uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1151/2012 z dnia 21 listopada 2012 r. w sprawie systemów jakości produktów rolnych i środków spożywczych 1 , w szczególności jego art. 49 ust. 7 akapit drugi oraz art. 53 ust. 3 akapit drugi,
(1) Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2117 2 zmieniono art. 53 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1151/2012 w odniesieniu do systemu zmian w specyfikacji produktu. Od dnia 8 czerwca 2022 r. zmiany "inne niż nieznaczne" i "nieznaczne" zastępuje się odpowiednio zmianami "na poziomie Unii" i "standardowymi", z różnymi zakresami i procedurami.
(2) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) nr 668/2014 3 określono jednolite warunki stosowania zmian innych niż nieznaczne i nieznacznych. Aby zapewnić funkcjonowanie nowego systemu zmian, istniejące przepisy dotyczące zmian innych niż nieznaczne i nieznacznych w tym rozporządzeniu należy zastąpić nowymi przepisami.
(3) Ze względu na pewność prawa i skuteczne zarządzanie systemem należy ustanowić szczegółowe przepisy w zakresie wymogów, form i terminów dotyczących wniosków o zatwierdzenie zmian na poziomie Unii oraz powiadomień o zatwierdzonych zmianach standardowych lub tymczasowych.
(4) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1151/2012 procedury wprowadzania zmian w specyfikacjach produktów oznaczonych chronionymi nazwami pochodzenia i chronionymi oznaczeniami geograficznymi w sektorze spożywczym, a także będących gwarantowanymi tradycyjnymi specjalnościami, są przeprowadzane przez Komisję i państwa członkowskie. Komisja i państwa członkowskie są odpowiedzialne za różne etapy poszczególnych typów procedur. Państwa członkowskie rozpatrują wnioski o zatwierdzenie zmian na poziomie Unii w specyfikacji produktu i przedkładają je Komisji. Komisja jest odpowiedzialna za rozpatrywanie tych wniosków i podejmowanie decyzji w sprawie zmian na poziomie Unii. W przypadku zatwierdzania zmian standardowych lub tymczasowych odpowiedzialność za zatwierdzanie spoczywa na państwach członkowskich. O zatwierdzeniu tych zmian powiadamia się Komisję, która ma obowiązek podać je do wiadomości publicznej w Unii.
(5) W celu prawidłowego zarządzania przez Komisję procedurami zatwierdzania zmian na poziomie Unii w specyfikacji produktów oznaczonych chronionymi nazwami pochodzenia i chronionymi oznaczeniami geograficznymi, jak również będących gwarantowanymi tradycyjnymi specjalnościami, konieczne jest przetwarzanie danych dotyczących wnioskodawców ubiegających się o zatwierdzenie zmian na poziomie Unii. Potrzeba ta dotyczy również zarządzania procedurami powiadamiania Komisji o zmianie standardowej lub tymczasowej w specyfikacji produktu oznaczonego chronioną nazwą pochodzenia lub chronionym oznaczeniem geograficznym w odniesieniu do organu oraz osób fizycznych lub prawnych powiadamiających o zatwierdzonej zmianie standardowej lub tymczasowej. Procedury te mają charakter publiczny. Przejrzystość jest konieczna, aby umożliwić uczciwą konkurencję między podmiotami gospodarczymi oraz publicznie określić prywatne i publiczne interesy gospodarcze związane z tymi procedurami. Nazwę grupy składającej wniosek ubiegającej się o zatwierdzenie zmiany na poziomie Unii zgodnie z art. 53 rozporządzenia (UE) nr 1151/2012 należy opublikować w celu zidentyfikowania podmiotu, który uruchomił procedurę zmiany, oraz w celu umożliwienia potencjalnym wnoszącym sprzeciw zakwestionowania danej procedury w imię jego uzasadnionego interesu. Nazwę organu, nazwę lub imię i nazwisko osoby fizycznej lub prawnej powiadamiającej o zatwierdzonej zmianie standardowej lub tymczasowej należy opublikować w celu określenia odpowiedzialności za zgłoszenie tej zmiany Komisji, a następnie podanie jej do wiadomości publicznej w Unii. Aby ograniczyć do minimum ujawnianie danych osobowych, w dokumentach, które należy składać w trakcie tych procedur, należy w miarę możliwości unikać wymogów dotyczących przekazywania danych osobowych. Niemniej jednak Komisja i państwa członkowskie mogą być zmuszone do przetwarzania informacji zawierających dane osobowe, takie jak nazwiska i dane kontaktowe. W należycie uzasadnionych przypadkach dane takie mogą wymagać ujawnienia lub podania do wiadomości publicznej.
(6) W celu skutecznego zarządzania administracyjnego oraz uwzględniając doświadczenie zdobyte dzięki systemom informacji wdrożonym przez Komisję, należy uprościć dokonywanie powiadomień między państwami członkowskimi a Komisją, a informacje należy wymieniać zgodnie rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2017/1183 4 i rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2017/1185 5 .
(7) Komisja wprowadziła system informacji "e-Ambrosia" na potrzeby zarządzania wnioskami o ochronę oznaczeń geograficznych żywności, win, napojów spirytusowych i win aromatyzowanych. Państwa członkowskie i Komisja mają stosować ten system wyłącznie do celów przekazywania informacji dotyczących procedur związanych z wnioskami o rejestrację i zatwierdzania zmian w specyfikacjach produktów oznaczonych nazwami pochodzenia i oznaczeniami geograficznymi na mocy rozporządzenia (UE) nr 1151/2012. Z uwagi na rygorystyczny system akredytacji nie należy jednak wykorzystywać tego systemu do powiadamiania państw członkowskich w ramach procedury sprzeciwu i wniosków o cofnięcie rejestracji, ani też, w oczekiwaniu na niezbędne gwarancje w zakresie bezpieczeństwa cyfrowego, nie należy go wykorzystywać do powiadamiania państw trzecich. Zamiast korzystać z systemu, w przypadku procedur zgłaszania sprzeciwu i wniosków o cofnięcie rejestracji państwa członkowskie, właściwe organy i reprezentatywne organizacje zawodowe państw trzecich, a także osoby fizyczne lub prawne, które mają uzasadniony interes na podstawie tego rozporządzenia, powinny porozumiewać się z Komisją za pośrednictwem poczty elektronicznej.
(8) Aby zwiększyć przejrzystość, skuteczność i jednolitość we wszystkich państwach członkowskich, należy ustanowić rejestr chronionych nazw pochodzenia i chronionych oznaczeń geograficznych w formie elektronicznej. Rejestr powinien być elektroniczną bazą danych zarządzaną w ramach systemów cyfrowych udostępnianych przez Komisję, powinien być publicznie dostępny i stale aktualizowany przez Komisję.
(9) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 6 ma zastosowanie do przetwarzania danych osobowych przez Komisję w ramach procedur wprowadzania zmian w specyfikacjach produktów oznaczonych chronionymi nazwami pochodzenia i chronionymi oznaczeniami geograficznymi w sektorze spożywczym, a także będących gwarantowanymi tradycyjnymi specjalnościami. Należy doprecyzować, że Komisję należy uznać za administratora w rozumieniu tego rozporządzenia w odniesieniu do przetwarzania danych osobowych w ramach procedur, za które jest odpowiedzialna na mocy rozporządzenia (UE) nr 1151/2012.
(10) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 7 ma zastosowanie do przetwarzania danych osobowych przez państwa członkowskie w ramach odpowiednich procedur wprowadzania zmian w specyfikacjach produktów oznaczonych chronionymi nazwami pochodzenia i chronionymi oznaczeniami geograficznymi w sektorze spożywczym, a także będących gwarantowanymi tradycyjnymi specjalnościami. Należy jednak doprecyzować, że właściwe organy państw członkowskich należy uznać za administratorów w rozumieniu tego rozporządzenia w odniesieniu do przetwarzania danych osobowych w ramach procedur, za które są one odpowiedzialne na mocy rozporządzenia (UE) nr 1151/2012.
(11) Rozporządzeniem (UE) 2021/2117 zmieniono zakres rozporządzenia (UE) nr 1151/2012. Do klas produktów, do których stosuje się rozporządzenie (UE) nr 1151/2012, należy zatem dodać wina aromatyzowane, inne napoje alkoholowe z wyjątkiem napojów spirytusowych i produktów sektora wina oraz wosk pszczeli.
(12) Należy wprowadzić przepis w celu zapewnienia wystarczającego czasu na ułatwienie płynnego przejścia od przepisów przewidzianych w rozporządzeniu wykonawczym (UE) nr 668/2014 dotyczących sposobów składania wniosków. Należy wprowadzić przepisy przejściowe w odniesieniu do wniosków o zatwierdzenie innych niż nieznaczne lub nieznacznych zmian w specyfikacjach produktów oznaczonych chronionymi nazwami pochodzenia, chronionymi oznaczeniami geograficznymi i będących gwarantowanymi tradycyjnymi specjalnościami, złożonych przed dniem 8 czerwca 2022 r.
(13) Ponieważ zmiany w specyfikacjach produktów wprowadzone rozporządzeniem (UE) 2021/2117 stosuje się od dnia 8 czerwca 2022 r., niniejsze rozporządzenie powinno być stosowane od tej samej daty.
(14) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Polityki Jakości Produktów Rolnych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Przewodnicząca | |
Ursula VON DER LEYEN |
Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.155.8 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2022/892 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 668/2014 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1151/2012 w sprawie systemów jakości produktów rolnych i środków spożywczych |
Data aktu: | 01/04/2022 |
Data ogłoszenia: | 08/06/2022 |
Data wejścia w życie: | 08/06/2022, 11/06/2022 |