uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 43 ust. 3,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) Art. 6 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 1 zawiera wymóg ustanowienia środków ochronnych, z uwzględnieniem dostępnych opinii naukowych, technicznych i ekonomicznych, obejmujących w stosownych przypadkach sprawozdania przygotowane przez Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF), jak również z uwzględnieniem opinii otrzymanych od komitetów doradczych, które powołano dla odpowiednich obszarów geograficznych lub dziedzin kompetencji, oraz wspólnych rekomendacji wydanych przez państwa członkowskie.
(2) Rada zobowiązana jest do przyjęcia środków dotyczących ustalenia i przydziału uprawnień do połowów, w tym - w stosownych przypadkach - niektórych warunków funkcjonalnie z nimi związanych. Art. 16 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 stanowi, że uprawnienia do połowów powinny być przydzielane państwom członkowskim w taki sposób, by zapewnić względną stabilność działalności połowowej dla każdego państwa członkowskiego i w odniesieniu do każdego stada lub rodzaju rybołówstwa.
(3) Art. 2 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 stanowi, że cel wspólnej polityki rybołówstwa (WPRyb) polega na osiągnięciu współczynnika eksploatacji na poziomie maksymalnego podtrzymywalnego połowu (MSY) w miarę możliwości do 2015 r., a w sposób stopniowy i narastający - najpóźniej do 2020 r. w odniesieniu do wszystkich stad.
(4) Całkowite dopuszczalne połowy (TAC) należy zatem ustalać, zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1380/2013, na podstawie dostępnych opinii naukowych, z uwzględnieniem aspektów biologicznych i społeczno-gospodarczych, przy jednoczesnym zapewnieniu sprawiedliwego traktowania poszczególnych sektorów rybołówstwa, jak również biorąc pod uwagę opinie wyrażane podczas konsultacji z zainteresowanymi stronami.
(5) Art. 16 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 stanowi, że w odniesieniu do stad objętych poszczególnymi planami wieloletnimi uprawnienia do połowów mają być ustalane zgodnie z zasadami określonymi w tych planach.
(6) Plan wieloletni połowów eksploatujących stada denne w zachodniej części Morza Śródziemnego (zwany dalej "planem") został ustanowiony rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1022 2 i wszedł w życie w dniu 16 lipca 2019 r. Plan ten ma na celu zapewnienie, aby eksploatacja żywych zasobów morza pozwalała na odtwarzanie i utrzymywanie populacji poławianych gatunków powyżej poziomów pozwalających zapewnić MSY.
(7) Zgodnie z art. 4 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/1022 uprawnienia do połowów w odniesieniu do stad wymienionych w art. 1 tego rozporządzenia należy ustalić z myślą o osiągnięciu śmiertelności połowowej na poziomie maksymalnego podtrzymywalnego połowu w sposób progresywny i stopniowy w miarę możliwości do 2020 r. i najpóźniej do dnia 1 stycznia 2025 r. Uprawnienia do połowów należy wyrazić jako maksymalny dopuszczalny nakład połowowy dla trawlerów i taklowców ustalony zgodnie z systemem nakładu połowowego określonym w art. 7 rozporządzenia (UE) 2019/1022, a także jako maksymalne limity połowowe dla bladoczerwonej krewetki głębinowej (Aristeus antennatus) i czerwonej krewetki głębinowej (Aristaeomorpha foliacea) ustalone zgodnie z opinią naukową.
(8) STECF doradził, że - aby osiągnąć cele w zakresie MSY w odniesieniu do stad ryb w zachodniej części Morza Śródziemnego - potrzebne są dalsze pilne działania i znaczne zmniejszenie śmiertelności połowowej w połowach trawlerami. W 2022 r. maksymalny dopuszczalny nakład połowowy trawlerów, zgodnie z art. 7 ust. 3 lit. b) planu, należy zatem zmniejszyć o 6 % w porównaniu z poziomem bazowym na lata 2015-2017, co należy odjąć od maksymalnego dopuszczalnego nakładu połowowego na 2021 r. określonego rozporządzeniem Rady (UE) 2021/90 3 oraz dodatkowego zmniejszenia nakładu ustanowionego na szczeblu władz włoskich.
(9) STECF doradził, że - aby osiągnąć cele w zakresie MSY w odniesieniu do stad ryb w zachodniej części Morza Śródziemnego - potrzebne są dalsze pilne działania, w szczególności w zakresie zarządzania śmiertelnością połowową w odniesieniu do taklowców przydennych. W 2022 r. konieczne jest ustanowienie maksymalnego dopuszczalnego nakładu połowowego taklowców, zgodnie z art. 7 ust. 5 planu, w oparciu o nakład połowowy wyrażony jako liczba dni połowowych między dniem 1 stycznia 2015 r. a dniem 31 grudnia 2017 r. Ten maksymalny dopuszczalny nakład połowowy dla taklowców nie powinien przesądzać o maksymalnym dopuszczalnym nakładzie połowowym, który ma zostać ustanowiony na 2023 r.
(10) W 2020 r. STECF doradził, że - aby osiągnąć MSY najpóźniej do 2025 r. - śmiertelność połowowa bladoczerwonej krewetki głębinowej w podobszarach geograficznych 1-5-6-7 i podobszarach geograficznych 8-9-10-11 będzie musiała znacznie się zmniejszyć. Naukowy Komitet Doradczy ds. Rybołówstwa Generalnej Komisji Rybołówstwa Morza Śródziemnego (GFCM) wydał również tę samą opinię w odniesieniu do śmiertelności połowowej bladoczer- wonej krewetki głębinowej w podobszarze geograficznym 2. Ponadto STECF oszacował, że biomasa bladoczerwonej krewetki głębinowej spada. W 2021 r. STECF stwierdził, że śmiertelność połowowa tego gatunku nie uległa zmianie i w związku z tym konieczne jest podjęcie dalszych środków zarządzania. Biorąc pod uwagę opinie naukowe i niezmienioną sytuację stad, zgodnie z art. 7 ust. 3 lit. b) planu należy uzupełnić system nakładu o maksymalne limity połowowe oraz określić szczegółowy maksymalny limit połowowy dla bladoczerwonej krewetki głębinowej w pod- obszarach geograficznych 1-2-5-6-7 i maksymalny limit połowowy dla bladoczerwonej krewetki głębinowej w podobszarach geograficznych 8-9-10-11.
(11) W 2020 r. STECF stwierdził, że biomasa czerwonej krewetki głębinowej w podobszarach geograficznych 8-9-10-11 spada. W 2021 r. STECF stwierdził, że śmiertelność połowowa tego gatunku nie uległa zmianie i że jego biomasa nadal spada. Biorąc pod uwagę opinie naukowe i niezmienioną sytuację stad, zgodnie z art. 7 ust. 3 lit. b) planu należy uzupełnić system nakładu o maksymalne limity połowowe oraz określić szczegółowy maksymalny limit połowowy dla czerwonej krewetki głębinowej w podobszarach geograficznych 8-9-10-11.
(12) Na 42. dorocznym posiedzeniu w 2018 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/42/2018/1 ustanawiające środki zarządzania dotyczące węgorza europejskiego (Anguilla anguilla) w Morzu Śródziemnym (podobszary geograficzne GFCM 1-27). Środki te obejmują limity połowowe lub limity nakładu i coroczny okres zamknięcia wynoszący kolejne trzy miesiące, który każde państwo członkowskie powinno określić zgodnie z celami w zakresie ochrony przewidzianymi w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1100/2007 4 , swoim krajowym planem lub planami zarządzania węgorzem oraz modelami czasowej migracji węgorza w danym państwie członkowskim. W przypadku gdy przed wejściem w życie tego zalecenia obowiązywały krajowe plany zarządzania skutkujące zmniejszeniem nakładu połowowego lub połowów o co najmniej 30 %, nie należy przekraczać już ustanowionych i wdrożonych limitów połowowych lub limitów nakładu połowowego. Zamknięcie powinno mieć zastosowanie do wszystkich wód morskich Morza Śródziemnego, a także wód słonawych, takich jak estuaria, laguny przybrzeżne i wody przejściowe, zgodnie z tym zaleceniem. Okres zamknięcia jest funkcjonalnie związany z uprawnieniami do połowów, ponieważ bez tego zamknięcia poziom połowów lub nakładu połowowego powinien zostać zmniejszony, aby zapewnić odbudowę stada. Środki te należy wprowadzić do prawa Unii.
