(Dz.U.UE L z dnia 31 maja 2022 r.)
PREAMBUŁA
Członków Komitetu nie wiążą żadne instrukcje. Są w pełni niezależni w wykonywaniu swoich funkcji, w ogólnym interesie Unii.
Komitet realizuje swe działania w ramach trzech Grup: Grupy Pracodawców, Grupy Pracowników i grupy obejmującej inne podmioty społeczeństwa obywatelskiego.
Funkcja doradcza Komitetu pozwala europejskiemu społeczeństwu obywatelskiemu brać udział w procesie decyzyjnym Unii Europejskiej.
W ten sposób przyczynia się do rozwoju prawdziwej tożsamości europejskiej.
ORGANIZACJA KOMITETU
CZŁONKOWIE KOMITETU
- Członkowie Komitetu
Diety członków Komitetu określa Rada Unii Europejskiej.
Prezydium podsumowuje zmiany w proporcjach między mężczyznami i kobietami w poszczególnych organach Komitetu i w stosownych przypadkach przyjmuje konkretne zalecenia.
Regularnie przedkłada się Prezydium sprawozdanie, opracowane z pomocą administracji, w celu oceny zaistniałych zmian. Na podstawie tego sprawozdania Prezydium podejmuje decyzję w sprawie konkretnych środków mających na celu poprawę równowagi płci.
- Statut członków
- Kodeks postępowania
Określa również procedurę i środki stosowane w razie naruszenia norm i zasad.
- Wygaśnięcie mandatu członków
W przypadku złożenia rezygnacji innym niż te, o których mowa w ust. 8, składający ją członek:
Niezłożenie rezygnacji w jednym z tych przypadków może prowadzić do zastosowania art. 14 ust. 3 i art. 16 kodeksu postępowania.
Następca jest mianowany na pozostały okres kadencji.
ORGANY KOMITETU
Przepisy ogólne
- Organy wykonawcze, składy i struktura
Sekretariat aktualizuje i publikuje na stronie intranetowej wykaz organów Komitetu.
Grupy
- Powoływanie i funkcje Grup
Członek może należeć tylko do jednej Grupy jednocześnie.
Każda Grupa stara się osiągnąć konsensus z pozostałymi Grupami.
Grupy przedstawiają propozycje dotyczące wyborów i nominacji na stanowiska oraz składu organów Komitetu zgodnie z niniejszym regulaminem wewnętrznym.
- Przewodniczący Grup
- Członkowie nienależący do żadnej Grupy
Członkom, którzy nie należą do żadnej Grupy, udostępnia się wsparcie materialne i techniczne konieczne do sprawowania przez nich mandatu.
Wsparcie to zapewnia Sekretariat Generalny.
Warunki zapewniania wsparcia materialnego przez Sekretariat określa Prezydium na wniosek sekretarza generalnego.
Zgromadzenie
- Skład osobowy Zgromadzenia
- Kompetencje Zgromadzenia
Może jednak przekazać swoje uprawnienia innemu organowi Komitetu określonemu w regulaminie wewnętrznym, kodeksie postępowania lub statucie członków, zgodnie z postanowieniami niniejszego regulaminu wewnętrznego.
Może również wyraźnie delegować swoje uprawnienia w przypadkach przewidzianych w niniejszym regulaminie wewnętrznym.
Określa również liczbę i zakres odpowiedzialności sekcji, a także liczbę członków należących do każdej sekcji oraz CCMI, na wniosek Grup.
Zgromadzenie mianuje również - na wniosek Grup - członków sekcji oraz członków i delegatów CCMI, a także członków ich prezydiów, członków podkomitetów, centrów monitorowania, delegacji, Komisji Etyki, kwestorów i członków komisji ds. zmiany regulaminu wewnętrznego.
Prezydium Komitetu
- Skład Prezydium
W skład Prezydium wchodzą:
- Kompetencje Prezydium
Zapewnia w szczególności, aby działania Komitetu, jego organów i personelu były zgodne z rolą powierzoną mu jako instytucji
Określa program prac Komitetu i ocenia jego realizację.
Przyjmuje program prac Komitetu po konsultacji z poszerzonym kierownictwem.
Prezydium określa organizację i procedury wewnętrzne Komitetu oraz przyjmuje schemat organizacyjny na wniosek sekretarza generalnego.
Od decyzji interpretacyjnej Prezydium można złożyć odwołanie do Zgromadzenia zgodnie z procedurą określoną w przepisach wykonawczych do regulaminu wewnętrznego.
Decyzja Zgromadzenia jest ostateczna.
- Zatwierdzanie działań
Prezydium może, na mocy decyzji podejmowanych w poszczególnych przypadkach, zatwierdzać działania bezpośrednio lub pośrednio związane z pełnieniem przez Komitet funkcji doradczej. Odnosi się to w szczególności do:
- Ocena strategii politycznych
Oceny ex post mają charakter jakościowy i ukierunkowany.
W toku oceny strategii politycznych uwzględnia się skutki gospodarcze, społeczne i środowiskowe.
- Funkcjonowanie Prezydium Komitetu
Odbywa ono posiedzenia zwyczajne przed sesjami Zgromadzenia oraz, w razie potrzeby, posiedzenia nadzwyczajne.
Protokół jest przedstawiany Prezydium do zatwierdzenia na następnym posiedzeniu.
Określa tę procedurę w swych własnych zasadach działania.
- Upoważnienia w ramach współpracy zewnętrznej lub międzyinstytucjonalnej
- Komisja Spraw Finansowych i Budżetowych (CAF)
- Komisja Komunikacji (COCOM)
Kierownictwo
- Przewodniczący Komitetu
Może przekazać te uprawnienia reprezentacyjne jednemu z wiceprzewodniczących lub, w razie potrzeby, innemu członkowi.
Przewodniczący Komitetu ma wszelkie uprawnienia niezbędne do tego, by kierować obradami tych organów oraz by zapewnić ich prawidłowy przebieg.
