Rozporządzenie wykonawcze 2021/97 w sprawie zmiany i sprostowania rozporządzenia (UE) 2015/640 w odniesieniu do wprowadzenia nowych dodatkowych wymogów w zakresie zdatności do lotu

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2021/97
z dnia 28 stycznia 2021 r.
w sprawie zmiany i sprostowania rozporządzenia (UE) 2015/640 w odniesieniu do wprowadzenia nowych dodatkowych wymogów w zakresie zdatności do lotu

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 1 , w szczególności jego art. 17 ust. 1 lit. h),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 76 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2018/1139 Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego ("Agencja") wydaje specyfikacje certyfikacyjne i regularnie je aktualizuje aby zapewnić ich ciągłą adekwatność do zakładanych celów. Nie ma jednak obowiązku stosowania się do zaktualizowanej wersji specyfikacji certyfikacyjnych przy produkcji lub eksploatacji statku powietrznego, którego projekt już certyfikowano. W związku z tym, aby wspierać ciągłą zdatność do lotu i poprawę bezpieczeństwa, należy wprowadzić obowiązek zgodności takich statków powietrznych z dodatkowymi wymogami w zakresie zdatności do lotu, które nie były uwzględnione w początkowych specyfikacjach certyfikacyjnych w momencie certyfikacji projektu. Rozporządzenie Komisji (UE) 2015/640 2  określa te dodatkowe wymogi w zakresie zdatności do lotu.

(2) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2019/133 3  w pkt 26.60 załącznika I do rozporządzenia (UE) 2015/640 wprowadzono dodatkowe wymogi w zakresie zdatności do lotu odnośnie do dynamicznych warunków foteli pasażerów i personelu pokładowego dużych samolotów nowo wyprodukowanych na podstawie projektu, który został już certyfikowany przez Agencję. Duże samoloty, dla których indywidualne świadectwo zdatności do lotu wydano po raz pierwszy w dniu 18 lutego 2021 r. lub później, muszą spełniać wymogi pkt 26.60. Ze względu na opóźnienia w produkcji samolotów spowodowane pandemią COVID-19, niektóre samoloty, które miały otrzymać świadectwo zdatności do lotu przed dniem 18 lutego 2021 r., otrzymają je po tej dacie. Aby uniknąć nakładania na producentów dodatkowych obciążeń wynikających z konieczności dostosowania miejsc w tych samolotach do warunków dynamicznych, należy zwolnić z obowiązku zgodności z pkt 26.60 samoloty, których produkcja została opóźniona z powodu pandemii COVID-19.

(3) Z tego względu datę wydania pierwszego indywidualnego świadectwa zdatności do lotu, o której mowa w pkt 26.60 załącznika I do rozporządzenia (UE) 2015/640, obecnie ustaloną na dzień 18 lutego 2021 r., należy dostosować do daty rozpoczęcia stosowania wykazu modeli samolotów, które nie podlegają niektórym przepisom załącznika I do rozporządzenia (UE) 2015/640 określonym w dodatku I do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2020/1159 4 , czyli dnia 26 lutego 2021 r. Biorąc pod uwagę, że różnica czasowa jest minimalna, nie będzie to miało znaczącego wpływu na bezpieczeństwo lotnicze. Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2015/640.

(4) Rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2020/1159 wprowadzono nowe wymogi dotyczące starzejących się statków powietrznych. W szczególności pkt 26.334 załącznika I do rozporządzenia (UE) 2015/640 oznacza, że wszyscy posiadacze uzupełniających certyfikatów typu wydanych przed dniem 1 września 2003 r. będą musieli opracować dane dotyczące tolerancji na uszkodzenia, niezależnie od tego, czy operatorzy faktycznie wymagają tych danych. Aby zapewnić proporcjonalność obciążenia producentów, zawsze zakładano, że dane te powinny być opracowywane wyłącznie na żądanie operatorów i wyłącznie na ich wniosek. Należy zatem odpowiednio sprostować rozporządzenie (UE) 2015/640.

(5) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu odnoszą się do zmian wprowadzonych rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2020/1159, które mają zastosowanie od dnia 26 lutego 2021 r. W celu zachowania spójności niniejsze rozporządzenie powinno zatem mieć również zastosowanie od dnia 26 lutego.

(6) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 127 rozporządzenia (UE) 2018/1139,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W załączniku I do rozporządzenia (UE) 2015/640 wprowadza się zmiany określone w załączniku I do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Załącznik I do rozporządzenia (UE) 2015/640 zostaje sprostowany zgodnie z załącznikiem II do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 26 lutego 2021 r., z wyjątkiem załącznika I pkt 1, który stosuje się od dnia 16 lutego 2021 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 28 stycznia 2021 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

W załączniku I do rozporządzenia (UE) 2015/640 wprowadza się następujące zmiany:
1)
pkt 26.60 otrzymuje brzmienie:

"26.60 Lądowanie awaryjne - warunki dynamiczne

Operatorzy dużych samolotów eksploatowanych w zarobkowym transporcie lotniczym pasażerów, którym wydano certyfikat typu w dniu 1 stycznia 1958 r. lub później, oraz w odniesieniu do których świadectwo zdatności do lotu zostało po raz pierwszy wydane w dniu 26 lutego 2021 r. lub później, wykazują, w odniesieniu do każdej konstrukcji fotela zatwierdzonej do wykorzystania podczas kołowania, startu lub lądowania, że osoba zajmująca fotel jest chroniona w przypadku narażenia na obciążenia wynikające z warunków lądowania awaryjnego. Należy tego dowieść w jeden z następujących sposobów:

a) pomyślnie zakończone badania dynamiczne;

b) racjonalna analiza zapewniająca równoważny poziom bezpieczeństwa na podstawie badań dynamicznych konstrukcji podobnego typu fotela.

Obowiązek określony w akapicie pierwszym nie ma zastosowania do następujących foteli:

a) fotele załogi lotniczej;

b) fotele w samolotach o małej liczbie miejsc pasażerskich, wykonujących wyłącznie nieregularne operacje zarobkowego transportu lotniczego na żądanie;

c) fotele w modelu samolotu wymienionym w tabeli A.1 w dodatku 1 i posiadające numer seryjny producenta wymieniony w tej tabeli.";

2)
dodatek 1 otrzymuje brzmienie:

"Dodatek 1

Wykaz modeli samolotów nieobjętych niektórymi przepisami załącznika I (część-26)

Tabela A.1

Posiadacz certyfikatu typu Typ Modele Numer seryjny producenta Przepisy załącznika

I (część-26), które NIE mają zastosowania

Boeing Company 707 Wszystkie 26.301 do 26.334
Boeing Company 720 Wszystkie 26.301 do 26.334
Boeing Company DC-10 DC-10-10

DC-10-30

DC-10-30F

Wszystkie 26.301 do 26.334
Boeing Company DC-8 Wszystkie 26.301 do 26.334
Boeing Company DC-9 DC-9-11, DC-9-12,

DC-9-13, DC-9-14,

DC-9-15, DC-9-15F,

DC-9-21, DC-9-31,

DC-9-32, DC-9-32 (VC-9C), DC-9-32F,

DC-9-32F (C-9 A, C-9B), DC-9-33F, DC-9-34, DC-9-34F,

DC-9-41, DC-9-51

Wszystkie 26.301 do 26.334
Boeing Company MD-90 MD-90-30 Wszystkie 26.301 do 26.334
FOKKER SERVICES B.V. F27 Model 100, 200, 300, 400, 500, 600, 700 Wszystkie 26.301 do 26.334
FOKKER SERVICES B.V. F28 Model 1000, 1000C, 2000, 3000, 3000C, 3000R, 3000RC, 4000 Wszystkie 26.301 do 26.334
GULFSTREAM AEROSPACE CORPORATION G-159 G-159 (Gulfstream I) Wszystkie 26.301 do 26.334
GULFSTREAM AEROSPACE CORPORATION G-II_III_IV_V G-1159 A (GDI)

G-1159B (GIIB)

G-1159 (GII)

Wszystkie 26.301 do 26.334
KELOWNA

FLIGHTCRAFT LTD.

CONVAIR 340/440 440 Wszystkie 26.301 do 26.334
LEARJET INC. Learjet 24/25/31/ 36/35/55/60 24,24 A,24B,24B-- A,24D, 24D-A,24F,24F-- A,25,25B,25C,25-

D,25F

Wszystkie 26.301 do 26.334
LOCKHEED MARTIN CORPORATION 1329 Wszystkie 26.301 do 26.334
LOCKHEED MARTIN CORPORATION 188 Wszystkie 26.301 do 26.334
LOCKHEED MARTIN CORPORATION 382 382, 382B, 382E, 382F, 382G Wszystkie 26.301 do 26.334
LOCKHEED MARTIN CORPORATION L-1011 Wszystkie 26.301 do 26.334
PT. DIRGANTARA INDONESIA CN-235 Wszystkie 26.301 do 26.334
SABRELINER

CORPORATION

NA-265 NA-265-65 Wszystkie 26.301 do 26.334
VIKING AIR LIMITED SD3 SD3-30

Sherpa

SD3 Sherpa

Wszystkie 26.301 do 26.334
VIKING AIR LIMITED DHC-7 Wszystkie 26.301 do 26.334
VIKING AIR LIMITED CL-215 CL-215-6B11 Wszystkie 26.301 do 26.334
TUPOLEV PUBLIC

STOCK COMPANY

TU-204 204-120CE Wszystkie 26.301 do 26.334
AIRBUS Seria A320 A320-251N, A320-271N 10033, 10242,

10281 i 10360

26.60
AIRBUS Seria A321 A321-271NX, A321-251NX 10071, 10257, 10371 oraz 10391 26.60
AIRBUS Seria A330 A330-243, A330-941 1844, 1861, 1956, 1978, 1982, 1984, 1987, 1989, 1998, 2007, 2008, 2011, and 2012 26.60
ATR-GIE Avions de Transport Régiónál Seria ATR 72 ATR72-212A 1565,1598, 1620,

1629, 1632, 1637,

1640,

1642,1649,1657,

1660, 1661

26.60
Boeing Company Seria 737 737-8 i 737-9 43299, 43304, 43305, 43310, 43321, 43322, 43332, 43334, 43344, 43348, 43391, 43579, 43797, 43798 43799, 43917, 43918, 43919, 43921, 43925, 43927, 43928, 43957, 43973, 43974, 43975, 43976, 44867, 44868, 44873, 60009, 60010, 60040, 60042, 60056, 60057, 60058, 60059, 60060, 60061, 60063, 60064, 60065, 60066, 60068, 60194, 60195, 60389, 60434, 60444, 60455, 61857, 61859, 61862, 61864, 62451, 62452, 62453, 62454, 62533, 63358, 63359, 63360, 64610, 64611, 64612, 62613, 64614, 65899, 66147, 66148, 66150 26.60"

ZAŁĄCZNIK  II

W załączniku I pkt 26.334 lit. a) i b) otrzymują brzmienie:

"a) Na wniosek operatora zobowiązanego do spełnienia wymogów pkt 26.370 lit. a) ppkt (ii) posiadacz zatwierdzenia zmiany wydanego przed dniem 1 września 2003 r.:

(i) w odniesieniu do zmian i opublikowanych napraw określonych zgodnie z pkt 26.332 lit. a) ppkt (i) oraz pkt 26.332 lit. a) ppkt (iii) przeprowadza ocenę tolerancji na uszkodzenia;

(ii) opracowuje i dokumentuje odpowiednią inspekcję tolerancji na uszkodzenia, chyba że została już przeprowadzona.

b) Posiadacz zatwierdzenia zmiany przedkłada Agencji dane dotyczące tolerancji na uszkodzenia uzyskane z oceny przeprowadzonej zgodnie z lit. a) ppkt (i):

(i) do zatwierdzenia, w terminie 24 miesięcy od otrzymania wniosku, w odniesieniu do wniosków otrzymanych przed dniem 26 lutego 2023 r.; lub

(ii) do zatwierdzenia, przed dniem 26 lutego 2025 r. lub w terminie 12 miesięcy od otrzymania wniosku, w zależności od tego, która z tych dat jest późniejsza, w odniesieniu do wniosków otrzymanych przed dniem 26 lutego 2023 r.".

