Ostateczne przyjęcie (UE, Euratom) 2021/2220 budżetu korygującego nr 5 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2021

OSTATECZNE PRZYJĘCIE (UE, Euratom) 2021/2220
budżetu korygującego nr 5 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2021

PRZEWODNICZĄCY PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 314 ust. 4 lit. a) i ust. 9, uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, w szczególności jego art. 106a,

uwzględniając decyzję Rady (UE, Euratom) 2020/2053 z dnia 14 grudnia 2020 r. w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej oraz uchylającą decyzję 2014/335/UE, Euratom 1 ,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 2 ,

uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2020/2093 z dnia 17 grudnia 2020 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 3 ,

uwzględniając porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 16 grudnia 2020 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej i Komisją Europejską w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami oraz w sprawie nowych zasobów własnych, w tym również harmonogramu wprowadzania nowych zasobów własnych 4 ,

uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2021, w formie przyjętej ostatecznie w dniu 18 grudnia 2020 r. 5 ,

uwzględniając projekt budżetu korygującego nr 5 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2021, przyjęty przez Komisję dnia 9 lipca 2021 r.,

uwzględniając stanowisko dotyczące projektu budżetu korygującego nr 5/2021, przyjęte przez Radę 5 października 2021 r. i przekazane Parlamentowi Europejskiemu 14 października 2021 r.,

uwzględniając zatwierdzenie przez Parlament stanowiska Rady w dniu 24 listopada 2021 r.,

uwzględniając art. 94 i 96 Regulaminu Parlamentu Europejskiego,

STWIERDZA:

Artykuł

Procedura przewidziana w art. 314 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej została zakończona i budżet korygujący nr 5 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2021 został ostatecznie przyjęty.

Sporządzono w Strasburgu dnia 24 listopada 2021 r.
Przewodniczący
D.M. SASSOLI

WYDATKI

grafika

KOMISJA

TYTUŁ 14

DZIAŁANIA ZEWNĘTRZNE

KOMISJA

TYTUŁ 14 - DZIAŁANIA ZEWNĘTRZNE

TYTUŁ 14

DZIAŁANIA ZEWNĘTRZNE

Ogólne zestawienie środków (lata 2021 i 2020) i wynik (2019)

grafika

KOMISJA

TYTUŁ 14 - DZIAŁANIA ZEWNĘTRZNE

TYTUŁ 14

DZIAŁANIA ZEWNĘTRZNE

ROZDZIAŁ 14 03 - POMOC HUMANITARNA

grafika

Uwagi

Środki w tym rozdziale przeznaczone są na pokrycie wydatków operacyjnych dotyczących pomocy humanitarnej, zapobiegania klęskom żywiołowym, zmniejszania ryzyka związanego z klęskami żywiołowymi i gotowości w państwach trzecich.

Pomoc udzielana jest wszystkim ofiarom, bez dyskryminacji i bez względu na rasę, grupę etniczną, religię, niepełnosprawność, płeć, wiek, narodowość lub przekonania polityczne. Pomoc ta jest udzielana zgodnie z międzynarodowym prawem humanitarnym i nie powinna podlegać restrykcjom narzucanym przez innych darczyńców, o ile są konieczne do zaspokojenia potrzeb humanitarnych wynikających z danej sytuacji.

Zgodnie z art. 21, 22 i 24 rozporządzenia finansowego wkłady otrzymane od państw trzecich (państw EFTA zgodnie z Porozumieniem o Europejskim Obszarze Gospodarczym, krajów kandydujących oraz, w stosownych przypadkach, potencjalnych kandydatów z Bałkanów Zachodnich lub innych państw), wynikające z udziału w programach unijnych, a także wszelkie inne dochody przeznaczone na określony cel, zapisane w zestawieniu dochodów, są podstawą do udostępnienia odpowiednich środków oraz wykonania środków zgodnie z niniejszym rozdziałem.

Powiązane szacunkowe kwoty oraz odpowiadający im artykuł lub pozycja zestawienia dochodów są wskazane, w miarę możliwości, w odpowiednich liniach budżetowych.

Podstawa prawna

Rozporządzenie Rady (WE) nr 1257/96 z dnia 20 czerwca 1996 r. dotyczące pomocy humanitarnej (Dz.U. L 163 z 2.7.1996, s. 1).

KOMISJA

TYTUŁ 14 - DZIAŁANIA ZEWNĘTRZNE

ROZDZIAŁ 14 03 - POMOC HUMANITARNA (ciągdalszy)

14 03 01 Pomoc humanitarna

Daneliczbowe (Środki zróżnicowane)

Budżet 2021 Budżet korygujący nr 5/2021 Nowa kwota
Zobowiązania Płatności Zobowiązania Płatności Zobowiązania Płatności
1 416 512 450 1 820 000 000 149 643 796 1 566 156 246 1 820 000 000

Uwagi

Dawny artykuł

23 02 01
Środki te przeznaczone są na sfinansowanie pomocy humanitarnej oraz operacji udzielania wsparcia żywnościowego o charakterze humanitarnym dla osób w państwach trzecich będących ofiarami konfliktów, klęsk żywiołowych lub katastrof spowodowanych przez człowieka (wojny, zamieszki itp.) lub podobnych sytuacji nadzwyczajnych, przez okres niezbędny do zaspokojenia potrzeb humanitarnych wywołanych przez te sytuacje.

Środki te przeznaczone są również na zakup i dostawę wszelkich produktów lub urządzeń niezbędnych do zrealizowania operacji pomocy humanitarnej, łącznie z budową domów lub schronień dla ofiar, krótkoterminowe prace modernizacyjne i odbudowę, w szczególności odnośnie do infrastruktury i zaplecza, koszty związane z personelem zewnętrznym, cudzoziemskim lub miejscowym, przechowywaniem, wysyłką krajową lub międzynarodową, wsparciem logistycznym i dystrybucją pomocy oraz wszelkimi innymi działaniami nastawionymi na zwiększenie dostępności pomocy dla jej odbiorców.

Środki te mogą również być przeznaczone na pokrycie wszelkich innych kosztów bezpośrednio związanych z prowadzeniem operacji pomocy humanitarnej, takich jak koszty pomocy technicznej w wymaganym czasie, w sposób zaspokajający potrzeby odbiorców i spełniający wymagania w zakresie osiągnięcia możliwie najwyższego stopnia oszczędności oraz zapewniający jak największą przejrzystość.

Dochody przeznaczone na określony cel (pochodzenie, szacunkowe kwoty i odpowiadający im artykuł lub pozycja zestawienia dochodów).

Inne dochody przeznaczone na określony 4 000 000 3 3 0, 3 3 8, 3 3 9, 6 5 0 1

cel

1 Dz.U. L 424 z 15.12.2020, s. 1.
2 Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1.
3 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 11.
4 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 28.
5 Dz.U. L 93 z 17.3.2021, s. 1.

Zmiany w prawie

Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.460.1

Rodzaj: Dokument budżetowy
Tytuł: Ostateczne przyjęcie (UE, Euratom) 2021/2220 budżetu korygującego nr 5 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2021
Data aktu: 22/12/2021
Data ogłoszenia: 22/12/2021
Data wejścia w życie: 01/01/2021