(notyfikowana jako dokument nr C(2021) 5030)(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)
(Dz.U.UE L z dnia 16 sierpnia 2021 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/267 z dnia 16 lutego 2021 r. ustanawiające szczególne środki tymczasowe w związku z utrzymywaniem się kryzysu związanego z COVID-19 dotyczące odnawiania lub przedłużania ważności niektórych certyfikatów, świadectw, licencji i zezwoleń, przesunięcia niektórych okresowych kontroli i okresowych szkoleń w niektórych obszarach ustawodawstwa dotyczącego transportu oraz przedłużenia niektórych okresów, o których mowa w rozporządzeniu (UE) 2020/698 1 , w szczególności jego art. 9 ust. 4, art. 10 ust. 4 i art. 11 ust. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Na mocy art. 9 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/267 przedłużono terminy odnowienia jednolitych certyfikatów bezpieczeństwa, o których mowa w art. 10 ust. 13 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/798 2 , które to terminy upłynęłyby w przeciwnym razie w okresie między dniem 1 września 2020 r. a dniem 30 czerwca 2021 r.
(2) Na mocy art. 9 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2021/267 przedłużono ważność autoryzacji w zakresie bezpieczeństwa, o których mowa w art. 12 ust. 2 dyrektywy (UE) 2016/798, która to ważność w przeciwnym razie upłynęłaby w okresie między dniem 1 września 2020 r. a dniem 30 czerwca 2021 r.
(3) Na mocy art. 10 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/267 przedłużono terminy odnowienia certyfikatów bezpieczeństwa, o których mowa w art. 10 ust. 5 dyrektywy 2004/49/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 3 , które to terminy upłynęłyby przeciwnym razie w okresie między dniem 1 września 2020 r. a dniem 30 czerwca 2021 r.
(4) Na mocy art. 10 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2021/267 przedłużono terminy odnowienia autoryzacji w zakresie bezpieczeństwa, o których mowa w art. 11 ust. 2 dyrektywy 2004/49/WE, które to terminy upłynęłyby w przeciwnym razie w okresie między dniem 1 września 2020 r. a dniem 30 czerwca 2021 r.
(5) Na mocy art. 11 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/267 przedłużono ważność licencji maszynistów, która w przeciwnym razie upłynęłaby w okresie między dniem 1 września 2020 r. a dniem 30 czerwca 2021 r.
(6) Na mocy art. 11 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2021/267 przedłużono terminy przejścia przez posiadaczy licencji maszynisty kontroli okresowych, które w przeciwnym razie upłynęłyby w okresie między dniem 1 września 2020 r. a dniem 30 czerwca 2021 r.
(7) Pismem z dnia 31 maja 2021 r. Polska złożyła uzasadniony wniosek o upoważnienie do przedłużenia niektórych okresów określonych w art. 9, 10 i 11 rozporządzenia (UE) 2021/267. W dniach 4, 11, 16, 21 i 23 czerwca 2021 r. Polska przedłożyła dodatkowe informacje uzasadniające jej wniosek.
(8) W swoim uzasadnionym wniosku Polska zwraca się o upoważnienie do przedłużenia o sześć miesięcy okresu między dniem 1 września 2020 r. a dniem 30 czerwca 2021 r. określonego w art. 9 ust. 1 i 2, w art. 10 ust. 1 i 2 oraz w art. 11 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) 2021/267.
(9) Zgodnie z informacjami przekazanymi przez Polskę odnowienie jednolitych certyfikatów bezpieczeństwa, odnowienie autoryzacji w zakresie bezpieczeństwa, odnowienie licencji maszynistów prowadzących lokomotywy i pociągi oraz przeprowadzanie odpowiednich okresowych kontroli prawdopodobnie pozostanie niewykonalne po dniu 30 czerwca 2021 r. ze względu na środki, które podjęła, aby zapobiec rozprzestrzenianiu się COVID-19 lub powstrzymać jego rozprzestrzenianie się.
(10) W szczególności w odniesieniu do ważności certyfikatów bezpieczeństwa i autoryzacji w zakresie bezpieczeństwa, o których mowa w art. 9 ust. 1 i 2 oraz art. 10 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) 2021/267, Polska uważa, że konieczne jest dalsze przedłużenie ich ważności, aby uniknąć ryzyka powstania sytuacji, w której kilku przedsiębiorstwom kolejowym i zarządcom infrastruktury nie przedłużono w terminie certyfikatów lub autoryzacji.