1 Dz.U. L 212 z 22.8.2018, s. 1.
2 Rozporządzenie Komisji (UE) 2015/640 z dnia 23 kwietnia 2015 r. w sprawie dodatkowych specyfikacji zdatności do lotu dla danego rodzaju operacji oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 965/2012 (Dz.U. L 106 z 24.4.2015, s. 18).
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/133 z dnia 28 stycznia 2019 r. zmieniające rozporządzenie (UE) 2015/640 w odniesieniu do wprowadzenia nowych dodatkowych specyfikacji zdatności do lotu (Dz.U. L 25 z 29.1.2019, s. 14).
4 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/1159 z dnia 5 sierpnia 2020 r. zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1321/2014 i (UE) 2015/640 w odniesieniu do wprowadzenia nowych dodatkowych wymogów w zakresie zdatności do lotu (Dz.U. L 257 z 6.8.2020, s. 14).

Zmiany w prawie

Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024
Nalewki już bez barwników, soków i dodatkowych aromatów

We wtorek, 20 sierpnia, zaczęły obowiązywać przepisy rozporządzenia ministra rolnictwa dotyczące znakowania napojów alkoholowych. Z uwagi na tradycyjne praktyki produkcyjne stosowane przy wyrobie "nalewek", nowe zasady wykluczają możliwość ich barwienia, aromatyzowania czy też dodawania do nich soków owocowych.

Krzysztof Koślicki 20.08.2024
Nowe wzory wniosków o wydanie interpretacji podatkowych

Nowe wzory dotyczą zarówno wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, interpretacji ogólnej przepisów prawa podatkowego, jak i wniosku wspólnego o wydanie w indywidualnej sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego. Oparto je na wzorach dotychczas obowiązujących z 2022 roku. Wprowadzono do nich jednak zmiany porządkujące i aktualizujące.

Agnieszka Matłacz 08.08.2024
Nowe wymagania dotyczące laboratoriów diagnostycznych

W Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie w sprawie medycznych laboratoriów diagnostycznych. W dokumencie określono szczegółowe warunki, jakim powinny odpowiadać pod względem infrastruktury. Uszczegółowiono także kwalifikacje personelu i kierownika laboratorium. Nowe zalecenia obowiązują od 7 sierpnia. Przewidziano jednak czas przejściowy na ich wprowadzenie.

Monika Stelmach 07.08.2024
Jest regulamin działania Zespołu do spraw Świadczeń z Funduszu Kompensacyjnego

Minister zdrowia wydał kolejne przepisy dotyczące Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych. Określił regulamin Zespołu do spraw Świadczeń z tego funduszu, działającego przy Rzeczniku Praw Pacjenta, do zadań którego należy sporządzanie opinii o wystąpieniu zdarzenia medycznego i jego skutkach. Określono też wynagrodzenie członków tego zespołu.

Agnieszka Matłacz 07.08.2024
ZUS przesłucha bliskich i sąsiadów, by ustalić, jak żyli małżonkowie?

Nie wiadomo, dlaczego ustawodawca uzależnił prawo do renty wdowiej od pozostawania we wspólności małżeńskiej do dnia śmierci małżonka. W efekcie rozwiedziona małżonka lub wdowa, która do dnia śmierci męża nie pozostawała z nim we wspólności małżeńskiej, nie otrzyma nie tylko renty rodzinnej, ale i renty wdowiej. Zdaniem prawników ustawa nadaje się do zmiany - i to pilnej.

Grażyna J. Leśniak 06.08.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.31.208

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2021/97 w sprawie zmiany i sprostowania rozporządzenia (UE) 2015/640 w odniesieniu do wprowadzenia nowych dodatkowych wymogów w zakresie zdatności do lotu
Data aktu: 28/01/2021
Data ogłoszenia: 29/01/2021
Data wejścia w życie: 18/02/2021, 26/02/2021, 16/02/2021