KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2033 z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla firm inwestycyjnych oraz zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1093/2010, (UE) nr 575/2013, (UE) nr 600/2014 i (UE) nr 806/2014 1 , w szczególności jego art. 49 ust. 2 i art. 54 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Wymogi dotyczące sprawozdawczości firm inwestycyjnych określone w art. 54 rozporządzenia (UE) 2019/2033 powinny być dostosowane do działalności firm inwestycyjnych oraz proporcjonalne do skali i złożoności poszczególnych firm inwestycyjnych. Wymogi te powinny w szczególności uwzględniać, że niektóre firmy inwestycyjne należy uznać za małe i niepowiązane wzajemnie zgodnie z warunkami określonymi w art. 12 rozporządzenia (UE) 2019/2033.
(2) Zgodnie z art. 54 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/2033 małe i niepowiązane wzajemnie firmy inwestycyjne są zobowiązane przedstawiać informacje na temat poziomu i struktury funduszy własnych, wymogów w zakresie funduszy własnych, podstawy obliczeń wymogów w zakresie funduszy własnych oraz poziomu działalności w odniesieniu do warunków określonych w art. 12 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/2033. Małe i niepowiązane wzajemnie firmy inwestycyjne nie są zatem zobowiązane do przedstawiania równie szczegółowych informacji jak inne firmy inwestycyjne objęte zakresem rozporządzenia (UE) 2019/2033. Wzory formularzy na potrzeby sprawozdawczości dotyczące obliczania współczynnika K nie powinny zatem mieć zastosowania do małych i niepowiązanych wzajemnie firm inwestycyjnych. Ponadto zgodnie z art. 54 ust. 2 akapit trzeci rozporządzenia (UE) 2019/2033 małe i niepowiązane wzajemnie firmy inwestycyjne są zwolnione z obowiązku przedstawiania informacji na temat ryzyka koncentracji, a właściwe organy mogą je również zwolnić z obowiązku przedstawiania informacji na temat wymogów dotyczących płynności.
(3) Wszystkie firmy inwestycyjne podlegające rozporządzeniu (UE) 2019/2033 powinny przedstawiać informacje na temat swojego profilu działalności i swojej wielkości, aby umożliwić właściwym organom ocenę, czy spełniają one warunki określone w art. 12 rozporządzenia (UE) 2019/2033 i mogą zostać zaklasyfikowane jako małe i niepowiązane wzajemnie firmy inwestycyjne.
(4) W art. 46 rozporządzenia (UE) 2019/2033 nałożono na firmy inwestycyjne inne niż małe i niepowiązane wzajemnie firmy inwestycyjne obowiązek publicznego ujawniania informacji określonych w części szóstej tego rozporządzenia, aby zapewnić przejrzystość ich inwestorom oraz szerzej rozumianym rynkom. Małe i niepowiązane wzajemnie firmy inwestycyjne nie podlegają tym wymogom dotyczącym ujawniania informacji, chyba że emitują one instrumenty zaliczane do instrumentów w kapitale dodatkowym Tier I - wówczas ujawnianie tych informacji jest konieczne, aby zapewnić przejrzystość inwestorom inwestującym w te instrumenty.
(5) Niniejsze rozporządzenie powinno zapewnić firmom inwestycyjnym wzory formularzy i tabele na potrzeby przedstawiania wystarczająco wyczerpujących i porównywalnych informacji na temat struktury i jakości ich funduszy własnych. Ponadto konieczne jest ustanowienie wzoru formularza na potrzeby ujawniania informacji ilościowych na temat struktury funduszy własnych oraz elastycznego wzoru formularza na potrzeby uzgadniania regulacyjnych funduszy własnych ze zbadanymi sprawozdaniami finansowymi. Z tego samego powodu konieczne jest również ustanowienie wzoru formularza na potrzeby ujawniania informacji na temat najistotniejszych cech instrumentów funduszy własnych wyemitowanych przez firmę inwestycyjną.
(6) Aby ułatwić wdrożenie wymogów dotyczących sprawozdawczości i ujawniania informacji, konieczne jest zwiększenie spójności między wzorami formularzy na potrzeby sprawozdawczości i wzorami formularzy na potrzeby ujawniania informacji. Wzór formularza na potrzeby ujawniania informacji na temat struktury funduszy własnych powinien zatem być ściśle dostosowany do powiązanego wzoru formularza na potrzeby sprawozdawczości na temat poziomu i struktury funduszy własnych. Z tego samego względu wzór formularza na potrzeby ujawniania informacji dotyczących pełnego uzgodnienia funduszy własnych ze zbadanymi sprawozdaniami finansowymi powinien być elastyczny w tym sensie, że struktura wzoru powinna opierać się na strukturze bilansu w zbadanym sprawozdaniu finansowym firmy inwestycyjnej. Ustaloną formę powinien mieć również wzór formularza na potrzeby ujawniania informacji na temat głównych cech regulacyjnych funduszy własnych, a jego złożoność powinna zależeć od złożoności instrumentów funduszy własnych.
(7) Aby zapewnić, by koszty przestrzegania przepisów ponoszone przez firmy inwestycyjne nie uległy nadmiernemu zwiększeniu, a także aby utrzymać jakość danych, wymogi dotyczące sprawozdawczości i wymogi dotyczące ujawniania informacji powinny być do siebie w jak największym stopniu dostosowane pod względem treści. Dlatego też odpowiednim rozwiązaniem jest ustanowienie - w ramach jednego rozporządzenia - standardów mających zastosowanie do wymogów dotyczących zarówno sprawozdawczości, jak i ujawniania informacji.
(8) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt wykonawczych standardów technicznych, który Europejski Urząd Nadzoru Bankowego (EUNB) przedłożył Komisji po zasięgnięciu opinii Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych.
(9) EUNB przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu wykonawczych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych kosztów i korzyści z nimi związanych oraz zwrócił się o opinię do Bankowej Grupy Interesariuszy powołanej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 2 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: