KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG (rozporządzenie w sprawie kontroli urzędowych) 1 , w szczególności jego art. 19 ust. 2 lit. a),
a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu (UE) 2017/625 ustanowiono przepisy dotyczące przeprowadzania kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przez właściwe organy państw członkowskich w celu sprawdzenia zgodności z przepisami Unii dotyczącymi żywności i bezpieczeństwa żywności. Art. 109 tego rozporządzenia nakłada na państwa członkowskie obowiązek zapewnienia, aby właściwe organy przeprowadzały kontrole urzędowe na podstawie wieloletniego krajowego planu kontroli ("WKPK"). W rozporządzeniu (UE) 2017/625 określono ponadto ogólną treść WKPK, zobowiązano państwa członkowskie do uwzględnienia w WKPK kontroli urzędowych zanieczyszczeń w żywności i w związku z tym uprawniono Komisję do ustanowienia szczegółowych wymogów dotyczących przeprowadzania kontroli urzędowych, w tym, w stosownych przypadkach, rodzaju próbek oraz etapu produkcji, przetwarzania i dystrybucji, na którym mają być pobierane próbki.
(2) Rozporządzeniem (UE) 2017/625 uchylono dyrektywę Rady 96/23/WE 2 , w której przewidziano środki monitorowania niektórych substancji, w tym zanieczyszczeń, u żywych zwierząt i w produktach pochodzenia zwierzęcego, oraz określono w szczególności wymogi dotyczące planów monitorowania państw członkowskich do celów wykrywania pozostałości lub substancji objętych jej zakresem. Rozporządzenie (UE) 2017/625 nie zawiera jednak wszystkich środków przewidzianych w tej dyrektywie lub w aktach przyjętych przez Komisję na jej podstawie. Niniejsze rozporządzenie wraz z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2022/932 3 ma zatem na celu zapewnienie ciągłości przepisów dyrektywy 96/23/WE dotyczących treści WKPK i jego przygotowania, a także rodzaju próbek oraz etapu produkcji, przetwarzania i dystrybucji, na którym próbki mają być pobierane w odniesieniu do zanieczyszczeń w żywności, w ramach rozporządzenia (UE) 2017/625.
(3) Zgodnie z art. 19 rozporządzenia (UE) 2017/625, który w kompleksowy sposób odnosi się do zanieczyszczeń w żywności, niniejsze rozporządzenie powinno mieć jednak również zastosowanie do kontroli urzędowych niezbędnych do wykrycia obecności wszystkich zanieczyszczeń wchodzących w zakres rozporządzenia Rady (EWG) nr 315/93 4 . W związku z tym niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie do kontroli urzędowych niezbędnych do wykrycia obecności zanieczyszczeń w żywności, w odniesieniu do których w prawodawstwie Unii ustanowiono najwyższe dopuszczalne poziomy lub inne poziomy regulacyjne wymagające podjęcia działań przez właściwe organy lub powodujące takie działania.
(4) Można uznać, że obecność rtęci w żywności jest spowodowana zanieczyszczeniem środowiska, ponieważ pestycydy zawierające rtęć są obecnie zakazane w Unii od ponad trzydziestu lat. Kontrole urzędowe w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów związków rtęci określonych w rozporządzeniu (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady 5 , Dyrektywa Komisji 2006/125/WE 6 , rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/127 7 i rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/128 8 powinny zatem również zostać objęte niniejszym rozporządzeniem zamiast szczegółowych przepisów dotyczących kontroli pozostałości pestycydów.
(5) W celu zapewnienia skutecznego ukierunkowania kontroli urzędowych we wszystkich państwach członkowskich należy ustanowić przepisy dotyczące kombinacji zanieczyszczeń lub grup zanieczyszczeń i grup towarów, z których państwa członkowskie pobierają próbki, oraz strategię pobierania próbek, w tym kryteria, które należy stosować przy określaniu treści ich planów i przeprowadzania powiązanych kontroli urzędowych.
(6) Należy zatem uzupełnić art. 19 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/625 przez ustanowienie przepisów dotyczących przeprowadzania kontroli urzędowych pod kątem zanieczyszczeń w żywności.
(7) W art. 150 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/625 ustanowiono okres przejściowy zobowiązujący państwa członkowskie do przeprowadzania kontroli urzędowych zgodnie z dyrektywą 96/23/WE do dnia 14 grudnia 2022 r. Art. 19 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/625 stanowi, że kontrole urzędowe mające na celu weryfikację zgodności z przepisami dotyczącymi żywności i bezpieczeństwa żywności oraz pasz i bezpieczeństwa pasz obejmują kontrole urzędowe określonych substancji, w tym substancji, które mają być stosowane w materiałach przeznaczonych do kontaktu z żywnością, zanieczyszczeń, niedozwolonych, zakazanych i niepożądanych substancji, których stosowanie lub obecność na uprawach lub zwierzętach lub w celu produkcji lub przetwarzania żywności lub paszy może skutkować pozostałościami tych substancji w żywności lub paszy. Ponieważ jednak ostatnie plany monitorowania przyjęte przez państwa członkowskie na podstawie dyrektywy 96/23/WE będą miały zastosowanie do 2022 r., a zatem po dniu 14 grudnia 2022 r., niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie od dnia 1 stycznia 2023 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2023 r.Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 23 marca 2022 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Przewodnicząca |
|
Ursula VON DER LEYEN |