(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 10 lutego 2022 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając decyzję nr 676/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie ram regulacyjnych dotyczących polityki spektrum radiowego we Wspólnocie Europejskiej (decyzja o spektrum radiowym) 1 , w szczególności jej art. 4 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W komunikacie Komisji pt. "Cyfrowy kompas na 2030 r.: europejska droga w cyfrowej dekadzie" 2 wyznaczono nowe cele w zakresie łączności dla Unii, które mają zostać osiągnięte poprzez powszechne wdrożenie i upowszechnienie sieci o bardzo dużej przepływności. Jeden z tych celów zakłada doprowadzenie do wszystkich gospodarstw domowych w Unii sieci gigabitowej do 2030 r. Zastosowania systemów dostępu bezprzewodowego, w tym lokalnych sieci radiowych, (WAS/RLAN) w dużej mierze przyczyniają się do realizacji tego celu.
(2) Dostęp do lokalnych sieci radiowych reguluje art. 56 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1972 3 . Lokalne sieci radiowe zdefiniowano w tej dyrektywie jako systemy dostępu bezprzewodowego o niskiej mocy i bliskim zasięgu, stwarzające niskie ryzyko zakłóceń dla innych tego typu systemów stosowanych w pobliżu przez innych użytkowników, wykorzystujące na zasadzie niewyłączności zharmonizowane widmo radiowe.
(3) Decyzją Komisji 2005/513/WE 4 zharmonizowano wykorzystanie widma radiowego w paśmie 5 GHz (5 150-5 350 MHz i 5 470-5 725 MHz) na potrzeby systemów dostępu bezprzewodowego, w tym lokalnych sieci radiowych.
(4) Zgodnie z Regulaminem Radiokomunikacyjnym 5 Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego (ITU) zakresy częstotliwości 5 150-5 350 MHz i 5 470-5 725 MHz są przeznaczone dla służby ruchomej z wyjątkiem ruchomej lotniczej na zasadzie pierwszej ważności we wszystkich trzech Regionach ITU, z uwzględnieniem potrzeby ochrony innych służb pierwszej ważności w tych zakresach częstotliwości. Światowa Konferencja Radiokomunikacyjna ITU w 2003 r. (WRC-03) przyjęła rezolucję 229 w sprawie wykorzystania zakresów częstotliwości 5 150-5 250 MHz, 5 250-5 350 MHz i 5 470-5 725 MHz przez służbę ruchomą na potrzeby wdrażania systemów dostępu bezprzewodowego, w tym lokalnych sieci radiowych. Rezolucją tą, zmienioną na Światowej Konferencji Radiokomunikacyjnej w 2019 r. (WRC-19), rozszerzono możliwość użytkowania we wnętrzach na pociągi i pojazdy drogowe, określono maksymalną moc nadawania WAS/RLAN wykorzystujących zakres częstotliwości 5 150-5 250 MHz w pojazdach drogowych oraz dopuszczono ograniczone użytkowanie na zewnątrz stacji w służbie ruchomej w zakresie 5 150-5 250 MHz przy zagwarantowaniu ochrony innym zastosowaniom w tym zakresie częstotliwości.
(5) W kilku państwach członkowskich radary wojskowe i meteorologiczne muszą bezwzględnie korzystać z zakresów częstotliwości w paśmie 5 250-5 850 MHz, które wymagają szczególnej ochrony przed szkodliwymi zakłóceniami ze strony WAS/RLAN. W tym kontekście techniczne i operacyjne warunki użytkowania WAS/RLAN muszą zapewniać ochronę uzasadnionych interesów publicznych związanych z innymi służbami radiowymi, w tym radarami wojskowymi i meteorologicznymi. Istnieje również konieczność ochrony prawidłowego funkcjonowania systemów związanych z (aktywną) służbą satelitarnych badań Ziemi, (aktywną) służbą badań kosmicznych i łączami dosyłowymi służby ruchomej satelitarnej, w szczególności w zakresie częstotliwości 5 150-5 350 MHz.
(6) W dniu 14 kwietnia 2020 r., aby wdrożyć ustalenia konferencji WRC-19, na której zmieniono rezolucję 229, Komisja, zgodnie z art. 4 ust. 2 decyzji nr 676/2002/WE, udzieliła Europejskiej Konferencji Administracji Pocztowych i Telekomunikacyjnych (CEPT) mandatu do zmiany decyzji 2005/513/WE w sprawie zharmonizowanego wykorzystania widma radiowego w paśmie częstotliwości 5 GHz celem wdrożenia WAS/RLAN. W ramach mandatu CEPT powierzono dwa zadania. Pierwszym z nich było zaproponowanie warunków technicznych w celu zmiany decyzji 2005/513/WE w oparciu o ustalenia WRC-19 (zmiana rezolucji 229) dla zakresu częstotliwości 5 150 - 5 250 MHz. Drugim zadaniem było zaproponowanie odpowiednich aktualizacji zharmonizowanych warunków technicznych dla WAS/RLAN w zakresach częstotliwości, odpowiednio, 5 150-5 350 MHz i 5 470-5 725 MHz. Celem tych aktualizacji miało być rozważenie możliwości stosowania tych WAS/RLAN w pojazdach (na pokładach statków powietrznych, wewnątrz pojazdów drogowych (samochodów, autobusów), na pokładach pociągów itp.) oraz ocena możliwości wykorzystania WAS/RLAN jako łączy radiowych w systemach bezzałogowego statku powietrznego (SBSP).
(7) Zgodnie z tym mandatem CEPT opublikowała sprawozdanie nr 79 w sprawie zharmonizowanego wykorzystania widma radiowego w paśmie 5 GHz na potrzeby wdrożenia WAS/RLAN z uwzględnieniem ustaleń WRC-19. Sprawozdanie CEPT nr 79 zawiera zmienione warunki techniczne dotyczące WAS/RLAN w zakresie częstotliwości 5 150-5 250 MHz dla następujących przypadków użytkowania we wnętrzach: wewnątrz budynków i jako instalacje wewnątrz pojazdów drogowych, pociągów i statków powietrznych oraz dla ograniczonego użytkowania na zewnątrz. Eksploatacja SBSP jest dozwolona jedynie w zakresie częstotliwości 5 170-5 250 MHz jako szczególny przypadek użytkowania na zewnątrz. Proponowane warunki techniczne dotyczące zakresu częstotliwości 5 250-5 350 MHz dopuszczają użytkowanie we wnętrzach ograniczone wyłącznie do wnętrz budynków. Wykorzystanie zakresu częstotliwości 5 470-5 725 MHz jest możliwe we wnętrzach i na zewnątrz, ale z wyłączeniem instalacji w pojazdach drogowych, pociągach i statkach powietrznych oraz wykorzystania w SBSP. Ustalenia dokonane w oparciu o wspomniany mandat i zawarte w sprawozdaniu CEPT nr 79 stanowią podstawę niniejszej decyzji.
(8) W swoim sprawozdaniu nr 79 CEPT potwierdziła, że panuje powszechna zgoda co do tego, jak ważne jest rozwiązanie problemu szkodliwych zakłóceń dla radarów meteorologicznych w zakresie częstotliwości 5 600-5 650 MHz. Aby przyczynić się do ograniczenia szkodliwych zakłóceń dla radarów meteorologicznych, w niniejszej decyzji należy określić warunki techniczne dotyczące instalacji WAS/RLAN w pojazdach drogowych, pociągach i na statkach powietrznych oraz stosowania tych urządzeń w systemach bezzałogowego statku powietrznego (SBSP), a także doprecyzować wymogi mające zastosowanie do dynamicznego wyboru częstotliwości (DFS). Niniejsza decyzja może zostać w przyszłości poddana przeglądowi w celu oceny skuteczności tych środków.
(9) W przypadku gdy inne wykorzystanie obok WAS/RLAN jest ograniczone geograficznie i znane krajowym organom regulacyjnym, państwa członkowskie powinny być uprawnione do udzielania zezwoleń na poziomie krajowym na instalacje wewnątrz pociągów korzystające z zakresów częstotliwości 5 250-5 350 MHz i 5 470-5 725 MHz, w sytuacji gdy wykorzystanie WAS/RLAN można kontrolować i ograniczyć geograficznie.
(10) Niniejsza decyzja opiera się na zasadach i przepisach określonych w decyzji 2005/513/WE oraz stanowi ich rozwinięcie. Ze względu na pewność prawa należy uchylić decyzję 2005/513/WE.
(11) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Spektrum Radiowego,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Komisji | |
Thierry BRETON | |
Członek Komisji |
Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.29.10 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2022/179 w sprawie zharmonizowanego wykorzystania widma radiowego w paśmie częstotliwości 5 GHz na potrzeby wdrożenia systemów dostępu bezprzewodowego, w tym lokalnych sieci radiowych, i uchylająca decyzję 2005/513/WE |
Data aktu: | 08/02/2022 |
Data ogłoszenia: | 10/02/2022 |
Data wejścia w życie: | 10/02/2022 |