uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 1024/2013 z dnia 15 października 2013 r. powierzające Europejskiemu Bankowi Centralnemu szczególne zadania w odniesieniu do polityki związanej z nadzorem ostrożnościowym nad instytucjami kredytowymi 1 , w szczególności art. 6 ust. 1 oraz art. 6 ust. 5 lit. a) i c),
(1) W dniu 4 kwietnia 2017 r. Europejski Bank Centralny (EBC) przyjął wytyczne Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2017/697 (EBC/2017/697) 2 (zwane dalej "wytycznymi w sprawie opcji i swobód uznania"), w których ustanowił ogólne zasady wykonywania określonych opcji i swobód uznania przewidzianych w prawie Unii przez właściwe organy krajowe w stosunku do mniej istotnych instytucji. Na mocy ustawodawstwa uchwalonego od czasu przyjęcia wytycznych w sprawie opcji i swobód uznania niektóre opcje i swobody uznania przewidziane w prawie Unii, które były uwzględnione w tych wytycznych" zostały zmienione lub zlikwidowane. Konieczne jest zatem wprowadzenie pewnych zmian do wytycznych w sprawie opcji i swobód uznania.
(2) W odniesieniu do wskaźników wypływów mających mieć zastosowane do stabilnych depozytów detalicznych pewne czynniki utrudniają praktyczne zastosowanie swobody uznania, o której mowa w art. 13 rozporządzenia Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2016/445 (EBC/2016/4) 3 i w art. 7 wytycznych w sprawie opcji i swobód uznania, na podstawie których właściwe organy mogą upoważniać instytucje do stosowania wskaźnika wypływów wynoszącego 3 % w odniesieniu do stabilnych depozytów detalicznych objętych systemem gwarantowania depozytów pod warunkiem udzielenia uprzedniej zgody przez Komisję Europejską zgodnie z art. 24 ust. 4 i 5 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2015/61 4 . Konieczne są dalsze dowody i dalsza analiza w celu wykazania, że wskaźniki wypływów w odniesieniu do stabilnych depozytów detalicznych objętych systemem gwarantowania depozytów, o których mowa w art. 24 ust. 5 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/61, wynosiłyby poniżej 3 % w każdym okresie występowania warunków skrajnych zgodnych ze scenariuszami, o których mowa w art. 5 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/61. Wobec braku takich dowodów i analiz ogólną politykę upoważaniającą do stosowania wskaźnika wypływów wynoszącego 3 % należy usunąć z rozporządzenia (UE) 2016/445, a tym samym z wytycznych w sprawie opcji i swobód uznania.
(3) Opcja przyznana właściwym organom na podstawie art. 12 ust. 1 lit. c) ppkt (i) rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/61 w zakresie określania głównych indeksów giełdowych do celów identyfikacji akcji, które mogą kwalifikować się jako aktywa poziomu 2B w ramach wskaźnika pokrycia wypływów netto, powinna być wykonywana spójnie w odniesieniu do istotnych i mniej istotnych instytucji. Ta swoboda uznania ma na celu zapewnienie, aby instytucje kredytowe uwzględniały w swoim zabezpieczeniu przed utratą płynności jedynie te akcje, które są objęte indeksami, w odniesieniu do których można założyć płynność rynkową akcji bazowych. Ponieważ ani istotność, ani wielkość instytucji kredytowej nie wpływają bezpośrednio na płynność rynkową akcji bazowych w odpowiednich indeksach, różne traktowanie istotnych i mniej istotnych instytucji nie byłoby właściwe.
(4) Swoboda uznania przyznana właściwym organom na mocy art. 12 ust. 3 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2015/61 w odniesieniu do odstępstwa od ust. 1 lit. b) ppkt (ii) i (iii) tego samego artykułu w przypadku instytucji kredytowych, które - zgodnie z ich aktami założycielskimi - nie mogą posiadać aktywów oprocentowanych ze względów religijnych, powinna być wykonywana w sposób spójny w odniesieniu do istotnych i mniej istotnych instytucji, tak aby zharmonizować kryteria identyfikacji aktywów poziomu 2B w odniesieniu do papierów dłużnych przedsiębiorstw.
(5) Swoboda uznania przyznana właściwym organom na mocy art. 428p ust. 10 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 5 w odniesieniu do wymogu dotyczącego wskaźnika stabilnego finansowania netto, zgodnie z którą właściwe organy mogą określić współczynniki wymaganego stabilnego finansowania, które mają być stosowane do ekspozycji pozabilansowych, o których nie ma mowy w części szóstej tytuł IV rozdział 4 tego rozporządzenia, powinna być stosowana w spójny sposób w odniesieniu do istotnych i mniej istotnych instytucji. Polityka wobec istotnych instytucji polega na powiązaniu współczynników dotyczących wymaganego stabilnego finansowania stosowanych w ramach wskaźnika stabilnego finansowania netto ze wskaźnikami wypływów w ramach wskaźnika pokrycia wypływów netto, przy jednoczesnym pozostawieniu EBC swobody określania różnych współczynników wymaganego stabilnego finansowania. Podejście to, z uwagi na jego prostotę i ostrożność, zapewnia równowagę pomiędzy ujednolicenia współczynników, które mają być stosowane przy obliczaniu wskaźnika stabilnego finansowania netto, ze współczynnikami określonymi do celów wskaźnika pokrycia wypływów netto, umożliwiając jednocześnie odmienne traktowanie w przypadkach, w których takie powiązanie nie odzwierciedlałoby właściwie powiązanego ryzyka finansowania. Odstąpienie od tego podejścia w odniesieniu do mniej istotnych instytucji nie jest konieczne ani właściwe, ponieważ metodologia stosowania współczynników wymaganego stabilnego finansowania w odniesieniu do tych ekspozycji pozabilansowych zasadniczo nie powinna różnić się pomiędzy instytucjami kredytowymi. Z tego samego powodu swoboda uznania przyznana właściwym organom na mocy art. 428aq ust. 10 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 w odniesieniu do obliczania wskaźnika stabilnego finansowania netto metodą uproszczoną powinna być wykonywana w podobny sposób.
(6) Swoboda uznania przyznana właściwym organom na mocy art. 428q ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 575/2013, zgodnie z którą określają one termin obciążenia w odniesieniu do wyodrębnionych aktywów zgodnie z ekspozycją bazową tych aktywów, powinna być wykonywana w taki sam sposób w odniesieniu do istotnych i mniej istotnych instytucji. Aktywa, które zostały wyodrębnione i którymi nie można swobodnie dysponować, powinno się uznawać za obciążone przez okres odpowiadający terminowi zobowiązań wobec klientów instytucji, do których ten wymóg wyodrębnienia się odnosi, a zatem powinny one być odpowiednio finansowane w tym okresie. Uzasadnienie to ma zastosowanie niezależnie od wielkości danej instytucji. Swoboda uznania przyznana właściwym organom zgodnie z art. 428ar ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 w odniesieniu do obliczania wskaźnika stabilnego finansowania netto zgodnie z metodą uproszczoną powinna być stosowana w podobny sposób z tych samych powodów, o których mowa powyżej, a także ze względu na brak przesłanek ostrożnościowych" które uzasadniałoby różnicę w podejściu w zakresie obliczania wskaźnika stabilnego finansowania netto zgodnie z metodą uproszczoną. Przepisy wdrażające opcje i swobody uznania w odniesieniu do wyłączenia ekspozycji wewnątrz grupy z zakresu zastosowania limitów dotyczących dużych ekspozycji określonych w art. 400 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 w niniejszych wytycznych powinny zostać zmienione i powinny być stosowane w sposób spójny w odniesieniu do istotnych i mniej istotnych instytucji. Od czasu przyjęcia rozporządzenia (UE) 2016/445 (EBC/2016/4) wzrosły obawy EBC z punktu widzenia nadzoru ostrożnościowego w wyniku intensyfikacji praktyk księgowych instytucji kredytowych obejmujących podmioty z siedzibą w państwach trzecich. Zakres tej opcji powinien zatem zostać ograniczony do ekspozycji wewnątrz grupy wobec podmiotów mających siedzibę w Unii, tak aby ekspozycje wewnątrz grupy wobec podmiotów w państwach trzecich mogły być wyłączone z odpowiednich limitów dotyczących dużych ekspozycji tylko po uprzednim przeprowadzeniu indywidualnej oceny nadzorczej.
(7) Ponadto wytyczne w sprawie opcji i swobód uznania powinny zostać zmienione tak, aby oprócz obecnie obowiązującego pełnego wyłączenia instytucje kredytowe, które spełniają odpowiednie kryteria poprzez przestrzeganie limitu ilościowego dotyczącego wartości odpowiednich ekspozycji, mogły skorzystać z częściowego wyłączenia. Takie rozszerzone stosowanie swobody uznania powinno przyczynić się do utrzymania równych warunków działania dla instytucji kredytowych w uczestniczących państwach członkowskich, a także do ograniczenia ryzyka koncentracji wynikającego z konkretnych ekspozycji i zapewnić stosowanie tych samych minimalnych standardów w ramach Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego.
(8) Wytyczne (UE) 2017/697 (EBC/2017/697) powinny zatem zostać odpowiednio zmienione,
PRZYJMUJE NINIEJSZE WYTYCZNE:
W imieniu Rady Prezesów EBC | |
Christine LAGARDE | |
Prezes EBC |
Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.102.34 |
Rodzaj: | Wytyczne |
Tytuł: | Wytyczne EBC/2022/12 (2022/508) zmieniające wytyczne Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2017/697 w sprawie wykonywania opcji i swobód uznania przewidzianych w prawie Unii przez właściwe organy krajowe w stosunku do mniej istotnych instytucji (EBC/2017/697) |
Data aktu: | 25/03/2022 |
Data ogłoszenia: | 30/03/2022 |
Data wejścia w życie: | 01/10/2022, 31/03/2022 |