Rozporządzenie wykonawcze 2022/2312 w sprawie zmiennych przekazywanych co 8 lat w dziedzinie "zasoby pracy" dotyczących tematów "osoby młode na rynku pracy", "poziom wykształcenia - informacje szczegółowe, z uwzględnieniem przypadków przerwania lub porzucenia nauki" oraz "praca a obowiązki rodzinne" zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1700

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2022/2312
z dnia 25 listopada 2022 r.
w sprawie zmiennych przekazywanych co 8 lat w dziedzinie "zasoby pracy" dotyczących tematów "osoby młode na rynku pracy", "poziom wykształcenia - informacje szczegółowe, z uwzględnieniem przypadków przerwania lub porzucenia nauki" oraz "praca a obowiązki rodzinne" zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1700
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1700 z dnia 10 października 2019 r. ustanawiające wspólne ramy statystyk europejskich dotyczących osób i gospodarstw domowych, opartych na danych na poziomie indywidualnym zbieranych metodą doboru próby, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 808/2004, (WE) nr 452/2008 i (WE) nr 1338/2008 oraz uchylające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1177/2003 i rozporządzenie Rady (WE) nr 577/98 1 , w szczególności jego art. 7 ust. 1 lit. a) i d),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W celu zapewnienia zbierania dokładnych i porównywalnych danych w dziedzinie "zasoby pracy" Komisja powinna określić informacje techniczne dotyczące zbiorów danych dla zmiennych przekazywanych co 8 lat, które mają być zbierane po raz pierwszy w latach 2024 i 2025.

(2) Komisja powinna przedstawić opis zbiorów danych dla zmiennych przekazywanych co 8 lat w dziedzinie "zasoby pracy" dotyczących tematów "osoby młode na rynku pracy", "poziom wykształcenia - informacje szczegółowe, z uwzględnieniem przypadków przerwania lub porzucenia nauki" oraz "praca a obowiązki rodzinne".

(3) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Europejskiego Systemu Statystycznego ustanowionego na mocy art. 7 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 223/2009 2 ,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Opis zbiorów danych dla zmiennych przekazywanych co 8 lat w dziedzinie "zasoby pracy" dotyczących tematów "osoby młode na rynku pracy" i "poziom wykształcenia - informacje szczegółowe, z uwzględnieniem przypadków przerwania lub porzucenia nauki" (pierwsze wdrożenie w 2024 r.) oraz "praca a obowiązki rodzinne" (pierwsze wdrożenie w 2025 r.) jest określony w załączniku.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 25 listopada 2022 r.

ZAŁĄCZNIK

Opis i format techniczny zmiennych przekazywanych co 8 lat w dziedzinie "zasoby pracy", które mają być zbierane dla tematów "osoby młode na rynku pracy", "poziom wykształcenia - informacje szczegółowe, z uwzględnieniem przypadków przerwania lub porzucenia nauki" (pierwsze wdrożenie w 2024 r.) oraz "praca a obowiązki rodzinne" (pierwsze wdrożenie w 2025 r.), oraz kodowanie, które należy stosować

Temat Temat szczegółowy Identyfikator zmiennej Nazwa zmiennej Kody Oznaczenia Filtr Oznaczenia filtrów Minimalny zestaw zmiennych Rodzaj zmiennej
3e.

Aktywność na rynku pracy

Osoby młode na rynku pracy LEVMATCH Dopasowanie między poziomem wykształcenia a obecnym lub ostatnim głównym stanowiskiem pracy 1

2

3

Nie- wype- łnion- e

9

Poziom wykształcenia odpowiada wymogom stanowiska pracy

Poziom wykształcenia przewyższa wymogi stanowiska pracy

Poziom wykształcenia jest niższy niż wymogi stanowiska pracy

Nie podano

Nie dotyczy

15 ≤ AGE ≤ 34

i (EMPSTAT = 1 lub EXISTPR = 2, 3)

Osoby w wieku od 15 do 34 lat, pracujące albo niepracujące, które wcześniej pracowały Nie dotyczy Zbierana
3e.

Aktywność na rynku pracy

Osoby młode na rynku pracy FIELDMATCH Dopasowanie między dziedziną najwyższego pomyślnie ukończonego poziomu kształcenia a obecnym lub ostatnim głównym stanowiskiem pracy 1

2

3

4

5

6

7

Nie- wype- łnion- e

9

W bardzo dużym stopniu

W dużym stopniu

W pewnym stopniu

W małym stopniu

Brak

Brak wymogów związanych ze stanowiskiem pracy

Brak kwalifikacji w określonej dziedzinie kształcenia w czasie poprzedniego zatrudnienia

Nie podano

Nie dotyczy

15 ≤ AGE ≤ 34

i (EMPSTAT = 1 lub EXISTPR = 2, 3)

i HATFIELD = 001

- 109

Osoby w wieku od 15 do 34 lat, pracujące albo niepracujące, które wcześniej pracowały, z informacją o dziedzinie najwyższego pomyślnie ukończonego poziomu kształcenia Nie dotyczy Zbierana
1 Umiejętności odpowiadają wymogom stanowiska pracy
3e.

Aktywność na rynku pracy

Osoby młode na rynku pracy SKILLMATCH Dopasowanie między umiejętnościami a obecnym lub ostatnim głównym stanowiskiem pracy 2

3

Nie- wype- łnion- e

Umiejętności przewyższają wymogi stanowiska pracy

Umiejętności są niższe niż wymogi stanowiska pracy

Nie podano

15 ≤ AGE ≤ 34

i (EMPSTAT = 1 lub EXISTPR = 2, 3)

Osoby w wieku od 15 do 34 lat, pracujące albo niepracujące, które wcześniej pracowały Nie dotyczy Zbierana
9 Nie dotyczy
Poziom wykształcenia - 1

2

Tak, jedno

Tak, więcej niż jedno

4b. Poziom i charakterystyka wykształcenia informacje szczegółowe, z uwzględnieniem przypadków

przerwania lub

porzucenia nauki

DROPEDUC Nieukończone formalne kształcenie lub szkolenie 3

Nie- wype- łnion- e

9

Nie

Nie podano

Nie dotyczy

15 ≤ AGE ≤ 34 Wszyscy w populacji docelowej w wieku od 15 do 34 lat Nie dotyczy Zbierana
10 ISCED 1 wykształcenie podstawowe
4b. Poziom i charakterystyka wykształcenia Poziom wykształcenia - informacje szczegółowe, z uwzględnieniem przypadków przerwania lub porzucenia nauki DROPEDUCLEVEL Poziom nieukończonego formalnego kształcenia lub szkolenia 20

34

35

39

44

45

ISCED 2 wykształcenie średnie

I stopnia

ISCED 3 wykształcenie średnie II stopnia - ogólne

ISCED 3 wykształcenie średnie II stopnia - zawodowe

ISCED 3 wykształcenie średnie II stopnia - profil nieznany

ISCED 4 wykształcenie policealne - ogólne

ISCED 4 wykształcenie policealne - zawodowe

DROPEDUC = 1, 2 Osoby, które nie ukończyły formalnego kształcenia lub szkolenia (jednego lub więcej) Nie dotyczy Zbierana
49

54

55

59

60

70

80

Nie- wype- łnion- e

99

ISCED 4 wykształcenie policealne - profil nieznany

ISCED 5 krótki cykl kształcenia na poziomie studiów wyższych - ogólny

ISCED 5 krótki cykl kształcenia na poziomie studiów wyższych - zawodowy

ISCED 5 krótki cykl kształcenia na poziomie studiów wyższych - profil nieznany

ISCED 6 licencjat lub stopień równoważny

ISCED 7 magister lub stopień równoważny

ISCED 8 doktorat lub stopień równoważny

Nie podano

Nie dotyczy

4b. Poziom i charakterystyka wykształcenia Poziom wykształcenia - informacje szczegółowe, z uwzględnieniem przypadków przerwania lub porzucenia nauki DROPEDUCREAS Główna przyczyna nieukończenia programu kształcenia formalnego, o którym mowa w DROPEDU- CLEVEL 1

2

3

4

5

6

7

8

Nie- wype- łnion- e

9

Powody finansowe

Preferowanym wyborem było podjęcie pracy

Powody związane z programem kształcenia

Choroba lub niepełnosprawność

Obowiązki związane z opieką

Inne powody rodzinne

Inne powody osobiste

Inne powody

Nie podano

Nie dotyczy

DROPEDUC = 1, 2 Osoby, które nie ukończyły formalnego kształcenia lub szkolenia jednego lub więcej) Nie dotyczy Zbierana
4b. Poziom i charakterystyka wykształcenia Poziom wykształcenia - informacje szczegółowe, z uwzględnieniem przypadków przerwania lub porzucenia nauki MEDLEVQUAL Kwalifikacje odpowiadające średniemu poziomowi wykształcenia 1

2

Nie- wype- łnion- e

9

Co najmniej jedne formalne kwalifikacje o profilu zawodowym na poziomie ISCED 3 lub 4

Formalne kwalifikacje tylko o profilu ogólnym na poziomie ISCED 3 lub 4

Nie podano

Nie dotyczy

15 ≤ AGE ≤ 34 i HATLEVEL = 540-800 Osoby w wieku od 15 do 34 lat, z poziomem wykształcenia co najmniej

ISCED 5

Nie dotyczy Zbierana
3f.

Aktywność na rynku pracy

Praca a obowiązki rodzinne CHCARRES Regularne pełnienie obowiązków związanych z opieką nad dziećmi do lat 14 1

2

3

4

5

Nie- wype- łnion- e

9

Brak obowiązków związanych z opieką nad dziećmi lub wnukami własnymi lub partnera

Opieka nad dziećmi własnymi lub partnera, z których wszystkie mieszkają w gospodarstwie domowym

Opieka nad dziećmi własnymi lub partnera, z których co najmniej jedno mieszka w gospodarstwie domowym, a jedno poza nim

Opieka nad dziećmi własnymi lub partnera, z których wszystkie mieszkają poza gospodarstwem domowym

Opieka nad wnukami własnymi lub partnera (mieszkającymi w gospodarstwie domowym albo poza nim) (bez opieki nad dziećmi własnymi lub partnera)

Nie podano

Nie dotyczy

18 ≤ AGE ≤ 74 Wszyscy w populacji docelowej w wieku od 18 do 74 lat Nie dotyczy Zbierana
3f.

Aktywność na rynku pracy

Praca a obowiązki rodzinne CHCARAGE Wiek najmłodszego dziecka lub wnuka, nad którym sprawowana jest opieka 00-114

Nie- wype- łnion- e

99

Wiek najmłodszego dziecka lub wnuka, nad którym sprawowana jest opieka

Nie podano

Nie dotyczy

CHCARRES = 3-5 Osoby opiekujące się co najmniej jednym dzieckiem mieszkającym poza gospodarstwem domowym lub jednym wnukiem (mieszkającym w gospodarstwie domowym albo poza nim) Nie dotyczy Zbierana
3f.

Aktywność na rynku pracy

Praca a obowiązki rodzinne CHCARUSE Korzystanie z usług w zakresie opieki nad dziećmi 1

2

3

Nie- wype- łnion- e

9

Tak, dla wszystkich dzieci Tak, dla niektórych dzieci Nie

Nie podano

Nie dotyczy

CHCARRES = 2-4 Osoby opiekujące się dziećmi własnymi lub partnera, mieszkającymi w gospodarstwie domowym albo poza nim Nie dotyczy Zbierana
3f.

Aktywność na rynku pracy

Praca a obowiązki rodzinne CHCAROBS Główna przyczyna, dla której osoba nie korzysta z usług w zakresie opieki nad dziećmi 1

2

3

4

5

6

7

Nie- wype- łnion- e

9

Usługi niedostępne lub brak wakatów

Koszt

Jakość lub inna przeszkoda związana z usługami

Preferowanym wyborem było zorganizowanie opieki samodzielnie lub z partnerem

Preferowanym wyborem było zorganizowanie opieki z dalszym nieformalnym wsparciem

Dzieci same zajmują się sobą

Inne powody (osobiste)

Nie podano

Nie dotyczy

CHCARUSE = 2, 3 Osoby korzystające z profesjonalnych usług w zakresie opieki nad dziećmi Nie dotyczy Zbierana
3f.

Aktywność na rynku pracy

Praca a obowiązki rodzinne ELCARRES Regularne pełnienie obowiązków związanych z opieką nad krewnymi w wieku co najmniej 15 lat, którzy są chorzy, słabowici lub mają niepełnosprawności 1

2

3

4

5

6

Nie- wype- łnion- e

9

Brak obowiązków związanych z opieką nad partnerem lub innymi krewnymi, którzy są chorzy, słabowici lub mają niepełnosprawności

Opieka tylko nad partnerem, który jest chory, słabowity lub ma niepełnosprawności i mieszka w gospodarstwie domowym

Opieka tylko nad partnerem, który jest chory, słabowity lub ma niepełnosprawności i mieszka poza gospodarstwem domowym

Opieka nad krewnymi, którzy są chorzy, słabowici lub mają niepełnosprawności i wszyscy mieszkają w gospodarstwie domowym

Opieka nad krewnymi, którzy są chorzy, słabowici lub mają niepełnosprawności, z których co najmniej jeden mieszka w gospodarstwie domowym, a jeden poza nim

Opieka nad krewnymi, którzy są chorzy, słabowici lub mają niepełnosprawności i wszyscy mieszkają poza gospodarstwem domowym

Nie podano

Nie dotyczy

18 ≤ AGE ≤ 74 Wszyscy w populacji docelowej w wieku od 18 do 74 lat Nie dotyczy Zbierana
3f.

Aktywność na rynku pracy

Praca a obowiązki rodzinne ELCARINT Intensywność opieki nad krewnymi, którzy są chorzy, słabowici lub mają niepełnosprawności 1

2

3

4

5

6

Nie- wype- łnion- e

9

Mniej niż 5 godzin w tygodniu

Od 5 do mniej niż 10 godzin w tygodniu

Od 10 do mniej niż 20 godzin w tygodniu

Od 20 do mniej niż 30 godzin w tygodniu

Od 30 do mniej niż 40 godzin w tygodniu

Co najmniej 40 godzin w tygodniu

Nie podano

Nie dotyczy

ELCARRES = 2-6 Osoby pełniące obowiązki związane z opieką nad krewnymi, którzy są chorzy, słabowici lub mają niepełnosprawności Nie dotyczy Zbierana
3f.

Aktywność na rynku pracy

Praca a obowiązki rodzinne CAREFFEM Wpływ obowiązków związanych z opieką na zatrudnienie 1

2

3

4

5

6

7

8

Nie- wype- łnion- e

9

Zmiana pracy lub pracodawcy

Obecnie nieobecność w pracy, w tym urlop

Obecnie ograniczony czas pracy, w tym praca w niepełnym wymiarze czasu lub krótszy czas pracy

Obecnie regularna praca zdalna

Obecnie zmieniony harmonogram czasu pracy, przy niezmienionej liczbie godzin

Obecnie wykonywanie mniej wymagających zadań w pracy

Inne zmiany związane z pracą

Brak zmian związanych z pracą

Nie podano

Nie dotyczy

(CHCARRES = 2-5 lub ELCARRES = 2-6) i EMPSTAT = 1 Osoby pracujące, które pełnią obowiązki związane z opieką nad dziećmi lub wnukami własnymi lub partnera, lub nad krewnymi, którzy są chorzy, słabowici lub mają niepełnosprawności Nie dotyczy Zbierana
3f.

Aktywność na rynku pracy

Praca a obowiązki rodzinne WORKOBS Główna przeszkoda w pracy utrudniająca godzenie życia zawodowego z rodzinnym 1

2

3

4

5

6

Nie- wype- łnion- e

9

Długi czas pracy

Nieprzewidywalne lub trudne godziny pracy

Wymagająca lub wyczerpująca praca

Długie dojazdy

Inne przeszkody związane z pracą

Brak przeszkód związanych z pracą

Nie podano

Nie dotyczy

(CHCARRES = 2-5 lub ELCARRES =

2-6) i EMPSTAT =

1

Osoby pracujące, które pełnią obowiązki związane z opieką nad dziećmi lub wnukami własnymi lub partnera, lub nad krewnymi, którzy są chorzy, słabowici lub mają niepełnosprawności Nie dotyczy Zbierana
3f.

Aktywność na rynku pracy

Praca a obowiązki rodzinne CHNUMBER Liczba wychowywanych własnych dzieci 0-98

Nie- wype- łnion- e

99

Liczba wychowywanych własnych dzieci

Nie podano

Nie dotyczy

18 ≤ AGE ≤ 54 Wszyscy w populacji docelowej w wieku od 18 do 54 lat Nie dotyczy Zbierana
3f.

Aktywność na rynku pracy

Praca a obowiązki rodzinne PARLEAV Wykorzystanie urlopu ze względów rodzinnych 1

2

3

4

Nie- wype- łnion- e

9

Tylko urlop macierzyński lub ojcowski

Tylko urlop rodzicielski

Połączenie różnych urlopów ze względów rodzinnych

Nie wykorzystano urlopów ze względów rodzinnych

Nie podano

Nie dotyczy

CHNUMBER = 01-98 i (EMPSTAT = 1 lub EXISTPR = 2 albo 3) Osoby pracujące obecnie lub wcześniej, które w ciągu swojego życia wychowały co najmniej jedno własne dziecko Nie dotyczy Zbierana
3f.

Aktywność na rynku pracy

Praca a obowiązki rodzinne PARLENG Długość wykorzystanego urlopu ze względów rodzinnych 1

2

3

4

5

6

7

Nie- wype- łnion- e

9

Do 1 miesiąca

Od 1 miesiąca do 2 miesięcy

Od 2 miesięcy do 6 miesięcy

Od 6 miesięcy do roku

Od 1 roku do 3 lat

Od 3 do 5 lat

Powyżej 5 lat

Nie podano

Nie dotyczy

PARLEAV = 1-3 Osoby, które wykorzystały urlop ze względów rodzinnych Nie dotyczy Zbierana
1 Dz.U. L 261I z 14.10.2019, s. 1.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 223/2009 z dnia 11 marca 2009 r. w sprawie statystyki europejskiej oraz uchylające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE, Euratom) nr 1101/2008 w sprawie przekazywania do Urzędu Statystycznego Wspólnot Europejskich danych statystycznych objętych zasadą poufności, rozporządzenie Rady (WE) nr 322/97 w sprawie statystyk Wspólnoty oraz decyzję Rady 89/382/EWG, Euratom w sprawie ustanowienia Komitetu ds. Programów Statystycznych Wspólnot Europejskich (Dz.U. L 87 z 31.3.2009, s. 164).

Zmiany w prawie

Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.307.34

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2022/2312 w sprawie zmiennych przekazywanych co 8 lat w dziedzinie "zasoby pracy" dotyczących tematów "osoby młode na rynku pracy", "poziom wykształcenia - informacje szczegółowe, z uwzględnieniem przypadków przerwania lub porzucenia nauki" oraz "praca a obowiązki rodzinne" zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1700
Data aktu: 25/11/2022
Data ogłoszenia: 28/11/2022
Data wejścia w życie: 18/12/2022