a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu (UE) 2021/953 ustanowiono unijne cyfrowe zaświadczenie COVID, które ma służyć jako dowód na to, że dana osoba otrzymała szczepionkę przeciwko COVID-19, uzyskała ujemny wynik testu lub powróciła do zdrowia po zakażeniu.
(2) Aby unijne cyfrowe zaświadczenie COVID mogło funkcjonować w całej Unii, konieczne jest ustanowienie specyfikacji technicznych i zasad na potrzeby wypełniania, bezpiecznego wydawania i weryfikacji cyfrowych zaświadczeń COVID, zapewnienia ochrony danych osobowych, określenia wspólnej struktury niepowtarzalnego identyfikatora zaświadczenia oraz wydawania ważnego, bezpiecznego i interoperacyjnego kodu kreskowego. Te ramy zaufania stanowią również podstawę do dążenia do zapewnienia interoperacyjności z międzynarodowymi normami i systemami technologicznymi i jako takie mogą stanowić model współpracy na szczeblu światowym.
(3) Możliwość odczytu i interpretacji unijnego cyfrowego zaświadczenia COVID wymaga wspólnej struktury danych i porozumienia co do zamierzonego znaczenia każdego pola danych w ładunku i jego możliwych wartości. Aby ułatwić taką interoperacyjność, konieczne jest określenie wspólnej skoordynowanej struktury danych na potrzeby ram unijnego cyfrowego zaświadczenia COVID. Wytyczne dotyczące tych ram opracowała sieć e-zdrowie ustanowiona na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/24/UE 2 . Wytyczne te należy wziąć pod uwagę przy ustanawianiu specyfikacji technicznych określających format unijnego cyfrowego zaświadczenia COVID i zarządzanie zaufaniem do niego. Należy określić specyfikację struktury danych i mechanizmy kodowania, a także mechanizm kodowania transportowego w formacie optycznym nadającym się do odczytu maszynowego (QR), który można wyświetlić na ekranie urządzenia przenośnego lub wydrukować na kartce papieru.
(4) Oprócz specyfikacji technicznych dotyczących formatu unijnego cyfrowego zaświadczenia COVID i zarządzania zaufaniem do niego należy ustanowić ogólne zasady wypełniania zaświadczeń stosowane w odniesieniu do wartości kodowanych w treści unijnego cyfrowego zaświadczenia COVID. Komisja powinna regularnie aktualizować i publikować zestawy wartości wdrażające te zasady, kierując się odpowiednimi pracami sieci e-zdrowie.
(5) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2021/953 autentyczne zaświadczenia stanowiące unijne cyfrowe zaświadczenie COVID powinny być indywidualnie identyfikowalne za pomocą niepowtarzalnego identyfikatora zaświadczenia, biorąc pod uwagę, iż w okresie obowiązywania tego rozporządzenia posiadaczom może zostać wydane więcej niż jedno zaświadczenie. Niepowtarzalny identyfikator zaświadczenia ma składać się z ciągu alfanumerycznego, a państwa członkowskie powinny zapewnić, aby nie zawierał on żadnych danych łączących go z innymi dokumentami lub identyfikatorami, takimi jak numer paszportu lub dowodu tożsamości, aby uniemożliwić identyfikację posiadacza. W celu zapewnienia niepowtarzalności identyfikatora zaświadczenia należy ustanowić specyfikacje techniczne i zasady dotyczące jego wspólnej struktury.
(6) Bezpieczeństwo, autentyczność, ważność i integralność zaświadczeń składających się na unijne cyfrowe zaświadczenie COVID, a także ich zgodność z unijnymi przepisami o ochronie danych mają kluczowe znaczenie dla uznawania zaświadczeń we wszystkich państwach członkowskich. Cele te osiąga się dzięki ramom zaufania określającym zasady i infrastrukturę na potrzeby niezawodnego i bezpiecznego wydawania i weryfikowania unijnych cyfrowych zaświadczeń COVID. Ramy zaufania powinny opierać się na infrastrukturze klucza publicznego z łańcuchem zaufania, od organów ds. zdrowia w państwach członkowskich lub innych organów godnych zaufania, aż po poszczególne podmioty wydające unijne cyfrowe zaświadczenia COVID. Dlatego też w celu zapewnienia ogólnounijnego systemu interoperacyjności Komisja utworzyła system centralny - bramę sieciową unijnych cyfrowych zaświadczeń COVID ("brama sieciowa") - w którym przechowywane są klucze publiczne wykorzystywane do weryfikacji. Po zeskanowaniu kodu QR podanego w zaświadczeniu podpis cyfrowy jest weryfikowany przy użyciu odpowiedniego klucza publicznego, przechowywanego wcześniej w tej centralnej bramie sieciowej. Podpisy cyfrowe można wykorzystywać do zapewnienia integralności i autentyczności danych. Infrastruktury klucza publicznego budują zaufanie przez wiązanie kluczy publicznych z wystawcami zaświadczeń. W bramie sieciowej używa się wielu certyfikatów klucza publicznego do zapewnienia autentyczności. Aby zapewnić bezpieczną wymianę danych między państwami członkowskimi w zakresie materiałów zawierających klucz publiczny oraz umożliwić szeroko zakrojoną interoperacyjność, konieczne jest ustanowienie certyfikatów klucza publicznego, które mogą być wykorzystywane, oraz określenie sposobu ich generowania.
(7) Niniejsza decyzja umożliwia wdrożenie wymogów rozporządzenia (UE) 2021/953 w sposób ograniczający przetwarzanie danych osobowych do tego, co jest rzeczywiście konieczne do stosowania unijnego cyfrowego zaświadczenia COVID, i przyczyniający się do przetwarzania tych danych przez administratorów końcowych z poszanowaniem uwzględnienia ochrony danych w fazie projektowania.
(8) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2021/953 organy lub inne wyznaczone podmioty odpowiedzialne za wydawanie zaświadczeń są administratorami, o których mowa w art. 4 pkt 7 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 3 , ze względu na swoją rolę polegającą na przetwarzaniu danych osobowych w procesie wydawania zaświadczeń. W zależności od tego, w jaki sposób państwa członkowskie organizują proces wydawania zaświadczeń, może istnieć jeden organ lub wyznaczony podmiot, np. regionalna służba zdrowia, bądź większa ich liczba. Zgodnie z zasadą pomocniczości decyzja w tej kwestii należy do państw członkowskich. Dlatego w przypadku gdy istnieje wiele organów lub innych wyznaczonych podmiotów, to państwa członkowskie są w stanie najlepiej zapewnić wyraźny podział ich obowiązków, niezależnie od tego, czy są one odrębnymi administratorami czy współadministratorami (w tym regionalna służba zdrowia tworząca wspólny portal dla pacjentów służący do wydawania zaświadczeń). Podobnie jeżeli chodzi o weryfikację zaświadczeń przez właściwe organy państwa członkowskiego przeznaczenia bądź tranzytu lub przez podmioty świadczące transgraniczne usługi transportu pasażerskiego, zobowiązane na mocy krajowych przepisów do wdrożenia niektórych środków dotyczących zdrowia publicznego podczas pandemii COVID-19, weryfikatorzy ci muszą wypełniać obowiązki wynikające z przepisów o ochronie danych.
(9) Za pośrednictwem bramy sieciowej unijnych cyfrowych zaświadczeń COVID nie przetwarza się danych osobowych, ponieważ brama ta zawiera jedynie klucze publiczne organów podpisujących. Klucze te odnoszą się do organów podpisujących i nie umożliwiają ani bezpośredniej, ani pośredniej ponownej identyfikacji osoby fizycznej, której wydano zaświadczenie. Pełniąc funkcję podmiotu zarządzającego bramą sieciową, Komisja nie powinna zatem być ani administratorem danych osobowych, ani podmiotem przetwarzającym dane osobowe.
(10) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 4 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych; swoją opinię wydał on w dniu 22 czerwca 2021 r.
(11) Biorąc pod uwagę fakt, że specyfikacje techniczne i zasady są niezbędne do stosowania rozporządzenia (UE) 2021/953 od dnia 1 lipca 2021 r., uzasadnione jest natychmiastowe stosowanie niniejszej decyzji.
(12) Zatem w świetle potrzeby szybkiego wdrożenia unijnego cyfrowego zaświadczenia COVID niniejsza decyzja powinna wejść w życie z dniem jej opublikowania,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
1 Dz.U. L 211 z 15.6.2021, s. 1.
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/24/UE z dnia 9 marca 2011 r. w sprawie stosowania praw pacjentów w transgranicznej opiece zdrowotnej (Dz.U. L 88 z 4.4.2011, s. 45).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).
5 Art. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2021/2014 z dnia 17 listopada 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.410.180) zmieniającej nin. decyzję z dniem 18 listopada 2021 r.
6 Art. 5 dodany przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2021/2014 z dnia 17 listopada 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.410.180) zmieniającej nin. decyzję z dniem 18 listopada 2021 r.
7 Art. 5a dodany przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2022/483 z dnia 21 marca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.98.84) zmieniającej nin. decyzję z dniem 25 kwietnia 2022 r.
