uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1057 z dnia 15 lipca 2020 r. ustanawiającą przepisy szczególne w odniesieniu do dyrektywy 96/71/WE i dyrektywy 2014/67/UE dotyczące delegowania kierowców w sektorze transportu drogowego oraz zmieniającą dyrektywę 2006/22/WE w odniesieniu do wymogów w zakresie egzekwowania przepisów oraz rozporządzenie (UE) nr 1024/2012 1 , w szczególności jej art. 1 ust. 14,
(1) Zgodnie z art. 1 ust. 11 dyrektywy (UE) 2020/1057 od przewoźników drogowych można wymagać przesłania właściwym organom państwa członkowskiego, do którego kierowca został delegowany, zgłoszenia delegowania lub innych dokumentów przy użyciu wielojęzycznego standardowego formularza interfejsu publicznego połączonego z systemem wymiany informacji na rynku wewnętrznym (IMI), ustanowionego na mocy art. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1024/2012 2 .
(2) Dostęp do publicznego interfejsu połączonego z IMI należy zapewnić, tworząc zabezpieczone konto umożliwiające upoważnionym użytkownikom zarządzanie zgłoszeniami delegowania i wnioskami o przekazanie dokumentów składanymi przez właściwe organy państwa członkowskiego. Upoważnieni użytkownicy powinni mieć możliwość rejestrowania szczegółowych informacji dotyczących przewoźnika, zarządzającego transportem i delegowanych kierowców. Upoważniony użytkownik to osoba działająca w imieniu przewoźnika przy zarządzaniu zgłoszeniami delegowania i odpowiadaniu na wnioski o przekazanie dokumentów ze strony przyjmującego państwa członkowskiego.
(3) Zgłoszenia delegowania należy składać w publicznym interfejsie maksymalnie na sześć miesięcy.
(4) W celu spełnienia wymogów art. 1 ust. 12 dyrektywy (UE) 2020/1057 i zapewnienia aktualności zgłoszeń delegowania należy umożliwić wprowadzanie zmian w zgłoszeniach delegowania.
(5) Należy również zapewnić łatwość wznowienia zgłoszenia, aby uniknąć nadmiernych obciążeń administracyjnych dla przewoźników.
(6) Aby umożliwić przewoźnikom spełnienie obowiązku określonego w art. 1 ust. 11 lit. b) ppkt (i) dyrektywy (UE) 2020/1057, publiczny interfejs połączony z IMI powinien udostępniać zgłoszenia w formie dokumentów papierowych oraz w formacie elektronicznym.
(7) W przypadku niedostarczenia przez przewoźnika dokumentów wymaganych na podstawie art. 1 ust. 11 lit. c), przewoźnik powinien mieć możliwość sprawdzenia w publicznym interfejsie połączonym z IMI, kiedy takie dokumenty zostały dostarczone przez państwo członkowskie siedziby w następstwie wniosku o pomoc przyjmującego państwa członkowskiego, złożonego w IMI.
(8) Publiczny interfejs połączony z IMI powinien również umożliwiać co najmniej jednemu organowi krajowemu odbiór w IMI zgłoszeń delegowania i dokumentów przesyłanych na ich wniosek przez przewoźników.
(9) W celu zapewnienia skutecznego egzekwowania szczegółowych przepisów dotyczących delegowania kierowców oraz uniknięcia nadmiernych obciążeń administracyjnych ważne jest, aby właściwe organy krajowe w przyjmującym państwie członkowskim koordynowały działania, tak aby przewoźnicy nie otrzymywali niepotrzebnych wniosków w publicznym interfejsie połączonym z IMI od danego państwa członkowskiego, obejmujących ten sam okres delegowania.
(10) Aby organy krajowe mogły sprawdzić zgodność z przepisami dotyczącymi delegowania, jest rzeczą nieodzowną, aby właściwe organy krajowe miały dostęp do wykresówek tachografów kierowcy zawierających kody krajów państw członkowskich, przez które przejeżdża kierowca.
(11) Biorąc p od uwagę, że przewoźnicy są zobowiązani do przechowywania wykresówek, wydruków i wczytanych danych w czytelnej formie przez co najmniej rok po ich wykorzystaniu, publiczny interfejs połączony z IMI powinien umożliwiać przewoźnikowi udzielanie odpowiedzi na wnioski o przekazanie dokumentów wystosowane przez właściwe organy państwa członkowskiego, w którym delegowanie miało miejsce, przez 12 miesięcy poprzedzających datą złożenia wniosku, zgodnie z art. 10 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady 3 .
(12) Aby umożliwić przewoźnikom zgromadzenie wszystkich niezbędnych dokumentów w terminie ośmiu tygodni, przewoźnik powinien mieć możliwość dostarczenia żądanych dokumentów jednocześnie lub w kilku etapach.
(13) Przewoźnika należy informować za pośrednictwem publicznego interfejsu połączonego z IMI w przypadkach, gdy przyjmujące państwo członkowskie zwraca się o pomoc do państwa członkowskiego siedziby.
(14) Aby uniknąć sytuacji, w której wnioski o przekazanie dokumentów pozostają nierozpatrzone przez czas nieokreślony, właściwy organ przyjmującego państwa członkowskiego powinien je zamknąć po zakończeniu oceny przestrzegania przez przewoźnika przepisów dotyczących delegowania i poinformować przewoźnika o wyniku rozpatrzenia wniosku. W przypadkach, gdy właściwe organy przyjmującego państwa członkowskiego nie zamkną wniosku o przekazanie dokumentów, należy go zamknąć automatycznie po upływie 24 miesięcy.
(15) Ze względu na wrażliwy charakter danych osobowych przekazywanych za pośrednictwem publicznego interfejsu połączonego z IMI, konieczne jest umożliwienie usunięcia wszystkich danych przechowywanych w tym interfejsie oraz na kontach przewoźników, gdy dane te nie są już potrzebne do sprawdzenia zgodności z przepisami dotyczącymi delegowania kierowców w sektorze transportu drogowego. Obowiązek automatycznego usuwania powinien mieć również zastosowanie do dokumentów przedkładanych przez przewoźnika za pośrednictwem publicznego interfejsu połączonego z IMI w następstwie wniosków o przekazanie dokumentów ze strony właściwych organów.
(16) Jeżeli do celów niniejszego rozporządzenia konieczne jest przetwarzanie danych osobowych, dane te należy przetwarzać zgodnie z przepisami unijnymi w zakresie ochrony danych osobowych. Do wszelkiego przetwarzania danych osobowych na podstawie niniejszego rozporządzenia stosuje się rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 4 .
(17) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1725 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał opinię dnia 7 lipca 2021 r.
(18) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 4 ust. 1 dyrektywy (UE) 2020/1057,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Ursula VON DER LEYEN | |
Przewodnicząca |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.443.68 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2021/2179 w sprawie funkcji publicznego interfejsu połączonego z systemem wymiany informacji na rynku wewnętrznym w odniesieniu do delegowania kierowców w sektorze transportu drogowego |
Data aktu: | 09/12/2021 |
Data ogłoszenia: | 10/12/2021 |
Data wejścia w życie: | 30/12/2021 |