(notyfikowana jako dokument nr C(2022) 628)(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 10 lutego 2022 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając decyzję nr 676/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie ram regulacyjnych dotyczących polityki spektrum radiowego we Wspólnocie Europejskiej (decyzja o spektrum radiowym) 1 , w szczególności jej art. 4 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W komunikacie Komisji pt. "Cyfrowy kompas na 2030 r.: europejska droga w cyfrowej dekadzie" 2 wyznaczono nowe cele w zakresie łączności dla Unii, które mają zostać osiągnięte poprzez powszechne wdrożenie i upowszechnienie sieci o bardzo dużej przepływności. Jeden z tych celów zakłada doprowadzenie do wszystkich gospodarstw domowych w Unii sieci gigabitowej do 2030 r. Zastosowania systemów dostępu bezprzewodowego, w tym lokalnych sieci radiowych, (WAS/RLAN) w dużej mierze przyczyniają się do realizacji tego celu.
(2) Dostęp do lokalnych sieci radiowych reguluje art. 56 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1972 3 . Lokalne sieci radiowe zdefiniowano w tej dyrektywie jako systemy dostępu bezprzewodowego o niskiej mocy i bliskim zasięgu, stwarzające niskie ryzyko zakłóceń dla innych tego typu systemów stosowanych w pobliżu przez innych użytkowników, wykorzystujące na zasadzie niewyłączności zharmonizowane widmo radiowe.
(3) Decyzją Komisji 2005/513/WE 4 zharmonizowano wykorzystanie widma radiowego w paśmie 5 GHz (5 150-5 350 MHz i 5 470-5 725 MHz) na potrzeby systemów dostępu bezprzewodowego, w tym lokalnych sieci radiowych.
(4) Zgodnie z Regulaminem Radiokomunikacyjnym 5 Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego (ITU) zakresy częstotliwości 5 150-5 350 MHz i 5 470-5 725 MHz są przeznaczone dla służby ruchomej z wyjątkiem ruchomej lotniczej na zasadzie pierwszej ważności we wszystkich trzech Regionach ITU, z uwzględnieniem potrzeby ochrony innych służb pierwszej ważności w tych zakresach częstotliwości. Światowa Konferencja Radiokomunikacyjna ITU w 2003 r. (WRC-03) przyjęła rezolucję 229 w sprawie wykorzystania zakresów częstotliwości 5 150-5 250 MHz, 5 250-5 350 MHz i 5 470-5 725 MHz przez służbę ruchomą na potrzeby wdrażania systemów dostępu bezprzewodowego, w tym lokalnych sieci radiowych. Rezolucją tą, zmienioną na Światowej Konferencji Radiokomunikacyjnej w 2019 r. (WRC-19), rozszerzono możliwość użytkowania we wnętrzach na pociągi i pojazdy drogowe, określono maksymalną moc nadawania WAS/RLAN wykorzystujących zakres częstotliwości 5 150-5 250 MHz w pojazdach drogowych oraz dopuszczono ograniczone użytkowanie na zewnątrz stacji w służbie ruchomej w zakresie 5 150-5 250 MHz przy zagwarantowaniu ochrony innym zastosowaniom w tym zakresie częstotliwości.
(5) W kilku państwach członkowskich radary wojskowe i meteorologiczne muszą bezwzględnie korzystać z zakresów częstotliwości w paśmie 5 250-5 850 MHz, które wymagają szczególnej ochrony przed szkodliwymi zakłóceniami ze strony WAS/RLAN. W tym kontekście techniczne i operacyjne warunki użytkowania WAS/RLAN muszą zapewniać ochronę uzasadnionych interesów publicznych związanych z innymi służbami radiowymi, w tym radarami wojskowymi i meteorologicznymi. Istnieje również konieczność ochrony prawidłowego funkcjonowania systemów związanych z (aktywną) służbą satelitarnych badań Ziemi, (aktywną) służbą badań kosmicznych i łączami dosyłowymi służby ruchomej satelitarnej, w szczególności w zakresie częstotliwości 5 150-5 350 MHz.
(6) W dniu 14 kwietnia 2020 r., aby wdrożyć ustalenia konferencji WRC-19, na której zmieniono rezolucję 229, Komisja, zgodnie z art. 4 ust. 2 decyzji nr 676/2002/WE, udzieliła Europejskiej Konferencji Administracji Pocztowych i Telekomunikacyjnych (CEPT) mandatu do zmiany decyzji 2005/513/WE w sprawie zharmonizowanego wykorzystania widma radiowego w paśmie częstotliwości 5 GHz celem wdrożenia WAS/RLAN. W ramach mandatu CEPT powierzono dwa zadania. Pierwszym z nich było zaproponowanie warunków technicznych w celu zmiany decyzji 2005/513/WE w oparciu o ustalenia WRC-19 (zmiana rezolucji 229) dla zakresu częstotliwości 5 150 - 5 250 MHz. Drugim zadaniem było zaproponowanie odpowiednich aktualizacji zharmonizowanych warunków technicznych dla WAS/RLAN w zakresach częstotliwości, odpowiednio, 5 150-5 350 MHz i 5 470-5 725 MHz. Celem tych aktualizacji miało być rozważenie możliwości stosowania tych WAS/RLAN w pojazdach (na pokładach statków powietrznych, wewnątrz pojazdów drogowych (samochodów, autobusów), na pokładach pociągów itp.) oraz ocena możliwości wykorzystania WAS/RLAN jako łączy radiowych w systemach bezzałogowego statku powietrznego (SBSP).