(11) Zgodnie z informacjami przekazanymi przez Polskę w tym państwie członkowskim nadal obowiązuje krajowe rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 20 marca 2020 r., w którym zadeklarowano istnienie pandemii. W ramach środków przyjętych w celu zapobiegania rozprzestrzenianiu się COVID-19 lub powstrzymania jego rozprzestrzeniania się od dnia 4 października 2020 r. na pracowników polskiego Urzędu Transportu Kolejowego (krajowego organu ds. bezpieczeństwa), który jest organem odpowiedzialnym za wydawanie i odnawianie certyfikatów bezpieczeństwa i autoryzacji bezpieczeństwa, nakłada się ogólny obowiązek pracy na odległość. Ten tryb pracy obowiązywał do początku czerwca 2021 r., kiedy to organ ten wdrożył hybrydowy model pracy, w którym połowa pracowników pracuje zdalnie, a druga połowa pracuje w biurze.
(12) Poza tym, zgodnie z informacjami przekazanymi przez Polskę, w tym ośmiomiesięcznym okresie polski Urząd Transportu Kolejowego napotkał na poważne ograniczenia w przeprowadzaniu audytów i inspekcji niezbędnych do odnowienia certyfikatów bezpieczeństwa i autoryzacji w zakresie bezpieczeństwa, które mają wpływ na mobilność inspektorów podczas prowadzenia działań nadzorczych na miejscu. Ze względu na obowiązujące środki krajowe ograniczenia, np. zamknięcie hoteli, spowodowały, że inspektorzy nie mają możliwości noclegu w celu prowadzenia działań nadzorczych związanych z nocnymi inspekcjami działań nadzorczych, co spowodowało dodatkowe opóźnienia niezbędnych procedur.
(13) Ograniczenia te miały zatem również wpływ na nadzorowane podmioty, co przyniosło także skutki w stosunku do terminowych procedur odnawiania certyfikatów bezpieczeństwa i autoryzacji w zakresie bezpieczeństwa. Zdaniem Polski takie ograniczenia doprowadziły do sytuacji, w których nadzorowane podmioty odmawiały fizycznej obecności inspektorów lub akceptowały ją jedynie z dużym opóźnieniem. W niektórych przypadkach zezwolono na zdalne kontrole, ale doświadczenie wykazało, że zazwyczaj trwają one dłużej, ponieważ kontrola wzrokowa pojazdów kolejowych, obiektów technicznych lub infrastruktury kolejowej musi być przeprowadzana wyłącznie na podstawie dokumentacji przekazanej przez podmiot nadzorowany. Często konieczne jest powtarzanie wniosków o dostarczenie dodatkowych dowodów, co może również powodować opóźnienie procedur.
(14) Skutki środków przyjętych przez Polskę w celu zapobiegania rozprzestrzenianiu się COVID-19 i powstrzymania jego rozprzestrzeniania się dla normalnego trybu pracy krajowego organu ds. bezpieczeństwa mogą mieć wpływ na zdolność tego podmiotu do obsługi nowych postępowań w zakresie odnawiania certyfikatów bezpieczeństwa i autoryzacji w zakresie bezpieczeństwa. Nagromadzenie tak dużej liczby napływających wniosków stwarza ryzyko, że organ ten nie będzie w stanie ich rozpatrzyć w odpowiednim czasie, oraz że wymagane certyfikaty i zezwolenia zostaną wydane po upływie obowiązującego terminu.
(15) Odnośnie do art. 11 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) 2021/267, zgodnie z informacjami przekazanymi przez Polskę, odnowienie licencji maszynisty i przeprowadzanie odpowiednich kontroli okresowych będzie również niewykonalne w praktyce po dniu 30 czerwca 2021 r. ze względu na środki wprowadzone przez Polskę w celu zapobiegania rozprzestrzenianiu się COVID-19 lub powstrzymania jego rozprzestrzeniania się.
(16) Na podstawie informacji przekazanych przez to państwo członkowskie polski Urząd Transportu Kolejowego jest również podmiotem odpowiedzialnym za wydawanie i odnawianie licencji maszynisty. Jak wyjaśniono w motywach 11-13, środki w zakresie pracy zdalnej mające zastosowanie do pracowników tego krajowego organu ds. bezpieczeństwa wpłynęły na tryb pracy jego służb.
(17) Zgodnie z przekazanymi informacjami w Polsce jest ponad 17 000 maszynistów. Licencje maszynisty są wydawane od 2011 r. wszystkim maszynistom zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 18 lutego 2011 r. w sprawie licencji maszynisty. Ponieważ okres ważności tych licencji wynosi 10 lat, większość z nich wygasłaby w 2021 r. Zatem również w tym przypadku nagromadzenie tak dużej liczby napływających wniosków może stwarzać ryzyko, że organ ten nie będzie w stanie ich rozpatrzyć w odpowiednim czasie oraz, że organ ten będzie w stanie wydać konieczne licencje po upływie terminu.