(13) Na 44. dorocznym posiedzeniu w 2021 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/44/2021/20 w sprawie wieloletniego planu zarządzania dotyczącego zrównoważonej eksploatacji stad małych ryb pelagicznych w Morzu Adriatyckim (podobszary geograficzne GFCM 17 i 18), które wprowadziło maksymalny poziom połowów i powiązany pułap zdolności połowowej floty dla sejnerów i trawlerów do połowów pelagicznych poławiających małe gatunki pela- giczne. Środki te należy wprowadzić do prawa Unii.
(14) Na 44. dorocznym posiedzeniu w 2021 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/44/2021/6 w sprawie wieloletniego planu zarządzania dotyczącego zrównoważonych połowów włokiem ukierunkowanych na czerwoną krewetkę głębinową i bladoczerwoną krewetkę głębinową w Morzu Lewantyńskim, zmieniające zalecenie GFCM/42/2018/3 (podobszary geograficzne GFCM 24, 25, 26 i 27), które wprowadziło zamrożenie nakładu połowowego wyrażone w postaci maksymalnej liczby statków rybackich. W zaleceniu tym przedłużono obowiązywanie istniejących środków o rok. Środki te należy wprowadzić do prawa Unii.
(15) Na 44. dorocznym posiedzeniu w 2021 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/42/2021/8 w sprawie wieloletniego planu zarządzania dotyczącego zrównoważonych połowów włokiem ukierunkowanych na czerwoną krewetkę głębinową i bladoczerwoną krewetkę głębinową w Morzu Jońskim, zmieniające zalecenie GFCM/42/2018/4 (podob- szary geograficzne GFCM 19, 20 i 21), które wprowadziło zamrożenie nakładu połowowego wyrażone w postaci maksymalnej liczby statków rybackich. W zaleceniu tym przedłużono obowiązywanie istniejących środków o rok. Środki te należy wprowadzić do prawa Unii.
(16) Na 44. dorocznym posiedzeniu w 2021 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/44/2021/7 w sprawie środków zarządzania dotyczących zrównoważonych połowów włokiem ukierunkowanych na czerwoną krewetkę głębinową i blado- czerwoną krewetkę głębinową w Cieśninie Sycylijskiej, zmieniające zalecenie GFCM/43/2019/6 (podobszary geograficzne GFCM 12, 13, 14, 15 i 16), które wprowadziło zamrożenie nakładu połowowego wyrażone w postaci maksymalnej liczby statków rybackich. W zaleceniu tym przedłużono obowiązywanie istniejących środków o rok. Środki te należy wprowadzić do prawa Unii.
(17) Na 43. dorocznym posiedzeniu w 2019 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/43/2019/5 w sprawie wieloletniego planu zarządzania dotyczącego zrównoważonych połowów dennych w Morzu Adriatyckim (podobszary geograficzne GFCM 17 i 18), które wprowadziło system nakładu połowowego i powiązany pułap zdolności połowowej floty dla niektórych stad dennych. Środki te należy wprowadzić do prawa Unii.
(18) Na 44. dorocznym posiedzeniu w 2021 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/44/2021/1 w sprawie ustanowienia systemu nakładu połowowego dla kluczowych stad dennych w Morzu Adriatyckim (podobszary geograficzne GFCM 17 i 18), które wprowadziło maksymalne dopuszczalne dni połowowe, w podziale na rodzaj włoków i segmenty floty, dla niektórych stad dennych. Środki te należy wprowadzić do prawa Unii.
(19) Uwzględniając specyfikę floty słoweńskiej i jej marginalny wpływ na stada małych ryb pelagicznych i gatunki denne, należy zachować istniejące wzorce połowowe oraz zapewnić dostęp floty słoweńskiej do określonej minimalnej ilości małych gatunków pelagicznych i minimalnej kwoty nakładu połowowego w odniesieniu do gatunków dennych.
(20) Na 43. dorocznym posiedzeniu w 2019 r. GFCM przyjęła również zalecenie GFCM/43/2019/4 w sprawie planu zarządzania dotyczącego zrównoważonej eksploatacji korala czerwonego (Corallium rubrum) w Morzu Śródziemnym (podobszary geograficzne GFCM 1-27), które wprowadziło zamrożenie nakładu połowowego wyrażone przez maksymalną liczbę upoważnień do połowów i limity odłowu w odniesieniu do korala czerwonego. Środki te należy wprowadzić do prawa Unii.
(21) Na 44. dorocznym posiedzeniu w 2021 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/44/2021/4 w sprawie planu zarządzania dotyczącego zrównoważonej eksploatacji morlesza bogara w Morzu Alborańskim, zmieniające zalecenie GFCM/43/2019/2 (podobszary geograficzne GFCM 1, 2 i 3), które wprowadziło limit połowowy i ograniczenie nakładu połowowego na podstawie średniego dozwolonego poziomu praktykowanego w okresie 2010-2015. W zaleceniu tym przedłużono obowiązywanie istniejących środków o rok. Środki te należy wprowadzić do prawa Unii.
(22) Na 44. dorocznym posiedzeniu w 2021 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/44/2021/1 w sprawie środków zarządzania w odniesieniu do stosowania zakotwiczonych urządzeń do sztucznej koncentracji ryb w połowach koryfeny w Morzu Śródziemnym, zmieniające zalecenie GFCM/43/2019/1 (podobszary geograficzne GFCM 1-27), które wprowadziło zamrożenie nakładu połowowego wyrażone w postaci maksymalnej liczby statków rybackich prowadzących ukierunkowane połowy koryfeny. W zaleceniu tym przedłużono obowiązywanie istniejących środków o rok. Środki te należy wprowadzić do prawa Unii.
(23) Na 43. dorocznym posiedzeniu w 2019 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/43/2019/3 zmieniające zalecenie GFCM/41/2017/4 w sprawie wieloletniego planu zarządzania połowami turbota w Morzu Czarnym (podobszar geograficzny GFCM 29). W zaleceniu tym wprowadzono zaktualizowany regionalny całkowity dopuszczalny połów (TAC) i system przydziału kwot w odniesieniu do turbota oraz dalsze środki ochrony, w szczególności dwumiesięczny okres zamknięcia i ograniczenie dni połowowych do 180 dni w roku. Te dodatkowe środki są funkcjonalnie związane z uprawnieniami do połowów, ponieważ bez tych środków poziom TAC dla turbota powinien zostać zmniejszony, aby zapewnić odbudowę stada. Środki te należy wprowadzić do prawa Unii.
(24) Zgodnie z opiniami naukowymi wydanymi przez GFCM, aby zapewnić zrównoważenie stada szprota w Morzu Czarnym, należy utrzymać obecny poziom śmiertelności połowowej. Należy zatem nadal ustalać kwotę autonomiczną w odniesieniu do tego stada.
(25) Uprawnienia do połowów należy ustalać na podstawie dostępnych opinii naukowych, biorąc pod uwagę aspekty biologiczne i społecznoekonomiczne i zapewniając sprawiedliwe traktowanie poszczególnych sektorów rybołówstwa, a także z uwzględnieniem opinii przedstawianych przez zainteresowane strony w trakcie konsultacji.
(26) Korzystanie z określonych w niniejszym rozporządzeniu uprawnień do połowów dostępnych dla unijnych statków rybackich podlega rozporządzeniu Rady (WE) nr 1224/2009 5 , a w szczególności art. 33 i 34 tego rozporządzenia, dotyczącym zapisu połowów i nakładu połowowego oraz przekazywania danych dotyczących wyczerpania uprawnień do połowów. Niezbędne jest zatem określenie kodów, które mają być stosowane przez państwa członkowskie przy przesyłaniu Komisji danych dotyczących wyładunków stad podlegających niniejszemu rozporządzeniu.
(27) Korzystanie z określonych w niniejszym rozporządzeniu uprawnień do połowów dostępnych dla unijnych statków rybackich podlega rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1343/2011 6 wdrażającemu niektóre przepisy dotyczące połowów na obszarze objętym porozumieniem GFCM.
(28) W rozporządzeniu Rady (WE) nr 847/96 7 wprowadzono dodatkowe warunki dotyczące corocznego zarządzania TAC, w tym, w art. 3 i 4 tego rozporządzenia, przepisy dotyczące elastyczności w odniesieniu do zasobów objętych TAC przezornościowymi i analitycznymi. Zgodnie z art. 2 tego rozporządzenia, ustalając TAC, Rada ma zadecydować, do których stad nie będzie miał zastosowania art. 3 lub 4 tego rozporządzenia, w szczególności ze względu na biologiczny stan tych stad. Ostatnio w odniesieniu do wszystkich stad objętych obowiązkiem wyładunku na podstawie art. 15 ust. 9 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 wprowadzono mechanizm elastyczności obejmującej kolejny rok. W związku z tym, w celu uniknięcia nadmiernej elastyczności, która zagroziłaby zasadzie racjonalnej i odpowiedzialnej eksploatacji zasobów biologicznych morza, utrudniłaby realizację celów WPRyb i pogorszyłaby biologiczny stan stad, należy przewidzieć, że art. 3 i 4 rozporządzenia (WE) nr 847/96 mają zastosowanie do analitycznych TAC tylko w przypadku, gdy nie korzysta się z elastyczności obejmującej kolejny rok przewidzianej w art. 15 ust. 9 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013.
(29) Aby nie zakłócić działalności połowowej oraz zapewnić unijnym rybakom środki utrzymania, niniejsze rozporządzenie powinno być stosowane od dnia 1 stycznia 2022 r. W związku z pilnym charakterem niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie natychmiast po jego opublikowaniu.
(30) Uprawnienia do połowów należy stosować w pełnej zgodności z prawem Unii,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Rady | |
J.-Y. LE DRIAN | |
Przewodniczący |
- zmieniony przez sprostowanie z dnia 7 kwietnia 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.108.68) zmieniające nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2022 r.
- zmieniony przez art. 24 rozporządzenia nr 2023/195 z dnia 30 stycznia 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.28.220) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2022 r.
a) statki te używają włoków z workiem o oczkach kwadratowych 45 mm w celu zmniejszenia o co najmniej 25 % połowów osobników młodocianych morszczuków europejskich; lub
b) statki te używają włoków z workiem o oczkach kwadratowych 50 mm do połowów głębinowych w celu zmniejszenia o co najmniej 25 % połowów bladoczerwonej krewetki głębinowej o długości karapaksu mniejszej niż 25 mm w podobszarach geograficznych 1, 2, 5, 6, 7, 8, 9, 10 i 11 oraz w celu zmniejszenia o co najmniej 25 % połowów czerwonej krewetki głębinowej o długości karapaksu mniejszej niż 35 mm w podobsza- rach geograficznych 8, 9, 10 i 11; lub
c) statki te stosują regulowane wysoce selektywne narzędzie, którego specyfikacje techniczne zapewniają, zgodnie z badaniem naukowym przeprowadzonym przez STECF, zmniejszenie o co najmniej 25 % połowów osobników młodocianych wszystkich gatunków dennych lub zmniejszenie o co najmniej 20 % połowów tarlaków wszystkich gatunków dennych w porównaniu z 2020 r.; lub
d) dane państwo członkowskie wprowadziło tymczasowe obszary zamknięte w celu zmniejszenia o co najmniej 25 % połowów młodocianych osobników wszystkich gatunków dennych lub o co najmniej 20 % połowów tarlaków wszystkich gatunków dennych.
Dane państwo członkowskie przekazuje Komisji wykaz statków rybackich, których dotyczy dodatkowy przydział dni połowowych, oraz przydzieloną im liczbę dodatkowych dni połowowych.
