uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1238 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie ogólnoeuropejskiego indywidualnego produktu emerytalnego (OIPE) 1 , w szczególności jego art. 28 ust. 5 akapit czwarty, art. 30 ust. 2 akapit trzeci, art. 33 ust. 3 akapit trzeci, art. 36 ust. 2 akapit drugi, art. 37 ust. 2 akapit trzeci, art. 45 ust. 3 akapit trzeci i art. 46 ust. 3 akapit trzeci,
(1) W rozporządzeniu (UE) 2019/1238 ustanawia się jednolite przepisy dotyczące rejestracji indywidualnych produktów emerytalnych, które są dystrybuowane w Unii pod oznaczeniem "ogólnoeuropejski indywidualny produkt emerytalny" lub "OIPE", jak również jednolite przepisy dotyczące tworzenia i dystrybucji tych produktów oraz nadzoru nad nimi.
(2) Kluczowym elementem ram OIPE są dokumenty zawierające informacje dotyczące OIPE. Dzięki tym dokumentom konsumenci otrzymują istotne informacje przedstawione w sposób umożliwiający zrozumienie i porównanie OIPE i różnych wariantów inwestycyjnych.
(3) Aby osiągnąć porównywalność OIPE w odniesieniu do detalicznych produktów zbiorowego inwestowania i ubezpieczeniowych produktów inwestycyjnych (PRIIP) wymogi informacyjne należy w stosownych przypadkach dostosować do wymogów określonych w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2017/653 2 dotyczących dokumentów zawierających kluczowe informacje o PRIIP. W kilku obszarach wymogi te należy dostosować do długoterminowego oszczędnościowego produktu emerytalnego, który dana osoba może utrzymywać przez cały okres aktywności zawodowej i przez całe życie, ze szczególnym uwzględnieniem ryzyka związanego z emeryturą, w tym inflacji i ryzyka dla utrzymania składek.
(4) Mając na uwadze fakt, że istotnym elementem OIPE jest dystrybucja online, szczególnie istotne jest, aby informacje przedstawiane w środowisku cyfrowym były łatwo dostępne, zrozumiałe i łatwe w wykorzystaniu dla konsumentów. Należy zatem dopracować projekt struktury dokumentów informacyjnych tak, aby informacje przekazywane za pomocą środków cyfrowych, takich jak strona internetowa, aplikacja mobilna, pliki audio lub wideo, były prezentowane w sposób skuteczny i przejrzysty. Takie projekty powinny umożliwić przekazywanie informacji za pomocą środków cyfrowych w interesujący i zrozumiały sposób. Przedstawianie informacji w warstwach służy osiągnięciu wystarczającej elastyczności pod względem dostosowywania przedstawianych informacji do poszczególnych rodzajów środków cyfrowych i ciągle zmieniającego się środowiska cyfrowego.
(5) Do celów przekazywania konsumentom kluczowych informacji dotyczących OIPE, które są łatwe do czytania i zrozumiałe, i zapewnienia porównywalności poszczególnych OIPE konieczny jest wysoki poziom standaryzacji. Należy zatem ustanowić obowiązkowe wzory dokumentów informacyjnych. Aby ułatwić konsumentom zrozumienie charakteru OIPE będącego długoterminowym oszczędnościowym produktem emerytalnym, wymogi informacyjne powinny być dostosowane do celu emerytalnego OIPE tak, aby przekazywane informacje były przydatne przy podejmowaniu decyzji oraz prezentowane w sposób interesujący i jasny dla potencjalnego oszczędzającego w ramach OIPE, a jednocześnie aby dostawca OIPE miał możliwość korzystania z cyfrowych środków dystrybucji informacji.
(6) Klasyfikacja profili ryzyka i zysku i "ogólny wskaźnik ryzyka" OIPE powinny wynikać ze zidentyfikowanego ryzyka związanego z emeryturą oraz odpowiadać celowi polegającemu na osiągnięciu odpowiedniego i stabilnego dochodu emerytalnego. W ramach konstrukcji ogólnego wskaźnika ryzyka należy uwzględnić spójną i porównywalną kategoryzację ryzyka, a jednocześnie taki projekt należy uzupełnić o systematycznie pozyskiwane informacje dodatkowe w celu odróżnienia "nadrzędnych" strategii inwestycyjnych i technik ograniczania ryzyka od strategii i technik "podrzędnych", tak aby konsumenci otrzymali istotne informacje pozwalające stwierdzić, czy bardziej ryzykowny wariant inwestycyjny faktycznie daje szansę na osiągnięcie stosunkowo wyższego zysku.
(7) Prognozy dotyczące przyszłych dochodów emerytalnych są ważne dla zrozumienia przez konsumentów OIPE i jego przydatności pod kątem indywidualnych celów emerytalnych. Dokument zawierający kluczowe informacje dotyczące OIPE (KID) powinien zatem przedstawiać wyniki skorygowanych o inflację celów emerytalnych przeciętnych osób oszczędzających w ramach OIPE z określonymi okresami akumulacji i standardowymi składkami.
(8) Kluczowe wskaźniki ryzyka i kosztów należy zatem zaprojektować w taki sposób, aby mogły być stosowane względem różnych potencjalnych wariantów inwestycyjnych w ramach OIPE w spójny i konsekwentny sposób. Przy ujawnianiu informacji o kosztach należy skoncentrować się na konkretnych kwotach pieniężnych i zapewnić porównywalność z ograniczonym poziomem kosztów i opłat w ramach podstawowego OIPE.
(9) Niezbędny jest wzór OIPE KID. Wzór ten powinien być łatwo zrozumiały i poświęcony informacjom, które są przydatne dla konsumentów przy podejmowaniu decyzji o oszczędzaniu w ramach OIPE, oraz służyć ograniczeniu wszelkich potencjalnych błędów poznawczych.
(10) Zgodnie z art. 26 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2019/1238 dostawcy OIPE mają zapewnić, aby OIPE KID były każdorazowo sformułowane w sposób dokładny, rzetelny, jasny i niewprowadzający w błąd, tak aby potencjalny oszczędzający w ramach OIPE mógł polegać na standardowych informacjach zawartych w tym dokumencie przy podejmowaniu decyzji o długoterminowym oszczędzaniu z myślą o emeryturze. Należy zatem ustanowić zasady zapewniające regularny i odpowiedni przegląd OIPE KID oraz, w stosownych przypadkach, terminową zmianę OIPE KID.
(11) Podjęcie decyzji o długoterminowym oszczędzaniu z myślą o emeryturze jest trudne, ponieważ przyszłe potrzeby emerytalne mogą nie być w pełni znane, a sytuacja osobista i kariera zawodowa mogą ulec zmianie. W związku z tym, nawet jeżeli OIPE KID ma na celu przekazanie w sposób zrozumiały i wiarygodny informacji przydatnych do podjęcia decyzji o oszczędzaniu w ramach OIPE, potencjalni oszczędzający w ramach OIPE powinni mieć wystarczająco dużo czasu - biorąc pod uwagę ich potrzeby, doświadczenie i wiedzę - na zrozumienie i rozważenie odpowiednich informacji przed podjęciem decyzji, czy oszczędzać w ramach danego OIPE.
(12) "Informację o świadczeniach z OIPE" należy przedstawić w sposób umożliwiający oszczędzającym łatwe śledzenie i monitorowanie rozwoju własnych oszczędności w ramach OIPE. Chociaż "Informacja o świadczeniach z OIPE" ma charakter zindywidualizowany, powinna być spójna z informacjami przekazywanymi przed zawarciem umowy i powinna umożliwiać stałe porównywanie między różnymi OIPE, aby pozwolić oszczędzającym w ramach OIPE na podejmowanie świadomych decyzji dotyczących zmiany wariantu inwestycyjnego, zmiany dostawcy OIPE lub dostosowania poziomu składek w celu osiągnięcia celu emerytalnego osoby oszczędzającej w ramach OIPE.
(13) W celu zapewnienia opłacalności podstawowego OIPE należy zadbać, aby w ograniczeniu kosztów uwzględniono wszystkie koszty i opłaty, z wyjątkiem przypadków, w których konieczne jest zapewnienie, aby podstawowe OIPE, które oferują dodatkową cechę produktu w postaci gwarancji kapitału, nie były w gorszej sytuacji w porównaniu z podstawowymi OIPE, które nie oferują tej cechy produktu, tak aby zapewnić równe warunki działania.
(14) Stosowane w ramach OIPE techniki ograniczania ryzyka mają zasadnicze znaczenie dla wspierania odpowiednich strategii inwestycyjnych, które mogą pozwolić na osiągnięcie lepszych wyników w zakresie świadczeń emerytalnych. W tym celu potrzebne są jasne i możliwe do wyegzekwowania kryteria, które umożliwią ocenę skuteczności wybranej techniki ograniczania ryzyka w spójny sposób. Kryteria te powinny zatem mieć zastosowanie do trzech głównych rodzajów technik ograniczania ryzyka: związanych ze strategią opartą na cyklu życia, ustalaniem rezerw oraz z gwarancjami, jak również uwzględniać specyfikę tych rodzajów. Kryteria te powinny mieć również zastosowanie do wszelkich nowych, innowacyjnych technik ograniczania ryzyka w celu wspierania lepszych wyników emerytalnych poprzez innowacje.
(15) Długoterminowy charakter OIPE i jego cel w zakresie dochodów emerytalnych wymaga modelowania stochastycznego, będącego narzędziem do prognozowania prawdopodobieństwa różnych wyników w różnych warunkach na potrzeby rozsądnego prognozowania przyszłych świadczeń z OIPE. Konieczne jest zatem zapewnienie stosowania modelowania stochastycznego przy ocenie profilu ryzyka i potencjalnych wyników strategii inwestycyjnych oferowanych przez dostawców OIPE, odzwierciedlającego przedział wartości możliwych wyników w zakresie świadczeń z OIPE, które można by zaobserwować w rzeczywistości ze względu na niepewne zwroty z aktywów i poziomy składek. Modelowanie stochastyczne należy stosować również przy określaniu odpowiednich poziomów ambicji pod względem ryzyka, przy opracowywaniu scenariuszy wyników na potrzeby OIPE KID oraz prognoz dotyczących świadczeń emerytalnych na potrzeby "Informacji o świadczeniach z OIPE", a także przy skutecznym wdrażaniu metodyki w zakresie ogólnego wskaźnika ryzyka. W tym celu należy ustanowić pewne punkty odniesienia dla modelowania stochastycznego, które ma stosować dostawca OIPE. Dostawca OIPE powinien zachować swobodę w zakresie dostosowania modelowania stochastycznego do osiągnięcia wymaganego celu oraz zintegrowania modeli opracowanych przez dostawców OIPE dla innych, podobnych produktów.
(16) Przepisy niniejszego rozporządzenia są ściśle powiązane. Dotyczą one wymogów w zakresie dokumentów zawierających informacje, kosztów i opłat za podstawowy OIPE, a także technik ograniczania ryzyka. Ze względu na istotne wzajemne powiązania między przepisami niniejszego rozporządzenia oraz w celu zwiększenia spójności między różnymi obszarami regulacyjnymi objętymi niniejszym rozporządzeniem należy dokładniej określić przepisy w tych obszarach w sposób kompleksowy i całościowy. Jest to konieczne, by zapewnić wysoki poziom spójności między przepisami dotyczącymi cech produktów wysokiej jakości a przepisami dotyczącymi skutecznego informowania o tych cechach konsumentów. Przepisy dotyczące szczególnych cech OIPE są niezbędne do osiągnięcia całościowej oceny bilansu ryzyka i korzyści dla oszczędzającego w ramach OIPE, przy jednoczesnym zapewnieniu lepszych wyników emerytalnych dzięki innowacji i oszczędności kosztów za pomocą cyfryzacji. Ważne aby konsumentów informowano o tych innowacyjnych podejściach w sposób spójny i porównywalny. By zapewnić spójność przepisów, należałoby ująć je w jednym rozporządzeniu.
(17) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych (EIOPA).
(18) EIOPA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne w zakresie projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, przeanalizował potencjalne koszty i korzyści z nimi związane oraz zasięgnął opinii Grupy Interesariuszy z Sektora Ubezpieczeń i Reasekuracji oraz Grupy Interesariuszy z Sektora Pracowniczych Programów Emerytalnych powołanych na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1094/2010 3 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Ursula VON DER LEYEN | |
Przewodnicząca |
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.99.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2021/473 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1238 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających wymogi dotyczące dokumentów informacyjnych, kosztów i opłat uwzględnionych w ramach ograniczenia kosztów oraz technik ograniczania ryzyka na potrzeby ogólnoeuropejskiego indywidualnego produktu emerytalnego |
Data aktu: | 18/12/2020 |
Data ogłoszenia: | 22/03/2021 |
Data wejścia w życie: | 11/04/2021 |