KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 551/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. w sprawie organizacji i użytkowania przestrzeni powietrznej w Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (rozporządzenie w sprawie przestrzeni powietrznej) 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2019/123 2 ustanowiono Radę ds. Zarządzania Siecią w celu monitorowania wykonywania funkcji sieciowych zarządzania ruchem lotniczym oraz kierowania tym procesem wykonywania. Ustanowiono w nim również Europejską Komórkę Koordynacji Kryzysowej ds. Lotnictwa, aby zapewnić skuteczne zarządzanie kryzysowe na poziomie sieci.
(2) Zgodnie z art. 18 ust. 7 i art. 19 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/123 Komisja wyznacza członków (oraz ich zastępców) Rady ds. Zarządzania Siecią i Europejskiej Komórki Koordynacji Kryzysowej ds. Lotnictwa na podstawie propozycji przedłożonych przez poszczególne organizacje, EDA i Eurocontrol.
(3) Decyzją wykonawczą Komisji (UE) 2019/2168 3 wyznaczono przewodniczącego, wiceprzewodniczących i członków (oraz ich zastępców) Rady ds. Zarządzania Siecią oraz członków (i ich zastępców) Europejskiej Komórki Koordynacji Kryzysowej ds. Lotnictwa na okres 2020-2024.
(4) W 2020 r., przyjmując decyzję wykonawczą Komisji (UE) 2020/2201 4 , uwzględniono, w przypadku zarówno Rady ds. Zarządzania Siecią, jak i Europejskiej Komórki Koordynacji Kryzysowej ds. Lotnictwa, szereg propozycji dotyczących wyznaczenia przedłożonych przez odpowiednie organy wymienione w art. 18 ust. 7 i art. 19 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/123.
(5) Po wejściu w życie decyzji wykonawczej (UE) 2020/2201 Komisja otrzymała szereg nowych propozycji dotyczących wyznaczenia, dotyczących zarówno Rady ds. Zarządzania Siecią, jak i Europejskiej Komórki Koordynacji Kryzysowej ds. Lotnictwa.
(6) Między innymi organizacja Eurocontrol zaproponowała na lata 2022-2023 czterech przedstawicieli instytucji zapewniających służby żeglugi powietrznej w państwach stowarzyszonych. Komisja powinna zaakceptować tę propozycję wyłącznie w odniesieniu do 2022 r., tak aby zgodnie z art. 18 ust. 7 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/123 umożliwić rotację przedstawicieli państw stowarzyszonych w kolejnych latach.
(7) Osoba, która została zaproponowana przez użytkowników przestrzeni powietrznej jako reprezentujący ich nowy członek z prawem głosu i wiceprzewodniczący, jedynie częściowo spełnia wymogi dotyczące kwalifikacji niezbędnych w przypadku tego stanowiska, gdyż wymagane jest doświadczenie operacyjne. Wyznaczenie tej osoby powinno zatem obowiązywać tylko do dnia 31 grudnia 2022 r., tak aby użytkownikom przestrzeni powietrznej zapewnić więcej czasu na zaproponowanie przedstawiciela, który, począwszy od dnia 1 stycznia 2023 r., lepiej spełniałby wymogi dotyczące tego stanowiska.
(8) Wszystkie osoby zaproponowane do wyznaczenia powinny zastąpić, z dniem wejścia w życie niniejszej decyzji, osoby wyznaczone na mocy decyzji wykonawczej (UE) 2019/2168 zmienionej decyzją wykonawczą (UE) 2020/2201.
(9) Niniejsza decyzja powinna wejść w życie w trybie pilnym, aby umożliwić nowo wyznaczonym osobom wzięcie udziału w najbliższym posiedzeniu Rady ds. Zarządzania Siecią.
(10) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Jednolitej Przestrzeni Powietrznej,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: