(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 29 października 2021 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1313/2013/UE z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie Unijnego Mechanizmu Ochrony Ludności 1 , w szczególności jej art. 32 ust. 1 lit. g),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Decyzja nr 1313/2013/UE określa ramy prawne rescEU - rezerwy zdolności na szczeblu unijnym, stworzonej w celu zapewnienia pomocy w bardzo trudnych sytuacjach, w których wszystkie dostępne zdolności na szczeblu krajowym oraz zdolności państw członkowskich udostępnione w ramach europejskiej puli ochrony ludności nie umożliwiają zapewnienia skutecznego reagowania na klęski żywiołowe i katastrofy spowodowane przez człowieka.
(2) Zgodnie z art. 12 ust. 2 decyzji 1313/2013/UE zdolności rescEU należy określać z uwzględnieniem zidentyfikowanych i pojawiających się rodzajów ryzyka, ogólnych zdolności i braków na poziomie Unii. W artykule tym określono również cztery obszary, na których rescEU powinno się w szczególności skupiać, a mianowicie: gaszenie pożarów lasów z powietrza, pilna pomoc medyczna, incydenty chemiczne, biologiczne, radiacyjne i jądrowe (CBRJ), a także transport i logistyka.
(3) W decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2019/570 2 określono początkowy skład rescEU pod względem zdolności reagowania i wymogów dotyczących jakości. Rezerwa rescEU obejmuje jak na razie zdolności w zakresie gaszenia pożarów lasów z powietrza, powietrznej ewakuacji medycznej, zespołów ratownictwa medycznego oraz gromadzenia zapasów sprzętu medycznego lub wyposażenia ochrony osobistej ("zdolności w zakresie gromadzenia zapasów środków medycznych") oraz zdolności w zakresie usuwania skażenia środkami chemicznymi, biologicznymi, radiologicznymi i jądrowymi (CBRJ).
(4) Analiza zidentyfikowanych i pojawiających się rodzajów ryzyka, a także zdolności i braków na poziomie Unii wskazuje na zapotrzebowanie na zdolności rescEU w zakresie gromadzenia zapasów w dziedzinie incydentów chemicznych, biologicznych, radiologicznych i jądrowych("zdolności w zakresie gromadzenia zapasów w dziedzinie CBRJ").
(5) Zdolności takie, rozwijane w ramach rescEU, powinny zapewnić możliwość reagowania na incydenty chemiczne, biologiczne, radiologiczne i jądrowe. Zaletą pełnej zdolności w zakresie gromadzenia zapasów w dziedzinie CBRJ byłoby zapewnienie możliwości reagowania na sytuacje, w których zastosowano mieszankę środków, a tym samym zapewnienie skutecznego, wielopłaszczyznowego uruchomienia operacji.
(6) Główne zadanie zdolności rescEU w zakresie gromadzenia zapasów w dziedzinie CBRJ polega na zapewnieniu środków przeciwdziałania w dziedzinie CBRJ, takich jak środki ochrony indywidualnej, urządzenia, wyposażenie laboratoryjne i elementy logistyczne, które można rozmieścić w celu reagowania na incydenty chemiczne, biologiczne, radiologiczne i jądrowe. Te środki przeciwdziałania w dziedzinie CBRJ mogłyby być również wykorzystywane do wspierania innych zdolności rescEU rozmieszczonych wskutek działania jakichkolwiek odizolowanych lub połączonych środków chemicznych, biologicznych, radiologicznych i jądrowych w odniesieniu do infrastruktury, budynków, pojazdów, sprzętu i decydujących dowodów. Środki te mogłyby obejmować środki lecznicze i inne odpowiednie materiały niezbędne służbom udzielającym pierwszej pomocy i ogółowi społeczeństwa. Zdolności w zakresie gromadzenia zapasów w dziedzinie CBRJ należy wdrażać w uzupełnieniu do zdolności w zakresie gromadzenia zapasów środków medycznych.
(7) Zgodnie z art. 12 ust. 4 decyzji nr 1313/2013/UE wymogi jakościowe dotyczące zdolności reagowania stanowiących część zdolności rescEU należy określić w porozumieniu z państwami członkowskimi.
(8) W celu reagowania na mało prawdopodobne ryzyko o poważnych skutkach zdolności w zakresie gromadzenia zapasów w dziedzinie CBRJ należy ustanowić zgodnie z kategoriami kosztów kwalifikowalnych określonymi w art. 3e decyzji wykonawczej (UE) 2019/570 i po konsultacji z państwami członkowskimi.
(9) Aby zapewnić unijną pomoc finansową na rozwój takich zdolności w zakresie gromadzenia zapasów w dziedzinie CBRJ, zgodnie z art. 21 ust. 3 decyzji nr 1313/2013/UE, ich koszty kwalifikowalne należy ustalić z uwzględnieniem kategorii określonych w załączniku IA do tej decyzji.
(10) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2019/570.
(11) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 33 ust. 1 decyzji nr 1313/2013/UE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Komisji | |
Janez LENARCIC | |
Członek Komisji |
Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.386.35 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2021/1886 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2019/570 w odniesieniu do zdolności rescEU w zakresie gromadzenia zapasów w dziedzinie incydentów chemicznych, biologicznych, radiologicznych i jądrowych |
Data aktu: | 27/10/2021 |
Data ogłoszenia: | 29/10/2021 |
Data wejścia w życie: | 29/10/2021 |