(18) W oparciu o informacje przekazane przez Polskę, w szczególności w odniesieniu do okresowych kontroli maszynistów z dniem 16 kwietnia 2020 r. wszystkie okresowe kontrole wiedzy i umiejętności zawieszono na mocy przepisów krajowych wprowadzonych w celu walki z rozprzestrzenianiem się pandemii. W dniu 5 grudnia 2020 r. dalszymi środkami krajowymi wstrzymano przeprowadzanie badań lekarskich i psychologicznych dla maszynistów - a tym samym konieczność osobistego poddania się tym badaniom - w czasie pandemii, choć tylko do dnia 31 stycznia 2021 r.
(19) W opinii polskich władz ponowne wprowadzenie tych badań z dniem 1 lutego 2021 r. skutkuje dużą liczbą maszynistów, którzy musieliby przeprowadzać okresowe kontrole i odnawiać ważność licencji w bardzo krótkim czasie. Obecnie w tym państwie członkowskim występują znaczne zaległości w zakresie okresowych kontroli, które powstały z powodu zawieszenia okresowych badań lekarskich i psychologicznych maszynistów.
(20) Ponadto, chociaż możliwość przeprowadzania okresowych badań lekarskich i psychologicznych maszynistów została przywrócona, fakt, że nadal obowiązują środki ograniczające kontakty personalne, a także ograniczone zdolności służb medycznych, ponieważ część personelu medycznego w tym państwie członkowskim przeniesiono do pomocy w walce z COVID-19, nadal powodują znaczne trudności w przeprowadzeniu tych kontroli.
(21) Ponadto te same środki zastosowano również do szkolenia i egzaminowania innych pracowników kolei, co powinno również skutkować ograniczeniem zdolności właściwych podmiotów do przeprowadzania okresowych kontroli maszynistów w obowiązujących terminach.
(22) Zgodnie z informacjami przekazanymi przez Polskę pomimo pozytywnych zmian sytuacji w zakresie pandemii, środki nadzwyczajne nie zostały jeszcze zniesione, a wirus nadal uważany jest za niebezpieczny. Chociaż obecna sytuacja umożliwia powolne ożywienie gospodarcze i stopniowy powrót do normalności, to nadal istnieje realne ryzyko wystąpienia czwartej fali choroby, zwłaszcza ze względu na pojawianie się nowych wariantów.
(23) Zdaniem polskich władz wniosek o przedłużenie o maksymalny dopuszczalny okres sześciu miesięcy jest konieczny ze względu na niepewność związaną z sytuacją epidemiologiczną w tym państwie. W oparciu o informacje przekazane przez to państwo członkowskie przedłużenie o okres krótszy niż sześć miesięcy nie pozwoliłoby również na ustabilizowanie sytuacji grupy zawodowej maszynistów ani uniknięcie kumulacji badań ze względu na fakt, że nie wszyscy maszyniści mogliby przeprowadzić je w krótszym czasie.
(24) W oparciu o informacje przekazane przez Polskę wszystkie przedsiębiorstwa kolejowe i zarządcy infrastruktury w tym państwie członkowskim nadal posiadają systemy zarządzania bezpieczeństwem, które gwarantują odpowiedni poziom bezpieczeństwa w transporcie kolejowym. Ponadto zdaniem tego państwa członkowskiego wszystkie procedury zapewniające wysoki poziom bezpieczeństwa ruchu kolejowego w ramach systemu zarządzania bezpieczeństwem pozostają niezmienione, w związku z czym przedłużenie ważności dokumentów nie może prowadzić do zwiększenia ryzyka dla bezpieczeństwa transportu kolejowego. Wnioskowane przedłużenie nie powinno zatem prowadzić do nieproporcjonalnych zagrożeń w zakresie bezpieczeństwa i ochrony transportu.
(25) Należy zatem upoważnić Polskę do przedłużenia okresów między dniem 1 września 2020 r. a dniem 30 czerwca 2021 r., o których mowa w art. 9 ust. 1 i 2, w art. 10 ust. 1 i 2 oraz w art. 11 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) 2021/267.
(26) Polska zgodziła się na przyjęcie i notyfikowanie niniejszej decyzji w języku angielskim,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 9 lipca 2021 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Adina-Ioana VĂLEAN |
|
Członek Komisji |