a także mając na uwadze, co następuje:(1) W dniu 19 listopada 2018 r. Rada przyjęła strategię UE na rzecz zwalczania nielegalnej broni palnej, broni strzeleckiej i lekkiej (BSiL) oraz amunicji do tych rodzajów broni, zatytułowaną "Zabezpieczenie broni, ochrona obywateli" (zwaną dalej "strategią UE dotyczącą BSiL"), w której określono wytyczne działań Unii w dziedzinie broni strzeleckiej i lekkiej (BSiL).
(2) Na szczeblu regionalnym strategia UE dotycząca BSiL zobowiązuje Unię i jej państwa członkowskie do zapewnienia wsparcia innym państwom w poprawie zarządzania zapasami i zwiększeniu ich bezpieczeństwa poprzez wzmocnienie krajowych ram prawnych i administracyjnych oraz wzmocnienie instytucji, które regulują legalne dostawy i zarządzanie zapasami BSiL i amunicji na potrzeby obronności i bezpieczeństwa.
(3) W strategii UE dotyczącej BSiL odnotowano, że Unia przeanalizuje możliwości synergii z zainteresowanymi państwami i organizacjami regionalnymi w Amerykach, aby zmniejszyć nielegalne rozprzestrzenianie BSiL i nielegalny handel tego rodzaju bronią, a także aby zmniejszyć przemoc zbrojną i aktywność przestępczą.
(4) Ameryka Łacińska i Karaiby są poważnie dotknięte rozprzestrzenianiem się i nadmiernym gromadzeniem BSiL. Półkula amerykańska nadal jest jednym z regionów świata, w których panuje największa przemoc. Zgodnie z najnowszym globalnym badaniem dotyczącym zabójstw przeprowadzonym przez Biuro Narodów Zjednoczonych ds. Narkotyków i Przestępczości (UNODC) w 2017 r. w regionie tym odnotowano wskaźnik 17,2 zabójstw na 100 000 mieszkańców, czyli prawie trzykrotność średniej światowej. Zdecydowana większość zabójstw popełniana jest przy użyciu broni palnej, co czyni walkę z rozprzestrzenianiem i nielegalnym handlem broni i amunicji oraz zapobieganie im jednym z priorytetów w międzyamerykańskim programie działań.
(5) Zgodnie ze strategią UE dotyczącą BSiL, Unia zintensyfikuje dialog i współpracę z organizacjami regionalnymi zajmującymi się kontrolą BSiL, dostosowując swoje działania do regionalnych strategii i planów działania.
(6) Organizacja Państw Amerykańskich (OPA) jest sekretariatem Międzyamerykańskiej konwencji przeciwko nielegalnemu wytwarzaniu broni palnej, amunicji, materiałów wybuchowych i innych powiązanych materiałów oraz nielegalnemu handlowi nimi (CIFTA), a także koordynuje i wdraża regionalne inicjatywy na rzecz zwalczania nielegalnej BSiL w Amerykach.
(7) Unia wcześniej popierała działania OPA na mocy decyzji Rady (WPZiB) 2018/2010 1 dotyczącej wspierania działań na rzecz przeciwdziałania nielegalnemu rozprzestrzenianiu BSiL i amunicji oraz nielegalnemu handlowi nimi, a także ich skutkom w Ameryce Łacińskiej i na Karaibach. W związku z tym Unia postanowiła finansować tę inicjatywę właśnie po to, aby ograniczyć przemoc zbrojną i działalność przestępczą.
(8) W dniu 30 czerwca 2018 r. podczas trzeciej konferencji Organizacji Narodów Zjednoczonych (ONZ) poświęconej przeglądowi postępów w realizacji programu działania ONZ przeciwko nielegalnej broni strzeleckiej i lekkiej przyjęto dokument końcowy, w którym państwa ponownie zobowiązały się do zapobiegania przenikaniu BSiL oraz do zwalczania tego zjawiska. Państwa potwierdziły swoją wolę kontynuowania współpracy międzynarodowej i zacieśnienia współpracy regionalnej poprzez poprawę koordynacji, konsultacji, wymiany informacji i współpracy operacyjnej, z udziałem właściwych organizacji regionalnych i subregionalnych, a także organów ścigania, organów kontroli granicznej oraz organów wydających zezwolenia na wywóz i przywóz.
(9) Zgodnie z Agendą ONZ na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030 zwalczanie nielegalnego handlu bronią strzelecką i lekką jest niezbędne, aby osiągnąć wiele celów zrównoważonego rozwoju, w tym celów związanych z pokojem, sprawiedliwością i solidnymi instytucjami, zmniejszaniem ubóstwa, wzrostem gospodarczym, zdrowiem, równouprawnieniem płci oraz bezpieczeństwem miast. Dlatego też w ramach jej celu zrównoważonego rozwoju nr 16.4 wszystkie państwa zobowiązały się, że znacznie ograniczą nielegalne przepływy finansowe i przepływy broni.
(10) W swoim planie działań na rzecz rozbrojenia, zatytułowanym "Zabezpieczenie naszej wspólnej przyszłości", przedstawionym w dniu 24 maja 2018 r., Sekretarz Generalny ONZ wezwał do zajęcia się problemem nadmiernego gromadzenia broni konwencjonalnej i nielegalnego handlu tą bronią oraz do wspierania krajowego podejścia do kwestii broni strzeleckiej.
(11) Faza druga (Faza II), będąca kontynuacją wcześniejszych wysiłków Unii, nadal opiera się na paradygmacie multilate- ralizmu i synergii między Unią a OPA oraz uzupełnia globalne działania Unii w tej dziedzinie, koncentrując się na regionie poważnie dotkniętym rozprzestrzenianiem BSiL, jej nadmiernym gromadzeniem i handlem nią,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: