Decyzja 2022/2070 o niezawieszaniu ostatecznych ceł antydumpingowych nałożonych rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2019/1688 na przywóz mieszanin mocznika i azotanu amonu pochodzących z Rosji, Trynidadu i Tobago oraz Stanów Zjednoczonych Ameryki

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2022/2070
z dnia 26 października 2022 r.
o niezawieszaniu ostatecznych ceł antydumpingowych nałożonych rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2019/1688 na przywóz mieszanin mocznika i azotanu amonu pochodzących z Rosji, Trynidadu i Tobago oraz Stanów Zjednoczonych Ameryki

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1036 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie ochrony przed przywozem produktów po cenach dumpingowych z krajów niebędących członkami Unii Europejskiej 1  ("rozporządzenie podstawowe"), w szczególności jego art. 14 ust. 4,

po konsultacji z Komitetem ustanowionym na mocy art. 15 ust. 2 wspomnianego rozporządzenia,

a także mając na uwadze, co następuje:

1. PROCEDURA

(1) W dniu 8 października 2019 r. Komisja nałożyła, rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2019/1688 2  ("rozporządzenie pierwotne"), ostateczne cła antydumpingowe na przywóz mieszanin mocznika i azotanu amonu ("produkt objęty postępowaniem") pochodzących z Rosji, Trynidadu i Tobago oraz Stanów Zjednoczonych Ameryki ("państwa, których dotyczy postępowanie").

(2) W maju 2021 r. Copa-Cogeca ("wnioskodawca"), stowarzyszenie użytkowników produktu objętego postępowaniem, przedłożyło informacje dotyczące domniemanej tymczasowej zmiany warunków rynkowych, która miała miejsce po wprowadzeniu środków ostatecznych. Pierwotny okres objęty dochodzeniem ("pierwotny OD") trwał od 1 lipca 2017 r. do 30 czerwca 2018 r. Wnioskodawca stwierdził, że taka tymczasowa zmiana uzasadniałaby zawieszenie obecnie obowiązujących ceł antydumpingowych zgodnie z art. 14 ust. 4 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1036. Inne stowarzyszenia, tj. AGBP (Association Générale des Producteurs de Blé) i Interore (International Ore & Fertilizer Belgium SA), również przedstawiły dowody na poparcie zawieszenia ceł antydumpingowych. Uwagi te nie zawierały wszystkich elementów i dowodów niezbędnych Komisji do kontynuowania analizy. Komisja nawiązała współpracę z wnioskodawcą w celu zebrania dodatkowych dowodów na poparcie jego twierdzenia o tymczasowej zmianie warunków rynkowych.

(3) W dniu 16 listopada 2021 r. oraz w świetle dostępnych dowodów Komisja postanowiła zwrócić się do AGBP, Copa- Cogeca i Fertilizers Europe o dostarczenie dodatkowych informacji dotyczących okresu po okresie objętym pierwotnym dochodzeniem, a w szczególności informacji na temat cen, popytu w Unii i wyników przemysłu Unii w trzecim kwartale 2021 r. w celu zbadania i oceny ewentualnego wpływu rzekomej zmiany okoliczności na rynek unijny oraz tego, czy w wyniku zawieszenia ceł szkoda nie wystąpiłaby ponownie.

(4) W następstwie tych uwag Copa-Cogeca (uwzględniające niektóre argumenty przedstawione przez AGPB) oraz przemysł Unii miały możliwość przedstawienia uwag.

(5) Na podstawie powyższych informacji Komisja zbadała, czy takie zawieszenie ceł byłoby uzasadnione. Rozważane elementy podsumowano poniżej.

(6) W dniu 20 lipca 2022 r. Komisja ujawniła swoje ustalenia AGBP, Interore, Copa-Cogeca i Fertilizers Europe. Wyznaczono również termin, w którym wszystkie strony miały możliwość przedstawienia uwag dotyczących ujawnionych informacji. Otrzymano uwagi od Interore, Copa-Cogeca i Fertilizers Europe.

2. BADANIE ZMIENIONYCH WARUNKÓW RYNKOWYCH

(7) Art. 14 ust. 4 rozporządzenia podstawowego stanowi, że w interesie Unii środki antydumpingowe mogą zostać zawieszone, gdy warunki rynkowe tymczasowo uległy zmianie w takim zakresie, że wskutek zawieszenia ceł szkoda nie wystąpiłaby ponownie. Komisja zbada te elementy poniżej.

2.1. Analiza zmian warunków rynkowych

(8) Domniemane tymczasowe zmiany warunków rynkowych polegały na niedoborze podaży na rynku unijnym ze względu na spadek wielkości przywozu i zmniejszenie produkcji przez przemysł Unii. Tymczasowa nierównowaga między podażą a popytem spowodowała gwałtowny wzrost cen. Analiza obejmowała dwie części:

1) porównanie warunków rynkowych w pierwotnym OD i w 2021 r. oraz

2) zaktualizowanie informacji na temat najnowszych zmian w 2022 r., dla których dostępne były dane.

(9) Od czasu wprowadzenia środków statystyki Eurostatu obejmujące okres do końca 2021 r. wskazują, że przywóz mieszanin mocznika i azotanu amonu gwałtownie spadł. Przywóz z państw, których dotyczy postępowanie, zmniejszył się o 69 % w porównaniu z poziomem odnotowanym w pierwotnym OD i został jedynie częściowo zastąpiony przywozem z innych państw. Doprowadziło to do spadku przywozu ze wszystkich źródeł o prawie 60 % w porównaniu z wielkością przywozu w pierwotnym OD. Udział przywozu w rynku również zmniejszył się z 43 % do 19 %, przy założeniu, że popyt w Unii utrzymywał się na stabilnym poziomie, zgodnie z informacjami przedstawionymi przez Copa-Cogeca. Spowodowało to powstanie niedoboru podaży w wysokości 1,14 mln ton w porównaniu z poziomem odnotowanym w pierwotnym OD i 2021 r.

(10) W swoich uwagach na temat ujawnienia ustaleń Copa-Cogeca wskazało, że przywóz wzrósł w pierwszym półroczu 2022 r. o ponad 250 % w porównaniu z pierwszą połową 2021 r. Strona ta uważała, że wspomniany wzrost zbiegł się w czasie z gwałtownym spadkiem produkcji unijnej spowodowanym wymienionymi powyżej czynnikami. W odniesieniu do przywozu dane, którymi dysponuje Komisja, potwierdzają ten wzrost.

Tabela 1

Wielkość przywozu

(w tys. ton)

OD (1 lipca 2017 r. do 30 czerwca 2018 r.) 2018 2019 2020 2021 H1 2021 H2 2022 H1
Łączny przywóz 1 927 1 998 1 322 1 027 294 499 753
Przywóz z Trynidadu i Tobago 368 361 401 418 172 217 332
Przywóz z Rosji 613 688 314 90 15 130 320
Przywóz ze Stanów Zjednoczonych 742 890 222 - - - 37
Pozostały przywóz 204 59 385 519 107 152 64
Źródło: rozporządzenie pierwotne, Eurostat

(11) W odniesieniu do ewentualnych przyszłych zmian w przywozie Komisja zauważyła, że Stany Zjednoczone Ameryki ("USA") wydają się koncentrować swoją sprzedaż mieszanin mocznika i azotanu amonu na rynku krajowym od 2020 r. Wprowadzenie w październiku 2019 r. ostatecznych środków antydumpingowych nie wydaje się mieć wpływu na przywóz z Trynidadu i Tobago. W dalszym ciągu znaczne ilości tego przywozu były skierowane do Unii. W 2021 r. przywóz ten reprezentował 50 % (389 000 ton) całego przywozu do Unii. W pierwszych czterech miesiącach 2022 r. Trynidad i Tobago wywiózł do Unii ponad 234 000 ton, tj. 54 % więcej niż w tym samym okresie ubiegłego roku (ok. 152 000 ton). Wydaje się zatem, że mieszaniny mocznika i azotanu amonu z Trynidadu i Tobago są nadal wprowadzane do Unii w znacznych ilościach.

(12) W odniesieniu do przywozu z Rosji zapowiedzi i sankcje sprawiły, że jakikolwiek ewentualny wzrost rosyjskiego przywozu mieszanin mocznika i azotanu amonu był uważany za mało prawdopodobny. Faktycznie w dniu 4 marca 2022 r. rosyjskie Ministerstwo Handlu i Przemysłu ogłosiło, że "zaleca producentom rosyjskim tymczasowe zawieszenie wywozu rosyjskich nawozów do czasu wznowienia (regularnej) działalności przez przewoźników i zapewnienia gwarancji, że wywóz rosyjskich nawozów zostanie w pełni dokonany" 3 .

(13) Ponadto nazwiska osób będących głównymi udziałowcami największych rosyjskich producentów mieszanin mocznika i azotanu amonu - Melnichenko z EuroChemu oraz dyrektor generalny tego przedsiębiorstwa Vladimir Rashevsky; Mazepin z Uralchemu i Moshe Kantor z ACRONu, znajdują się na liście sankcji UE. Indywidualne sankcje nie miały bezpośredniego wpływu na te rosyjskie przedsiębiorstwa, ale mogą one mieć potencjalny wpływ na przywóz z Rosji. Warto przy tym jednak zauważyć, że w 2022 r. przywóz z Rosji utrzymywał się na bardzo wysokim poziomie (praktycznie bez spadku). W pierwszej połowie 2022 r. odnotowano wzrost przywozu do poziomu z 2019 r. Tylko w czerwcu 2022 r. wielkość przywozu z Rosji była wyższa niż wielkość tego przywozu w całej pierwszej połowie 2021 r.

(14) Białoruś była kolejnym źródłem dostaw do Unii, ale przywóz ten został zatrzymany ze względu na fakt, że od dnia 2 grudnia 2021 r. główny białoruski producent - Grodno Azot - znajduje się w wykazie sankcji UE.

(15) W dniu 12 marca 2022 r. ukraiński minister polityki rolnej Roman Leschenko ogłosił również zakaz wywozu nawozów, w tym mieszanin mocznika i azotanu amonu.

(16) W związku z powyższym Komisja stwierdziła, że można racjonalnie oczekiwać, iż Trynidad i Tobago pozostanie głównym źródłem przywozu mieszanin mocznika i azotanu amonu do Unii.

(17) Analizując dane za 2021 r. i biorąc pod uwagę spadek przywozu i stały popyt oszacowany w motywie (9), przemysł Unii powinien był zwiększyć swoją sprzedaż o około 31 % w porównaniu ze sprzedażą w pierwotnym OD, co odpowiadałoby dodatkowym 821 000 ton. Zgodnie ze zgromadzonymi informacjami na temat podaży przemysłu Unii produkcja znacznie wzrosła po wprowadzeniu środków, jednak wzrost ten nie był wystarczający, aby w pełni zrekompensować spadek przywozu. Sprzedaż przemysłu Unii na rynku unijnym wzrosła średnio o około 17 %, co odpowiada około 450 000 ton. Biorąc pod uwagę, że - jak wspomniano w motywie (9) - popyt na mieszaniny mocznika i azotanu amonu w Unii utrzymywał się na stosunkowo stabilnym poziomie od czasu pierwotnego OD, niedobór podaży spowodowany mniejszą wielkością przywozu nie został całkowicie zrekompensowany przez wzrost sprzedaży przemysłu Unii, co doprowadziło do nierównowagi między podażą a popytem szacowanej na około 371 000 ton w 2021 r.

(18) Z danych za 2022 r., dostarczonych przez Copa-Cogeca w uwagach na temat ujawnienia ustaleń, wynika, że przemysł Unii bardzo znacząco obniżył swoją produkcję. Wynikający z tego niedobór podaży był zbyt duży, aby mógł zostać zrekompensowany przez wzrost przywozu w pierwszej połowie 2022 r., o którym mowa w powyższym motywie (10).

(19) Można zatem stwierdzić, że po dochodzeniu pierwotnym na rynku unijnym zaistniała tymczasowa nierównowaga między podażą a popytem.

(20) Unijną cenę rynkową mieszanin mocznika i azotanu amonu ("cena mieszanin mocznika i azotanu amonu") ustalono na podstawie średniej ceny mieszanin mocznika i azotanu amonu 30 ex-tank Rouen, która jest najpowszechniej uznaną reprezentatywną ceną rynkową w Europie, a Francja jest największym krajem zużywającym mieszaniny mocznika i azotanu amonu w Unii Europejskiej. Cena mieszanin mocznika i azotanu amonu w Unii gwałtownie wzrosła w drugiej połowie 2021 r. Ceny wzrosły ponad dwukrotnie w tym sześciomiesięcznym okresie i w grudniu 2021 r. były prawie czterokrotnie wyższe niż w pierwotnym OD. Średnia cena mieszanin mocznika i azotanu amonu, która wynosiła 154 EUR/t w pierwotnym OD, osiągnęła poziom 598 EUR/t w grudniu 2021 r.

(21) Głównym powodem tego wzrostu cen wydaje się być wzrost cen gazu ziemnego, który zgodnie z informacjami zgromadzonymi przez producentów unijnych stanowił znaczną część kosztów produkcji mieszanin mocznika i azotanu amonu. Od pierwotnego OD średnie ceny gazu ziemnego w Unii wzrosły o prawie 400 % z 6,53 USD/ MMBtu 4  do 32,23 USD/MMBtu w ostatnim kwartale 2021 r.

(22) Ceny importowe mieszanin mocznika i azotanu amonu również wzrosły, ale w mniejszym stopniu niż ceny przemysłu Unii. W 2021 r. ceny z Trynidadu i Tobago oraz Rosji były stale niższe niż opublikowane ceny rynkowe mieszanin mocznika i azotanu amonu. Taka sytuacja wciąż miała miejsce w dwóch pierwszych kwartałach 2022 r., z wyjątkiem Trynidadu i Tobago, którego ceny nieznacznie wzrosły ponad poziom opublikowanych cen rynkowych mieszanin mocznika i azotanu amonu w drugim kwartale 2022 r.

Tabela 2

Przywóz i opublikowane ceny ex-tank mieszanin mocznika i azotanu amonu (UAN-30) w Rouen

(w EUR)

OD (1 lipca 2017 r. do 30 czerwca 2018 r.) 1 kw.- 2021 r. 2 kw.- 2021 r. 3 kw.- 2021 r. 4 kw.- 2021 r. 1 kw.- 2022 r. 2 kw.- 2022 r.
Przywóz z Trynidadu i Tobago 140 166 229 222 323 569 700
Przywóz z Rosji 126 147 brak danych 269 302 483 451
Przywóz ze Stanów Zjednoczonych 124 brak danych brak danych brak danych brak danych brak danych 653
Pozostały przywóz 129 164 220 253 303 577 547
Ceny ex-tank UAN-30 w Rouen (Francja) 154 255 237 318 591 695 689
Źródło: rozporządzenie pierwotne, Eurostat i Fertecon

(23) Jak zauważono w motywach 17 i 18, podaż na rynku UE nie była w stanie sprostać popytowi, który według szacunków jest stosunkowo stabilny. Ten fakt w połączeniu ze znacznym wzrostem kosztów surowców, prawdopodobnie spowodował wzrost cen.

(24) Wzrost cen mieszanin mocznika i azotanu amonu stanowi obciążenie finansowe dla użytkowników, ponieważ mieszanin mocznika i azotanu amonu nie można łatwo zastąpić innymi nawozami azotowymi. Mieszaniny mocznika i azotanu amonu są płynne, a rolnicy kupujący mieszaniny mocznika i azotanu amonu podlegają blokadzie technologicznej z uwagi na niezbędny sprzęt wykorzystywany do dystrybucji tego płynu. Rolnicy stosujący inne nawozy azotowe potrzebują innego sprzętu. Ponadto ilość mieszanin mocznika i azotanu amonu potrzebna rolnikom jest również zasadniczo stała. W trakcie cyklu uprawy roślin rolnicy mają pewną elastyczność co do czasu stosowania mieszanin mocznika i azotanu amonu, ale nie mogą zbyt znacznie ograniczyć ogólnej ilości mieszanin mocznika i azotanu amonu bez ryzyka zmniejszenia zbiorów i spadku jakości.

(25) Z uwagi na przedstawione powyżej powody Komisja stwierdziła, że od czasu pierwotnego OD nastąpiła tymczasowa zmiana warunków rynkowych w zakresie podaży niezaspokajającej popytu i wyższych cen.

(26) Po ujawnieniu ustaleń Interore i Copa-Cogeca powtórzyły swoje twierdzenie, że ze względu na wysokie ceny gazu w UE przemysł Unii nie zwiększył swojej produkcji w celu skompensowania przywozu, w związku z czym użytkownicy mieszanin mocznika i azotanu amonu potrzebowali przywozu z USA oraz Trynidadu i Tobago. Ponadto Copa- Cogeca twierdziło, że na rynku unijnym brakuje konkurencji.

(27) Jak określono w motywie (25) powyżej, Komisja przyznała, że podaż nie była w stanie zaspokoić popytu, a ceny mieszanin mocznika i azotanu amonu wzrosły. Ponieważ Copa-Cogeca nie przedstawiło żadnych dowodów potwierdzających brak konkurencji, argument ten został odrzucony.

3. PRAWDOPODOBIEŃSTWO PONOWNEGO WYSTĄPIENIA SZKODY

(28) Analiza dodatkowych informacji, o które Komisja zwróciła się do Fertilizers Europe, które było skarżącym w pierwotnym dochodzeniu, w celu zbadania zgodnie z art. 14 ust. 4 rozporządzenia podstawowego, czy w wyniku zawieszenia ceł szkoda nie wystąpiłaby ponownie, wykazała, że przemysł Unii nadal znajduje się w szkodliwej dla niego sytuacji.

(29) Pomimo gwałtownego wzrostu cen mieszanin mocznika i azotanu amonu równoległy wzrost cen gazu ziemnego miał poważny negatywny wpływ na rentowność przemysłu Unii. Fertilizers Europe dostarczyło dane za pierwsze trzy kwartały 2021 r. dotyczące kosztów sprzedanych mieszanin mocznika i azotanu amonu, cen ex-works, a także dane dotyczące rentowności producentów unijnych reprezentujących 65 % przemysłu Unii. Dane te wykazały wyraźną tendencję spadkową w zakresie rentowności, która doprowadziła do straty wynoszącej średnio -9 % w trzecim kwartale 2021 r.

(30) Aby zaktualizować swoje ustalenia, Komisja przeprowadziła również symulacje zmian rentowności przemysłu Unii w przypadku zawieszenia obecnych środków. Aktualizacji tej dokonano z wykorzystaniem tendencji w zakresie cen gazu ziemnego (będącego zdecydowanie najważniejszym czynnikiem kosztotwórczym) i cen mieszanin mocznika i azotanu amonu między pierwszym kwartałem 2021 r. a drugim kwartałem 2022 r. Tendencje te wykorzystano do aktualizacji rzeczywistych kosztów produkcji i odpowiadających im obrotów przemysłu Unii w celu odzwierciedlenia sytuacji w okresie do drugiego kwartału 2022 r. Te aktualizacje wykazały, że sytuacja przynosząca straty dla przemysłu Unii w trzecim kwartale 2021 r. utrzymywała się w pierwszej połowie 2022 r.

(31) Ponadto z uwag w sprawie ujawnienia ustaleń jasno wynika, że obecna sytuacja przemysłu Unii jest gorsza niż wskazano na podstawie symulacji. Symulacje zakładały stałą wielkość produkcji i sprzedaży przemysłu Unii, podczas gdy przedstawiony przez Copa-Cogeca spadek produkcji i sprzedaży tego przemysłu w 2022 r. tylko pogorszyłyby sytuację przemysłu Unii. Powodem tego są zmiany cen gazu ziemnego oraz mieszanin mocznika i azotanu amonu. Cena mieszanin mocznika i azotanu amonu kształtowała się pozytywnie przez pewien czas i osiągnęła najwyższy poziom w marcu 2022 r. (875 EUR/t). Następnie cena mieszanin mocznika i azotanu amonu zaczęła spadać, osiągając 595 EUR/t w czerwcu 2022 r. Komisja nie ma żadnych przesłanek wskazujących na to, że ceny mieszanin mocznika i azotanu amonu wzrosną w nadchodzących miesiącach. Natomiast ceny gazu ziemnego utrzymywały się na wysokim poziomie w ostatnim kwartale 2021 r. i w pierwszych dwóch kwartałach 2022 r. (średnio 32,34 USD/ MMBtu). W maju nastąpił spadek cen gazu ziemnego (29,8 USD/MMBtu), ale potem ceny te wzrosły. W czerwcu wynosiły one 34,4 USD/MMBtu, a prognozy wskazują na jeszcze większy wzrost cen powyżej poziomu 50 USD/MMBtu 5 .

(32) W takich okolicznościach unijni producenci nie tylko nie byli w stanie zwiększyć produkcji, aby w pełni skompensować spadek przywozu w 2021 r., ale również musieli dalej ograniczać produkcję, jak wykazano na podstawie licznych częściowych zamknięć linii produkcyjnych. W swoich uwagach na temat ujawnienia ustaleń Copa-Cogeca zauważyło, że ceny mieszanin mocznika i azotanu amonu we wrześniu 2022 r. nie mogły pokryć kosztów gazu, który jest niezbędny do produkcji tych mieszanin. Mając na uwadze, że tylko część kosztów zmiennych przewyższała ceny sprzedaży mieszanin mocznika i azotanu amonu na rynku unijnym oraz że stałe jednostkowe koszty produkcji znacznie wzrosły z powodu spadku produkcji, niezaprzeczalne jest, że przemysł Unii nadal ponosił istotną szkodę.

(33) Po ujawnieniu ustaleń Fertilizers Europe powtórzyło, że oczekuje się, iż cena gazu w Unii utrzyma się na wysokim poziomie w czwartym kwartale 2022 r. oraz że przemysł Unii spodziewa się ponieść szkodę wyrządzoną przez przywóz.

(34) Po ujawnieniu ustaleń Copa-Cogeca stwierdziło podczas posiedzenia wyjaśniającego, że w celu dokonania oceny prawdopodobieństwa ponownego wystąpienia szkody Komisja powinna przeanalizować sprzedaż i rentowność przemysłu Unii po wstępnym przedłożeniu informacji przez Copa-Cogeca, tj. od lipca 2021 r.

(35) W tym względzie Komisja zauważyła, że decyzja o zawieszeniu środków antydumpingowych nie może być działaniem statycznym. Unijny rynek mieszanin mocznika i azotanu amonu okazał się bardzo niestabilny w okresie po wstępnym przedłożeniu informacji przez Copa-Cogeca, co miało wpływ na ocenę zmienionych warunków rynkowych i prawdopodobieństwo ponownego wystąpienia szkody. Informacje przekazane początkowo przez Copa- Cogeca uznano zatem za nieaktualne i uznano, że konieczne są dodatkowe informacje. Dodatkowe informacje uzyskane od przemysłu Unii wykazały, że producenci unijni ponoszą straty finansowe. Copa-Cogeca potwierdziło, że przemysł Unii poniósł szkodę w 2022 r. W swoich uwagach na temat ujawnienia ustaleń Copa-Cogeca zauważyło, że w odniesieniu do przemysłu Unii [...] jego sprzedaż powinna zmniejszyć się znacząco w 2022 r. oraz że w obecnych warunkach rynkowych wykorzystywanie gazu ziemnego do produkcji mieszanin mocznika i azotanu amonu nie jest zyskowne. Logiczne zatem jest, że prawie wszystkie unijne zakłady produkcyjne mieszanin mocznika i azotanu amonu zostały zatrzymane.

(36) Ponadto Copa-Cogeca stwierdziło podczas posiedzenia wyjaśniającego, że dane dotyczące rentowności przedstawione przez przemysł Unii nie są przejrzyste i reprezentatywne. Jak stwierdzono w motywie (29), Komisja uzyskała dane wskazujące na stratę współpracujących producentów unijnych reprezentujących większość produkcji unijnej. Te dane dotyczące rentowności opierały się na obrocie i kosztach mieszanin mocznika i azotanu amonu ponoszonych przez producentów unijnych. Ponieważ informacje te były poufne, można było ujawnić jedynie zagregowaną wartość dla wszystkich współpracujących producentów unijnych. Ponadto jak wskazano w motywach (32) i (35) powyżej Copa-Cogeca zdaje się nie kwestionować faktu, że przemysł Unii ponosi istotną szkodę.

(37) Po ujawnieniu ustaleń Copa-Cogeca stwierdziło, że dalsze stosowanie środków byłoby sprzeczne z interesem Unii i miałoby negatywny wpływ na produkcję żywności w Unii. Komisja przypomniała, że zgodnie z art. 14 ust. 4 rozporządzenia podstawowego środki mogą zostać zawieszone w interesie Unii tylko wtedy, gdy w wyniku zawieszenia ceł ponowne wystąpienie szkody byłoby mało prawdopodobne. Biorąc pod uwagę sytuację przemysłu Unii we wrześniu 2022 r. potwierdzoną przez Copa-Cogeca w jego uwagach na temat ujawnienia ustaleń podsumowanych w motywach (32) i (35) powyżej, przemysł Unii nadal ponosił straty finansowe, a zatem szkoda pogłębiłaby się w przypadku zawieszenia środków, warunki zawieszenia ceł nie zostały spełnione, a Komisja nie uznała za konieczne oceny interesu Unii na podstawie art. 14 ust. 4 rozporządzenia podstawowego.

(38) Copa-Cogeca twierdziło, że środki ochronne są zbędne, ponieważ przemysł Unii nie jest obecnie w stanie produkować mieszanin mocznika i azotanu amonu, ponieważ cena gazu jest znacznie wyższa od ceny mieszanin mocznika i azotanu amonu, w związku z czym produkcja mieszanin mocznika i azotanu amonu w Unii znacznie spadła.

(39) Komisja zauważyła jednak, że Copa-Cogeca przedstawiło dane wskazujące, iż w Unii nadal produkuje się mieszaniny mocznika i azotanu amonu oraz że przemysł Unii ponosi istotną szkodę. W związku z tym wniosek ten odrzucono.

4. WNIOSEK

(40) Warunki rynkowe tymczasowo zmieniły się w tym sensie, że podaż mieszanin mocznika i azotanu amonu na rynku unijnym po przystępnych cenach jest niewystarczająca, aby zaspokoić stały popyt. Wynika to głównie z faktu, że przywóz mieszanin mocznika i azotanu amonu znacznie się zmniejszył, a producenci unijni nie mogą w pełni zrekompensować utraconych wielkości przywozu z powodu znacznego wzrostu kosztów produkcji.

(41) Przyczyną obecnych rekordowych cen mieszanin mocznika i azotanu amonu są obecne wyjątkowo wysokie ceny gazu ziemnego. Gaz jest głównym surowcem do produkcji mieszanin mocznika i azotanu amonu. Te ekstremalne ceny gazu spowodowały, że w trzecim kwartale 2021 r. przemysł Unii odnotował straty. Ten wzrost kosztów nie mógł zostać przeniesiony na klientów z dwóch powodów. Po pierwsze - ze względu na elastyczność wskazaną w motywie (24) rolnicy zdecydowali, że odłożą zakup mieszanin mocznika i azotanu amonu do czasu nawożenia (do wiosny). Po drugie - z powodu dalszej presji cenowej ze strony przywozu, jak wskazano w tabeli 2 powyżej. Ponadto, jak potwierdziły strony, w obecnych warunkach rynkowych przemysł Unii nie jest w stanie produkować mieszaniny mocznika i azotanu amonu i sprzedawać jej z zyskiem, a zatem znacząca część jego produkcji została wstrzymana. Istnieją również przesłanki wskazujące, że zawieszenie ceł jeszcze bardziej pogorszyłoby sytuację przemysłu Unii. Przywóz towarów po niskich cenach dumpingowych z państw, których dotyczy postępowanie, w szczególności z Trynidadu i Tobago, doprowadziłby do dalszej presji na ceny przemysłu Unii i związanego z tym ryzyka spadku cen na rynku unijnym.

(42) Biorąc pod uwagę fakt, że analiza zmiany okoliczności w okresie po OD wykazała, iż przemysł Unii nadal ponosi szkodę, Komisja nie mogła stwierdzić, że warunki rynkowe tymczasowo zmieniły się w takim zakresie, że wskutek zawieszenia ceł szkoda nie wystąpiłaby ponownie, na podstawie art. 14 ust. 4 rozporządzenia podstawowego. Niniejsza decyzja pozostaje bez uszczerbku dla prawa Komisji do podjęcia decyzji na podstawie art. 14 ust. 4 rozporządzenia podstawowego w przypadku zmiany sytuacji w przyszłości.

(43) Komisja podjęła zatem decyzję o niezawieszaniu ostatecznych ceł antydumpingowych nałożonych rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2019/1688 na przywóz mieszanin mocznika i azotanu amonu pochodzących z Rosji, Trynidadu i Tobago oraz Stanów Zjednoczonych Ameryki,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Warunki zawieszenia ostatecznego cła antydumpingowego nałożonego przepisami art. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1688 na przywóz mieszanin mocznika i azotanu amonu pochodzących z Rosji, Trynidadu i Tobago oraz Stanów Zjednoczonych Ameryki zgodnie z art. 14 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2016/1036 nie są spełnione.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 26 października 2022 r.
1 Dz.U. L 176 z 30.6.2016, s. 21.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/1688 z dnia 8 października 2019 r. nakładające ostateczne cło antydumpingowe i stanowiące o ostatecznym pobraniu cła tymczasowego nałożonego na przywóz mieszanin mocznika i azotanu amonu pochodzących z Rosji, Trynidadu i Tobago oraz Stanów Zjednoczonych Ameryki (Dz.U. L 258 z 9.10.2019, s. 21).
4 MMBtu: milion brytyjskich jednostek cieplnych w systemie metrycznym.
5 W oparciu o cenę zgodną z indeksem TTF Gas Futures, która jest ceną dostawy w niderlandzkim systemie transakcji natychmiastowych - TTF (Title Transfer Facility). Niderlandzki TTF jest również indeksem rynkowym stosowanym przez Bank Światowy do obliczania historycznych cen gazu.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.277.208

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2022/2070 o niezawieszaniu ostatecznych ceł antydumpingowych nałożonych rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2019/1688 na przywóz mieszanin mocznika i azotanu amonu pochodzących z Rosji, Trynidadu i Tobago oraz Stanów Zjednoczonych Ameryki
Data aktu: 26/10/2022
Data ogłoszenia: 27/10/2022
Data wejścia w życie: 28/10/2022