(notyfikowana jako dokument nr C(2020) 7913) (Jedynie tekst w języku hiszpańskim jest autentyczny)(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 9 lutego 2021 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 108 ust. 2 akapit pierwszy,
a także mając na uwadze, co następuje:
1. PROCEDURA
(1) W dniu 26 lutego 2018 r. Komisja otrzymała skargę od przedsiębiorstwa Ryanair, w której spółka ta donosiła, że rząd regionalny Walencji przyznał hiszpańskiemu regionalnemu przewoźnikowi lotniczemu Air Nostrum Líneas Aéreas del Mediterráneo SA (zwanemu dalej "Air Nostrum") niezgodną z prawem pomoc państwa na odnowienie jego floty. Skarga ta została zarejestrowana pod numerem sprawy SA.50707 (2018/FC).
(2) W dniu 17 kwietnia 2018 r. Komisja poinformowała Hiszpanię o otrzymaniu skargi dotyczącej pomocy państwa przyznanej Air Nostrum. Hiszpania przedstawiła swoje wstępne uwagi w dniu 18 maja 2018 r. Komisja zwróciła się z prośbą o dodatkowe informacje dnia 11 czerwca 2018 r. i 3 października 2018 r., a Hiszpania udzieliła odpowiedzi odpowiednio dnia 27 lipca 2018 r. i 27 grudnia 2018 r. W dniu 8 kwietnia 2019 r. Komisja zwróciła się do Hiszpanii z pytaniem, czy pomoc przyznana w 2018 r. została w międzyczasie wypłacona. W swoim piśmie z dnia 26 kwietnia 2019 r. rząd regionalny Walencji stwierdził, że pomoc nie została wypłacona. W dniu 2 lipca 2019 r. służby Komisji uczestniczyły w spotkaniu z trzema przedstawicielami rządu regionalnego Walencji. W dniu 26 lipca 2019 r. Hiszpania przesłała dodatkowe informacje na temat środka pomocy.
(3) Na mocy decyzji z dnia 28 października 2019 r. (zwanej dalej "decyzją o wszczęciu postępowania z 2019 r.") Komisja wszczęła formalne postępowanie wyjaśniające określone w art. 108 ust. 2 TFUE. Formalne postępowanie wyjaśniające zostało zarejestrowane pod numerem SA.50707 (2019/C).
(4) Decyzja o wszczęciu postępowania z 2019 r. została opublikowana w dniu 20 grudnia 2019 r. 1 w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Komisja zwróciła się do zainteresowanych stron o przedstawienie uwag na temat danego środka w terminie jednego miesiąca od daty publikacji.
(5) W dniu 26 grudnia 2019 r. Komisja otrzymała uwagi Hiszpanii na temat decyzji o wszczęciu postępowania z 2019 r. W dniach 13 stycznia 2020 r. i 3 lutego 2020 r. Komisja otrzymała uwagi od stron trzecich, tj. odpowiednio od przedsiębiorstw Ryanair i Air Nostrum. W dniu 11 marca 2020 r. Komisja przekazała Air Nostrum dodatkowe informacje na temat decyzji o wszczęciu postępowania z 2019 r. podczas rozmowy telefonicznej z przedstawicielami prawnymi przedsiębiorstwa. W dniu 30 kwietnia 2020 r. Hiszpania odpowiedziała na uwagi przedsiębiorstwa Ryanair.
(6) Pismem z dnia 31 lipca 2020 r. Air Nostrum poinformowało rząd regionalny Walencji, że podjęło decyzję o rezygnacji z pomocy na odnowienie floty. Pismem z dnia 7 sierpnia 2020 r. Hiszpania poinformowała służby Komisji o tej rezygnacji oraz o jej zaakceptowaniu przez władze hiszpańskie. Hiszpania podkreśliła w swoim piśmie z dnia 7 sierp nia 2020 r., że pomoc ta nie została nigdy wypłacona.
2. OPIS ŚRODKA
2.1. Ogólne informacje o postępowaniu wyjaśniającym i beneficjencie
(7) Air Nostrum to przewoźnik lotniczy z siedzibą w Walencji, zatrudniający ok. 1 400 osób z regionu Walencji. Jego roczne obroty wynoszą ponad 400 mln EUR. Air Nostrum to czwarte największe przedsiębiorstwo w Walencji, a także wiodąca spółka regionalna lotnictwa cywilnego w Hiszpanii, działająca pod nazwą "Iberia Regional Air Nostrum".
(8) W 2019 r. prawie dwie trzecie floty Air Nostrum stanowiły najnowsze samoloty Bombardier CRJ-1000. W latach 2009-2019 flota Air Nostrum była kilkukrotnie powiększana, a jej skład zmieniał się - zmniejszano liczbę starszych modeli samolotów (w szczególności modeli CRJ-200 i CRJ-900) i zastępowano je nowszymi samolotami CRJ-1000. Pierwsze dwa modele CRJ-1000 dołączono do floty Air Nostrum w 2010 r. Do końca 2012 r. flota ta obejmowała już dziesięć samolotów CRJ-1000. W latach 2016, 2017 i 2018 do floty Air Nostrum dodano kolejne samoloty CRJ-1000.
2.2. Potencjalna pomoc państwa na rzecz Air Nostrum
(9) W dniu 9 marca 2017 r. Air Nostrum przesłało pismo do rządu regionalnego Walencji, w którym poinformowało o swoich planach inwestycyjnych dotyczących rozszerzenia i odnowienia floty i zwróciło się o wsparcie finansowe na zakup nowych, bardziej przyjaznych dla środowiska samolotów. Air Nostrum złożyło wniosek o przyznanie pomocy w formie bezzwrotnej dotacji w wysokości maksymalnie 15 mln EUR.
(10) Rząd regionalny Walencji podjął decyzję o wsparciu finansowym programu odnowienia floty Air Nostrum za pomocą bezpośredniej dotacji w wysokości maksymalnie 9 mln EUR na zakup dziesięciu samolotów CRJ-1000, rozłożonej na trzy lata (2018, 2019 i 2020). Według Hiszpanii plany inwestycyjne Air Nostrum wpisywały się w program rządu regionalnego Walencji mający na celu pobudzenie gospodarki i poprawę zrównoważonego rozwoju regionu 2 .
(11) Pomoc została przyznana na lata 2018 i 2019. W budżetach rządu regionalnego Walencji na lata 2018 i 2019 uwzględniono odrębną linię na dotacje wynoszącą 3 mln EUR rocznie na rzecz Air Nostrum. Umowy o współpracy pomiędzy rządem regionalnym Walencji a Air Nostrum (wymagane przez hiszpańskie przepisy dotyczące dotacji bezpośrednich na inwestycje) zostały podpisane dnia 25 października 2018 r. i 31 maja 2019 r. Nie dokonano wypłaty pomocy na lata 2018 i 2019, co potwierdził rząd regionalny Walencji (zob. motyw 6).
3. UCHYLENIE ŚRODKA POMOCY
(12) Pismem z dnia 31 lipca 2020 r. Air Nostrum poinformowało rząd regionalny Walencji o modyfikacji swoich planów inwestycyjnych w związku z wybuchem pandemii COVID-19. Air Nostrum zrezygnowało z pomocy na odnowienie floty, przyznanej przez rząd regionalny Walencji za pomocą umów o współpracy z 2018 i 2019 r. pomiędzy rządem regionalnym Walencji a Air Nostrum.
(13) W decyzji z dnia 5 sierpnia 2020 r. Ministerstwo Finansów i Gospodarki Walencji zatwierdziło rezygnację Air Nostrum z pomocy na odnowienie floty.
(14) W związku z rezygnacją z pomocy przez Air Nostrum w dniu 31 lipca 2020 r., zaakceptowaną przez rząd regionalny Walencji, Hiszpania poinformowała w dniu 7 sierpnia 2020 r. służby Komisji o uchyleniu środka pomocy, a także o niewypłaceniu pomocy (zob. motyw 6). W konsekwencji formalne postępowanie wyjaśniające wszczęte w odniesieniu do środka pomocy, którego wartość wynosi 9 mln EUR, stało się bezprzedmiotowe.
4. WNIOSEK
(15) Postępowanie określone w art. 108 ust. 2 TFUE stało się bezprzedmiotowe z powodu rezygnacji Air Nostrum z pomocy w dniu 31 lipca 2020 r. oraz uchylenia środka pomocy przez Hiszpanię, i powinno zostać zamknięte,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 17 listopada 2020 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Margrethe VESTAGER |
|
Członek Komisji |