Decyzja wykonawcza 2022/1633 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2020/1343 w sprawie udzielenia Republice Bułgarii tymczasowego wsparcia na podstawie rozporządzenia (UE) 2020/672 w celu zmniejszenia zagrożeń związanych z bezrobociem w sytuacji nadzwyczajnej, jaka wystąpiła w związku z pandemią COVID-19

DECYZJA WYKONAWCZA RADY (UE) 2022/1633
z dnia 20 września 2022 r.
zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2020/1343 w sprawie udzielenia Republice Bułgarii tymczasowego wsparcia na podstawie rozporządzenia (UE) 2020/672 w celu zmniejszenia zagrożeń związanych z bezrobociem w sytuacji nadzwyczajnej, jaka wystąpiła w związku z pandemią COVID-19

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) 2020/672 z dnia 19 maja 2020 r. w sprawie ustanowienia europejskiego instrumentu tymczasowego wsparcia w celu zmniejszenia zagrożeń związanych z bezrobociem w sytuacji nadzwyczajnej (SURE), jaka wystąpiła w związku z pandemią COVID-19 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 1,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Na wniosek Bułgarii z dnia 7 sierpnia 2020 r. Rada w drodze decyzji wykonawczej (UE) 2020/1343 2  przyznała Bułgarii pomoc finansową w postaci pożyczki o wartości nieprzekraczającej 511 000 000 EUR, o maksymalnym średnim terminie zapadalności wynoszącym 15 lat i okresie dostępności wynoszącym 18 miesięcy, w celu uzupełnienia krajowych działań podejmowanych przez Bułgarię na rzecz złagodzenia wpływu pandemii COVID-19 oraz w reakcji na konsekwencje społeczno-gospodarcze tej pandemii dla pracowników i osób samozatrudnionych.

(2) Pożyczka miała zostać wykorzystana przez Bułgarię na sfinansowanie mechanizmów zmniejszonego wymiaru czasu pracy i podobnych środków w rozumieniu art. 6 rozporządzenia (UE) 2020/672, o których mowa w art. 3 decyzji wykonawczej (UE) 2020/1343.

(3) Pandemia COVID-19 w dalszym ciągu wyłącza znaczną część ludności Bułgarii z aktywności zawodowej. Doprowadziło to do powtarzającego się nagłego i znacznego wzrostu wydatków publicznych w Bułgarii w odniesieniu do środka, o którym mowa w art. 3 lit. b) decyzji wykonawczej (UE) 2020/1343.

(4) Pandemia COVID-19 oraz nadzwyczajne środki wdrożone przez Bułgarię w latach 2020, 2021 i 2022, aby zapobiec rozprzestrzenianiu się pandemii oraz złagodzić jej skutki społeczno-gospodarcze i zdrowotne, miały i nadal mają ogromny wpływ na finanse publiczne. W 2020 r. deficyt oraz dług sektora instytucji rządowych i samorządowych w Bułgarii wynosiły, odpowiednio, 4,0 % i 24,7 % produktu krajowego brutto (PKB), a na koniec 2021 r. wzrosły, odpowiednio, do 4,1 % i 25,1 %. Zgodnie z prognozą Komisji z wiosny 2022 r. oczekuje się, że na koniec 2022 r. deficyt oraz dług sektora instytucji rządowych i samorządowych w Bułgarii wyniosą, odpowiednio, 3,7 % i 25,3 % PKB. Prognozuje się, że w 2022 r. PKB Bułgarii wzrośnie o 2,1 %.

(5) W dniu 23 czerwca 2022 r. Bułgaria zwróciła się do Unii o dodatkową pomoc finansową w wysokości 460 170 000 EUR przeznaczoną na dalsze uzupełnienie krajowych działań podejmowanych przez to państwo w latach 2020, 2021 i 2022 w celu złagodzenia wpływu pandemii COVID-19 i odpowiedzenia na konsekwencje społeczno-gospodarcze tej pandemii dla pracowników. W szczególności Bułgaria przedłużyła dofinansowanieme- chanizmów zmniejszonego wymiaru czasu pracy i podobnych środków, o których mowa w motywie(6) i je zmieniła.

(6) Przedłużone dofinansowanie wynagrodzeń jest przyznawane przedsiębiorstwom, które, ze względu na pandemię COVID-19, odnotowały spadek dochodów o co najmniej 30 % wskutek ograniczenia działalności w okresie od dnia 13 marca 2020 r. do dnia 31 grudnia 2020 r. Wymaga się utrzymania zatrudnienia pracowników w okresie korzystania ze środka oraz przez taki sam okres po zakończeniu korzystania ze środka. Miesięczne dofinansowanie wynagrodzeń dla kwalifikujących się przedsiębiorstw wynosi od 50 do 60 % miesięcznego wynagrodzenia brutto pracowników (w tym składek na ubezpieczenie społeczne opłacanych przez pracodawców), w zależności od skali spadku dochodów. Środek ten stanowi przedłużenie środka opisanego w art. 3 lit. b) decyzji wykonawczej (UE) 2020/1343 i przewidzianego w dekrecie Rady Ministrów nr 151 z dnia 3 lipca 2020 r., zmienionego dekretem nr 278 z dnia 12 października 2020 r., dekretem nr 416 z dnia 30 grudnia 2020 r., dekretem nr 93 z dnia 18 marca 2021 r., dekretem nr 213 z dnia 1 lipca 2021 r., dekretem nr 322 z dnia 7 października 2021 r., dekretem nr 482 z dnia 30 grudnia 2021 r. i dekretem nr 40 z dnia 31 marca 2022 r. 3 .

(7) Bułgaria spełnia warunki dotyczące zwrócenia się z wnioskiem o pomoc finansową, które określono w art. 3 rozporządzenia (UE) 2020/672. Bułgaria przedstawiła Komisji odpowiednie dowody potwierdzające, że faktyczne i planowane wydatki publiczne wzrosły o 1 015 050 000 EUR od dnia 1 lutego 2020 r. w wyniku środków krajowych przyjętych w celu złagodzenia skutków społeczno-gospodarczych pandemii COVID-19. Stanowi to nagły i znaczny wzrost, ponieważ dotyczy on również przedłużenia lub zmiany dotychczasowych środków krajowych bezpośrednio dotyczących mechanizmu zmniejszonego wymiaru czasu pracy i podobnych środków, które obejmują znaczną część przedsiębiorstw i ludności aktywnej zawodowo w Bułgarii. 43 880 000 EUR ze zwiększonej kwoty wydatków Bułgaria zamierza sfinansować ze środków własnych.

(8) Komisja skonsultowała się z Bułgarią oraz zweryfikowała nagły i znaczny wzrost faktycznych i planowanych wydatków publicznych związanych bezpośrednio z mechanizmami zmniejszonego wymiaru czasu pracy oraz podobnymi środkami, o których mowa we wniosku z dnia 23 czerwca 2022 r., zgodnie z art. 6 rozporządzenia (UE) 2020/672.

(9) Należy zatem udzielić pomocy finansowej, aby pomóc Bułgarii w złagodzeniu skutków społeczno-gospodarczych poważnych zakłóceń gospodarczych spowodowanych przez pandemię COVID-19. Komisja powinna podejmować decyzje dotyczące terminów zapadalności, wysokości i uruchamiania transz i podtransz w ścisłej współpracy z organami krajowymi.

(10) Ponieważ okres dostępności wskazany w decyzji wykonawczej (UE) 2020/1343 upłynął, potrzebny jest nowy okres dostępności dodatkowej pomocy finansowej. Okres dostępności pomocy finansowej udzielonej na podstawie decyzji wykonawczej (UE) 2020/1343 należy przedłużyć o 21 miesięcy, w związku z czym całkowity okres dostępności powinien wynosić 39 miesięcy od pierwszego dnia, w którym decyzja wykonawcza (UE) 2020/1343 stała się skuteczna.

(11) Bułgaria i Komisja powinny uwzględnić niniejszą decyzję w umowie pożyczki, o której mowa w art. 8 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2020/672.

(12) Niniejsza decyzja powinna pozostawać bez uszczerbku dla wyniku procedur dotyczących zakłóceń funkcjonowania rynku wewnętrznego, które mogą zostać podjęte, w szczególności zgodnie z art. 107 i 108 TFUE. Niniejsza decyzja nie uchyla obowiązku powiadomienia Komisji przez państwo członkowskie, na podstawie art. 108 TFUE, o przypadkach potencjalnej pomocy państwa.

(13) Bułgaria powinna regularnie przedstawiać Komisji informacje dotyczące realizacji planowanych wydatków publicznych, aby umożliwić Komisji ocenę stopnia realizacji tych wydatków przez Bułgarię.

(14) Decyzję o udzieleniu pomocy finansowej podjęto, uwzględniając istniejące i przewidywane potrzeby Bułgarii, a także już przedłożone lub planowane wnioski pozostałych państw członkowskich o pomoc finansową na podstawie rozporządzenia (UE) 2020/672, z uwzględnieniem zasad równego traktowania, solidarności, proporcjonalności i przejrzystości,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W decyzji wykonawczej (UE) 2020/1343 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 2 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:

"1. Unia udziela Bułgarii pożyczki do maksymalnej wysokości 971 170 000 EUR. Maksymalny średni termin zapadalności pożyczki wynosi 15 lat.

2. Okres dostępności pomocy finansowej udzielonej na podstawie niniejszej decyzji wynosi 39 miesięcy od pierwszego dnia, w którym niniejsza decyzja stała się skuteczna.";

b)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Warunkiem uruchomienia pierwszej transzy jest obowiązywanie umowy pożyczki, o której mowa w art. 8 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2020/672. Wszelkie kolejne transze są uruchamiane zgodnie z warunkami tej umowy pożyczki albo, w stosownych przypadkach, pod warunkiem wejścia w życie aneksu do tej umowy, albo zmienionej umowy pożyczki zawartej między Bułgarią a Komisją, która zastępuje pierwotną umowę pożyczki.";

2)
art. 3 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 3

Bułgaria może finansować następujące środki:

a) dofinansowanie wynagrodzeń dla przedsiębiorstw przewidziane w dekrecie Rady Ministrów nr 55 z dnia 30 marca 2020 r.;

b) dofinansowanie wynagrodzeń dla przedsiębiorstw przewidziane w dekrecie Rady Ministrów nr 151 z dnia 3 lipca 2020 r. zmienionym dekretem nr 278 z dnia 12 października 2020 r., dekretem nr 416 z dnia 30 grudnia 2020 r., dekretem nr 93 z dnia 18 marca 2021 r., dekretem nr 213 z dnia 1 lipca 2021 r., dekretem nr 322 z dnia 7 października 2021 r., dekretem nr 482 z dnia 30 grudnia 2021 r. i dekretem nr 40 z dnia 31 marca 2022 r.";

3)
art. 4 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 4

1. Bułgaria przekazuje Komisji do dnia 30 marca 2021 r., a następnie co sześć miesięcy, informacje dotyczące realizacji planowanych wydatków publicznych do czasu całkowitego zrealizowania tych wydatków.

2. Jeżeli środki, o których mowa w art. 3, opierają się na planowanych wydatkach publicznych i podlegają decyzji wykonawczej zmieniającej niniejszą, Bułgaria informuje Komisję w terminie sześciu miesięcy od daty przyjęcia takiej zmieniającej decyzji wykonawczej, a następnie co sześć miesięcy o realizacji planowanych wydatków publicznych do czasu całkowitego zrealizowania takich planowanych wydatków publicznych.".

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Bułgarii.

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej notyfikacji adresatowi.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja zostaje opublikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej

Sporządzono w Brukseli dnia 20 września 2022 r.
1 Dz.U. L 159 z 20.5.2020, s. 1.
2 Decyzja wykonawcza Rady (UE) 2020/1343 z dnia 25 września 2020 r. w sprawie udzielenia Republice Bułgarii tymczasowego wsparcia na podstawie rozporządzenia (UE) 2020/672 w celu zmniejszenia zagrożeń związanych z bezrobociem w sytuacji nadzwyczajnej, jaka wystąpiła w związku z pandemią COVID-19 (Dz.U. L 314 z 29.9.2020, s. 10).
3 Ogłoszony w Dzienniku Urzędowym (Dz.U.) nr 60 z dnia 7 lipca 2020 r., zmieniony i uzupełniony w Dz.U. 89 z dnia 16 października 2020 r., uzupełniony w Dz.U. 110 z dnia 29 grudnia 2020 r., zmieniony w Dz.U. 2 z dnia 8 stycznia 2021 r., zmieniony i uzupełniony w Dz.U. 24 z dnia 23 marca 2021 r., zmieniony i uzupełniony w Dz.U. 56 z dnia 6 lipca 2021 r., zmieniony i uzupełniony w Dz.U. 85 z dnia 12 października 2021 r., uzupełniony w Dz.U. 97 z dnia 19 listopada 2021 r., zmieniony i uzupełniony w Dz.U. 1 z dnia 4 stycznia 2022 r., zmieniony i uzupełniony w Dz.U. 27 z dnia 5 kwietnia 2022 r.

Zmiany w prawie

Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.245.52

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2022/1633 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2020/1343 w sprawie udzielenia Republice Bułgarii tymczasowego wsparcia na podstawie rozporządzenia (UE) 2020/672 w celu zmniejszenia zagrożeń związanych z bezrobociem w sytuacji nadzwyczajnej, jaka wystąpiła w związku z pandemią COVID-19
Data aktu: 20/09/2022
Data ogłoszenia: 22/09/2022