KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1333/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie dodatków do żywności 1 , w szczególności jego art. 14,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1331/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. ustanawiające jednolitą procedurę wydawania zezwoleń na stosowanie dodatków do żywności, enzymów spożywczych i środków aromatyzujących 2 , w szczególności jego art. 7 ust. 5,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W rozporządzeniu Komisji (UE) nr 231/2012 3 ustanowiono specyfikacje dla dodatków do żywności wymienionych w załącznikach II i III do rozporządzenia (WE) nr 1333/2008.
(2) Specyfikacje dodatków do żywności mogą być aktualizowane zgodnie z jednolitą procedurą, o której mowa w art. 3 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1331/2008, z inicjatywy Komisji albo na wniosek państwa członkowskiego lub zainteresowanej strony.
(3) W dniu 3 sierpnia 2020 r. złożono wniosek o zmianę specyfikacji dotyczących dodatku do żywności dioctan sodu (E 262(ii)). Wniosek udostępniono państwom członkowskim na podstawie art. 4 rozporządzenia (WE) nr 1331/2008.
(4) Rozporządzenie (UE) nr 231/2012 stanowi, że dioctan sodu (E 262 (ii)) ma zawierć 39-41 % wolnego kwasu octowego i 58-60 % octanu sodu. Wnioskodawca wnosi o zmianę na 39-43 % wolnego kwasu octowego i 57-60 % octanu sodu.
(5) Według wnioskodawcy przy produkcji dioctanu sodu (E 262 (ii)) uzyskuje się produkt stechiometryczny o zawartości wolnego kwasu octowego wynoszącej 42,3 %. Wnioskodawca twierdzi, że zmniejszenie zawartości wolnego kwasu octowego do poziomu 39-41 % wymaga nadmiernych ilości energii. W związku z tym podwyższenie górnej granicy zawartości wolnego kwasu octowego do 43 % skróci czas suszenia podczas produkcji, co doprowadzi do zmniejszenia zapotrzebowania na energię, a tym samym do bardziej zrównoważonego procesu produkcji.
(6) Według wnioskodawcy nie ma żadnych innych zmian w procesie produkcji, większa ilość wolnego kwasu octowego w dioctanie sodu (E 262 (ii)) nie ma wpływu na bezpieczeństwo, a wyjąwszy powyższą kwestię, produkt końcowy jest taki sam, tj. nie zawiera innych zanieczyszczeń niż określone w rozporządzeniu (UE) nr 231/2012.
(7) Wniosek był omawiany przez grupę roboczą ekspertów rządowych ds. dodatków. Uwzględniając informacje przekazane przez wnioskodawcę oraz opinie otrzymane od tejże grupy roboczej, Komisja uznała, że proponowana zmiana specyfikacji dioctanu sodu (E 262 (ii)) nie ma wpływu na zdrowie człowieka.
(8) Ponieważ podwyższenie górnej granicy zawartości wolnego kwasu octowego w dioctanie sodu (E 262 (ii)) z 41 do 43 % nie ma wpływu na zdrowie człowieka, zasięgnięcie opinii Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności nie jest konieczne zgodnie z art. 3 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1331/2008.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik do rozporządzenia (UE) nr 231/2012.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 20 kwietnia 2022 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Przewodnicząca |
|
Ursula VON DER LEYEN |