(7) Zgodnie z tym mandatem CEPT opublikowała sprawozdanie nr 79 w sprawie zharmonizowanego wykorzystania widma radiowego w paśmie 5 GHz na potrzeby wdrożenia WAS/RLAN z uwzględnieniem ustaleń WRC-19. Sprawozdanie CEPT nr 79 zawiera zmienione warunki techniczne dotyczące WAS/RLAN w zakresie częstotliwości 5 150-5 250 MHz dla następujących przypadków użytkowania we wnętrzach: wewnątrz budynków i jako instalacje wewnątrz pojazdów drogowych, pociągów i statków powietrznych oraz dla ograniczonego użytkowania na zewnątrz. Eksploatacja SBSP jest dozwolona jedynie w zakresie częstotliwości 5 170-5 250 MHz jako szczególny przypadek użytkowania na zewnątrz. Proponowane warunki techniczne dotyczące zakresu częstotliwości 5 250-5 350 MHz dopuszczają użytkowanie we wnętrzach ograniczone wyłącznie do wnętrz budynków. Wykorzystanie zakresu częstotliwości 5 470-5 725 MHz jest możliwe we wnętrzach i na zewnątrz, ale z wyłączeniem instalacji w pojazdach drogowych, pociągach i statkach powietrznych oraz wykorzystania w SBSP. Ustalenia dokonane w oparciu o wspomniany mandat i zawarte w sprawozdaniu CEPT nr 79 stanowią podstawę niniejszej decyzji.
(8) W swoim sprawozdaniu nr 79 CEPT potwierdziła, że panuje powszechna zgoda co do tego, jak ważne jest rozwiązanie problemu szkodliwych zakłóceń dla radarów meteorologicznych w zakresie częstotliwości 5 600-5 650 MHz. Aby przyczynić się do ograniczenia szkodliwych zakłóceń dla radarów meteorologicznych, w niniejszej decyzji należy określić warunki techniczne dotyczące instalacji WAS/RLAN w pojazdach drogowych, pociągach i na statkach powietrznych oraz stosowania tych urządzeń w systemach bezzałogowego statku powietrznego (SBSP), a także doprecyzować wymogi mające zastosowanie do dynamicznego wyboru częstotliwości (DFS). Niniejsza decyzja może zostać w przyszłości poddana przeglądowi w celu oceny skuteczności tych środków.
(9) W przypadku gdy inne wykorzystanie obok WAS/RLAN jest ograniczone geograficznie i znane krajowym organom regulacyjnym, państwa członkowskie powinny być uprawnione do udzielania zezwoleń na poziomie krajowym na instalacje wewnątrz pociągów korzystające z zakresów częstotliwości 5 250-5 350 MHz i 5 470-5 725 MHz, w sytuacji gdy wykorzystanie WAS/RLAN można kontrolować i ograniczyć geograficznie.
(10) Niniejsza decyzja opiera się na zasadach i przepisach określonych w decyzji 2005/513/WE oraz stanowi ich rozwinięcie. Ze względu na pewność prawa należy uchylić decyzję 2005/513/WE.
(11) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Spektrum Radiowego,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 8 lutego 2022 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Thierry BRETON |
|
Członek Komisji |
1 Dz.U. L 108 z 24.4.2002, s. 1.
2 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów z dnia 9 marca 2021 r. pt. "Cyfrowy kompas na 2030 r.: europejska droga w cyfrowej dekadzie", COM(2021) 118 final.
3 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1972 z dnia 11 grudnia 2018 r. ustanawiająca Europejski kodeks łączności elektronicznej (Dz.U. L 321 z 17.12.2018, s. 36).
4 Decyzja Komisji 2005/513/WE z dnia 11 lipca 2005 r. w sprawie zharmonizowanego wykorzystania widma radiowego w paśmie częstotliwości 5 GHz celem wdrożenia Bezprzewodowych Systemów Dostępowych, włączając Lokalne Sieci Radiowe (WAS/RLANs) (Dz.U. L 187 z 19.7.2005, s. 22).
6 Art. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2022/2307 z dnia 23 listopada 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.305.63) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
7 Załącznik zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2022/2307 z dnia 23 listopada 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.305.63) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
8 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/53/UE z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich dotyczących udostępniania na rynku urządzeń radiowych i uchylająca dyrektywę 1999/5/WE (Dz.U. L 153 z 22.5.2014, s. 62.).
9 Zalecenie ITU-R M.1652-1 Dynamic frequency selection in wireless access systems including radio local area networks for the purpose of protecting the radiodetermination service in the 5 GHz band [Dynamiczny wybór częstotliwości (DFS) w systemach dostępu bezprzewodowego, w tym lokalnych sieciach radiowych, w celu ochrony służby radiolokacyjnej w paśmie 5 GHz].
10 Zgodnie z rozporządzeniem Komisji (UE) nr 1321/2014 duży statek powietrzny oznacza statek powietrzny, który sklasyfikowano jako samolot o maksymalnej masie startowej powyżej 5 700 kg, lub śmigłowiec wielosilnikowy. Śmigłowce wielosilnikowe są jednak wyłączone z zakresu uwag 2 i 3.
11 Tryby slave i master zdefiniowano w normie EN 301 893 V2.1.1.