Wiceprzewodniczący odpowiadają przed Przewodniczącym z wykonania przekazanych im zadań i uprawnień.
Sprawozdaniu temu może towarzyszyć debata.
Przewodniczący pełni w imieniu Komitetu funkcje i obowiązki powierzone Komitetowi jako organowi Unii Europejskiej na mocy obowiązujących przepisów dotyczących ochrony danych osobowych.
Może przekazać te uprawnienia sekretarzowi generalnemu.
Na koniec swojej kadencji przedstawia Zgromadzeniu bilans dokonań.
Po obu tych wystąpieniach odbywa się debata Zgromadzenia.
- Kierownictwo
Do udziału w tych spotkaniach mogą być zapraszani przewodniczący sekcji.
- Poszerzone kierownictwo
Odbywa również przynajmniej dwa razy w roku posiedzenia z udziałem przewodniczących sekcji i CCMI w celu przygotowania programu prac Komitetu i oceny jego wykonania oraz w stosownych przypadkach przedkłada Prezydium propozycje.
W stosownych przypadkach na posiedzenia poszerzonego kierownictwa mogą być zapraszane inne osoby.
Sekcje
- Powoływanie sekcji
Zgromadzenie powołuje sekcje w dziedzinach, w których Traktaty przyznają Komitetowi kompetencje.
- Członkowie sekcji
Żaden członek nie może należeć do więcej niż dwóch sekcji, chyba że pochodzi z państwa członkowskiego mającego w Komitecie dziewięciu lub mniej członków.
Nikt nie może należeć do więcej niż trzech sekcji.
Członek zastępujący nie musi należeć do tej samej Grupy co członek zastępowany.
- Kierownictwo i prezydium sekcji
Przewodniczący i inni członkowie prezydiów sekcji mogą zostać ponownie wybrani na to samo stanowisko.
- Zadania sekcji
Podkomitety i centra monitorowania
- Podkomitety
Projekt ten przedstawia się Prezydium, a następnie przedkłada Zgromadzeniu do zatwierdzenia.
Członków podkomitetów mianuje Zgromadzenie na podstawie wniosków Grup.
Może również mianować członków podkomitetów na podstawie wniosków Grup.
W takim przypadku decyzja o utworzeniu podkomitetu i mianowaniu jego członków podlega późniejszemu zatwierdzeniu przez Zgromadzenie.
Zostaje automatycznie rozwiązany w momencie, kiedy Zgromadzenie przeprowadzi głosowanie nad przygotowanym przez niego projektem opinii.
- Centra monitorowania
Decyzja ta może na późniejszym etapie zostać odwołana lub zmieniona przez Zgromadzenie na wniosek Prezydium.
Na mocy decyzji Zgromadzenia te dokumenty informacyjne i analizy mogą być przekazywane Parlamentowi Europejskiemu, Radzie i Komisji lub innej instytucji lub organowi Unii Europejskiej.
Projekt opinii sporządzony przez centrum monitorowania przedkładany jest sekcji do przyjęcia.
Jeżeli opinia zostanie przyjęta przez sekcję, to sekcja przedkłada ją Zgromadzeniu do przyjęcia.
Komisje konsultacyjne
- Komisja Konsultacyjna ds. Przemian w Przemyśle (CCMI)
Kadencja członków CCMI wynosi dwa i pół roku. Kadencja delegatów CCMI wynosi pięć lat. Kadencje członków i delegatów CCMI są odnawialne.
Zalecenia dotyczące mianowania delegatów ustalane są przez każdą Grupę zgodnie z jej przepisami wewnętrznymi.
- Powoływanie innych komisji konsultacyjnych
Składają się one z członków Komitetu i delegatów reprezentujących zorganizowane społeczeństwo obywatelskie, wywodzących się ze środowisk, które Komitet chciałby włączyć do swoich prac.
W decyzji Zgromadzenia o utworzeniu komisji konsultacyjnej określa się cel, strukturę, skład i okres działania oraz ewentualne warunki, jakie musi spełniać delegat do niej.
Dialog z organizacjami społeczno-gospodarczymi Unii Europejskiej i państw trzecich
- Stosunki z organizacjami zewnętrznymi
- Delegacje i wspólne komitety konsultacyjne
Jeśli nie, współpraca ta toczy się w grupach kontaktowych.
Członków wspólnych komitetów konsultacyjnych i grup kontaktowych powołuje Prezydium na podstawie wniosków Grup.
Inne organy
- Grupa kwestorów
- Komisja Etyki
Sposób wyboru tych osób określa art. 10 kodeksu postępowania.
- Komitet Audytu
W szczególności zadaniem Komitetu Audytu jest zapewnienie niezależności audytora wewnętrznego, monitorowanie jakości audytów wewnętrznych oraz zapewnienie, aby służby Komitetu właściwie uwzględniały i wdrażały zalecenia z audytu wewnętrznego i zewnętrznego.
Każda z trzech Grup Komitetu wyznacza osobę, która będzie sprawować przewodnictwo w Komitecie Audytu przez dwa i pół roku, na zasadzie rotacji między Grupami.
- Stałe grupy
Kategorie
- Kategorie
W przypadku konfliktu co do kwalifikowalności członka - Prezydium podejmuje decyzję po konsultacji z członkami danej Kategorii.
Członek może należeć tylko do jednej Kategorii jednocześnie.
Prezydium może następnie zmienić lub odwołać tę decyzję.
PROCEDURY
PROCEDURA KONSTYTUOWANIA SIĘ KOMITETU ORAZ PROCEDURY WYBORU I MIANOWANIA
Procedura konstytuowania się Komitetu
- Pierwsze posiedzenie Zgromadzenia i ukonstytuowanie się Komitetu
Zostaje zwołane przez najstarszego członka, który mu przewodniczy, i odbywa się najpóźniej 40 dni kalendarzowych po dacie decyzji Rady o nominacji członków Komitetu, pod warunkiem że co najmniej połowa członków została mianowana przez Radę.
W przypadku gdy nie wszyscy członkowie Komitetu są mianowani tą samą decyzją Rady, datą rozpoczęcia biegu powyższego terminu jest data decyzji Rady o nominacji większości członków Komitetu.
- Odnowienie składu organów Komitetu w połowie kadencji
PROCEDURY WYBORU I MIANOWANIA
- Tryb wyboru członków Prezydium
- Komisja przygotowawcza i listy kandydatów w wyborach członków Prezydium
Członkowie komisji przygotowawczej nie mogą kandydować do Prezydium.
- Wybory członków Prezydium
Procedura wyboru członków Prezydium jest podzielona na etapy, w stosownych przypadkach obejmujące kolejne głosowania i tury, w następującej kolejności:
Jeżeli lista otrzyma poparcie więcej niż dwóch trzecich głosów członków Komitetu, członkowie Prezydium zostają wybrani.
Jeżeli lista otrzyma poparcie więcej niż dwóch trzecich głosów członków Komitetu, członkowie Prezydium zostają wybrani.
W takim przypadku wymagana większość to ponad połowa członków Komitetu.
Po wznowieniu posiedzenia przeprowadza się trzecią turę zgodnie z procedurą określoną w lit. a) i b) powyżej.
W takim przypadku wymagana większość to ponad połowa obecnych lub reprezentowanych członków Komitetu.
Kandydat, który uzyskał największą liczbę głosów w drugim głosowaniu, zostaje mianowany.
- Warunki wyboru członków Prezydium
Wybór członków Prezydium musi spełniać następujące warunki, w przeciwnym razie uznaje się go za nieważny:
- Zastąpienie członka Prezydium
Wymagana większość zostaje osiągnięta, jeśli ponad połowa członków obecnych lub reprezentowanych zagłosuje za.
Jeżeli w głosowaniu kandydat zaproponowany przez daną Grupę nie uzyska wymaganej większości, Grupa przedstawia nowe propozycje, aż jakiś członek zostanie wybrany.
- Procedura wyboru na inne odpowiedzialne stanowiska
- Procedura wyboru przez Zgromadzenie na inne odpowiedzialne stanowiska
- Procedura mianowania sprawozdawców i członków grup analitycznych
Kryteria i procedura mianowania sprawozdawców i członków grupy analitycznej są określone w art. 55 niniejszego regulaminu wewnętrznego.
- Udział Grup w procedurach wyboru i mianowania
- Propozycje Grup
Uwzględniają również, w stosownych przypadkach, istnienie członków nienależących do żadnej Grupy.
PROCEDURA DORADCZA
Przepisy ogólne
- Wykonywanie funkcji doradczej
Komitet jest zwoływany przez Przewodniczącego na żądanie Parlamentu Europejskiego, Rady lub Komisji.
Może również zbierać się z inicjatywy własnej.
Wykonuje swą funkcję doradczą, sporządzając opinie, raporty z oceny, raporty informacyjne lub rezolucje na aktualne tematy.
- Opinie Komitetu
Opinia jest instrumentem prawnym przewidzianym w Traktatach, umożliwiającym Komitetowi przedstawienie stanowiska zorganizowanego społeczeństwa obywatelskiego.
Opinie Komitetu zostają zaklasyfikowane, zgodnie z przepisami art. 53, do jednej z trzech następujących kategorii:
Kategoria ta obejmuje opinie wydawane na podstawie:
Opinie te opracowywane są w grupach analitycznych różnej wielkości (od 6 do 24 członków) dysponujących odpowiednimi środkami.
Kategoria ta obejmuje opinie wydawane na podstawie wniosków - obligatoryjnych lub fakultatywnych - dotyczących kwestii pilnych lub o drugorzędnym znaczeniu dla Komitetu.
Opinie te są opracowywane przez samodzielnego sprawozdawcę lub sprawozdawcę generalnego, z wyjątkiem przypadków przewidzianych w niniejszym regulaminie wewnętrznym.
W należycie uzasadnionych wypadkach Prezydium może zadecydować, że opinia kategorii B będzie przedmiotem prac grupy redakcyjnej składającej się z trzech członków (kategoria B+).
Kategoria ta obejmuje opinie wydawane na podstawie wniosków, obligatoryjnych lub fakultatywnych, mających charakter czysto techniczny lub w przypadku których działanie sprawozdawcy lub grupy analitycznej nie jest uważane za konieczne.
W takich przypadkach opinia jest opracowywana według standardowego wzorca i Prezydium przedkłada ją bezpośrednio Zgromadzeniu.
Procedura ta nie wymaga wyznaczenia sprawozdawcy ani analizy przez sekcję, lecz przewiduje wyłącznie przyjęcie lub odrzucenie przez Zgromadzenie opinii standardowej.
Na sesji plenarnej Zgromadzenie najpierw postanawia, czy rozpatrzyć dany wniosek o opinię według wspomnianej procedury, a następnie w stosownych przypadkach głosuje w sprawie przyjęcia lub odrzucenia opinii standardowej.
- Raporty z oceny
Raport sporządza się wyłącznie na wniosek jednej z instytucji europejskich.
Prezydium odsyła do sekcji lub do CCMI raport z oceny, który nie jest zgodny z przepisami ust. 1 niniejszego artykułu.
Poprawki do raportu z oceny mogą składać członkowie i Grupy i poprawki te są poddawane pod głosowanie Zgromadzenia, pod warunkiem że są zgodne z postanowieniami ust. 1 niniejszego artykułu.
Zgromadzenie głosuje w sprawie raportu i, w stosownych przypadkach, w sprawie przesłania go pozostałym instytucjom europejskim.
- Raporty informacyjne
Prezydium odsyła do sekcji lub do CCMI raport informacyjny, który nie jest zgodny z przepisami ust. 1 niniejszego artykułu.
Zgromadzenie głosuje w sprawie raportu i, w stosownych przypadkach, w sprawie przesłania go pozostałym instytucjom europejskim.
- Rezolucje dotyczące aktualnych zagadnień
Musi zawierać projekt rezolucji i, jeśli to możliwe, powinna zostać przedłożona sekretariatowi Prezydium 48 godzin przed otwarciem sesji Zgromadzenia.
Rezolucje dotyczące aktualnych zagadnień są omawiane, poddawane pod głosowanie i, w stosownych przypadkach, przyjmowane przez Zgromadzenie.
Rozpoczęcie procedury doradczej
- Rozpoczęcie procedury na wniosek instytucji
Po upływie wyznaczonego terminu brak opinii nie stanowi przeszkody w podjęciu dalszych działań.
We współpracy z Prezydium Przewodniczący organizuje prace Komitetu, uwzględniając terminy określone we wniosku o wydanie opinii.
- Rozpoczęcie procedury z inicjatywy własnej
Prace sekcji
- Przygotowanie prac sekcji
- Wyznaczenie sekcji i przydzielenie opinii
Jeżeli temat wyraźnie należy do kompetencji danej sekcji, wyznacza ją Przewodniczący Komitetu, który powiadamia o tym Prezydium.
W stosownych przypadkach Prezydium na następnym posiedzeniu zatwierdza wyznaczenie sekcji przez Przewodniczącego Komitetu.
Propozycja ta jest przedkładana Prezydium, które ustala porządek priorytetów związany z rozpatrywaniem opinii; w tym celu dzieli opinie na kategorie.
Kategoria opinii określa, czy jest ona sporządzana przez samodzielnego sprawozdawcę, czy przez sprawozdawcę wspieranego przez grupę analityczną.
W przypadku braku porozumienia między sekcjami sprawę przekazuje się do arbitrażu poszerzonemu kierownictwu.
Ostateczna propozycja zostaje przedłożona Prezydium do decyzji.
Prezydium na następnym posiedzeniu zatwierdza w stosownych przypadkach tę nową propozycję i ustala ostateczną wielkość grupy analitycznej.
Jeżeli istnieje potrzeba zastosowania trybu pilnego w celu dotrzymania terminów instytucjonalnych, o zmianach powiadamia się sekcje w tym samym czasie co o nominacjach; sekcje mogą zwrócić się do Prezydium Komitetu o zatwierdzenie w drodze procedury pisemnej.
- Prace przygotowawcze sekcji
Prace przygotowawcze sekcji są prowadzone w ramach grupy analitycznej i przez jednego sprawozdawcę.
W wyjątkowych przypadkach mogą również być prowadzone:
- Grupy analityczne
Grupa redakcyjna to grupa analityczna złożona z 3 członków.
W takim razie decyzja przewodniczącego sekcji w sprawie wyznaczenia sprawozdawcy - i ewentualnych współsprawozdawców - oraz w sprawie wyznaczenia członków grupy analitycznej wymaga porozumienia między przewodniczącymi trzech Grup.
Grupy analityczne nie przeprowadzają głosowań.
W wyjątkowych przypadkach Prezydium może uprzednio wyrazić zgodę na przedłużenie ich działalności na okres, który w żadnym wypadku nie może przekroczyć końca bieżącej dwuipółletniej kadencji.
- Opinie uzupełniające
Prezydium może także podjąć taką decyzję z własnej inicjatywy.
Jednakże powinna dodatkowo załączyć do swojej opinii opinię uzupełniającą sporządzoną przez CCMI.
- Przebieg posiedzeń sekcji
- Posiedzenia sekcji
Zwoływane są przez przewodniczących sekcji.
- Wspólne posiedzenia
Za zgodą Prezydium Przewodniczący Komitetu może zezwolić sekcji na zorganizowanie wspólnego posiedzenia z inną sekcją, CCMI, komisją Parlamentu Europejskiego lub komisją Komitetu Regionów.
- Kworum na posiedzeniu sekcji
- Opinie sekcji
Można zgłaszać poprawki do projektów opinii na forum sekcji.
Sekcja głosuje nad opinią sekcji i w stosownych przypadkach ją przyjmuje.
Do opinii załącza się teksty odrzuconych poprawek wraz z wynikiem głosowania, jeżeli dana poprawka uzyskała one przynajmniej jedną czwartą oddanych głosów.
- Procedury następujące po posiedzeniach sekcji
- Przekazanie opinii sekcji Zgromadzeniu
- Ponowne rozpatrzenie opinii sekcji
W porozumieniu z Prezydium lub ze Zgromadzeniem - w zależności od etapu procedury - Przewodniczący Komitetu może odesłać opinię sekcji do sekcji, jeśli nie przestrzegano przepisów niniejszego regulaminu wewnętrznego dotyczących trybu sporządzania opinii lub jeśli za konieczne uznaje się przeprowadzenie dodatkowych analiz.
Obrady Zgromadzenia
- Przygotowanie prac Zgromadzenia
- Przygotowanie sesji plenarnej
- Opracowanie porządku obrad
- Zgłaszanie poprawek
Zgromadzenie zezwala jednak na złożenie poprawek do godz. 12.00 przed otwarciem danego posiedzenia, jeżeli są one składane przez Grupę lub podpisane przez co najmniej dwudziestu pięciu członków.
- Przebieg sesji plenarnej Zgromadzenia
- Otwarcie posiedzenia i stwierdzenie kworum
Wspierają go wiceprzewodniczący Komitetu.
W przypadku nieobecności wiceprzewodniczących zastępstwo pełni najstarszy członek Prezydium.
Obrady Zgromadzenia są prawomocne, jeżeli ponad połowa jego członków jest obecna lub reprezentowana.
- Przyjęcie porządku obrad
- Obrady i głosowania
- Czas wypowiedzi
- Postępowanie z poprawkami
Przyjęcie poprawki przez sprawozdawcę nie stanowi powodu, by nie przystępować do głosowania nad tą poprawką.
Jeżeli Przewodniczący Komitetu postanowi ograniczyć czas wystąpień, ograniczenie to stosuje się w równym stopniu do wszystkich uczestników, zgodnie z zasadą równego traktowania.
W takim wypadku Zgromadzenie głosuje tylko nad propozycją kompromisową.