Dane państwo członkowskie informuje również Komisję co miesiąc o wykorzystanym nakładzie połowowym, który należy odliczyć od tego dodatkowego przydziału; do przekazywania tych informacji państwo członkowskie stosuje kody sprawozdawcze określone dla tego przydziału (EFF1/MED1_TR1_AA, EFF1/MED1_TR2_AA, EFF1/ MED1_TR3_AA, EFF1/MED1_TR4_AA and EFF2/MED1_TR1_AA, EFF2/MED1_TR2_AA, EFF2/MED1_TR3_AA, EFF2/MED1_TR4_AA).
Najpóźniej do dnia 15 października dane państwo członkowskie przedkłada Komisji wszystkie dostępne informacje dotyczące wdrażania środków, o których mowa w lit. a), b), c) i d).
Te łącznie 2 % nakładu połowowego oblicza się na podstawie przydziału maksymalnego dopuszczalnego nakładu połowowego dla odpowiedniego segmentu floty danego państwa członkowskiego na dzień 1 stycznia 2022 r.
Państwo członkowskie może to uczynić, pod warunkiem że:
a) statki te używają włoków z workiem o oczkach kwadratowych 45 mm w celu zmniejszenia o co najmniej 25 % połowów osobników młodocianych morszczuków europejskich; lub
b) statki te używają włoków z workiem o oczkach kwadratowych 50 mm do połowów głębinowych w celu zmniejszenia o co najmniej 25 % połowów bladoczerwonej krewetki głębinowej o długości karapaksu mniejszej niż 25 mm w podobszarach geograficznych 1, 2, 5, 6, 7, 8, 9, 10 i 11 oraz w celu zmniejszenia o co najmniej 25 % połowów czerwonej krewetki głębinowej o długości karapaksu mniejszej niż 35 mm w podobsza- rach geograficznych 8, 9, 10 i 11; lub
c) statki te stosują regulowane wysoce selektywne narzędzie, którego specyfikacje techniczne zapewniają, zgodnie z badaniem naukowym przeprowadzonym przez STECF, zmniejszenie o co najmniej 25 % połowów osobników młodocianych wszystkich gatunków dennych lub zmniejszenie o co najmniej 20 % połowów tarlaków wszystkich gatunków dennych w porównaniu z 2020 r.; lub
d) dane państwo członkowskie wprowadziło tymczasowe obszary zamknięte w celu zmniejszenia o co najmniej 25 % połowów młodocianych osobników wszystkich gatunków dennych lub o co najmniej 20 % połowów tarlaków wszystkich gatunków dennych.
Dane państwo członkowskie przekazuje Komisji wykaz statków rybackich, których dotyczy dodatkowy przydział dni połowowych, oraz przydzieloną im liczbę dodatkowych dni połowowych.
Dane państwo członkowskie informuje również Komisję co miesiąc o wykorzystanym nakładzie połowowym, który należy odliczyć od tego dodatkowego przydziału; do przekazywania tych informacji państwo członkowskie stosuje kody sprawozdawcze określone dla tego przydziału (EFF1/MED2_TR1_AA, EFF1/MED2_TR2_AA, EFF1/ MED2_TR3_AA, EFF1/MED2_TR4_AA and EFF2/MED2_TR1_AA, EFF2/MED2_TR2_AA, EFF2/MED2_TR3_AA, EFF2/MED2_TR4_AA).
Najpóźniej do dnia 15 października dane państwo członkowskie przedkłada Komisji wszystkie dostępne informacje dotyczące wdrażania środków, o których mowa w lit. a), b), c) i d).
Te łącznie 2 % nakładu połowowego oblicza się na podstawie przydziału maksymalnego dopuszczalnego nakładu połowowego dla odpowiedniego segmentu floty danego państwa członkowskiego na dzień 1 stycznia 2022 r.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.21.165 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2022/110 w sprawie ustalenia uprawnień do połowów na rok 2022 mających zastosowanie w Morzu Śródziemnym i Morzu Czarnym w odniesieniu do niektórych stad ryb i grup stad ryb |
Data aktu: | 27/01/2022 |
Data ogłoszenia: | 31/01/2022 |
Data wejścia w życie: | 01/02/2022, 01/01/2022 |