(notyfikowana jako dokument nr C(2021) 7500)(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 26 października 2021 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 66/2010 z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie oznakowania ekologicznego UE 1 , w szczególności jego art. 8 ust. 2,
po zasięgnięciu opinii Komitetu Unii Europejskiej ds. Oznakowania Ekologicznego,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Na podstawie rozporządzenia (WE) nr 66/2010 oznakowanie ekologiczne UE można przyznawać produktom o ograniczonym poziomie wpływu na środowisko w ciągu ich całego cyklu życia.
(2) Rozporządzenie (WE) nr 66/2010 stanowi, że szczegółowe kryteria oznakowania ekologicznego UE należy ustanawiać według grup produktów.
(3) Decyzją Komisji 2014/893/UE 2 ustanowiono kryteria oznakowania ekologicznego UE i związane z nimi wymogi w zakresie oceny i weryfikacji dla grupy "produkty kosmetyczne spłukiwane". Decyzją Komisji (UE) 2018/1590 3 okres ważności tych kryteriów i wymogów przedłużono do dnia 31 grudnia 2021 r.
(4) Aby lepiej odzwierciedlić najlepszą praktykę na rynku dotyczącą tej grupy produktów oraz uwzględnić innowacje wprowadzone w okresie przejściowym, należy określić nowy zestaw kryteriów dla grupy "produkty kosmetyczne spłukiwane".
(5) W sprawozdaniu z oceny adekwatności 4 dotyczącej oznakowania ekologicznego UE z dnia 30 czerwca 2017 r., w ramach której dokonano przeglądu wdrożenia rozporządzenia (WE) nr 66/2010, stwierdzono konieczność opracowania bardziej strategicznego podejścia do oznakowania ekologicznego UE, w tym, w stosownych przypadkach, powiązania ze sobą pokrewnych grup produktów.
(6) Zgodnie z tymi wnioskami należy zmienić kryteria dla grupy produktów "produkty kosmetyczne spłukiwane", w tym rozszerzyć jej zakres na inne produkty kosmetyczne objęte rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1223/2009 5 oraz na produkty do pielęgnacji zwierząt. Aby odzwierciedlić ten rozszerzony zakres, należy również zmienić nazwę grupy produktów na "produkty kosmetyczne i produkty do pielęgnacji zwierząt", obejmującą produkty kosmetyczne wytwarzane do stosowania u ludzi i zwierząt.
(7) Nowy plan działania UE dotyczący gospodarki o obiegu zamkniętym na rzecz czystszej i bardziej konkurencyjnej Europy 6 przyjęty w dniu 11 marca 2020 r. stanowi, że wymogi w zakresie trwałości, zdolności do recyklingu i zawartości materiałów z recyklingu mają być bardziej systematycznie uwzględniane w kryteriach oznakowania ekologicznego UE.
(8) Zmienione kryteria oznakowania ekologicznego UE dla produktów kosmetycznych i produktów do pielęgnacji zwierząt powinny mieć w szczególności na celu propagowanie produktów, które mają ograniczony wpływ pod względem ekotoksyczności i biodegradowalności, mogą zawierać jedynie niewielką ilość substancji niebezpiecznych i wymagają stosowania mniejszej ilości opakowań, które można łatwo poddawać recyklingowi. Należy propagować stosowanie materiałów pochodzących z recyklingu i opakowań do wielokrotnego napełniania. W ramach przeglądu należy zwrócić należytą uwagę na spójność między odpowiednimi politykami UE, prawodawstwem i dowodami naukowymi.
(9) Nowe kryteria oraz związane z nimi wymogi w zakresie oceny i weryfikacji dla przedmiotowej grupy produktów powinny pozostać ważne do dnia 31 grudnia 2027 r. przy uwzględnieniu cyklu innowacji dla tej grupy produktów.
(10) Ze względu na pewność prawa należy uchylić decyzję 2014/893/UE.
(11) Należy przewidzieć okres przejściowy dla producentów wytwarzających produkty, którym przyznano oznakowanie ekologiczne UE dla produktów kosmetycznych spłukiwanych w oparciu o kryteria określone w decyzji 2014/893/UE, tak aby mieli oni wystarczający czas na dostosowanie swoich produktów do nowych kryteriów i wymogów. Po przyjęciu niniejszej decyzji producenci powinni mieć również ograniczony czas na składanie wniosków na podstawie kryteriów ustanowionych decyzją 2014/893/UE albo na podstawie nowych kryteriów ustanowionych niniejszą decyzją. Stosowanie oznakowania ekologicznego UE przyznanego zgodnie z kryteriami określonymi w decyzji 2014/893/UE powinno być dozwolone przez dwanaście miesięcy od daty przyjęcia niniejszej decyzji.
(12) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu powołanego na mocy art. 16 rozporządzenia (WE) nr 66/2010,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 22 października 2021 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Virginijus SINKEVIČIUS |
|
Członek Komisji |
1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 66/2010 z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie oznakowania ekologicznego UE (Dz.U. L 27 z 30.1.2010, s. 1).
2 Decyzja Komisji 2014/893/UE z dnia 9 grudnia 2014 r. ustalająca ekologiczne kryteria przyznawania oznakowania ekologicznego UE produktom kosmetycznym spłukiwanym (Dz.U. L 354 z 11.12.2014, s. 47).
3 Decyzja Komisji (UE) 2018/1590 z dnia 19 października 2018 r. zmieniająca decyzje 2012/481/UE, 2014/391/UE, 2014/763/UE i 2014/893/UE w odniesieniu do okresu ważności ekologicznych kryteriów przyznawania oznakowania ekologicznego UE niektórym produktom i związanych z nimi wymogów dotyczących oceny i weryfikacji (Dz.U. L 264 z 23.10.2018, s. 24).
4 Sprawozdanie Komisji dla Parlamentu Europejskiego i Rady na temat przeglądu wdrożenia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1221/2009 z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie dobrowolnego udziału organizacji w systemie ekozarządzania i audytu we Wspólnocie (EMAS) oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 66/2010 z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie oznakowania ekologicznego UE (COM(2017) 355).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1223/2009 z dnia 30 listopada 2009 r. dotyczące produktów kosmetycznych (Dz.U. L 342 z 22.12.2009, s. 59).
6 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów - Nowy plan działania UE dotyczący gospodarki o obiegu zamkniętym na rzecz czystszej i bardziej konkurencyjnej Europy (COM (2020) 98 final).
7 Załącznik I zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2023/1540 z dnia 25 lipca 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.187.76) zmieniającej nin. decyzję z dniem 26 lipca 2023 r.
9 Nr DID oznacza numer w wykazie DID substancji obecnej w składzie.
10 Rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) i utworzenia Europejskiej Agencji Chemikaliów, zmieniające dyrektywę 1999/45/WE oraz uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 793/93 i rozporządzenie Komisji (WE) nr 1488/94, jak również dyrektywę Rady 76/769/EWG i dyrektywy Komisji 91/155/EWG, 93/67/EWG, 93/105/WE i 2000/21/WE (Dz.U. L 396 z 30.12.2006, s. 1).
11 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1223/2009 z dnia 30 listopada 2009 r. dotyczące produktów kosmetycznych (Dz.U. L 342 z 22.12.2009, s. 59).
12 Rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) i utworzenia Europejskiej Agencji Chemikaliów, zmieniające dyrektywę 1999/45/WE oraz uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 793/93 i rozporządzenie Komisji (WE) nr 1488/94, jak również dyrektywę Rady 76/769/EWG i dyrektywy Komisji 91/155/EWG, 93/67/EWG, 93/105/WE i 2000/21/WE (Dz.U. L 396 z 30.12.2006, s. 1).
13 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 528/2012 z dnia 22 maja 2012 r. w sprawie udostępniania na rynku i stosowania produktów biobójczych (Dz.U. L 167 z 27.6.2012, s. 1).
14 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 z dnia 21 października 2009 r. dotyczące wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin i uchylające dyrektywy Rady 79/117/EWG i 91/414/EWG (Dz.U. L 309 z 24.11.2009, s. 1)
17 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1333/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie dodatków do żywności (Dz.U. L 354 z 31.12.2008, s. 16).
20 Zalecenie Komisji z dnia 22 września 2006 r. w sprawie skuteczności produktów ochrony przeciwsłonecznej i odnoszących się do nich oświadczeń
21 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 655/2013 z dnia 10 lipca 2013 r. określające wspólne kryteria dotyczące uzasadniania oświadczeń stosowanych w związku z produktami kosmetycznymi (Dz.U. L 190 z 11.7.2013, s. 3).
22 Dyrektywa Rady 67/548/EWG z dnia 27 czerwca 1967 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawodawczych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do klasyfikacji, pakowania i etykietowania substancji niebezpiecznych (Dz.U. 196 z 16.8.1967, s. 1).
* Komisja zakazała prowadzenia badań składników produktów kosmetycznych na zwierzętach począwszy od marca 2009 r. Jednakże do celów określania toksyczności dla organizmów wodnych zakaz dotyczy jedynie badań na rybach (nie obejmuje bezkręgowców). Jako takie, wytyczne OECD dotyczące badań nr 203 (toksyczność ostra - ryby), 210, 215 i 229 (toksyczność przewlekła - ryby) nie mogą być stosowane do dokumentowania toksyczności ostrej/przewlekłej. Wyniki badań toksyczności ostrej/przewlekłej z wykorzystaniem ryb, uzyskane przed marcem 2009 r. mogą być jednak nadal stosowane.
* Komisja zakazała prowadzenia badań składników produktów kosmetycznych na zwierzętach począwszy od marca 2009 r. Jednakże do celów określania toksyczności dla organizmów wodnych zakaz dotyczy jedynie badań na rybach (nie obejmuje bezkręgowców). Jako takie, wytyczne OECD dotyczące badań nr 203 (toksyczność ostra - ryby), 210, 215 i 229 (toksyczność przewlekła - ryby) nie mogą być stosowane do dokumentowania toksyczności ostrej/przewlekłej. Wyniki badań toksyczności ostrej/przewlekłej z wykorzystaniem ryb, uzyskane przed marcem 2009 r. mogą być jednak nadal stosowane.
* Komisja zakazała prowadzenia badań składników produktów kosmetycznych na zwierzętach począwszy od marca 2009 r. Jednakże do celów określania toksyczności dla organizmów wodnych zakaz dotyczy jedynie badań na rybach (nie obejmuje bezkręgowców). Jako takie, wytyczne OECD dotyczące badań nr 203 (toksyczność ostra - ryby), 210, 215 i 229 (toksyczność przewlekła - ryby) nie mogą być stosowane do dokumentowania toksyczności ostrej/przewlekłej. Wyniki badań toksyczności ostrej/przewlekłej z wykorzystaniem ryb, uzyskane przed marcem 2009 r. mogą być jednak nadal stosowane.
* Komisja zakazała prowadzenia badań składników produktów kosmetycznych na zwierzętach począwszy od marca 2009 r. Jednakże do celów określania toksyczności dla organizmów wodnych zakaz dotyczy jedynie badań na rybach (nie obejmuje bezkręgowców). Jako takie, wytyczne OECD dotyczące badań nr 203 (toksyczność ostra - ryby), 210, 215 i 229 (toksyczność przewlekła - ryby) nie mogą być stosowane do dokumentowania toksyczności ostrej/przewlekłej. Wyniki badań toksyczności ostrej/przewlekłej z wykorzystaniem ryb, uzyskane przed marcem 2009 r. mogą być jednak nadal stosowane.
23 Załącznik II zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2023/1540 z dnia 25 lipca 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.187.76) zmieniającej nin. decyzję z dniem 26 lipca 2023 r.
25 Nr DID oznacza numer w wykazie DID substancji obecnej w składzie.
26 Rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) i utworzenia Europejskiej Agencji Chemikaliów, zmieniające dyrektywę 1999/45/WE oraz uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 793/93 i rozporządzenie Komisji (WE) nr 1488/94, jak również dyrektywę Rady 76/769/EWG i dyrektywy Komisji 91/155/EWG, 93/67/EWG, 93/105/WE i 2000/21/WE (Dz.U. L 396 z 30.12.2006, s. 1).
27 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1223/2009 z dnia 30 listopada 2009 r. dotyczące produktów kosmetycznych (Dz.U. L 342 z 22.12.2009, s. 59).
28 Rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) i utworzenia Europejskiej Agencji Chemikaliów, zmieniające dyrektywę 1999/45/WE oraz uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 793/93 i rozporządzenie Komisji (WE) nr 1488/94, jak również dyrektywę Rady 76/769/EWG i dyrektywy Komisji 91/155/EWG, 93/67/EWG, 93/105/WE i 2000/21/WE (Dz.U. L 396 z 30.12.2006, s. 1).
29 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 528/2012 z dnia 22 maja 2012 r. w sprawie udostępniania na rynku i stosowania produktów biobójczych (Dz.U. L 167 z 27.6.2012, s. 1).
30 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 z dnia 21 października 2009 r. dotyczące wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin i uchylające dyrektywy Rady 79/117/EWG i 91/414/EWG (Dz.U. L 309 z 24.11.2009, s. 1).
33 Dyrektywa Rady 67/548/EWG z dnia 27 czerwca 1967 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawodawczych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do klasyfikacji, pakowania i etykietowania substancji niebezpiecznych (Dz.U. L 196 z 16.8.1967, s. 1).
* Komisja zakazała prowadzenia badań składników produktów kosmetycznych na zwierzętach począwszy od marca 2009 r. Jednakże do celów określania toksyczności dla organizmów wodnych zakaz dotyczy jedynie badań na rybach (nie obejmuje bezkręgowców). Jako takie, wytyczne OECD dotyczące badań nr 203 (toksyczność ostra - ryby), 210, 215 i 229 (toksyczność przewlekła - ryby) nie mogą być stosowane do dokumentowania toksyczności ostrej/przewlekłej. Wyniki badań toksyczności ostrej/przewlekłej z wykorzystaniem ryb, uzyskane przed marcem 2009 r. mogą być jednak nadal stosowane.
* Komisja zakazała prowadzenia badań składników produktów kosmetycznych na zwierzętach począwszy od marca 2009 r. Jednakże do celów określania toksyczności dla organizmów wodnych zakaz dotyczy jedynie badań na rybach (nie obejmuje bezkręgowców). Jako takie, wytyczne OECD dotyczące badań nr 203 (toksyczność ostra - ryby), 210, 215 i 229 (toksyczność przewlekła - ryby) nie mogą być stosowane do dokumentowania toksyczności ostrej/przewlekłej. Wyniki badań toksyczności ostrej/przewlekłej z wykorzystaniem ryb, uzyskane przed marcem 2009 r. mogą być jednak nadal stosowane.
* Komisja zakazała prowadzenia badań składników produktów kosmetycznych na zwierzętach począwszy od marca 2009 r. Jednakże do celów określania toksyczności dla organizmów wodnych zakaz dotyczy jedynie badań na rybach (nie obejmuje bezkręgowców). Jako takie, wytyczne OECD dotyczące badań nr 203 (toksyczność ostra - ryby), 210, 215 i 229 (toksyczność przewlekła - ryby) nie mogą być stosowane do dokumentowania toksyczności ostrej/przewlekłej. Wyniki badań toksyczności ostrej/przewlekłej z wykorzystaniem ryb, uzyskane przed marcem 2009 r. mogą być jednak nadal stosowane.
* Komisja zakazała prowadzenia badań składników produktów kosmetycznych na zwierzętach począwszy od marca 2009 r. Jednakże do celów określania toksyczności dla organizmów wodnych zakaz dotyczy jedynie badań na rybach (nie obejmuje bezkręgowców). Jako takie, wytyczne OECD dotyczące badań nr 203 (toksyczność ostra - ryby), 210, 215 i 229 (toksyczność przewlekła - ryby) nie mogą być stosowane do dokumentowania toksyczności ostrej/przewlekłej. Wyniki badań toksyczności ostrej/przewlekłej z wykorzystaniem ryb, uzyskane przed marcem 2009 r. mogą być jednak nadal stosowane.