazać Komisji uprawnienia do przyjmowania aktów zgodnie z art. 290 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) w odniesieniu do zmiany tematów szczegółowych wymienionych w niniejszym rozporządzeniu, zmiany częstotliwości przekazywania danych, okresów odniesienia i wymaganego wymiaru tematów szczegółowych oraz określenia informacji, które mają być dostarczane przez państwa członkowskie na zasadzie ad hoc do celów gromadzenia danych ad hoc przewidzianego niniejszym rozporządzeniem. Przyjmując takie akty delegowane, Komisja powinna uwzględniać aspekty takie jak koszty i obciążenie administracyjne dla respondentów i państw członkowskich. Szczególnie ważne jest, aby w czasie prac przygotowawczych Komisja prowadziła stosowne konsultacje, w tym na poziomie ekspertów, oraz aby konsultacje te prowadzone były zgodnie z zasadami określonymi w Porozumieniu międzyinstytucjonal- nym z dnia 13 kwietnia 2016 r. w sprawie lepszego stanowienia prawa 16 . W szczególności, aby zapewnić Parlamentowi Europejskiemu i Radzie udział na równych zasadach w przygotowaniu aktów delegowanych, instytucje te otrzymują wszelkie dokumenty w tym samym czasie co eksperci państw członkowskich, a eksperci tych instytucji mogą systematycznie brać udział w posiedzeniach grup eksperckich Komisji zajmujących się przygotowaniem aktów delegowanych.
(37) W celu zapewnienia jednolitych warunków wykonywania niniejszego rozporządzenia, należy powierzyć Komisji uprawnienia wykonawcze do określania wymogów dotyczących pokrycia, zbiorów danych związanych z tematami i tematami szczegółowymi wymienionymi w załączniku oraz elementów technicznych danych, które mają być przekazywane, do ustanawiania wykazów i opisów zmiennych i innych praktycznych ustaleń dotyczących gromadzenia danych ad hoc, bardziej szczegółowego określenia częstotliwości przekazywania zbiorów danych, określenia terminów przekazywania danych i odpowiedniej częstotliwości przekazywania danych, zmiennych i odpowiednich progów, na podstawie których państwa członkowskie mogą być zwolnione z przesyłania konkretnych danych, bardziej szczegółowego określenia okresów odniesienia, określenia treści sprawozdań dotyczących jakości i praktycznych ustaleń w tym zakresie, bardziej szczegółowego określenia wymogów dotyczących pokrycia w odniesieniu do systemu przejściowego dotyczącego danych dotyczących tematu szczegółowego stosowania środków ochrony roślin w rolnictwie oraz przyznania odstępstw państwom członkowskim. Uprawnienia te powinny być wykonywane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 17 . Przy wykonywaniu tych uprawnień Komisja powinna uwzględniać aspekty takie jak koszty i obciążenie administracyjne dla respondentów i państw członkowskich.
(38) Gdyby wykonanie niniejszego rozporządzenia wymagało istotnych dostosowań w krajowych systemach statystycznych poszczególnych państw członkowskich, w należycie uzasadnionych przypadkach Komisja powinna mieć możliwość przyznania odnośnemu państwu członkowskiemu tymczasowych odstępstw. Takie istotne dostosowania mogą wynikać w szczególności z potrzeby modyfikacji systemów gromadzenia danych, aby uwzględnić nowe wymogi w zakresie danych, w tym dostęp do źródeł administracyjnych i innych istotnych źródeł.
(39) Aby wesprzeć wykonywanie niniejszego rozporządzenia, zarówno od państw członkowskich, jak i od Unii powinno być wymagane finansowanie. Dlatego też należy wprowadzić przepis dotyczący wkładu finansowego Unii w formie dotacji.
(40) Należy zapewnić ochronę interesów finansowych Unii w całym cyklu wydatkowania przez zastosowanie proporcjonalnych środków obejmujących zapobieganie nieprawidłowościom oraz ich wykrywanie i badanie, odzyskiwanie środków utraconych, nienależnie wypłaconych lub niewłaściwie wykorzystanych oraz, w stosownych przypadkach, nakładanie sankcji administracyjnych i finansowych.
(41) Niniejsze rozporządzenie powinno być stosowane bez uszczerbku dla dyrektywy 2003/4/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 18 i rozporządzeń (WE) nr 1367/2006 19 i (WE) nr 1049/2001 20 Parlamentu Europejskiego i Rady oraz z zachowaniem poufności informacji statystycznych zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 223/2009.
(42) W celu zapewnienia spójności i porównywalności europejskich statystyk dotyczących rolnictwa tworzonych zgodnie z zasadami określonymi w art. 338 ust. 2 TFUE należy wzmocnić współpracę i koordynację między organami w ramach ESS. Dane gromadzone są również przez inne organy Unii niż te, o których mowa w niniejszym rozporządzeniu, oraz przez inne organizacje. Współpraca takich organów i organizacji oraz podmiotów zaangażowanych w ESS powinna zatem zostać wzmocniona, aby wykorzystać efekt synergiczny.
(43) Skonsultowano się z Komitetem ds. ESS,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: