Rozporządzenie delegowane 2021/2305 w sprawie uzupełnienia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 przepisami określającymi, w jakich przypadkach i na jakich warunkach produkty ekologiczne i produkty w okresie konwersji są zwolnione z kontroli urzędowych w punktach kontroli granicznej, i dotyczącymi miejsca kontroli urzędowych takich produktów oraz w sprawie zmiany rozporządzeń delegowanych Komisji (UE) 2019/2123 i (UE) 2019/2124

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2021/2305
z dnia 21 października 2021 r.
w sprawie uzupełnienia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 przepisami określającymi, w jakich przypadkach i na jakich warunkach produkty ekologiczne i produkty w okresie konwersji są zwolnione z kontroli urzędowych w punktach kontroli granicznej, i dotyczącymi miejsca kontroli urzędowych takich produktów oraz w sprawie zmiany rozporządzeń delegowanych Komisji (UE) 2019/2123 i (UE) 2019/2124
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG (rozporządzenie w sprawie kontroli urzędowych) 1 , w szczególności jego art. 48 lit. h), art. 51 ust. 1 lit. a), art. 53 ust. 1 lit. a) i e) oraz art. 77 ust. 1 lit. k),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Na mocy art. 45 ust. 5 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/848 2  kontrole urzędowe w państwach członkowskich mające na celu weryfikację przestrzegania warunków i środków dotyczących przywozu do Unii produktów, które mają zostać wprowadzone do obrotu w Unii jako produkty ekologiczne lub produkty w okresie konwersji, mają być przeprowadzane w punktach kontroli granicznej zgodnie z art. 47 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/625.

(2) W art. 47 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/625 określono kategorie zwierząt i towarów wprowadzanych do Unii z państw trzecich, w odniesieniu do których to kategorii właściwe organy mają przeprowadzać kontrole urzędowe w punktach kontroli granicznej pierwszego przybycia do Unii. Produkty ekologiczne i produkty w okresie konwersji, o których mowa w art. 45 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2018/848, należą - na mocy tego przepisu rozporządzenia (UE) 2018/848 - do kategorii zwierząt i towarów, o których mowa w art. 47 ust. 1 lit. f) rozporządzenia (UE) 2017/625. Ponadto produkty ekologiczne i produkty w okresie konwersji mogą należeć do kategorii zwierząt i towarów, o których mowa w art. 47 ust. 1 lit. f) rozporządzenia (UE) 2017/625, również na mocy aktów lub przepisów, o których mowa w tym przepisie, innych niż art. 45 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2018/848. Podobnie produkty ekologiczne i produkty w okresie konwersji mogą także należeć do kategorii zwierząt i towarów, o których mowa w art. 47 ust. 1 lit. a)-e) rozporządzenia (UE) 2017/625, pod warunkiem że spełniają odpowiednie wymogi.

(3) Zgodnie z art. 48 lit. h) rozporządzenia (UE) 2017/625 zwierzęta i towary stwarzające niskie ryzyko lub niestwarza- jące szczególnego ryzyka mogą zostać zwolnione z kontroli urzędowych w punktach kontroli granicznej. W art. 3 pkt 24 rozporządzenia (UE) 2017/625 zdefiniowano "ryzyko" poprzez odniesienie do niepożądanych skutków dla zdrowia ludzi, zwierząt lub roślin, dobrostanu zwierząt lub dla środowiska, ale nie w odniesieniu do jakości żywności. Produkty ekologiczne i produkty w okresie konwersji wprowadzane do Unii można uznać za produkty stwarzające niskie ryzyko lub niestwarzające szczególnego ryzyka dla zdrowia ludzi, zwierząt lub roślin, dobrostanu zwierząt lub dla środowiska, jeżeli nie należą one do kategorii zwierząt i towarów podlegających kontrolom urzędowym w punktach kontroli granicznej przeprowadzanym na podstawie art. 47 ust. 1 lit. a)-e) rozporządzenia (UE) 2017/625 ani do kategorii zwierząt i towarów, o których mowa w art. 47 ust. 1 lit. f) rozporządzenia (UE) 2017/625, których wprowadzenie do Unii podlega warunkom lub środkom ustanowionym zgodnie z, odpowiednio, art. 126 lub 128 rozporządzenia (UE) 2017/625 lub z przepisami, o których mowa w art. 1 ust. 2 lit. a)-h) oraz j) tego rozporządzenia, które to akty wymagają zapewnienia zgodności z takimi warunkami lub zachowania takich środków przy wprowadzaniu zwierząt lub towarów do Unii. Należy zatem zwolnić takie produkty z kontroli urzędowych w punktach kontroli granicznej.

(4) Kontrole urzędowe produktów ekologicznych i produktów w okresie konwersji przeznaczonych do wprowadzenia do obrotu w Unii, które są zwolnione z kontroli urzędowych w punktach kontroli granicznej zgodnie z niniejszym rozporządzeniem, powinny być przeprowadzane w punkcie dopuszczenia do obrotu w Unii. Państwa członkowskie powinny informować Komisję o punktach dopuszczenia do obrotu, w których takie kontrole są przeprowadzane. Komisja powinna aktualizować wykaz punktów dopuszczenia do obrotu w zintegrowanym skomputeryzowanym systemie weterynaryjnym (TRACES), o którym mowa w art. 133 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2017/625.

(5) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/2123 3  umożliwia właściwym organom w punktach kontroli granicznej zezwalanie na przeprowadzanie kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich w punkcie kontroli innym niż punkt kontroli granicznej w odniesieniu do przesyłek roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów, o których mowa w art. 47 ust. 1 lit. c) i e) rozporządzenia (UE) 2017/625, oraz przesyłek żywności i paszy niepochodzącej od zwierząt i podlegającej środkom określonym w aktach, o których mowa w art. 47 ust. 1 lit. d), e) i f) tego rozporządzenia. W podobny sposób rozporządzenie delegowane (UE) 2019/2123 umożliwia właściwym organom przeprowadzanie kontroli dokumentacji w pewnej odległości od punktu kontroli granicznej w odniesieniu do przesyłek roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów, o których mowa w art. 72 ust. 1 i art. 74 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2031 4 . Rozporządzenie delegowane (UE) 2019/2123 nie ma jednak zastosowania do przesyłek roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów, o których mowa w art. 47 ust. 1 lit. c) i e) rozporządzenia (UE) 2017/625, jeżeli są to produkty ekologiczne lub produkty w okresie konwersji podlegające kontrolom urzędowym w punktach kontroli granicznej przeprowadzanym na podstawie art. 45 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2018/848.

(6) Aby zapewnić stosowanie rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/2123 w odniesieniu do przesyłek roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów, o których mowa w art. 47 ust. 1 lit. c) i e) rozporządzenia (UE) 2017/625, które są produktami ekologicznymi lub produktami w okresie konwersji podlegającymi kontrolom urzędowym w punktach kontroli granicznej przeprowadzanym na podstawie art. 45 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2018/848, konieczne jest rozszerzenie jego zakresu. Ponadto w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2019/2123 należy ustanowić przepisy określające, w jakich przypadkach i na jakich warunkach można przeprowadzać kontrole identyfikacyjne i kontrole bezpośrednie w punkcie kontroli innym niż punkt kontroli granicznej w odniesieniu do przesyłek niektórych produktów podlegających kontrolom urzędowym przeprowadzanym w punktach kontroli granicznej na podstawie art. 45 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2018/848.

(7) Aby ułatwić sprawne postępowanie ze zwierzętami i towarami wprowadzanymi do Unii, należy pozwolić właściwym organom w punktach kontroli granicznej na zezwalanie na dalszy transport do miejsca ostatecznego przeznaczenia przed udostępnieniem wyników analiz i badań laboratoryjnych przesyłek roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów, o których mowa w art. 47 ust. 1 lit. c) i e) rozporządzenia (UE) 2017/625, zgodnie z rozdziałem II rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/2124 5 , również w przypadku gdy takie towary są produktami ekologicznymi lub produktami w okresie konwersji podlegającymi kontrolom urzędowym w punktach kontroli granicznej przeprowadzanym na podstawie art. 45 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2018/848.

(8) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenia delegowane (UE) 2019/2123 i (UE) 2019/2124.

(9) W celu zapewnienia jasności i pewności prawa niniejsze rozporządzenie powinno być stosowane od daty rozpoczęcia stosowania rozporządzenia (UE) 2018/848,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Przedmiot

W niniejszym rozporządzeniu ustanawia się przepisy dotyczące:

a)
tego, w jakich przypadkach i na jakich warunkach niektóre produkty ekologiczne i produkty w okresie konwersji wprowadzane do Unii, które stwarzają niskie ryzyko lub nie stwarzają szczególnego ryzyka dla zdrowia ludzi, zwierząt lub roślin, dobrostanu zwierząt lub dla środowiska, są zwolnione z kontroli urzędowych w punktach kontroli granicznej przeprowadzanych w celu weryfikacji przestrzegania przepisów dotyczących produkcji ekologicznej i znakowania produktów organicznych;
b)
miejsca, w którym mają być przeprowadzane kontrole urzędowe produktów, o których mowa w lit. a), przeznaczonych do wprowadzenia do obrotu w Unii; oraz
c)
zmian w rozporządzeniach delegowanych (UE) 2019/2123 i (UE) 2019/2124.
Artykuł  2

Definicje

Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:

1)
"produkt ekologiczny" oznacza produkt zdefiniowany w art. 3 pkt 2 rozporządzenia (UE) 2018/848;
2)
"produkt w okresie konwersji" oznacza produkt zdefiniowany w art. 3 pkt 7 rozporządzenia (UE) 2018/848.
Artykuł  3

Produkty ekologiczne i produkty w okresie konwersji zwolnione z kontroli urzędowych w punktach kontroli granicznej

Następujące produkty ekologiczne i produkty w okresie konwersji wprowadzane do Unii są zwolnione z kontroli urzędowych w punkcie kontroli granicznej pierwszego przybycia do Unii:

a)
produkty ekologiczne i produkty w okresie konwersji inne niż produkty należące do kategorii zwierząt i towarów, o któ- tych mowa w art. 47 ust. 1 lit. a)-e) rozporządzenia (UE) 2017/625; oraz
b)
produkty ekologiczne i produkty w okresie konwersji należące do kategorii zwierząt i towarów, o których mowa w art. 47 ust. 1 lit. f) rozporządzenia (UE) 2017/625, inne niż produkty, których wprowadzenie do Unii podlega warunkom lub środkom ustanowionym na mocy aktów przyjętych zgodnie z, odpowiednio, art. 126 lub 128 rozporządzenia (UE) 2017/625, lub których wprowadzenie do Unii podlega warunkom lub środkom ustanowionym zgodnie z przepisami, o których mowa w art. 1 ust. 2 lit. a)-h) oraz j) tego rozporządzenia.
Artykuł  4

Miejsce kontroli urzędowych produktów ekologicznych i produktów w okresie konwersji zwolnionych z kontroli urzędowych w punktach kontroli granicznej

1. 
W przypadku produktów ekologicznych i produktów w okresie konwersji, o których mowa w art. 3, przeznaczonych do wprowadzenia do obrotu w Unii właściwe organy przeprowadzają kontrole urzędowe w punktach dopuszczenia do obrotu w państwie członkowskim, w którym przesyłka jest dopuszczana do obrotu w Unii.
2. 
Państwa członkowskie informują Komisję o punktach dopuszczenia do obrotu, w których właściwe organy przeprowadzają kontrole urzędowe zgodnie z ust. 1, podając ich nazwę, adres i dane kontaktowe.

Komisja aktualizuje w zintegrowanym skomputeryzowanym systemie weterynaryjnym (TRACES) wykaz tych punktów dopuszczenia do obrotu.

3. 
Państwa członkowskie zapewniają, aby właściwe organy w punktach dopuszczenia do obrotu, o których mowa w ust. 1, dysponowały technologią i sprzętem niezbędnymi do skutecznego działania systemu TRACES.
Artykuł  5

Zmiana w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2019/2123

W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2019/2123 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 1 ust. 1 wprowadza się następujące zmiany:
a)
w lit. a) wprowadza się następujące zmiany:
(i)
dodaje się ppkt (ia) w brzmieniu:

"(ia) przesyłek roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów, o których mowa w ppkt (i), które podlegają kontrolom urzędowym w punktach kontroli granicznej przeprowadzanym na podstawie art. 45 ust. 5 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/848 * ;

(ii)
ppkt (ii) otrzymuje brzmienie:

"(ii) przesyłek żywności i paszy niepochodzącej od zwierząt i podlegającej środkom określonym w aktach, o których mowa w art. 47 ust. 1 lit. d), e) i f) rozporządzenia (UE) 2017/625, w tym przesyłek produktów podlegających kontrolom urzędowym w punktach kontroli granicznej przeprowadzanym na podstawie art. 45 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2018/848;";

b)
lit. b) otrzymuje brzmienie:

"b) kontrole dokumentacji w pewnej odległości od punktów kontroli granicznej w odniesieniu do przesyłek:

(i) roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów, o których mowa w art. 72 ust. 1 i art. 74 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/2031;

(ii) roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów, o których mowa w ppkt (i), które podlegają kontrolom urzędowym w punktach kontroli granicznej przeprowadzanym na podstawie art. 45 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2018/848.";

2)
przed rozdziałem I dodaje się art. 1a w brzmieniu:

"Artykuł 1a

Definicje

Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:

1) »kontrole bezpieczeństwa żywności i paszy« oznaczają kontrole urzędowe przeprowadzane w celu weryfikacji przestrzegania przepisów, o których mowa w art. 1 ust. 2 lit. a) i c) rozporządzenia (UE) 2017/625;

2) »kontrole fitosanitarne« oznaczają kontrole urzędowe przeprowadzane w celu weryfikacji przestrzegania przepisów, o których mowa w art. 1 ust. 2 lit. g) rozporządzenia (UE) 2017/625;

3) »kontrole ekologiczne« oznaczają kontrole urzędowe, o których mowa w art. 6 ust. 1 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2021/2306 * .

3)
w art. 2 wprowadza się następujące zmiany:
a)
w ust. 1 formuła wprowadzająca otrzymuje brzmienie:

"Kontrole identyfikacyjne i kontrole bezpośrednie w celu weryfikacji przestrzegania przepisów Unii dotyczących bezpieczeństwa żywności, bezpieczeństwa paszy i środków ochronnych przeciwko agrofagom roślin mogą być przeprowadzane w punkcie kontroli innym niż punkt kontroli granicznej, jeżeli spełnione są następujące warunki:";

b)
dodaje się ust. 4 w brzmieniu:

"4. Właściwe organy mogą przeprowadzać następujące kontrole urzędowe w punkcie kontroli wskazanym w dokumencie CHED innym niż punkt kontroli granicznej, chyba że w polu 30 świadectwa kontroli, o którym mowa w art. 5 rozporządzenia delegowanego (UE) 2021/2306 (C(2021) 7387) ("świadectwo kontroli"), zaznaczono pole »Przesyłki nie można dopuścić do obrotu«:

a) kontrole fitosanitarne w formie kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich w odniesieniu do przesyłek roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów, o których mowa w art. 1 ust. 1 lit. a) ppkt (ia) niniejszego rozporządzenia;

b) kontrole bezpieczeństwa żywności i paszy w formie kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich w odniesieniu do przesyłek żywności i paszy niepochodzącej od zwierząt, o których mowa w art. 1 ust. 1 lit. a) ppkt (ii) niniejszego rozporządzenia, które to produkty podlegają kontrolom urzędowym w punktach kontroli granicznej przeprowadzanym na podstawie art. 45 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2018/848.";

4)
dodaje się art. 2a w brzmieniu:

"Artykuł 2a

Warunki przeprowadzania kontroli ekologicznych w formie kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich w punktach kontroli innych niż punkty kontroli granicznej w odniesieniu do przesyłek niektórych produktów podlegających kontrolom urzędowym w punktach kontroli granicznej przeprowadzanym na podstawie art. 45 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2018/848

1. Właściwe organy mogą przeprowadzać kontrole ekologiczne w formie kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich w odniesieniu do przesyłek roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów, o których mowa w art. 1 ust. 1 lit. a) ppkt (ia), oraz przesyłek żywności i paszy niepochodzącej od zwierząt, o których mowa w art. 1 ust. 1 lit. a) ppkt (ii), które to produkty podlegają kontrolom urzędowym w punktach kontroli granicznej przeprowadzanym na podstawie art. 45 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2018/848, w punkcie kontroli wskazanym w świadectwie kontroli, innym niż punkt kontroli granicznej, jeżeli spełnione są następujące warunki:

a) punkt kontroli, w którym mają być przeprowadzane kontrole ekologiczne w formie kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich, został wskazany w świadectwie kontroli przez podmiot odpowiedzialny za przesyłkę przy wcześniejszym powiadomieniu zgodnie z art. 3 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2021/2307 * albo przez właściwy organ w punkcie kontroli granicznej;

b) wynik kontroli ekologicznych w formie kontroli dokumentacji przeprowadzanych przez właściwe organy w punkcie kontroli granicznej jest zadowalający;

c) właściwe organy w punkcie kontroli granicznej odnotowały w polu 26 świadectwa kontroli swoje zezwolenie na przemieszczenie przesyłki do punktu kontroli;

d) właściwe organy w punkcie kontroli granicznej odnotowały w dokumencie CHED swoje zezwolenie na przemieszczenie przesyłki do punktu kontroli w celu przeprowadzenia kontroli bezpieczeństwa żywności i paszy w formie kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich lub w celu przeprowadzenia kontroli fitosanitarnych w formie kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich, stosownie do przypadku;

e) zanim przesyłka opuści punkt kontroli granicznej, właściwy organ w punkcie kontroli granicznej odpowiedzialny za kontrole ekologiczne informuje właściwy organ w punkcie kontroli odpowiedzialny za kontrole ekologiczne o przybyciu przesyłki, przedkładając w zintegrowanym skomputeryzowanym systemie weterynaryjnym (TRACES) świadectwo kontroli;

f) podmiot przewiózł przesyłkę z punktu kontroli granicznej do punktu kontroli pod dozorem celnym bez rozładowywania towarów podczas transportu;

g) podmiot zapewnił, aby przesyłkom roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów, o których mowa w art. 1 ust. 1 lit. a) ppkt (ia), oraz przesyłkom żywności i paszy niepochodzącej od zwierząt, o których mowa w art. 1 ust. 1 lit. a) ppkt (ii), które to produkty podlegają kontrolom urzędowym w punktach kontroli granicznej przeprowadzanym na podstawie art. 45 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2018/848, towarzyszyła do punktu kontroli poświadczona kopia świadectwa kontroli;

h) podmiot wskazał numer referencyjny świadectwa kontroli w zgłoszeniu celnym złożonym organom celnym do celów przemieszczenia przesyłki do punktu kontroli i zachowywał kopię tego świadectwa do dyspozycji organów celnych, o czym mowa w art. 163 rozporządzenia (UE) nr 952/2013.

2. Wymóg dołączania do przesyłki poświadczonej kopii świadectwa kontroli, o którym mowa w ust. 1 lit. g), nie ma zastosowania, jeżeli świadectwo to zostało wydane w systemie TRACES przez organ kontrolny lub jednostkę certyfikującą w państwie trzecim zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2021/2306 lub wprowadzone do systemu TRACES przez podmiot, a właściwe organy w punkcie kontroli granicznej sprawdziły, że odpowiada ono oryginalnemu świadectwu kontroli.

5)
w art. 3 wprowadza się następujące zmiany:
a)
w ust. 1 formuła wprowadzająca otrzymuje brzmienie:

"Kontrole identyfikacyjne i kontrole bezpośrednie przesyłek żywności i paszy niepochodzącej od zwierząt, o których mowa w art. 1 ust. 1 lit. a) ppkt (ii), mogą być przeprowadzane przez właściwe organy w punkcie kontroli innym niż punkt kontroli granicznej, jeżeli spełniony jest jeden z poniższych warunków:";

b)
dodaje się ust. 3 i 4 w brzmieniu:

"3. Właściwe organy mogą przeprowadzać kontrole identyfikacyjne i bezpośrednie w odniesieniu do przesyłek żywności i paszy niepochodzącej od zwierząt, o których mowa w art. 1 ust. 1 lit. a) ppkt (ii), które to produkty podlegają kontrolom urzędowym w punktach kontroli granicznej przeprowadzanym na podstawie art. 45 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2018/848, w punkcie kontroli innym niż punkt kontroli granicznej, jeżeli oprócz jednego z warunków określonych w ust. 1 niniejszego artykułu:

a) podmiot odpowiedzialny za przesyłkę wystąpił o przemieszczenie do punktu kontroli w celu przeprowadzenia zarówno kontroli bezpieczeństwa żywności i paszy w formie kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich, jak i kontroli ekologicznych w formie kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich;

b) w przypadku gdy przesyłka została wybrana przez właściwe organy w punkcie kontroli granicznej zarówno do kontroli bezpieczeństwa żywności i paszy w formie kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich, jak i do kontroli ekologicznych w formie kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich, właściwe organy w punkcie kontroli granicznej zezwoliły na takie przemieszczenie lub postanowiły o takim przemieszczeniu, stosownie do przypadku, w odniesieniu do wszystkich tych kontroli. Kontrole te przeprowadza się w tym samym punkcie kontroli, który musi zostać wyznaczony dla danej kategorii towarów w przesyłce i musi znajdować się w państwie członkowskim, w którym przesyłka ma zostać dopuszczona do obrotu.

4. W przypadku gdy przesyłki są przemieszczane do punktu kontroli zgodnie z ust. 3, właściwe organy w punkcie kontroli granicznej odpowiedzialne za kontrole bezpieczeństwa żywności i paszy odnotowują przemieszczenie w dokumencie CHED, a właściwe organy w punkcie kontroli granicznej odpowiedzialne za kontrole ekologiczne odnotowują przemieszczenie w świadectwie kontroli.";

6)
w art. 4 wprowadza się następujące zmiany:
a)
w ust. 1 dodaje się lit. c) w brzmieniu:

"c) roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów, o których mowa w lit. a) i b), które podlegają kontrolom urzędowym w punktach kontroli granicznej przeprowadzanym na podstawie art. 45 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2018/848.";

b)
dodaje się ust. 4 i 5 w brzmieniu:

"4. W odniesieniu do roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów, o których mowa w ust. 1 lit. c), kontrole identyfikacyjne i bezpośrednie mogą być przeprowadzane przez właściwe organy w punkcie kontroli innym niż punkt kontroli granicznej, w przypadku gdy oprócz jednego z warunków określonych w ust. 2 ma zastosowanie, co następuje:

a) podmiot odpowiedzialny za przesyłkę wystąpił o przemieszczenie do punktu kontroli w celu przeprowadzenia zarówno kontroli fitosanitarnych w formie kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich, jak i kontroli ekologicznych w formie kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich;

b) w przypadku gdy przesyłka została wybrana przez właściwe organy w punkcie kontroli granicznej zarówno do kontroli fitosanitarnych w formie kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich, jak i do kontroli ekologicznych w formie kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich, właściwe organy w punkcie kontroli granicznej zezwoliły na takie przemieszczenie lub postanowiły o takim przemieszczeniu, stosownie do przypadku, w odniesieniu do wszystkich tych kontroli. Kontrole te przeprowadza się w tym samym punkcie kontroli, który musi zostać wyznaczony dla danej kategorii towarów w przesyłce i musi znajdować się w państwie członkowskim, w którym przesyłka ma zostać dopuszczona do obrotu.

5. W przypadku gdy przesyłki są przemieszczane do punktu kontroli zgodnie z ust. 4, właściwe organy w punkcie kontroli granicznej odpowiedzialne za kontrole fitosanitarne odnotowują przemieszczenie w dokumencie CHED, a właściwe organy w punkcie kontroli granicznej odpowiedzialne za kontrole ekologiczne odnotowują przemieszczenie w świadectwie kontroli.";

7)
w art. 6 dodaje się ust. 6 w brzmieniu:

"6. W odniesieniu do przesyłek przemieszczanych do punktu kontroli w celu przeprowadzenia kontroli ekologicznych w formie kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich właściwe organy w miejscu kontroli:

a) potwierdzają przybycie przesyłki właściwym organom w punkcie kontroli granicznej odpowiedzialnym za kontrole ekologiczne za pośrednictwem systemu TRACES;

b) odnotowują w świadectwie kontroli wynik kontroli ekologicznych w formie kontroli identyfikacyjnych i kontroli bezpośrednich oraz decyzję w sprawie przesyłki zgodnie z art. 6 ust. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) 2021/2306.";

8)
w art. 7 formuła wprowadzająca otrzymuje brzmienie:

"Kontrole dokumentacji w odniesieniu do przesyłek roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów, o których mowa w art. 1 ust. 1 lit. b), wprowadzanych na terytorium Unii mogą być przeprowadzane przez jedne z poniższych organów:";

9)
w art. 8 wprowadza się następujące zmiany:
a)
w ust. 1 lit. a) dodaje się ppkt (v) w brzmieniu:

"(v) w przypadku roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. c) niniejszego rozporządzenia - świadectwa kontroli, o którym mowa w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2021/ 2306;";

b)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Jeżeli przesyłki roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów mają zostać przewiezione przez podmiot do punktu kontroli w celu przeprowadzenia kontroli identyfikacyjnych i kontroli bezpośrednich, stosuje się art. 2, 2a, 4 i 5.".

Artykuł  6

Zmiana w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2019/2124

W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2019/2124 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 1 ust. 1 lit. a) dodaje się podpunkt w brzmieniu:

"(iia) rośliny, produkty roślinne i inne przedmioty, o których mowa w ppkt (i) oraz (ii), które podlegają kontrolom urzędowym w punktach kontroli granicznej przeprowadzanym na podstawie art. 45 ust. 5 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/848 * ;

2)
w art. 6 ust. 3 formuła wprowadzająca otrzymuje brzmienie:

"Podmiot odpowiedzialny za przesyłkę zapewnia, aby opakowanie lub środek transportu przesyłki roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów, o których mowa w art. 1 ust. 1 lit. a) ppkt (i), (ii) oraz (iia), zostały zamknięte lub zaplombowane w taki sposób, aby podczas ich transportu do magazynu na potrzeby dalszego transportu i składowania w nim:".

Artykuł  7

Wejście w życie i rozpoczęcie stosowania

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2022 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 21 października 2021 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca
1 Dz.U. L 95 z 7.4.2017, s. 1.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/848 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 834/2007 (Dz.U. L 150 z 14.6.2018, s. 1).
3 Rozporządzenie Delegowane Komisji (UE) 2019/2123 z dnia 10 października 2019 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 w odniesieniu do przepisów dotyczących przypadków, w których kontrole identyfikacyjne i kontrole bezpośrednie niektórych towarów mogą być przeprowadzane w punktach kontroli, a kontrole dokumentacji mogą być przeprowadzane w pewnej odległości od punktów kontroli granicznej, oraz warunków, na jakich może się to odbywać (Dz.U. L 321 z 12.12.2019, s. 64).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2031 z dnia 26 października 2016 r. w sprawie środków ochronnych przeciwko agrofagom roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 228/2013, (UE) nr 652/2014 i (UE) nr 1143/2014 oraz uchylające dyrektywy Rady 69/464/EWG, 74/647/EWG, 93/85/EWG, 98/57/WE, 2000/29/WE, 2006/91/WE i 2007/33/WE (Dz.U. L 317 z 23.11.2016, s. 4).
5 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/2124 z dnia 10 października 2019 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 w odniesieniu do przepisów dotyczących kontroli urzędowych przesyłek zwierząt i towarów w tranzycie, przeładunku i w trakcie dalszego transportu przez terytorium Unii oraz zmieniające rozporządzenia Komisji (WE) nr 798/2008, (WE) nr 1251/2008, (WE) nr 119/2009, (UE) nr 206/2010, (UE) nr 605/2010, (UE) nr 142/2011, (UE) nr 28/2012, rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2016/759 i decyzję Komisji 2007/777/WE (Dz.U. L 321 z 12.12.2019, s. 73).
* Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/848 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 834/2007 (Dz.U. L 150 z 14.6.2018, s. 1).";
* Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2021/2306 z dnia 21 października 2021 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/848 o przepisy dotyczące kontroli urzędowych w odniesieniu do przesyłek produktów ekologicznych i produktów w okresie konwersji przeznaczonych do przywozu do Unii oraz o przepisy dotyczące świadectwa kontroli (Dz.U. L 461 z 27.12.2021, s. 13).";
* Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2021/2307 z dnia 21 października 2021 r. ustanawiające przepisy dotyczące dokumentów i powiadomień wymaganych w przypadku produktów ekologicznych i produktów w okresie konwersji przeznaczonych do przywozu do Unii (Dz.U. L 461 z 27.12.2021, s. 30).";
* Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/848 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 834/2007 (Dz.U. L 150 z 14.6.2018, s. 1).";

Zmiany w prawie

Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Rząd zmienia przepisy o układach zbiorowych pracy

Katalog spraw regulowanych w układzie zbiorowym pracy będzie otwarty i będzie mógł obejmować sprawy dotyczące w szczególności wymiaru i norm czasu pracy, systemów i rozkładów czasu pracy, pracy w godzinach nadliczbowych, wymiaru urlopu wypoczynkowego, warunków wynagradzania czy organizacji pracy. Do uzgodnień międzyresortowych trafił dziś projekt zupełnie nowej ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych. Jego autorzy zakładają, że nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku.

Grażyna J. Leśniak 25.06.2024
Nowe zasady przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej

Dziś (piątek, 21 czerwca) weszły w życie nowe przepisy dotyczące przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej. Dotyczą m.in. rozszerzenia nadzoru nad realizacją zaleceń pokontrolnych i objęcia procedurą kontrolną mieszkań treningowych i wspomaganych.

Robert Horbaczewski 21.06.2024
Nowelizacja kodeksu pracy o substancjach reprotoksycznych wejdzie w życie pod koniec czerwca

W dniu 14 czerwca opublikowana została nowelizacja kodeksu pracy dotycząca ochrony pracowników przed substancjami reprotoksycznymi, które są szkodliwe m.in. dla płodności i funkcji seksualnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów.

Grażyna J. Leśniak 17.06.2024
Bez polskiego prawa jazdy obcokrajowiec nie zostanie taksówkarzem

​Od 17 czerwca wszyscy kierowcy, którzy pracują w Polsce w charakterze taksówkarzy lub świadczą usługi odpłatnego przewozu osób, będą musieli posiadać polskie prawo jazdy. Zapewne nie wszystkim kierowcom z zagranicy uda się to prawo jazdy zdobyć, więc liczba obcokrajowców świadczących usługi przewozu osób może spaść.

Regina Skibińska 15.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.461.5

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2021/2305 w sprawie uzupełnienia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 przepisami określającymi, w jakich przypadkach i na jakich warunkach produkty ekologiczne i produkty w okresie konwersji są zwolnione z kontroli urzędowych w punktach kontroli granicznej, i dotyczącymi miejsca kontroli urzędowych takich produktów oraz w sprawie zmiany rozporządzeń delegowanych Komisji (UE) 2019/2123 i (UE) 2019/2124
Data aktu: 21/10/2021
Data ogłoszenia: 27/12/2021
Data wejścia w życie: 01/01/2022, 30/12/2021