Decyzja wykonawcza 2021/1886 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2019/570 w odniesieniu do zdolności rescEU w zakresie gromadzenia zapasów w dziedzinie incydentów chemicznych, biologicznych, radiologicznych i jądrowych

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2021/1886
z dnia 27 października 2021 r.
zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2019/570 w odniesieniu do zdolności rescEU w zakresie gromadzenia zapasów w dziedzinie incydentów chemicznych, biologicznych, radiologicznych i jądrowych

(notyfikowana jako dokument nr C(2021) 7570)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 29 października 2021 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1313/2013/UE z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie Unijnego Mechanizmu Ochrony Ludności 1 , w szczególności jej art. 32 ust. 1 lit. g),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzja nr 1313/2013/UE określa ramy prawne rescEU - rezerwy zdolności na szczeblu unijnym, stworzonej w celu zapewnienia pomocy w bardzo trudnych sytuacjach, w których wszystkie dostępne zdolności na szczeblu krajowym oraz zdolności państw członkowskich udostępnione w ramach europejskiej puli ochrony ludności nie umożliwiają zapewnienia skutecznego reagowania na klęski żywiołowe i katastrofy spowodowane przez człowieka.

(2) Zgodnie z art. 12 ust. 2 decyzji 1313/2013/UE zdolności rescEU należy określać z uwzględnieniem zidentyfikowanych i pojawiających się rodzajów ryzyka, ogólnych zdolności i braków na poziomie Unii. W artykule tym określono również cztery obszary, na których rescEU powinno się w szczególności skupiać, a mianowicie: gaszenie pożarów lasów z powietrza, pilna pomoc medyczna, incydenty chemiczne, biologiczne, radiacyjne i jądrowe (CBRJ), a także transport i logistyka.

(3) W decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2019/570 2  określono początkowy skład rescEU pod względem zdolności reagowania i wymogów dotyczących jakości. Rezerwa rescEU obejmuje jak na razie zdolności w zakresie gaszenia pożarów lasów z powietrza, powietrznej ewakuacji medycznej, zespołów ratownictwa medycznego oraz gromadzenia zapasów sprzętu medycznego lub wyposażenia ochrony osobistej ("zdolności w zakresie gromadzenia zapasów środków medycznych") oraz zdolności w zakresie usuwania skażenia środkami chemicznymi, biologicznymi, radiologicznymi i jądrowymi (CBRJ).

(4) Analiza zidentyfikowanych i pojawiających się rodzajów ryzyka, a także zdolności i braków na poziomie Unii wskazuje na zapotrzebowanie na zdolności rescEU w zakresie gromadzenia zapasów w dziedzinie incydentów chemicznych, biologicznych, radiologicznych i jądrowych("zdolności w zakresie gromadzenia zapasów w dziedzinie CBRJ").

(5) Zdolności takie, rozwijane w ramach rescEU, powinny zapewnić możliwość reagowania na incydenty chemiczne, biologiczne, radiologiczne i jądrowe. Zaletą pełnej zdolności w zakresie gromadzenia zapasów w dziedzinie CBRJ byłoby zapewnienie możliwości reagowania na sytuacje, w których zastosowano mieszankę środków, a tym samym zapewnienie skutecznego, wielopłaszczyznowego uruchomienia operacji.

(6) Główne zadanie zdolności rescEU w zakresie gromadzenia zapasów w dziedzinie CBRJ polega na zapewnieniu środków przeciwdziałania w dziedzinie CBRJ, takich jak środki ochrony indywidualnej, urządzenia, wyposażenie laboratoryjne i elementy logistyczne, które można rozmieścić w celu reagowania na incydenty chemiczne, biologiczne, radiologiczne i jądrowe. Te środki przeciwdziałania w dziedzinie CBRJ mogłyby być również wykorzystywane do wspierania innych zdolności rescEU rozmieszczonych wskutek działania jakichkolwiek odizolowanych lub połączonych środków chemicznych, biologicznych, radiologicznych i jądrowych w odniesieniu do infrastruktury, budynków, pojazdów, sprzętu i decydujących dowodów. Środki te mogłyby obejmować środki lecznicze i inne odpowiednie materiały niezbędne służbom udzielającym pierwszej pomocy i ogółowi społeczeństwa. Zdolności w zakresie gromadzenia zapasów w dziedzinie CBRJ należy wdrażać w uzupełnieniu do zdolności w zakresie gromadzenia zapasów środków medycznych.

(7) Zgodnie z art. 12 ust. 4 decyzji nr 1313/2013/UE wymogi jakościowe dotyczące zdolności reagowania stanowiących część zdolności rescEU należy określić w porozumieniu z państwami członkowskimi.

(8) W celu reagowania na mało prawdopodobne ryzyko o poważnych skutkach zdolności w zakresie gromadzenia zapasów w dziedzinie CBRJ należy ustanowić zgodnie z kategoriami kosztów kwalifikowalnych określonymi w art. 3e decyzji wykonawczej (UE) 2019/570 i po konsultacji z państwami członkowskimi.

(9) Aby zapewnić unijną pomoc finansową na rozwój takich zdolności w zakresie gromadzenia zapasów w dziedzinie CBRJ, zgodnie z art. 21 ust. 3 decyzji nr 1313/2013/UE, ich koszty kwalifikowalne należy ustalić z uwzględnieniem kategorii określonych w załączniku IA do tej decyzji.

(10) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2019/570.

(11) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 33 ust. 1 decyzji nr 1313/2013/UE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W decyzji wykonawczej (UE) 2019/570 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 2 ust. 2 wprowadza się następujące zmiany:
a)
lit. g) otrzymuje brzmienie:

"g) zdolności w zakresie usuwania skażenia chemicznego, biologicznego, radiologicznego i jądrowego (CBRJ);";

b)
dodaje się lit. h) w brzmieniu:

"h) zdolności w zakresie gromadzenia zapasów w dziedzinie incydentów chemicznych, biologicznych, radiologicznych i jądrowych(CBRJ).";

2)
art. 3a otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 3a

Koszty kwalifikowalne zdolności rescEU w zakresie powietrznej ewakuacji medycznej, zdolności zespołów ratownictwa medycznego typu 3, gromadzenia zapasów środków medycznych, usuwania skażenia środkami CBRJ i gromadzenia zapasów w dziedzinie CBRJ

Przy obliczaniu całkowitych kwalifikowalnych kosztów w odniesieniu do zdolności rescEU uwzględnia się wszystkie kategorie kosztów, o których mowa w załączniku IA do decyzji nr 1313/2013/UE.";

3)
uchyla się art. 3b, 3c i 3f;
4)
w art. 3e ust. 3 i 4 otrzymują brzmienie:

"3. W celu zarządzania mało prawdopodobnym ryzykiem o poważnych skutkach ustanawia się zdolności rescEU, o których mowa w art. 2 ust. 2 lit. c)-h).

4. W przypadkach, w których zdolności rescEU, o których mowa w art. 2 ust. 2 lit. c)-h), są uruchamiane w ramach unijnego mechanizmu, unijna pomoc finansowa obejmuje 100 % kosztów operacyjnych, zgodnie z art. 23 ust. 4b decyzji nr 1313/2013/UE.";

5)
w załączniku wprowadza się zmiany określone w załączniku do niniejszej decyzji.
Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 27 października 2021 r.
W imieniu Komisji
Janez LENARCIC
Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK

W załączniku do decyzji wykonawczej (UE) 2019/570 dodaje się sekcję 8 w brzmieniu:

"8. Gromadzenie zapasów środków przeciwdziałania w dziedzinie incydentów chemicznych, biologicznych, radiologicznych i jądrowych lub środków ochrony indywidualnej służących pomocy w kontekście CBRJ

Zadania - Gromadzenie zapasów środków przeciwdziałania w dziedzinie CBRJ, które może obejmować m. in. środki ochrony indywidualnej (ŚOI), urządzenia, wyposażenie laboratoryjne i elementy logistyczne, a także uzupełnianie i wspieranie innych zdolności rescEU, takich jak usuwanie i wykrywanie skażenia środkami CBRJ, zdolności w zakresie nadzoru i monitorowania do celów gotowości i reagowania na zdarzenie CBRJ, w tym w odpowiedzi na transgraniczne zagrożenie zdrowia (1).
Zdolności - Materiały i systemy (2) przeznaczone do usuwania skażenia osób, infrastruktury, budynków, pojazdów, sprzętu wrażliwego lub decydujących dowodów, w tym możliwego skażenia toksycznymi chemikaliami przemysłowymi, rozpoznanymi chemicznymi środkami bojowymi, biologicznymi czynnikami chorobotwórczymi (patogenami), biotoksynami i radionuklidami;

- materiały i urządzenia niezbędne do wykrywania, pobierania próbek, identyfikacji, nadzoru i monitorowania w celu ochrony środowiska potencjalnie narażonego na działanie czynników CBRJ;

- materiały i systemy niezbędne do ograniczenia skażenia oraz do gospodarowania odpadami i szkodliwymi produktami ubocznymi, w tym skażoną wodą i odzieżą;

- materiały i systemy niezbędne do zapobiegania rozprzestrzenianiu się i tłumienia ognia w czasie zdarzenia CBRJ;

- leki podawane na wstępie, szczepionki (3), odpowiednie generyczne zestawy szybkiej diagnostyki i odtrutki przeciwko czynnikom CBRJ (np. atropina i tabletki z jodem);

- materiały pomocnicze i jednorazowego użytku, takie jak materiały zużywalne, które mają funkcję uzupełniającą w reagowaniu na zagrożenia CBRJ, narzędzia niezbędne do konserwacji i utrzymywania w stanie gotowości (np. sprężarki powietrza), pojemniki na materiały zabrudzone lub skażone różnymi czynnikami;

- elementy wsparcia logistycznego związane z CBRJ, takie jak m.in. namioty, kontenery logistyczne, sprzęt do przewozu ofiar oraz namioty dekontaminacyjne w szpitalach;

- środki ochrony indywidualnej (4) oraz ich systemy regeneracji lub ponownego napełniania, w stosownych przypadkach, dla osób uważanych za zagrożone (5) zarówno dla pracowników pierwszej linii, jak i dla ludności;

- materiały laboratoryjne, w tym materiały do pobierania próbek, odczynniki laboratoryjne, sprzęt i materiały zużywalne (6), aby zapewnić zdolności laboratoryjne w zakresie zagrożeń związanych z CBRJ;

- worki na zwłoki na ciała ofiar śmiertelnych skażone środkami CBRN;

- wszelkie inne konieczne przedmioty, w zależności od zidentyfikowanego ryzyka.

Główne elementy - Odpowiednie obiekty magazynowe w Unii (7) oraz adekwatny system monitorowania zapasów;

- odpowiednie procedury zapewniające właściwe opakowanie, transport i dostawę produktów, o których mowa w sekcji "Zdolności", tam, gdzie to konieczne;

- personel odpowiednio przeszkolony do nadzorowania produktów, o których mowa w sekcji "Zdolności" i zajmowania się nimi;

- odpowiedni poziom zgodności z międzynarodowymi normami i modelami działania, takimi jak normy UE, WHO lub NATO, w tym, w stosownych przypadkach, odpowiednimi przepisami Unii.

Udostępnianie - Dostępność do wysyłki w ciągu maksymalnie 12 godzin od przyjęcia oferty.
(1) Zdefiniowane w decyzji nr 1082/2013/UE.
(2) Takie jak systemy regeneracji i ponownego napełniania ŚOI.
(3) Wymogi dotyczące jakości szczepionek powinny być takie jak określone w pkt 6 powyżej.
(4) Obejmujące następujące kategorie: (i) ochrona oczu; (ii) ochrona rąk; (iii) ochrona dróg oddechowych; (iv) ochrona ciała; oraz (v) ochrona stóp, w różnych rozmiarach.
(5) Zob. przypis 2.
(6) Może obejmować m.in. odczynniki RT-PCR, takie jak enzymy, odczynniki do izolacji RNA, czas pracy urządzeń do izolacji RNA, czas pracy urządzeń do PCR, odczynniki do starterów i sond, odczynniki do kontroli dodatniej, laboratoryjne materiały zużywalne do PCR (np. próbówki i płytki) oraz środki odkażające.
(7) Do celów logistyki obiektów magazynowych wyrażenie "w Unii" obejmuje terytoria państw członkowskich i państw uczestniczących w Unijnym Mechanizmie Ochrony Ludności."
1 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 924.
2 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2019/570 z dnia 8 kwietnia 2019 r. ustanawiająca zasady wdrażania decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1313/2013/UE w odniesieniu do zdolności reagowania rescEU i zmieniająca decyzję wykonawczą Komisji 2014/762/UE (Dz.U. L 99 z 10.4.2019, s. 41).

Zmiany w prawie

Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.386.35

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2021/1886 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2019/570 w odniesieniu do zdolności rescEU w zakresie gromadzenia zapasów w dziedzinie incydentów chemicznych, biologicznych, radiologicznych i jądrowych
Data aktu: 27/10/2021
Data ogłoszenia: 29/10/2021
Data wejścia w życie: 29/10/2021