KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2031 z dnia 26 października 2016 r. w sprawie środków ochronnych przeciwko agrofagom roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 228/2013, (UE) nr 652/2014 i (UE) nr 1143/2014 oraz uchylające dyrektywy Rady 69/464/EWG, 74/647/EWG, 93/85/EWG, 98/57/WE, 2000/29/WE, 2006/91/WE i 2007/33/WE 1 , w szczególności jego art. 30,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG (rozporządzenie w sprawie kontroli urzędowych) 2 , w szczególności jego art. 22 ust. 3 i art. 52,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2020/1191 3 określono środki dotyczące wprowadzania do Unii i przemieszczania na terytorium Unii roślin przeznaczonych do sadzenia Solanum lycopersicum L. i Capsicum spp. Jak wynika z doświadczeń związanych z wdrażaniem tego rozporządzenia, w zakres tych środków należy również włączyć mieszańce Solanum lycopersicum L., ponieważ mieszańce te są również podatne na wirusa brunatnej wyboistości owoców pomidora (ToBRFV) ("określony agrofag").
(2) Aby odpowiednio zarządzać zagrożeniem fitosanitarnym i zastosować niezbędne środki w odniesieniu do najbardziej ryzykownego materiału roślinnego, należy zastąpić definicję "określonych roślin przeznaczonych do sadzenia" definicją "określonych roślin" obejmującą wszystkie rośliny Solanum lycopersicum L. i jego mieszańców oraz rośliny Capsicum spp., również te, które nie są przeznaczone do ponownego sadzenia, chyba że określono inaczej. Definicja ta powinna wykluczać określone nasiona i określone owoce, dla których istnieją definicje szczegółowe. Definicje te należy jednak odpowiednio zmienić w celu uwzględnienia mieszańców Solanum lycopersicum L.
(3) Od czasu przyjęcia rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/1191 seria audytów przeprowadzonych przez Komisję w latach 2020 i 2021 wykazała, że wdrażanie środków zwalczania jest niespójne. W związku z tym konieczne jest wprowadzenie szczegółowych zasad dotyczących ustanawiania obszarów wyznaczonych i środków, które należy podjąć na tych obszarach. Zasady te powinny również wprowadzać rozróżnienie między punktami produkcji posiadającymi ochronę fizyczną a pozostałymi punktami produkcji ze względu na różne zagrożenia fitosanitarne, jakie stwarzają.
(4) Należy sprecyzować, że badanie roślin matecznych powinno odbywać się w jak najkrótszym czasie przed zbiorem owoców, ponieważ doświadczenie zdobyte od czasu przyjęcia rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/1191 pokazało, że jest to konieczne do zapewnienia, aby owoce, z których pozyskuje się nasiona, były wolne od określonego agrofaga.
(5) Podczas kontroli zdrowia roślin przeprowadzonych na podstawie rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/1191 państwa członkowskie wykryły dużą liczbę zakażonych przesyłek pochodzących z Chin i Izraela. Z tego powodu, w oparciu o różny wskaźnik przechwyceń odnotowanych od 2020 r. w zintegrowanym skomputeryzowanym systemie weterynaryjnym (TRACES) 4 , częstotliwość badań przy przywozie tych przesyłek powinna zostać zwiększona do 50 % w przypadku nasion lub roślin przeznaczonych do sadzenia pochodzących z Izraela oraz do 100 % w przypadku nasion pochodzących z Chin.
(6) Aby zapewnić czas na weryfikację wdrażania nowych środków i zadbać o dalszą ochronę terytorium Unii przed wprowadzaniem i rozprzestrzenianiem się określonego agrofaga, okres stosowania rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/1191 należy przedłużyć do dnia 31 maja 2023 r.
(7) W związku z zastąpieniem definicji "określonych roślin przeznaczonych do sadzenia" definicją "określonych roślin" należy wprowadzić pewne wynikające z tego zastąpienia zmiany w załączniku do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/1191.
(8) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2020/1191.
(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 13 października 2021 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Ursula VON DER LEYEN |
|
Przewodnicząca |