uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji 1 , w szczególności jego art. 4 ust. 3a akapit trzeci,
(1) Rozporządzenie (UE) nr 648/2012 zmieniono rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/834 2 . Zmiany te obejmują m.in. nałożenie na członków rozliczających i klientów członków rozliczających, którzy świadczą usługi rozliczeniowe, bezpośrednio lub pośrednio, ("podmioty świadczące usługi rozliczeniowe") obowiązku świadczenia tych usług na podstawie uczciwych, rozsądnych, niedyskryminacyjnych i przejrzystych (ang. fair, reasonable, non-discriminatory and transparent, "FRANDT") warunków handlowych. Aby zagwarantować pewność prawa podmiotom świadczącym usługi rozliczeniowe oraz ich potencjalnym lub obecnym klientom, konieczne jest określenie warunków, zgodnie z którymi warunki handlowe są uznawane za warunki FRANDT.
(2) Biorąc pod uwagę, że celem art. 4 ust. 3a rozporządzenia (UE) nr 648/2012 jest ułatwienie dostępu do rozliczeń klientom, których aktywność na rynku instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym charakteryzuje się niewielkim wolumenem i którzy napotykają trudności w dostępie do rozliczania centralnego, oraz uwzględniając znaczenie dostępu do rozliczania centralnego dla kontrahentów podlegających obowiązkowi rozliczania, niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie do świadczenia usług rozliczeniowych w odniesieniu do kontraktów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, które podlegają obowiązkowi rozliczania na podstawie art. 4 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 648/2012. Aby zapewnić równe warunki działania oraz zadbać o to, by klienci w Unii czerpali korzyści z warunków handlowych FRANDT, niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie w przypadku, gdy te usługi rozliczeniowe są świadczone w Unii.
(3) Aby zapewnić przejrzystość, podmioty świadczące usługi rozliczeniowe powinny opisać proces prowadzący do uzgodnienia warunków umownych i ustanowienia procesów operacyjnych na potrzeby usług rozliczeniowych ("proces onboardingu") oraz udostępnić na swoich stronach internetowych formularz zapytania ofertowego. Z tego samego powodu wszystkie podmioty świadczące usługi rozliczeniowe powinny ujawniać potencjalnym klientom informacje na temat najważniejszych warunków handlowych.
(4) Podmioty świadczące usługi rozliczeniowe powinny być w stanie kontrolować ryzyko związane ze świadczeniem takich usług; niemniej zharmonizowana ocena ryzyka dotycząca potencjalnych i obecnych klientów powinna zapewnić uczciwe i niedyskryminacyjne warunki handlowe, z uwzględnieniem kosztów i ryzyk. Niektóre podmioty świadczące usługi rozliczeniowe są już zobowiązane do oceny ryzyka stwarzanego przez klientów zgodnie z kryteriami określonymi w art. 25 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2017/589 3 . Aby zapewnić zharmonizowaną ocenę ryzyka stwarzanego przez klientów, a jednocześnie zmniejszyć obciążenie regulacyjne dla podmiotów świadczących usługi rozliczeniowe oraz uniknąć powielania i sprzeczności przepisów, wszystkie podmioty świadczące usługi rozliczeniowe powinny przeprowadzać ocenę klientów na podstawie kryteriów określonych w art. 25 wspomnianego rozporządzenia delegowanego.
(5) W celu zapewnienia, aby warunki handlowe były rozsądne, a ustalenia umowne - bezstronne i racjonalne, opłaty, ceny i zniżki powinny opierać się na obiektywnych kryteriach, obejmujących m.in. rozliczone wolumeny, schematy rozliczeń oraz potrzeby i wymagania klienta. Aby uniknąć niezrównoważonych struktur ustalania cen i konfliktu interesów, opłaty, ceny i zniżki należy starannie ustalać. W opłatach przenoszących koszty na klientów należy wyraźnie rozróżnić koszty bezpośrednio związane ze świadczeniem usług rozliczeniowych na rzecz danego klienta oraz koszty związane ze świadczeniem usług rozliczeniowych ogółem, oddzielnie dla każdej pozycji kosztów, obejmujących m.in. koszty IT, koszty licencji oraz koszty zarządzania zabezpieczeniami.
(6) W warunkach umownych należy określić warunki i kryteria regulujące przyjmowanie transakcji przedstawionych przez klientów do rozliczenia oraz prawo podmiotu świadczącego usługi rozliczeniowe do zawieszenia usług rozliczeniowych oraz do likwidacji lub zamknięcia pozycji klienta. Odstępstwo od tych warunków i kryteriów powinno być możliwe, jeżeli wynika z racjonalnych przesłanek i jest należycie uzasadnione, w tym wówczas, gdy ma to na celu kontrolę ryzyka związanego ze świadczeniem usług rozliczeniowych.
(7) Aby zapewnić przewidywalność i ciągłość usług rozliczeniowych, podmioty świadczące usługi rozliczeniowe powinny stosować okres wypowiedzenia nie krótszy niż sześć miesięcy w przypadku rozwiązywania umów lub zmian, które w istotny sposób wpływają na uzgodnione warunki. Krótszy okres wypowiedzenia powinien być możliwy, jeżeli wynika z racjonalnych przesłanek i jest należycie uzasadniony, w tym wówczas, gdy ma to na celu kontrolę ryzyka związanego ze świadczeniem usług rozliczeniowych.
(8) Z warunków handlowych FRANDT powinni móc korzystać zarówno potencjalni, jak i obecni klienci. Z nowych warunków potencjalni klienci będą mogli korzystać od daty rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia, natomiast podmiotom świadczącym usługi rozliczeniowe i obecnym klientom należy zapewnić wystarczająco dużo czasu na dokonanie przeglądu i, w stosownych przypadkach, dostosowanie warunków handlowych uzgodnionych przed wejściem w życie niniejszego rozporządzenia.
(9) Art. 4 ust. 3a rozporządzenia (UE) nr 648/2012 wszedł już w życie i ma zastosowanie od dnia 18 czerwca 2021 r. Aby zagwarantować pewność prawa w zakresie warunków, zgodnie z którymi warunki handlowe są uznawane za warunki FRANDT, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie pilnym. Aby jednak zapewnić podmiotom świadczącym usługi rozliczeniowe wystarczająco dużo czasu na przygotowanie się do stosowania niniejszego rozporządzenia, jego stosowanie należy odroczyć,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Ursula VON DER LEYEN | |
Przewodnicząca |
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.317.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2021/1456 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 przez określenie warunków, zgodnie z którymi warunki handlowe dotyczące usług rozliczeniowych świadczonych w odniesieniu do instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym są uznawane za uczciwe, rozsądne, niedyskryminacyjne i przejrzyste |
Data aktu: | 02/06/2021 |
Data ogłoszenia: | 08/09/2021 |
Data wejścia w życie: | 09/03/2022, 09/09/2021 |