Poprawka zostaje uznana za wyeliminowaną, jeżeli jest niezgodna z wcześniejszym głosowaniem nad tą samą opinią.
W tym ostatnim przypadku Przewodniczący Komitetu powiadamia o tym fakcie instytucję, która złożyła wniosek.
Zgromadzenie przeprowadza głosowanie nad propozycją Przewodniczącego Komitetu.
- Kontropinie
Każda Grupa może złożyć taki wniosek do Prezydium.
Prezydium podejmuje decyzję po konsultacji z przewodniczącymi Grup i przewodniczącym danej sekcji lub CCMI.
Jeżeli Prezydium postanowi nie odsyłać projektu opinii, zostaje on, o ile to jeszcze możliwe, wpisany do porządku obrad ostatniego dnia sesji plenarnej.
- Protokół sesji plenarnej Zgromadzenia
- Zamknięcie sesji plenarnej
Przed zamknięciem sesji plenarnej Przewodniczący informuje o miejscu i dacie następnej sesji.
W stosownych przypadkach informuje również o punktach porządku obrad, które są już znane.
- Procedury następujące po sesji plenarnej
- Treść opinii Komitetu przesyłanych instytucjom
Obejmuje część merytoryczną i część proceduralną.
Jeżeli głosowanie miało charakter imienny, wymienia się nazwiska głosujących.
Warunek ten dotyczy również kontropinii.
- Przekazywanie opinii
Przepisy wspólne
- Głosowanie
- Głosowanie
W innych przypadkach głosowanie tajne wymaga wniosku większości obecnych lub reprezentowanych członków.
- Sprawozdawcy
- Funkcje sprawozdawców
Przedstawia on opracowany przez siebie dokument odpowiedniemu organowi.
Jeśli dokument zostanie przyjęty, sprawozdawca przedstawia go Zgromadzeniu.
W realizacji tego zadania wspiera go sekretariat danej sekcji, która jest informowana o wynikach tej pracy.
W razie takiej rezygnacji organ, który wyznaczył sprawozdawcę składającego rezygnację, może wyznaczyć nowego sprawozdawcę po konsultacji z Grupami.
- Samodzielny sprawozdawca
Samodzielny sprawozdawca opracowuje sam, bez udziału grupy analitycznej, projekt opinii, który przedkłada sekcji lub CCMI. W razie potrzeby może go wspierać dwóch członków, którzy tworzą razem z nim grupę redakcyjną.
- Sprawozdawca generalny
Przed rozpatrzeniem danego projektu opinii Zgromadzenie zatwierdza mianowanie takiego sprawozdawcy przez Przewodniczącego Komitetu.
- Wysłuchania
- Wysłuchania
Jeżeli waga określonej kwestii uzasadnia takie postępowanie, poszczególne organy i struktury robocze Komitetu mogą w ramach przygotowywania swych prac zorganizować wysłuchanie z udziałem zaproszonych prelegentów spoza Komitetu. W przygotowanie wysłuchań są w równym stopniu zaangażowane wszystkie trzy Grupy.
- Doradcy
- Doradcy
Zastępcy członków mogą być powoływani na doradców, pod warunkiem tymczasowego zawieszenia mandatu zastępcy członka.
- Doradcy sprawozdawców
Na tych warunkach mogą oni uczestniczyć w następujących posiedzeniach:
Mogą również wziąć udział w jednym posiedzeniu przygotowawczym ze sprawozdawcą.
Aby uczestniczyć w innych posiedzeniach, w tym w posiedzeniach z przedstawicielami innych instytucji i z innymi zainteresowanymi stronami, muszą uzyskać uprzednią zgodę przewodniczącego sekcji.
- Doradcy Grup
- Nieobecność i reprezentowanie
- Udzielenie pełnomocnictwa do głosowania
Każdy członek Komitetu, który nie może uczestniczyć w posiedzeniu sekcji, może udzielić pełnomocnictwa do głosowania innemu członkowi tej sekcji.
Członkowie nienależący do żadnej Grupy informują bezpośrednio przewodniczącego danego organu.
- Reprezentowanie
Członkowie nienależący do żadnej Grupy informują bezpośrednio przewodniczącego danego organu.
Obejmuje ono udzielenie reprezentującemu członkowi pełnomocnictwa do głosowania, zgodnie z art. 84, o ile w upoważnieniu nie stwierdzono inaczej.
- Zastępstwo w grupie analitycznej
- Zastępcy
Delegaci CCMI nie mogą wyznaczać zastępców.
Członkowie Komitetu i delegaci CCMI nie mogą pełnić funkcji zastępców.
Nazwisko i tytuł wybranego zastępcy przekazywane są Prezydium Komitetu do akceptacji.
jeżeli członek pragnie skorzystać ze swojego prawa głosu, musi przekazać na piśmie pełnomocnictwo do głosowania innemu członkowi Komitetu, zgodnie z art. 84 niniejszego regulaminu wewnętrznego,
W tym wypadku status zastępcy zostaje de facto zawieszony na cały okres jego mandatu doradcy.
W pozostałych przypadkach mandat zastępcy wygasa w tym samym momencie co mandat członka.
W przypadku złożenia rezygnacji przez członka kadencja jego zastępcy wygasa w dniu, w którym członek Komitetu faktycznie przestaje sprawować funkcje.
- Funkcjonowanie CCMI
- Szczegółowe zasady funkcjonowania CCMI
Prezydium może także powierzyć CCMI sporządzanie projektów zwykłych opinii, w tym opinii z inicjatywy własnej, jak również projektów raportów z oceny i projektów raportów informacyjnych.
Następnie zaprasza do głosowania członków Komitetu.
Przy przyjmowaniu projektu opinii, raportu z oceny lub raportu informacyjnego bierze się pod uwagę wyłącznie głosy członków Komitetu.
W analogiczny sposób postępuje się w wypadku głosowania w sprawie propozycji poprawek.
