(Dz.U.UE L z dnia 25 czerwca 2021 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie europejskiej inicjatywy obywatelskiej 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 2 i 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W dniu 22 kwietnia 2021 r. do Komisji wpłynął wniosek o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej "Zakaz reklamy paliw kopalnych oraz powiązanego sponsoringu" ("Ban Fossil Fuel Advertising and Sponsorships").
(2) Cele inicjatywy określono w następujący sposób: "Wzywamy Komisję Europejską do zaproponowania aktu prawnego UE, który: zakazuje reklamy paliw kopalnych, a także transportu lotniczego, drogowego i wodnego (innego niż usługi transportowe świadczone w ogólnym interesie gospodarczym) napędzanego paliwami kopalnymi; zakazuje reklamy przedsiębiorstw prowadzących działalność na rynku paliw kopalnych, w szczególności w dziedzinie wydobycia, rafinacji, dostaw, dystrybucji lub sprzedaży paliw kopalnych; zakazuje sponsoringu przedsiębiorstwom określonym w pkt 2 powyżej, a także używania znaków towarowych lub nazw handlowych powiązanych z paliwami kopalnymi. Taki akt prawny wchodziłby w zakres kompetencji UE, ponieważ stanowiłby regulację rynku wewnętrznego mającą na celu zwiększenie ochrony konsumentów, a także wysoki poziom ochrony zdrowia publicznego i środowiska naturalnego. Przepisy te przyczyniłyby się do zwiększenia świadomości społecznej na temat produktów i technologii, które są odpowiedzialne za zmianę klimatu oraz powodują inne szkody dla środowiska i zdrowia. W związku z tym przyczyniłyby się do osiągnięcia celów przewidzianych w unijnej polityce ochrony środowiska i ochrony konsumentów poprzez harmonizację przepisów dotyczących reklam paliw kopalnych i powiązanego sponsoringu. Wchodziłoby to w zakres kompetencji dzielonych, który obejmuje m.in. rynek wewnętrzny, środowisko i ochronę konsumentów (zob. art. 4 TFUE)".
(3) W załączniku przedstawiono dalsze szczegóły dotyczące przedmiotu, celów i kontekstu inicjatywy. Wyjaśniono w nim w szczególności, że przedmiotowe produkty wytwarzane z paliw kopalnych obejmują ropę naftową, gaz ziemny i węgiel. Doprecyzowano w nim także zakres proponowanego/wnioskowanego zakazu, który według organizatorów powinien obejmować wszelkie bezpośrednie lub pośrednie działania promocyjne lub reklamowe, a także wszelkie bezpłatne lub promocyjne kanały dystrybucji i wszelkie relacje sponsoringowe; zakaz ten powinien mieć zastosowanie zarówno w internecie, jak i poza nim, a także obejmować reklamę i sponsoring zwłaszcza w kontekście sportu, edukacji, nauki, wydarzeń publicznych i imprez medialnych organizowanych przez podmioty trzecie. Ponadto w załączniku wyjaśniono w następujący sposób powody złożenia przedmiotowego wniosku: 1) "paliwa kopalne utrwalają kryzys klimatyczny i nie powinny być reklamowane"; 2) "paliwa kopalne doprowadziły do kryzysu w zakresie zdrowia publicznego i nie powinny być reklamowane"; 3) "przedsiębiorstwa prowadzące działalność w dziedzinie paliw kopalnych wprowadzają konsumentów w błąd, a niektóre z nich uznano za naruszające wytyczne dotyczące reklamy"; oraz 4) "sponsoring ze strony przedsiębiorstw prowadzących działalność w dziedzinie paliw kopalnych bywa wykorzystywany do celów uzyskania wpływów politycznych".
(4) Grupa organizatorów przedłożyła również projekt aktu prawnego zatytułowanego "Zakaz reklamy paliw kopalnych oraz powiązanego sponsoringu: dyrektywa w następstwie europejskiej inicjatywy obywatelskiej". Zakres projektu aktu prawnego obejmuje "reklamę produktów wytwarzanych z paliw kopalnych, przedsiębiorstw prowadzących działalność w dziedzinie paliw kopalnych, a także ich promocję: a) w prasie i innych publikacjach drukowanych; b) we wszystkich rodzajach komercyjnych przekazów audiowizualnych; c) w stacjach radiowych; d) w usługach społeczeństwa informacyjnego; oraz e) poprzez sponsoring powiązany z paliwami kopalnymi, w tym bezpłatną dystrybucję produktów wytwarzanych z paliw kopalnych lub ich dystrybucję po obniżonych cenach".
(5) W zakresie, w jakim przedmiotowa inicjatywa ma na celu zachowanie, ochronę i poprawę jakości środowiska naturalnego, ochronę zdrowia ludzkiego oraz ostrożne i racjonalne wykorzystywanie zasobów naturalnych, Komisja jest uprawniona do przedstawienia wniosku dotyczącego aktu prawnego na podstawie art. 192 Traktatu.
(6) W zakresie, w jakim istnieją różnice między przepisami krajowymi, które stwarzają przeszkody w handlu i naruszają podstawowe swobody, a tym samym mają bezpośredni wpływ na funkcjonowanie rynku wewnętrznego lub powodują znaczące zakłócenia konkurencji, Komisja jest uprawniona do przedstawienia wniosku dotyczącego aktu prawnego zbliżającego przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne państw członkowskich, które mają na celu ustanowienie i funkcjonowanie rynku wewnętrznego na podstawie art. 114 Traktatu.
(7) Z tego względu żadna z części inicjatywy nie wykracza w sposób oczywisty poza kompetencje Komisji w zakresie przedkładania wniosku dotyczącego aktu prawnego Unii w celu wprowadzenia w życie Traktatów.
(8) Wniosek ten pozostaje bez uszczerbku dla oceny, czy w tym przypadku spełnione są konkretne warunki faktyczne i merytoryczne wymagane do podjęcia działań przez Komisję, w tym zgodność z zasadą proporcjonalności oraz z prawami podstawowymi.
(9) Grupa organizatorów przedstawiła odpowiednie dowody na to, że spełnia wymogi określone w art. 5 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) 2019/788, i wyznaczyła osoby pełniące funkcję osób kontaktowych zgodnie z art. 5 ust. 3 akapit pierwszy tego rozporządzenia.
(10) Inicjatywa nie jest oczywistym nadużyciem, nie jest oczywiście niepoważna lub dokuczliwa i nie jest w sposób oczywisty sprzeczna z wartościami Unii określonymi w art. 2 Traktatu o Unii Europejskiej ani z prawami zapisanymi w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej.
(11) Należy zatem zarejestrować proponowaną inicjatywę obywatelską "Zakaz reklamy paliw kopalnych oraz powiązanego sponsoringu",
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Komisji | |
Věra JOUROVÁ | |
Wiceprzewodnicząca |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.226.36 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2021/1037 w sprawie wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej Zakaz reklamy paliw kopalnych oraz powiązanego sponsoringu zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788 |
Data aktu: | 16/06/2021 |
Data ogłoszenia: | 25/06/2021 |