8 Art. 5b dodany przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2022/483 z dnia 21 marca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.98.84) zmieniającej nin. decyzję z dniem 25 kwietnia 2022 r.
9 Art. 5c dodany przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2022/483 z dnia 21 marca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.98.84) zmieniającej nin. decyzję z dniem 25 kwietnia 2022 r.
10 Art. 6 dodany przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2021/2014 z dnia 17 listopada 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.410.180) zmieniającej nin. decyzję z dniem 18 listopada 2021 r.
11 Załącznik I zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2022/483 z dnia 21 marca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.98.84) zmieniającej nin. decyzję z dniem 25 kwietnia 2022 r.
12 rfc8392 (ietf.org).
13 rfc8152 (ietf.org).
14 rfc8230 (ietf.org).
15 rfc8392 (ietf.org).
16 rfc8392 (ietf.org).
17 rfc7159 (ietf.org).
18 rfc7049 (ietf.org).
19 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/953 z dnia 14 czerwca 2021 r. w sprawie ram wydawania, weryfikowania i uznawania interoperacyjnych zaświadczeń o szczepieniu, o wyniku testu i o powrocie do zdrowia w związku z COVID-19 (unijne cyfrowe zaświadczenie COVID) w celu ułatwienia swobodnego przemieszczania się w czasie pandemii COVID-19, Dz.U. L 211 z 15.6.2021, s. 1.
20 rfc1950 (ietf.org).
21 rfc1951 (ietf.org).
22 rfc7517 (ietf.org).
23 W odniesieniu do szczegółowych opisów API należy również wziąć pod uwagę pkt 9.5.1.2.
24 Przestarzałe oznacza, że funkcja ta nie jest brana pod uwagę w przypadku nowych wdrożeń, lecz jest obsługiwana w odniesieniu do już realizowanych wdrożeń przez ściśle określony czas.
25 Załącznik II:- zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji nr 2021/2014 z dnia 17 listopada 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.410.180) zmieniającej nin. decyzję z dniem 18 listopada 2021 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2021/2301 z dnia 21 grudnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.458.536) zmieniającej nin. decyzję z dniem 25 grudnia 2021 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2022/1516 z dnia 8 września 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.235.61) zmieniającej nin. decyzję z dniem 15 września 2022 r.
26 Załącznik III zmieniony przez art. 1 pkt 4 decyzji nr 2021/2014 z dnia 17 listopada 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.410.180) zmieniającej nin. decyzję z dniem 18 listopada 2021 r.
27 rfc3986 (ietf.org)
28 W przypadku wdrożenia wykorzystującego kody QR państwa członkowskie mogłyby rozważyć zastosowanie dodatkowego zestawu znaków o łącznej długości do 72 znaków (w tym 27-30 znaków samego identyfikatora) do przekazywania innych informacji. Określenie tych informacji należy do państw członkowskich.
29 Algorytm Luhna mod N jest rozszerzoną wersją algorytmu Luhna (zwanego również algorytmem mod 10) dotyczącą kodów numerycznych i stosowaną na przykład do obliczania sumy kontrolnej w przypadku numerów kart kredytowych. Rozszerzona wersja umożliwia stosowanie tego algorytmu do sekwencji wartości przy dowolnej podstawie (w tym przypadku znaków alfabetycznych).".
31 BSI - Wytyczne techniczne TR-02102 (bund.de).
32 SOG-IS - Dokumenty potwierdzające (sogis.eu)
33 rfc5280 (ietf.org).
34 rfc5280 (ietf.org).
35 W tym kontekście zachowano termin "zielone zaświadczenie cyfrowe" zamiast "unijne cyfrowe zaświadczenie COVID", ponieważ termin ten na stałe zapisano i zastosowano w certyfikacie, zanim współprawodawcy zdecydowali się na nowy termin.
36 Załącznik V:- dodany przez art. 1 pkt 5 decyzji nr 2021/2014 z dnia 17 listopada 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.410.180) zmieniającej nin. decyzję z dniem 18 listopada 2021 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji nr 2022/483 z dnia 21 marca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.98.84) zmieniającej nin. decyzję z dniem 25 kwietnia 2022 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2022/1516 z dnia 8 września 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.235.61) zmieniającej nin. decyzję z dniem 15 września 2022 r.
37 Załącznik VI dodany przez art. 1 pkt 4 decyzji nr 2022/483 z dnia 21 marca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.98.84) zmieniającej nin. decyzję z dniem 25 kwietnia 2022 r.
38 Załącznik VII dodany przez art. 1 pkt 5 decyzji nr 2022/483 z dnia 21 marca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.98.84) zmieniającej nin. decyzję z dniem 25 kwietnia 2022 r.