INNE PROCEDURY
Tryb pilny
- Tryb pilny na poziomie Zgromadzenia
Tryb pilny na poziomie Zgromadzenia może również mieć zastosowanie do przyjmowania raportów z oceny, raportów informacyjnych lub rezolucji dotyczących aktualnych zagadnień, jeżeli Przewodniczący Komitetu uzna, że nie należy czekać do kolejnej sesji plenarnej.
Przewodniczący Komitetu niezwłocznie informuje członków Prezydium o podjętych działaniach.
- Tryb pilny na poziomie Prezydium
Informuje członków Prezydium o podjętych działaniach.
- Tryb pilny na poziomie sekcji
Tryb pilny na poziomie sekcji może również mieć zastosowanie do przyjmowania raportów z oceny, raportów informacyjnych lub rezolucji dotyczących aktualnych zagadnień, jeżeli przewodniczący sekcji uzna, że nie należy czekać do kolejnego posiedzenia.
Przewodniczący sekcji informuje o tym członków jej prezydium.
Przewodniczący sekcji może zdecydować, by zatwierdzenie zgłoszona przez niego propozycji miało miejsce w formie pisemnej przed kolejnym posiedzeniem sekcji. W takim przypadku ustala on termin udzielenia odpowiedzi. Propozycję zatwierdza się większością mającą zwykle zastosowanie przy podejmowaniu decyzji w ramach sekcji.
Procedury dotyczące członków
- Wniosek o uchwalenie wotum nieufności
W takim wypadku wniosek ten jest wpisywany jako punkt pierwszy porządku obrad następnej sesji plenarnej.
Gdy Zgromadzenie zajmuje się wnioskiem o uchwalenie wotum nieufności, przewodniczy mu wiceprzewodniczący odpowiedzialny za CAF.
Zgromadzenie podejmuje decyzję w sprawie tego wniosku większością dwóch trzecich oddanych głosów stanowiącą większość jego członków.
W przeciwnym razie wniosek uznaje się za odrzucony.
Zgromadzenie zostaje ponownie zwołane - o ile to możliwe, tego samego dnia - przez przewodniczącego tymczasowego.
- Utrata mandatu
Członkowie nienależący do żadnej Grupy informują bezpośrednio przewodniczącego danego organu.
Przewodniczący sekcji powiadamia o tym Prezydium Komitetu i rozpoczyna procedurę zastąpienia zgodnie z art. 23 ust. 4 niniejszego regulaminu wewnętrznego.
- Postępowanie dyscyplinarne
W przypadku naruszenia przez członka Komitetu, delegata, zastępcę lub doradcę norm etycznych, zasad lub standardów postępowania lub uchybienia obowiązkom określonym w niniejszym regulaminie wewnętrznym, kodeksie postępowania lub statucie członków zastosowanie ma postępowanie dyscyplinarne określone w części III kodeksu postępowania.
- Uchylenie immunitetu
Wszelkie wnioski o uchylenie immunitetu członka Komitetu kierowane do Przewodniczącego Komitetu przez właściwy organ państwa członkowskiego są rozpatrywane zgodnie z procedurą ustanowioną w rozdziale IV statutu członków.
- Pomoc
Podejmuje ją ono po wysłuchaniu zainteresowanego członka.
Ponadto jeżeli to Przewodniczący Komitetu zwraca się o pomoc, Prezydium podejmuje działanie na wniosek wiceprzewodniczącego odpowiedzialnego za CAF.
Publikacja i rozpowszechnianie tekstów Komitetu
- Publikacja
- Jawność, otwartość i dostęp do dokumentów Komitetu
Dostęp do dokumentów Komitetu podlega zasadom, warunkom i ograniczeniom określonym w europejskich rozporządzeniach i w wewnętrznych decyzjach Komitetu, a także jest zgodny z unijnymi przepisami o ochronie danych.
W tym celu Prezydium przyjmuje przepisy wewnętrzne regulujące warunki dostępu do tego rejestru i ustala listę dokumentów bezpośrednio dostępnych.
Jego celem jest zadbanie o to, by wszystkie dokumenty Komitetu były rejestrowane, w szczególności decyzje Zgromadzenia, Prezydium i Przewodniczącego Komitetu.
- Jawność posiedzeń Komitetu
Zainteresowane instytucje lub organy, a także Prezydium mogą zwrócić się do Zgromadzenia o przeprowadzenie debaty przy drzwiach zamkniętych.
W uzasadnionych przypadkach, pozostawionych do uznania przewodniczącego obrad, w posiedzeniach niejawnych mogą jednak brać udział inne osoby w charakterze obserwatorów.
ADMINISTRACJA KOMITETU
Sekretariat Generalny
- Sekretariat Generalny
- Sekretarz generalny
Jeżeli chodzi o wykonanie decyzji przyjętych przez te organy, sporządza co trzy miesiące pisemny raport dla Przewodniczącego Komitetu dotyczący kryteriów i zasad wdrażania przyjętych lub przewidywanych w celu rozwiązania problemów administracyjnych lub organizacyjnych oraz kwestii kadrowych.
Przewodniczący Komitetu niezwłocznie przekazuje te informacje Prezydium.
Sekretarz generalny może przekazywać dalej uprawnienia powierzone mu przez Prezydium lub Przewodniczącego Komitetu w zakresie określonym przez organ, który przekazał mu uprawnienia.
Urzędnicy i inni pracownicy
- Uprawnienia organu powołującego
Wszystkie uprawnienia nadane przez regulamin pracowniczy organowi powołującemu wykonywane są:
Poszerzone kierownictwo otrzymuje kompleksowe informacje na temat mianowania tych urzędników i zasięga się jego opinii w tej sprawie,
- Uprawnienia organu upoważnionego do zawierania umów o pracę
Wszystkie uprawnienia nadane przez warunki zatrudnienia innych pracowników organowi właściwemu do zawierania umów o pracę wykonywane są:
Poszerzone kierownictwo otrzymuje kompleksowe informacje w sprawie mianowania tych pracowników i zasięga się jego opinii w tej sprawie,
- Inne przepisy regulaminu pracowniczego
Odnośnie do innych przepisów o charakterze ogólnym uprawnienia te są wykonywane przez sekretarza generalnego.
Decyzje o przekazaniu uprawnień powinny wskazywać urzędników lub innych pracowników, którym te uprawnienia są przekazywane, określać zakres przekazywanych uprawnień, ich ograniczenia i okres obowiązywania, a także to, czy beneficjenci tych uprawnień mogą je przekazywać innym osobom.
- Wybór sekretarza generalnego
W celu mianowania lub zatrudnienia nowego sekretarza generalnego stosuje się następującą procedurę:
Pod warunkiem że otrzymano wystarczającą liczbę zgłoszeń spełniających wymogi przedstawione w ogłoszeniu o naborze, lista zawiera co najmniej trzech kandydatów na to stanowisko, a w przypadku kandydatów o jednakowych kompetencjach przestrzega się zasady równowagi płci.
W przypadku stanowiska urzędniczego komisja rekrutacyjna sporządza ranking kandydatów zgodnie z kolejnością określoną w art. 29 regulaminu pracowniczego.
Komisję rekrutacyjną wspomagają odpowiednie służby Sekretariatu Generalnego i w razie potrzeby może ona skorzystać z pomocy ekspertów zewnętrznych lub z testów przygotowanych przez ośrodek oceny zintegrowanej.
Podczas tego drugiego posiedzenia Prezydium ponownie przeprowadza rozmowy kwalifikacyjne z kandydatami zaproponowanymi przez komisję rekrutacyjną.
- Wybór osób na inne stanowiska w hierarchii
W przypadku stanowisk zastępcy sekretarza generalnego i dyrektora publikacja może również mieć miejsce zgodnie z art. 29 ust. 2 regulaminu pracowniczego.
W pracach komisji rekrutacyjnej uczestniczy również trzech członków wyznaczonych przez Prezydium.
Sekretariaty
- Sekretariat Przewodniczącego Komitetu
W obu przypadkach uprawnienia nadane organowi powołującemu lub organowi właściwemu do zawierania umów o pracę wykonuje Przewodniczący Komitetu.
- Sekretariaty sekcji
Każda sekcja i CCMI ma do dyspozycji sekretariat, zapewniany przez służby Sekretariatu Generalnego pod kierownictwem kierownika działu.
- Sekretariaty Grup
W przypadku powrotu do Sekretariatu Komitetu urzędnik oddelegowany do Grupy zostaje zaklasyfikowany do takiej grupy zaszeregowania, do jakiej miałby prawo jako urzędnik.
Budżet
- Opracowywanie budżetu Komitetu
Przekazuje go władzy budżetowej zgodnie z procedurą i w terminie określonymi w rozporządzeniu finansowym.
Przepisy różne
- Korespondencja
Korespondencja adresowana do Komitetu jest przekazywana Przewodniczącemu Komitetu lub sekretarzowi generalnemu.
- Zasady odbywania posiedzeń
PRZEPISY KOŃCOWE
- Płeć i terminologia
Terminologia użyta w niniejszym regulaminie wewnętrznym w odniesieniu do funkcji i tytułów stosuje się jednakowo do kobiet i mężczyzn.
- Symbole Komitetu
- Zmiana regulaminu wewnętrznego
Zgromadzenie mianuje sprawozdawcę generalnego odpowiedzialnego za sporządzenie projektu nowego regulaminu wewnętrznego. Komisja ds. regulaminu wewnętrznego i sprawozdawca generalny dążą do osiągnięcia konsensusu we wszystkich kluczowych kwestiach. Jeżeli nie jest to możliwe, do projektu sporządzonego przez sprawozdawcę generalnego dodaje się alternatywne propozycje poparte przez co najmniej połowę członków komisji ds. regulaminu wewnętrznego.
- Przyjęcie przepisów wykonawczych do regulaminu wewnętrznego
Należy je zawsze interpretować w taki sposób, aby zapewnić zgodność z obowiązującymi przepisami regulaminu wewnętrznego.
W takich przypadkach Prezydium zwraca się do Zgromadzenia o powołanie komisji ds. zmiany przepisów wykonawczych i stosuje się odpowiednio procedurę określoną w ust. 1 i 2 niniejszego artykułu.
- Wejście w życie regulaminu wewnętrznego
Regulamin wewnętrzny wchodzi w życie dzień po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
KODEKS POSTĘPOWANIA CZŁONKÓW EUROPEJSKIEGO KOMITETU EKONOMICZNO-SPOŁECZNEGO
- NORMY I ZASADY
Zasady ogólne
Niniejszy kodeks stosuje się również odpowiednio do delegatów komisji konsultacyjnych, zastępców i ekspertów, z wyjątkiem art. 1 ust. 2, art. 7 ust. 3 i art. 10, które mają zastosowanie wyłącznie do członków Komitetu.
Są w pełni niezależni w wykonywaniu swoich funkcji, w ogólnym interesie Unii.
Zasady postępowania
Wystrzegają się wypowiedzi lub zachowań o charakterze zniesławiającym, rasistowskim, seksistowskim, homofobicznym, ksenofobicznym czy obraźliwym.
Ujawnianie informacji
Właściwe zachowanie
Zapobieganie molestowaniu
Uczciwość i przejrzystość finansowa
Jeżeli koszty podróży służbowej lub działania zostaną częściowo lub całkowicie zwrócone przez stronę trzecią po zwrocie kosztów przez Komitet, członek niezwłocznie informuje o tym sekretariat generalny i zwraca Komitetowi zwrot kosztów do wysokości kwoty otrzymanej od strony trzeciej.
Kiedy zgodnie z przyjętymi zwyczajami dyplomatycznymi lub mającymi charakter kurtuazyjny członkowie otrzymują prezenty o wartości przekraczającej tę kwotę, przekazują je Sekretariatowi Generalnemu Komitetu przy okazji najbliższego następującego po otrzymaniu prezentu posiedzenia Komitetu, w którym uczestniczą.
