Decyzja 2021/149 w sprawie pomocy państwa SA.50707 2019/C (ex 2018/FC) - Hiszpania - Odnowienie floty Air Nostrum

DECYZJA KOMISJI (UE) 2021/149
z dnia 17 listopada 2020 r.
w sprawie pomocy państwa SA.50707 2019/C (ex 2018/FC) - Hiszpania - Odnowienie floty Air Nostrum

(notyfikowana jako dokument nr C(2020) 7913) (Jedynie tekst w języku hiszpańskim jest autentyczny)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 9 lutego 2021 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 108 ust. 2 akapit pierwszy,

a także mając na uwadze, co następuje:

1. PROCEDURA

(1) W dniu 26 lutego 2018 r. Komisja otrzymała skargę od przedsiębiorstwa Ryanair, w której spółka ta donosiła, że rząd regionalny Walencji przyznał hiszpańskiemu regionalnemu przewoźnikowi lotniczemu Air Nostrum Líneas Aéreas del Mediterráneo SA (zwanemu dalej "Air Nostrum") niezgodną z prawem pomoc państwa na odnowienie jego floty. Skarga ta została zarejestrowana pod numerem sprawy SA.50707 (2018/FC).

(2) W dniu 17 kwietnia 2018 r. Komisja poinformowała Hiszpanię o otrzymaniu skargi dotyczącej pomocy państwa przyznanej Air Nostrum. Hiszpania przedstawiła swoje wstępne uwagi w dniu 18 maja 2018 r. Komisja zwróciła się z prośbą o dodatkowe informacje dnia 11 czerwca 2018 r. i 3 października 2018 r., a Hiszpania udzieliła odpowiedzi odpowiednio dnia 27 lipca 2018 r. i 27 grudnia 2018 r. W dniu 8 kwietnia 2019 r. Komisja zwróciła się do Hiszpanii z pytaniem, czy pomoc przyznana w 2018 r. została w międzyczasie wypłacona. W swoim piśmie z dnia 26 kwietnia 2019 r. rząd regionalny Walencji stwierdził, że pomoc nie została wypłacona. W dniu 2 lipca 2019 r. służby Komisji uczestniczyły w spotkaniu z trzema przedstawicielami rządu regionalnego Walencji. W dniu 26 lipca 2019 r. Hiszpania przesłała dodatkowe informacje na temat środka pomocy.

(3) Na mocy decyzji z dnia 28 października 2019 r. (zwanej dalej "decyzją o wszczęciu postępowania z 2019 r.") Komisja wszczęła formalne postępowanie wyjaśniające określone w art. 108 ust. 2 TFUE. Formalne postępowanie wyjaśniające zostało zarejestrowane pod numerem SA.50707 (2019/C).

(4) Decyzja o wszczęciu postępowania z 2019 r. została opublikowana w dniu 20 grudnia 2019 r. 1  w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Komisja zwróciła się do zainteresowanych stron o przedstawienie uwag na temat danego środka w terminie jednego miesiąca od daty publikacji.

(5) W dniu 26 grudnia 2019 r. Komisja otrzymała uwagi Hiszpanii na temat decyzji o wszczęciu postępowania z 2019 r. W dniach 13 stycznia 2020 r. i 3 lutego 2020 r. Komisja otrzymała uwagi od stron trzecich, tj. odpowiednio od przedsiębiorstw Ryanair i Air Nostrum. W dniu 11 marca 2020 r. Komisja przekazała Air Nostrum dodatkowe informacje na temat decyzji o wszczęciu postępowania z 2019 r. podczas rozmowy telefonicznej z przedstawicielami prawnymi przedsiębiorstwa. W dniu 30 kwietnia 2020 r. Hiszpania odpowiedziała na uwagi przedsiębiorstwa Ryanair.

(6) Pismem z dnia 31 lipca 2020 r. Air Nostrum poinformowało rząd regionalny Walencji, że podjęło decyzję o rezygnacji z pomocy na odnowienie floty. Pismem z dnia 7 sierpnia 2020 r. Hiszpania poinformowała służby Komisji o tej rezygnacji oraz o jej zaakceptowaniu przez władze hiszpańskie. Hiszpania podkreśliła w swoim piśmie z dnia 7 sierp nia 2020 r., że pomoc ta nie została nigdy wypłacona.

2. OPIS ŚRODKA

2.1. Ogólne informacje o postępowaniu wyjaśniającym i beneficjencie

(7) Air Nostrum to przewoźnik lotniczy z siedzibą w Walencji, zatrudniający ok. 1 400 osób z regionu Walencji. Jego roczne obroty wynoszą ponad 400 mln EUR. Air Nostrum to czwarte największe przedsiębiorstwo w Walencji, a także wiodąca spółka regionalna lotnictwa cywilnego w Hiszpanii, działająca pod nazwą "Iberia Regional Air Nostrum".

(8) W 2019 r. prawie dwie trzecie floty Air Nostrum stanowiły najnowsze samoloty Bombardier CRJ-1000. W latach 2009-2019 flota Air Nostrum była kilkukrotnie powiększana, a jej skład zmieniał się - zmniejszano liczbę starszych modeli samolotów (w szczególności modeli CRJ-200 i CRJ-900) i zastępowano je nowszymi samolotami CRJ-1000. Pierwsze dwa modele CRJ-1000 dołączono do floty Air Nostrum w 2010 r. Do końca 2012 r. flota ta obejmowała już dziesięć samolotów CRJ-1000. W latach 2016, 2017 i 2018 do floty Air Nostrum dodano kolejne samoloty CRJ-1000.

2.2. Potencjalna pomoc państwa na rzecz Air Nostrum

(9) W dniu 9 marca 2017 r. Air Nostrum przesłało pismo do rządu regionalnego Walencji, w którym poinformowało o swoich planach inwestycyjnych dotyczących rozszerzenia i odnowienia floty i zwróciło się o wsparcie finansowe na zakup nowych, bardziej przyjaznych dla środowiska samolotów. Air Nostrum złożyło wniosek o przyznanie pomocy w formie bezzwrotnej dotacji w wysokości maksymalnie 15 mln EUR.

(10) Rząd regionalny Walencji podjął decyzję o wsparciu finansowym programu odnowienia floty Air Nostrum za pomocą bezpośredniej dotacji w wysokości maksymalnie 9 mln EUR na zakup dziesięciu samolotów CRJ-1000, rozłożonej na trzy lata (2018, 2019 i 2020). Według Hiszpanii plany inwestycyjne Air Nostrum wpisywały się w program rządu regionalnego Walencji mający na celu pobudzenie gospodarki i poprawę zrównoważonego rozwoju regionu 2 .

(11) Pomoc została przyznana na lata 2018 i 2019. W budżetach rządu regionalnego Walencji na lata 2018 i 2019 uwzględniono odrębną linię na dotacje wynoszącą 3 mln EUR rocznie na rzecz Air Nostrum. Umowy o współpracy pomiędzy rządem regionalnym Walencji a Air Nostrum (wymagane przez hiszpańskie przepisy dotyczące dotacji bezpośrednich na inwestycje) zostały podpisane dnia 25 października 2018 r. i 31 maja 2019 r. Nie dokonano wypłaty pomocy na lata 2018 i 2019, co potwierdził rząd regionalny Walencji (zob. motyw 6).

3. UCHYLENIE ŚRODKA POMOCY

(12) Pismem z dnia 31 lipca 2020 r. Air Nostrum poinformowało rząd regionalny Walencji o modyfikacji swoich planów inwestycyjnych w związku z wybuchem pandemii COVID-19. Air Nostrum zrezygnowało z pomocy na odnowienie floty, przyznanej przez rząd regionalny Walencji za pomocą umów o współpracy z 2018 i 2019 r. pomiędzy rządem regionalnym Walencji a Air Nostrum.

(13) W decyzji z dnia 5 sierpnia 2020 r. Ministerstwo Finansów i Gospodarki Walencji zatwierdziło rezygnację Air Nostrum z pomocy na odnowienie floty.

(14) W związku z rezygnacją z pomocy przez Air Nostrum w dniu 31 lipca 2020 r., zaakceptowaną przez rząd regionalny Walencji, Hiszpania poinformowała w dniu 7 sierpnia 2020 r. służby Komisji o uchyleniu środka pomocy, a także o niewypłaceniu pomocy (zob. motyw 6). W konsekwencji formalne postępowanie wyjaśniające wszczęte w odniesieniu do środka pomocy, którego wartość wynosi 9 mln EUR, stało się bezprzedmiotowe.

4. WNIOSEK

(15) Postępowanie określone w art. 108 ust. 2 TFUE stało się bezprzedmiotowe z powodu rezygnacji Air Nostrum z pomocy w dniu 31 lipca 2020 r. oraz uchylenia środka pomocy przez Hiszpanię, i powinno zostać zamknięte,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Formalne postępowanie wyjaśniające wszczęte w dniu 28 października 2019 r. na mocy art. 108 ust. 2 TFUE w odniesieniu do pomocy przyznanej przez Hiszpanię na rzecz Air Nostrum stało się bezprzedmiotowe i zostaje niniejszym zamknięte.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Królestwa Hiszpanii.

Sporządzono w Brukseli dnia 17 listopada 2020 r.
W imieniu Komisji
Margrethe VESTAGER
Członek Komisji
1 Dz.U. C 429 z 20.12.2019, s. 4.
2 Ministerstwo Finansów i Gospodarki Walencji przyjęło "Plan działań na rzecz transformacji walenckiego modelu ekonomicznego na lata 2017-2027" oraz strategiczny plan w sprawie dotacji na lata 2018-2020, którego strategicznym założeniem jest "promowanie zmian w kierunku modelu ekonomicznego opartego na wiedzy, innowacji i otwarciu na świat zewnętrzny", oraz wdrażanie zasad "zrównoważonego rozwoju społecznego, produkcyjnego i ekologicznego".

Zmiany w prawie

Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.45.2

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2021/149 w sprawie pomocy państwa SA.50707 2019/C (ex 2018/FC) - Hiszpania - Odnowienie floty Air Nostrum
Data aktu: 17/11/2020
Data ogłoszenia: 09/02/2021