a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzenie (UE) 2019/817 wraz z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/818 2 ustanawia ramy mające zapewnić interoperacyjność systemów informacyjnych UE w obszarze granic, polityki wizowej, współpracy policyjnej i sądowej oraz azylu i migracji.
(2) Aby poprawić jakość danych i zharmonizować wymogi dotyczące jakości, należy określić szczegóły mechanizmów i procedur automatycznej kontroli jakości danych, wspólnych wskaźników jakości danych oraz minimalnych norm jakości danych wprowadzanych do podstawowych systemów informacyjnych UE, wspólnego systemu porównywania danych biometrycznych i wspólnego repozytorium danych umożliwiających identyfikację, oraz przechowywanych w tych systemach.
(3) Środki te powinny być wdrażane i poddawane ocenie przez Agencję Unii Europejskiej ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości (eu-LISA), z uwzględnieniem przepisów szczegółowych ustanowionych dla każdego systemu informacyjnego UE i elementu interoperacyjności. Aby eu-LISA mogła wykonywać te zadania, powinni jej doradzać eksperci z Komisji, państw członkowskich i agencji unijnych korzystających z systemów informacyjnych UE i elementów interoperacyj- ności.
(4) Mechanizmy i procedury kontroli jakości danych powinny umożliwiać stwierdzenie zgodności danych wejściowych z regułami blokującymi i regułami miękkimi mającymi zastosowanie do podstawowych systemów informacyjnych UE, wspólnego systemu porównywania danych biometrycznych i wspólnego repozytorium danych umożliwiających identyfikację. eu-LISA powinna być odpowiedzialna za zadbanie o to, by zasady dotyczące jakości danych pozostawały adekwatne do osiągnięcia celów, jakim mają służyć systemy informacyjne UE i elementy interoperacyjności.
(5) W odniesieniu do każdego wskaźnika kontroli jakości eu-LISA powinna określić i ocenić adekwatność minimalnej normy jakości niezbędnej do przechowywania danych w systemach informacyjnych UE i elementach interoperacyj- ności. Normy jakości danych powinny umożliwiać automatyczną identyfikację wprowadzonych danych wyglądających na niespójne lub nieprawidłowe, tak aby państwo członkowskie, z którego te dane pochodzą, mogło je sprawdzić i podjąć wszelkie konieczne działania naprawcze.
(6) Należy ustanowić mechanizmy oczyszczania danych i wykrywania problemów w celu regularnego sprawdzania ważności i zgodności danych przechowywanych w podstawowych systemach informacyjnych UE i elementach inte- roperacyjności z normami jakości danych.
(7) eu-LISA powinna zapewnić zdolności w zakresie centralnego monitorowania jakości danych i regularnego sporządzania sprawozdań dotyczących jakości danych dla państw członkowskich. Sprawozdania te powinny być sporządzane przez centralne repozytorium sprawozdawczo-statystyczne zgodnie z art. 39 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/817 oraz przepisami określonymi w rozporządzeniu delegowanym Komisji 2021/2223 3 .
(8) Zważywszy, że rozporządzenie (UE) 2019/817 powstało w oparciu o dorobek Schengen, zgodnie z art. 4 Protokołu nr 22 w sprawie stanowiska Danii, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej oraz do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, Dania powiadomiła o wdrożeniu rozporządzenia (UE) 2019/817 do swojego prawa krajowego. Jest ona zatem związana niniejszym rozporządzeniem.
(9) Niniejsze rozporządzenie stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen, które nie mają zastosowania do Irlandii 4 . Irlandia nie uczestniczy w związku z tym w jego przyjęciu i nie jest nim związana ani go nie stosuje.
(10) W odniesieniu do Islandii i Norwegii niniejsze rozporządzenie stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen w rozumieniu Umowy zawartej przez Radę Unii Europejskiej i Republikę Islandii oraz Królestwo Norwegii dotyczącej włączenia tych dwóch państw we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen 5 , które wchodzą w zakres obszaru, o którym mowa w art. 1 lit. A decyzji Rady 1999/437/WE 6 .
(11) W odniesieniu do Szwajcarii niniejsze rozporządzenie stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen w rozumieniu Umowy między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie włączenia Konfederacji Szwajcarskiej we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen 7 , które wchodzą w zakres obszaru, o którym mowa w art. 1 pkt A decyzji 1999/437/WE w związku z art. 3 decyzji Rady 2008/146/WE 8 .
(12) W odniesieniu do Liechtensteinu niniejsze rozporządzenie stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen w rozumieniu Protokołu między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską, Konfederacją Szwajcarską i Księstwem Liechtensteinu w sprawie przystąpienia Księstwa Liechtensteinu do Umowy między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską i Konfederacją Szwajcarską dotyczącej włączenia Konfederacji Szwajcarskiej we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen 9 , które wchodzą w zakres obszaru, o którym mowa w art. 1 pkt A decyzji 1999/437/WE w związku z art. 3 decyzji Rady 2011/350/UE 10 .
(13) W odniesieniu do Cypru, Bułgarii i Rumunii oraz Chorwacji niniejsze rozporządzenie stanowi akt oparty na dorobku Schengen lub w inny sposób z nim związany w rozumieniu odpowiednio art. 3 ust. 1 Aktu przystąpienia z 2003 r., art. 4 ust. 1 Aktu przystąpienia z 2005 r. oraz art. 4 ust. 1 Aktu przystąpienia z 2011 r.
(14) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 11 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych; swoją opinię wydał on w dniu 30 kwietnia 2021 r.
(15) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Interoperacyjności,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: