a także mając na uwadze, co następuje:(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) aklonifenu, akrynatryny i etyrymolu określono w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości pentiopiradu i pikloramu określono w części A załącznika III do wspomnianego rozporządzenia. W przypadku Bacillus pumilus QST 2808 i Pseudomonas sp. szczep DSMZ 13134 w rozporządzeniu (WE) nr 396/2005 nie określono NDP ani nie włączono tych substancji do załącznika IV do tego rozporządzenia, wobec czego stosuje się do nich wartość wzorcową wynoszącą 0,01 mg/kg, określoną w art. 18 ust. 1 lit. b) tego rozporządzenia.
(2) W ramach procedury udzielania zezwoleń na stosowanie środków ochrony roślin zawierających substancję czynną aklonifen na powierzchni nasion kopru włoskiego/fenkułu włoskiego i owoców kminku zwyczajnego złożono wniosek zgodnie z art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w sprawie zmiany obecnych NDP.
(3) W przypadku akrynatryny podobny wniosek złożono w odniesieniu do sałat. W przypadku do pentiopiradu wniosek taki złożono w odniesieniu do selera i kopru włoskiego/fenkułu włoskiego. W przypadku pikloramu wniosek taki złożono w odniesieniu do kapustnych kwitnących.
(4) Zgodnie z art. 8 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wnioski te zostały poddane ocenie przez zainteresowane państwa członkowskie, a sprawozdania z oceny przekazano Komisji.
(5) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") dokonał oceny wniosków i sprawozdań z oceny, analizując w szczególności ryzyko dla konsumentów oraz, w stosownych przypadkach, dla zwierząt, i wydał uzasadnione opinie dotyczące proponowanych NDP 2 . Urząd przekazał te opinie wnioskodawcom, Komisji i państwom członkowskim oraz podał je do publicznej wiadomości.
(6) W odniesieniu do wszystkich wniosków Urząd stwierdził, że spełniono wszystkie wymogi dotyczące danych oraz że zmiany NDP, o które wystąpili wnioskodawcy, są dopuszczalne z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumentów na podstawie oceny narażenia konsumentów przeprowadzonej dla 27 określonych grup konsumentów w Europie. Urząd wziął pod uwagę najnowsze informacje na temat właściwości toksykologicznych wspomnianych substancji. Ani w przypadku długotrwałego narażenia na przedmiotowe substancje w wyniku spożywania wszystkich produktów spożywczych mogących je zawierać, ani w przypadku narażenia krótkoterminowego w wyniku dużej konsumpcji odnośnych produktów nie wykazano istnienia ryzyka przekroczenia dopuszczalnego dziennego spożycia ani ostrej dawki referencyjnej.
(7) W przypadku etyrymolu niektóre NDP zostały zmienione rozporządzeniem Komisji (UE) 2020/1566 3 . Rozporządzeniem tym obniżono NDP etyrymolu w ogórkach do 0,05 mg/kg ze względu na błąd w sprawozdawczości. Etyry- mol jest głównym metabolitem bupirymatu, który jest obecnie stosowany w środkach ochrony roślin w kilku państwach członkowskich. W rezultacie obniżenie NDP etyrymolu może doprowadzić do potencjalnego przekroczenia NDP w następstwie zgodnego z prawem stosowania bupirymatu. Aby tego uniknąć, w dniu 25 sierpnia 2020 r. państwo członkowskie pełniące rolę sprawozdawcy przedłożyło Urzędowi zmienione sprawozdanie z oceny, a Urząd w dniu 30 września 2020 r. opublikował korektę do odpowiedniej uzasadnionej opinii 4 , w której zalecił ustalenie NDP etyrymolu w ogórkach na poziomie 0,2 mg/kg. Ze względu na pewność prawa NDP etyrymolu w ogórkach, przewidziany w niniejszym rozporządzeniu, powinien być stosowany od tej samej daty, co data rozpoczęcia stosowania rozporządzenia (UE) 2020/1566.
(8) W odniesieniu do Bacillus pumilus QST 2808 i Pseudomonas sp. szczep DSMZ 13134 Urząd przedłożył uzasadnione opinie 5 (6 zgodnie z art. 12 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005. W opiniach tych Urząd zalecił włączenie obu substancji do załącznika IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(9) Na podstawie uzasadnionych opinii Urzędu oraz po uwzględnieniu czynników istotnych dla rozpatrywanej kwestii stwierdzono, że odnośne zmiany NDP spełniają wymogi art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(10) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
1 Dz.U. L 70 z 16.3.2005, s. 1.
2 Sprawozdania naukowe EFSA są dostępne na stronie internetowej: http://www.efsa.europa.eu: "Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for aclonifen in fennel seed and caraway fruit" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości aklonifenu w nasionach kopru wło- skiego/fenkułu włoskiego i owocach kminku zwyczajnego). Dziennik EFSA 2020;18(7):6219. "Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue level for acrinathrin in lettuce" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnego najwyższego dopuszczalnego poziomu pozostałości akrynatryny w sałacie). Dziennik EFSA 2020;18(7):6218. "Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for penthiopyrad in Florence fennels and celeries" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pentiopiradu w koprze włoskim/fenkule włoskim i selerze). Dziennik EFSA 2020;18(9):6259. "Reasoned opinion on the modification of the existing MRL for picloram in flowering brassica" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnego NDP pikloramu w kwitnących kapustnych). Dziennik EFSA 2020;18(10):6272.
3 Rozporządzenie Komisji (UE) 2020/1566 z dnia 27 października 2020 r. zmieniające załączniki II i III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości bupirymatu, kar- fentrazonu etylowego, etyrymolu i pyriofenonu w określonych produktach lub na ich powierzchni (Dz.U. L 358 z 28.10.2020, s. 30).
4 "Reasoned opinion on the review of the existing maximum residue levels for bupirimate according to Article 12 of Regulation (EC) No 396/2005" (Uzasadniona opinia dotycząca przeglądu obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości bupirymatu zgodnie z art. 12 rozporządzenia (WE) nr 396/2005). Dziennik EFSA 2019;17(7):5757.
5 "Reasoned opinion on the review of the existing maximum residue levels for Bacillus pumilus QST 2808 according to Article 12 of Regulation (EC) No 396/2005" (Uzasadniona opinia dotycząca przeglądu obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości Bacillus pumilus QST 2808 zgodnie z art. 12 rozporządzenia (WE) nr 396/2005). Dziennik EFSA 2020;18(5):6115.
6 "Reasoned opinion on the review of the existing maximum residue levels for Pseudomonas sp. strain DSMZ 13134 according to Article 12 of Regulation (EC) No 396/2005" (Uzasadniona opinia dotycząca przeglądu obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości Pseudomonas sp. szczep DSMZ 13134 zgodnie z art. 12 rozporządzenia (WE) nr 396/2005). Dziennik EFSA 2020;18(8):6234.