uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 1 , w szczególności jego art. 17 ust. 1 lit. h),
(1) Zgodnie z art. 76 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2018/1139 Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego ("Agencja") wydaje specyfikacje certyfikacyjne i regularnie je aktualizuje aby zapewnić ich ciągłą adekwatność do zakładanych celów. Nie ma jednak obowiązku stosowania się do zaktualizowanej wersji specyfikacji certyfikacyjnych przy produkcji lub eksploatacji statku powietrznego, którego projekt już certyfikowano. W związku z tym, aby wspierać ciągłą zdatność do lotu i poprawę bezpieczeństwa, należy wprowadzić obowiązek zgodności takich statków powietrznych z dodatkowymi wymogami w zakresie zdatności do lotu, które nie były uwzględnione w początkowych specyfikacjach certyfikacyjnych w momencie certyfikacji projektu. Rozporządzenie Komisji (UE) 2015/640 2 określa te dodatkowe wymogi w zakresie zdatności do lotu.
(2) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2019/133 3 w pkt 26.60 załącznika I do rozporządzenia (UE) 2015/640 wprowadzono dodatkowe wymogi w zakresie zdatności do lotu odnośnie do dynamicznych warunków foteli pasażerów i personelu pokładowego dużych samolotów nowo wyprodukowanych na podstawie projektu, który został już certyfikowany przez Agencję. Duże samoloty, dla których indywidualne świadectwo zdatności do lotu wydano po raz pierwszy w dniu 18 lutego 2021 r. lub później, muszą spełniać wymogi pkt 26.60. Ze względu na opóźnienia w produkcji samolotów spowodowane pandemią COVID-19, niektóre samoloty, które miały otrzymać świadectwo zdatności do lotu przed dniem 18 lutego 2021 r., otrzymają je po tej dacie. Aby uniknąć nakładania na producentów dodatkowych obciążeń wynikających z konieczności dostosowania miejsc w tych samolotach do warunków dynamicznych, należy zwolnić z obowiązku zgodności z pkt 26.60 samoloty, których produkcja została opóźniona z powodu pandemii COVID-19.
(3) Z tego względu datę wydania pierwszego indywidualnego świadectwa zdatności do lotu, o której mowa w pkt 26.60 załącznika I do rozporządzenia (UE) 2015/640, obecnie ustaloną na dzień 18 lutego 2021 r., należy dostosować do daty rozpoczęcia stosowania wykazu modeli samolotów, które nie podlegają niektórym przepisom załącznika I do rozporządzenia (UE) 2015/640 określonym w dodatku I do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2020/1159 4 , czyli dnia 26 lutego 2021 r. Biorąc pod uwagę, że różnica czasowa jest minimalna, nie będzie to miało znaczącego wpływu na bezpieczeństwo lotnicze. Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2015/640.
(4) Rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2020/1159 wprowadzono nowe wymogi dotyczące starzejących się statków powietrznych. W szczególności pkt 26.334 załącznika I do rozporządzenia (UE) 2015/640 oznacza, że wszyscy posiadacze uzupełniających certyfikatów typu wydanych przed dniem 1 września 2003 r. będą musieli opracować dane dotyczące tolerancji na uszkodzenia, niezależnie od tego, czy operatorzy faktycznie wymagają tych danych. Aby zapewnić proporcjonalność obciążenia producentów, zawsze zakładano, że dane te powinny być opracowywane wyłącznie na żądanie operatorów i wyłącznie na ich wniosek. Należy zatem odpowiednio sprostować rozporządzenie (UE) 2015/640.
(5) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu odnoszą się do zmian wprowadzonych rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2020/1159, które mają zastosowanie od dnia 26 lutego 2021 r. W celu zachowania spójności niniejsze rozporządzenie powinno zatem mieć również zastosowanie od dnia 26 lutego.
(6) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 127 rozporządzenia (UE) 2018/1139,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Ursula VON DER LEYEN | |
Przewodnicząca |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.31.208 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2021/97 w sprawie zmiany i sprostowania rozporządzenia (UE) 2015/640 w odniesieniu do wprowadzenia nowych dodatkowych wymogów w zakresie zdatności do lotu |
Data aktu: | 28/01/2021 |
Data ogłoszenia: | 29/01/2021 |
Data wejścia w życie: | 18/02/2021, 16/02/2021, 26/02/2021 |