Przewodniczący decyduje, czy prezenty takie, jak również prezenty o takiej wartości wręczone mu bezpośrednio, stają się własnością Komitetu, czy są przekazywane odpowiedniej organizacji charytatywnej.
Sekretariat Generalny prowadzi rejestr prezentów o wartości powyżej 150 EUR, który jest dostępny publicznie na żądanie.
Oświadczenie majątkowe
Oświadczenia składa się ponownie co roku w dniu 1 stycznia, a w przypadku gdy informacje, które wymagają zgłoszenia, ulegną zmianie w trakcie kadencji członka, składa się nowe oświadczenie przy najbliższej sposobności, a najpóźniej w terminie dwóch miesięcy od danej zmiany.
W stosownych przypadkach Przewodniczący zwraca się do członka o poprawienie oświadczenia w terminie 10 dni roboczych.
Prezydium wysłuchuje danego członka, w formie ustnej lub pisemnej, przed podjęciem decyzji, którą uzasadnia.
Konflikty interesów
Konflikt interesów nie zachodzi, jeżeli członek odnosi korzyści jedynie ze względu na przynależność do ogółu społeczeństwa lub do szerokiej kategorii osób.
Jeżeli członek nie jest w stanie rozwiązać konfliktu interesów lub sytuacji, którą można postrzegać jako konflikt interesów, zaprzestaje wszelkiej działalności w danej sprawie i informuje o tym na piśmie Przewodniczącego.
CZĘŚĆ II - KOMISJA ETYKI
Komisja Etyki
Członkowie Komisji Etyki
W przypadku równego rozkładu głosów przewodniczący ma głos decydujący.
Jeżeli w ramach postępowania członek Komisji Etyki zakwestionuje udział w niej innego członka tej komisji, udział tego członka w postępowaniu może zostać odrzucony większością głosów Komisji Etyki.
Członek, którego udział zakwestionowano, nie jest obecny przy głosowaniu.
Jeżeli na zakończenie postępowania Przewodniczący stwierdzi, że dany członek naruszył normy etyczne, a przyjęta sankcja jest inna niż pisemne upomnienie, członek przestaje pełnić funkcję pełnoprawnego lub rezerwowego członka Komisji Etyki.
W takim przypadku Przewodniczący mianuje na pozostały okres dwuipółletniego mandatu członka, który tę osobę zastąpi. Zgromadzenie potwierdza mianowanie na następnej sesji.
CZĘŚĆ III - POSTĘPOWANIE W PRZYPADKU MOŻLIWEGO NARUSZENIA NORM ETYCZNYCH
Wszczęcie postępowania
Zarzuty są poparte wystarczającymi dowodami prima facie uzasadniającymi wszczęcie dochodzenia.
Dochodzenie
Zainteresowanego członka może wspierać wybrana przez niego osoba lub wybrany przez niego prawnik.
Komisji Etyki przekazuje się wszelkie istniejące dowody, w tym korespondencję, i wszelkie informacje, które może ona uznać za niezbędne lub użyteczne.
Członkowie nie wywierają nacisku na Komisję Etyki, Przewodniczącego ani Prezydium w celu wpłynięcia na ich ocenę sprawy.
Umotywowana decyzja
Sankcje
Aby ustalić wagę przewinienia oraz podjąć decyzję o sankcji, która ma być nałożona, uwzględnia się w szczególności:
Wewnętrzne postępowanie odwoławcze
Odwołanie to ma skutek natychmiastowy w postaci zawieszenia zastosowania sankcji.
W okresie nieprzekraczającym czterech tygodni od daty wniesienia odwołania lub, jeśli Prezydium nie zbierze się w tym czasie, na swoim najbliższym posiedzeniu Prezydium może uchylić lub utrzymać w mocy nałożoną sankcję bądź zmienić jej wymiar.
Wcześniejsze odwołanie ze stanowiska
W wyjątkowych przypadkach Prezydium może przedstawić Zgromadzeniu wniosek o wydalenie członka z Komitetu.
Prezydium wysłuchuje danego członka, w formie ustnej lub pisemnej, przed przedstawieniem Zgromadzeniu wniosku zgodnie z niniejszym artykułem.
Przed przyjęciem decyzji Zgromadzenie wysłuchuje sprawozdania Przewodniczącego obejmującego uzasadnienie, a następnie wysłuchuje danego członka, w formie ustnej lub pisemnej.
W przypadku podjęcia decyzji o wydaleniu jest ona notyfikowana Radzie w celu wszczęcia przez nią procedury zastąpienia.
- PRZEPISY KOŃCOWE
Dochodzenia Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF)
Komisja zawiesza wszelkie postępowania związane ze sprawą i nie podejmuje żadnych działań, które mogłyby zaszkodzić potencjalnym dowodom i dochodzeniu OLAF-u.
Stosowanie kodeksu
Przewodniczący odpowiada za pełne i prawidłowe stosowanie niniejszego kodeksu.
W ramach stosowania niniejszego kodeksu może on w każdej chwili zwrócić się do Komisji Etyki o poradę w dowolnej kwestii.
dnia 22 października 2024 r. w związku z wnioskiem o interpretację części III art. 11 ust. 1 kodeksu postępowania
Zgodnie z art. 12 ust. 8 regulaminu wewnętrznego Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego Prezydium uzgodniło następującą interpretację części III art. 11 ust. 1 kodeksu postępowania: Komisja Etyki może przyjmować skargi wyłącznie od członków i pracowników Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego.
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
Grażyna J. Leśniak 11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
Grażyna J. Leśniak 27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
Grażyna J. Leśniak 25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
Robert Horbaczewski 20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
Monika Pogroszewska 02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.149.1 |
Rodzaj: | Regulamin |
Tytuł: | Regulamin wewnętrzny i kodeks postępowania członków Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego |
Data aktu: | 31/05/2022 |
Data ogłoszenia: | 31/05/2022 |
Data wejścia w życie: | 01/06/2022 |