Rozporządzenie wykonawcze 2021/1809 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2020/1191 ustanawiające środki w celu zapobiegania wprowadzaniu do Unii i rozprzestrzenianiu się w niej wirusa brunatnej wyboistości owoców pomidora (ToBRFV)

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2021/1809
z dnia 13 października 2021 r.
zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2020/1191 ustanawiające środki w celu zapobiegania wprowadzaniu do Unii i rozprzestrzenianiu się w niej wirusa brunatnej wyboistości owoców pomidora (ToBRFV)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2031 z dnia 26 października 2016 r. w sprawie środków ochronnych przeciwko agrofagom roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 228/2013, (UE) nr 652/2014 i (UE) nr 1143/2014 oraz uchylające dyrektywy Rady 69/464/EWG, 74/647/EWG, 93/85/EWG, 98/57/WE, 2000/29/WE, 2006/91/WE i 2007/33/WE 1 , w szczególności jego art. 30,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG (rozporządzenie w sprawie kontroli urzędowych) 2 , w szczególności jego art. 22 ust. 3 i art. 52,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2020/1191 3  określono środki dotyczące wprowadzania do Unii i przemieszczania na terytorium Unii roślin przeznaczonych do sadzenia Solanum lycopersicum L. i Capsicum spp. Jak wynika z doświadczeń związanych z wdrażaniem tego rozporządzenia, w zakres tych środków należy również włączyć mieszańce Solanum lycopersicum L., ponieważ mieszańce te są również podatne na wirusa brunatnej wyboistości owoców pomidora (ToBRFV) ("określony agrofag").

(2) Aby odpowiednio zarządzać zagrożeniem fitosanitarnym i zastosować niezbędne środki w odniesieniu do najbardziej ryzykownego materiału roślinnego, należy zastąpić definicję "określonych roślin przeznaczonych do sadzenia" definicją "określonych roślin" obejmującą wszystkie rośliny Solanum lycopersicum L. i jego mieszańców oraz rośliny Capsicum spp., również te, które nie są przeznaczone do ponownego sadzenia, chyba że określono inaczej. Definicja ta powinna wykluczać określone nasiona i określone owoce, dla których istnieją definicje szczegółowe. Definicje te należy jednak odpowiednio zmienić w celu uwzględnienia mieszańców Solanum lycopersicum L.

(3) Od czasu przyjęcia rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/1191 seria audytów przeprowadzonych przez Komisję w latach 2020 i 2021 wykazała, że wdrażanie środków zwalczania jest niespójne. W związku z tym konieczne jest wprowadzenie szczegółowych zasad dotyczących ustanawiania obszarów wyznaczonych i środków, które należy podjąć na tych obszarach. Zasady te powinny również wprowadzać rozróżnienie między punktami produkcji posiadającymi ochronę fizyczną a pozostałymi punktami produkcji ze względu na różne zagrożenia fitosanitarne, jakie stwarzają.

(4) Należy sprecyzować, że badanie roślin matecznych powinno odbywać się w jak najkrótszym czasie przed zbiorem owoców, ponieważ doświadczenie zdobyte od czasu przyjęcia rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/1191 pokazało, że jest to konieczne do zapewnienia, aby owoce, z których pozyskuje się nasiona, były wolne od określonego agrofaga.

(5) Podczas kontroli zdrowia roślin przeprowadzonych na podstawie rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/1191 państwa członkowskie wykryły dużą liczbę zakażonych przesyłek pochodzących z Chin i Izraela. Z tego powodu, w oparciu o różny wskaźnik przechwyceń odnotowanych od 2020 r. w zintegrowanym skomputeryzowanym systemie weterynaryjnym (TRACES) 4 , częstotliwość badań przy przywozie tych przesyłek powinna zostać zwiększona do 50 % w przypadku nasion lub roślin przeznaczonych do sadzenia pochodzących z Izraela oraz do 100 % w przypadku nasion pochodzących z Chin.

(6) Aby zapewnić czas na weryfikację wdrażania nowych środków i zadbać o dalszą ochronę terytorium Unii przed wprowadzaniem i rozprzestrzenianiem się określonego agrofaga, okres stosowania rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/1191 należy przedłużyć do dnia 31 maja 2023 r.

(7) W związku z zastąpieniem definicji "określonych roślin przeznaczonych do sadzenia" definicją "określonych roślin" należy wprowadzić pewne wynikające z tego zastąpienia zmiany w załączniku do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/1191.

(8) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2020/1191.

(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zmiana rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/1191

W rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2020/1191 wprowadza się następujące zmiany:

1)
art. 1 lit. b), c) i d) otrzymują brzmienie:

"b) »określone rośliny« oznaczają rośliny Solanum lycopersicum L. i jego mieszańców oraz rośliny Capsicum spp., inne niż określone nasiona i określone owoce;

c) »określone nasiona« oznaczają nasiona Solanum lycopersicum L. i jego mieszańców oraz Capsicum spp.;

d) »określone owoce« oznaczają owoce Solanum lycopersicum L. i jego mieszańców oraz Capsicum spp.";

2)
art. 4 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 4

Środki dotyczące potwierdzonej obecności określonego agrofaga

1. W przypadku urzędowego potwierdzenia obecności lub podejrzenia obecności określonego agrofaga na terytorium państwa członkowskiego właściwy organ państwa członkowskiego zapewnia zastosowanie właściwych środków w celu zwalczenia określonego agrofaga zgodnie z art. 17 rozporządzenia (UE) 2016/2031.

Ponadto ten właściwy organ wprowadza środki określone w ust. 2 i 3 niniejszego artykułu, chyba że w odniesieniu do określonego agrofaga spełnione są warunki ustanowione w art. 18 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2016/2031.

2. Właściwy organ niezwłocznie ustanawia obszar wyznaczony w następujący sposób:

a) w przypadku obecności określonego agrofaga w punktach produkcji objętych ochroną fizyczną obszar wyznaczony obejmuje co najmniej punkt produkcji, w którym wykryto określonego agrofaga;

b) w przypadku obecności określonego agrofaga w punktach produkcji innych niż te, o których mowa w lit. a), obszar wyznaczony obejmuje:

(i) strefę porażoną obejmującą co najmniej punkt produkcji, w którym stwierdzono obecność określonego agro- faga;

(ii) strefę buforową o wielkości co najmniej 30 m otaczającą strefę porażoną.

3. Na obszarze wyznaczonym właściwy organ lub podmiot profesjonalny pod urzędowym nadzorem właściwego organu:

a) w przypadku punktów produkcji przeznaczonych do produkcji określonych roślin przeznaczonych do sadzenia lub do produkcji określonych nasion:

(i) niezwłocznie usuwają i niszczą wszystkie zakażone partie określonych roślin przeznaczonych do sadzenia oraz, w stosownych przypadkach, określone nasiona pochodzące z tych partii. Usuwanie i niszczenie przeprowadza się w taki sposób, aby nie wystąpiło ryzyko rozprzestrzenienia się określonego agrofaga;

(ii) stosują szczególne środki higieny w odniesieniu do personelu, struktur, narzędzi i maszyn punktu produkcji, materiałów i środków transportu, aby zapobiec rozprzestrzenianiu się określonego agrofaga na inne partie znajdujące się w punkcie produkcji oraz na kolejne uprawy określonych roślin lub na inne punkty produkcji;

(iii) niszczą lub poddają zabiegom podłoże uprawne przynajmniej na końcu sezonu uprawy w taki sposób, by nie wystąpiło możliwe do zidentyfikowania ryzyko rozprzestrzenienia się określonego agrofaga;

b) w przypadku punktów produkcji przeznaczonych do produkcji określonych owoców:

(i) usuwają i niszczą wszystkie określone rośliny z punktu produkcji przynajmniej na końcu sezonu uprawy. Usuwanie przeprowadza się w taki sposób, aby nie wystąpiło żadne zidentyfikowane ryzyko rozprzestrzenienia się określonego agrofaga;

(ii) stosują szczególne środki higieny w odniesieniu do personelu, struktur, narzędzi i maszyn punktu produkcji, materiałów i środków pakowania i transportu owoców, aby zapobiec rozprzestrzenianiu się określonego agro- faga na kolejne uprawy określonych roślin lub na inne punkty produkcji;

(iii) niszczą lub poddają zabiegom podłoże uprawne przynajmniej na końcu sezonu uprawy w taki sposób, by nie wystąpiło możliwe do zidentyfikowania ryzyko rozprzestrzenienia się określonego agrofaga.

4. Właściwe organy mogą znieść obszar wyznaczony i zakończyć odpowiednie środki zwalczania, jeżeli po pobraniu próbek i badaniu określonych roślin uprawy następczej punkt uznawano za wolny od określonego agrofaga przez okres co najmniej 6 miesięcy od sadzenia tych roślin.";

3)
art. 7 ust. 1 akapit pierwszy lit. b) otrzymuje brzmienie:

"b) nasiona te lub ich rośliny mateczne zostały poddane pobieraniu próbek i badaniu na obecność określonego agro- faga przez właściwy organ lub zostały poddane pobieraniu próbek i badaniu przez podmioty profesjonalne pod urzędowym nadzorem właściwego organu i na podstawie tych badań zostały uznane za wolne od określonego agrofaga. W przypadku badania roślin matecznych pobieranie próbek odbywa się w możliwie najkrótszym czasie przed pierwszym zbiorem owoców.

W przypadku podejrzenia obecności określonego agrofaga pobieranie próbek i badanie przeprowadzane są wyłącznie przez właściwe organy zgodnie z art. 87 ust. 3 lit. c) rozporządzenia (UE) 2016/2031;";

4)
art. 9 ust. 1 lit. a) ppkt (ii) otrzymuje brzmienie:

"(ii) określone nasiona lub rośliny mateczne określonych nasion zostały poddane urzędowemu pobraniu próbek i badaniu na obecność określonego agrofaga, jak określono w załączniku, i na podstawie tych badań zostały uznane za wolne od określonego agrofaga.

W przypadku badania roślin matecznych pobieranie próbek odbywa się w możliwie najkrótszym czasie przed pierwszym zbiorem owoców;";

5)
art. 10 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 10

Kontrole urzędowe przy wprowadzaniu do Unii

Nie mniej niż 20 % przesyłek określonych nasion i określonych roślin przeznaczonych do sadzenia poddaje się pobieraniu próbek i badaniu przez właściwy organ w punktach kontroli granicznej pierwszego przybycia do Unii lub w punkcie kontroli, o którym mowa w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2019/2123 * , jak określono w załączniku do niniejszego rozporządzenia.

W przypadku przesyłek określonych nasion i określonych roślin przeznaczonych do sadzenia pochodzących z Izraela ten wskaźnik pobierania próbek i badania wynosi 50 %, a w przypadku przesyłek określonych nasion pochodzących z Chin - 100 %.

6) w art. 12 datę "31 maja 2022 r." zastępuje się datą "31 maja 2023 r.";

7) w załączniku wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł 2

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 13 października 2021 r.

W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca

ZAŁĄCZNIK

W załączniku do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/1191 wprowadza się następujące zmiany:

1)
pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Plany pobierania próbek określonych roślin innych niż rośliny odmian Capsicum spp., o których wiadomo, że są odporne na określonego agrofaga

W przypadku określonych roślin innych niż rośliny odmian Capsicum spp., o których wiadomo, że są odporne na określonego agrofaga, na każdy punkt produkcji i na każdy kultywar zbierane jest 200 liści, najlepiej młodych liści z górnej części rośliny.

W przypadku roślin wykazujących objawy zakażenia próbki do badań pobiera się z co najmniej 3 liści z objawami.";

2)
w pkt 4 nagłówek i formuła wprowadzająca otrzymują brzmienie:

4. " Metody badawcze do celów wykrywania i identyfikacji określonego agrofaga na określonych roślinach innych niż rośliny odmian Capsicum spp., o których wiadomo, że są odporne na określonego agrofaga, oraz na określonych owocach

Do celów wykrywania określonego agrofaga na określonych roślinach innych niż określone rośliny odmian Capsicum spp., o których wiadomo, że są odporne na określonego agrofaga, oraz na określonych owocach stosuje się jedną z następujących metod badawczych:".

1 Dz.U. L 317 z 23.11.2016, s. 4.
2 Dz.U. L 95 z 7.4.2017, s. 1.
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/1191 z dnia 11 sierpnia 2020 r. ustanawiające środki w celu zapobiegania wprowadzaniu do Unii i rozprzestrzenianiu się w niej wirusa brunatnej wyboistości owoców pomidora (ToBRFV) i uchylające decyzję wykonawczą (UE) 2019/1615 (Dz.U. L 262 z 12.8.2020, s. 6).
* Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/2123 z dnia 10 października 2019 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 w odniesieniu do przepisów dotyczących przypadków, w których kontrole identyfikacyjne i kontrole bezpośrednie niektórych towarów mogą być przeprowadzane w punktach kontroli, a kontrole dokumentacji mogą być przeprowadzane w pewnej odległości od punktów kontroli granicznej, oraz warunków, na jakich może się to odbywać (Dz.U. L 321 z 12.12.2019, s. 64).";

Zmiany w prawie

Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.365.41

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2021/1809 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2020/1191 ustanawiające środki w celu zapobiegania wprowadzaniu do Unii i rozprzestrzenianiu się w niej wirusa brunatnej wyboistości owoców pomidora (ToBRFV)
Data aktu: 13/10/2021
Data ogłoszenia: 14/10/2021
Data wejścia w życie: 03/11/2021