uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 349,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom państw członkowskich,
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego 1 ,
stanowiąc zgodnie ze specjalną procedurą ustawodawczą,
(1) Postanowienia Traktatu mające zastosowanie do francuskich regionów najbardziej oddalonych co do zasady nie dopuszczają jakiekichkolwiek różnic w opodatkowaniu między produktami lokalnymi a produktami pochodzącymi z Francji metropolitalnej lub z innych państw członkowskich. W art. 349 Traktatu przewidziano jednak możliwość wprowadzenia szczególnych środków na rzecz regionów najbardziej oddalonych ze względu na występowanie trwałych ograniczeń, które mają wpływ na ich sytuację gospodarczą i społeczną.
(2) Należy przyjąć szczególne środki, mające na celu w szczególności ustalenie warunków stosowania traktatów do tych regionów. Takie szczególne środki powinny uwzględniać szczególne cechy charakterystyczne i ograniczenia tych regionów, nie podważając jednak integralności i spójności porządku prawnego Unii, w tym rynku wewnętrznego i wspólnych polityk. Niekorzystne warunki konkurencji, jakich doświadczają francuskie regiony najbardziej oddalone wymieniono w art. 349 Traktatu: oddalenie, wyspiarski charakter, mała powierzchnia, trudne ukształtowanie terenu i klimat oraz zależność gospodarcza od niewielkiej liczby produktów. Te trwałe ograniczenia powodują uzależnienie francuskich regionów najbardziej oddalonych od importu surowców i energii, obowiązek tworzenia większych zapasów, a także mały rozmiar rynku lokalnego połączony ze słabo rozwiniętą działalnością eksportową itd. Połączenie tcyh niekorzystnych warunków konkurencji przekłada się na wyższe koszty produkcji i tym samym na cenę netto towarów wytwarzanych lokalnie, które, przy braku środków szczególnych, byłyby mniej konkurencyjne w stosunku do równoważnych towarów produkowanych gdzie indziej, nawet przy uwzględnieniu kosztów dostawy takich towarów do francuskich regionów najbardziej oddalonych. To zagrażałoby utrzymaniu produkcji lokalnej. Dlatego też należy wprowadzić szczególne środki celem wzmocnienia lokalnego przemysłu poprzez poprawę jego konkurencyjności.
(3) Z myślą o przywróceniu konkurencyjności towarów wytwarzanych lokalnie, na mocy decyzji Rady nr 940/2014/UE 2 Francja upoważniona jest do stosowania - do dnia 30 czerwca 2021 r. - zwolnień z podatku od dokowania lub obniżek podatku od dokowania dla niektórych produktów, w przypadku których istnieje produkcja lokalna w regionach najbardziej oddalonych: Gwadelupa, Gujana Francuska, Martynika, Majotta i Reunion, z uwagi na to, że znaczący przywóz tych produktów mógłby zagrażać utrzymaniu produkcji lokalnej oraz z uwagi na to, że dodatkowe koszty mogłyby podnieść ceny netto produkcji lokalnej w porównaniu z produktami wyprodukowanymi gdzie indziej. Załącznik do tej decyzji zawiera wykaz produktów, wobec których można stosować zwolnienia z podatku lub jego obniżki. W zależności od produktu, różnica w opodatkowaniu między produktami wytwarzanymi lokalnie a pozostałymi produktami nie może przekraczać 10, 20 lub 30 punktów procentowych.
(4) Francja wystąpiła o utrzymanie systemu podobnego do tego, który przewidziano w decyzji nr 940/2014/UE, po dniu 1 lipca 2021 r. Francja argumentowała, że chociaż wymienione wcześniej niekorzystne warunki konkurencji nadal istnieją, systemy podatkowe określone w decyzji nr 940/2014/UE pozwoliły utrzymać, a w niektórych przypadkach rozwinąć produkcję lokalną, oraz nie zakłóciły handlu zagranicznego i nie doprowadziły do nadmiernej rekompensaty kosztów dodatkowych ciążących na przedsiębiorstwach.
(5) W odniesieniu do każdego z pięciu odnośnych regionów najbardziej oddalonych (Gwadelupa, Gujana Francuska, Martynika, Majotta i Reunion), Francja przekazała Komisji szereg wykazów produktów, wobec których chce zastosować zróżnicowanie stawki opodatkowania nieprzekraczające 20 lub 30 punktów procentowych, w zależności od tego, czy produkty są wytwarzane lokalnie czy nie. Francuski region najbardziej oddalony Saint-Martin nie jest objęty tym wnioskiem.
(6) Niniejsza decyzja wykonuje postanowienia art. 349 Traktatu oraz upoważnia Francję do stosowania zróżnicowanego opodatkowania w odniesieniu do produktów, w przypadku których udowodniono, że - po pierwsze - istnieje produkcja lokalna, po drugie - przywóz znaczącej ilości tych produktów (w tym z Francji metropolitalnej i innych państw członkowskich) mógłby zagrozić utrzymaniu produkcji lokalnej, i wreszcie że występują dodatkowe koszty, zwiększające ceny netto produkcji lokalnej w porównaniu z produktami produkowanymi gdzie indziej i obniżające konkurencyjność produktów wytwarzanych lokalnie. Dopuszczalne zróżnicowanie stawek opodatkowania nie powinno przekraczać udowodnionych dodatkowych kosztów.
(7) W przypadkach, w których udział w rynku produkcji lokalnej nie przekracza 5 % lub w przypadku gdy udział przywozu nie przekracza 10 % zwrócono się o przedstawienie dokumentów uzupełniających będących dowodem istnienia wszystkich lub niektórych poniższych okoliczności: istnienie produkcji wymagającej dużego nakładu siły roboczej, nowej produkcji lub takiej, która uzupełniaja asortyment po to, aby zdywersyfikować produkcję danego przedsiębiorstwa, produkcji strategicznej dla rozwoju lokalnego (na przykład w dziedzinach gospodarki obiegu zamkniętego, takich jak przetwórstwo drewna, poprawa bioróżnorodności i ochrona środowiska), produkcji innowacyjnej lub o wysokiej wartości dodanej, produkcji, w przypadku której zakłócenia w dostawach pochodzących z zewnątrz mogłyby zagrażać gospodarce lub lokalnej ludności, produkcji, która ze względu na ograniczone rynki regionów najbardziej oddalonych może istnieć wyłącznie jeżeli zajmuje na rynku pozycję dominującą oraz produkcji produktów medycznych lub środków ochrony osobistej niezbędnych do przeciwdziałania kryzysom zdrowotnym. Zastosowanie tych zasad umożliwia wdrożenie postanowień art. 349 Traktatu, nie wykraczając poza to, co konieczne, i nie stwarzając nieuzasadnionych korzyści dla produkcji lokalnej, aby nie naruszać integralności i spójności porządku prawnego Unii, w tym również zapewniając utrzymanie niezakłóconej konkurencji na rynku wewnętrznym i polityki w zakresie pomocy państwa.
(8) Z myślą o uproszczeniu i zmniejszeniu obowiązków małych przedsiębiorstw oraz wspierania ich rozwoju, zwolnienia z podatku i zmniejszenia podatku powinny być stosowane wobec wszystkich podmiotów gospodarczych, których roczne obroty wynoszą co najmniej 550 000 EUR. Podmioty gospodarcze, których roczne obroty nie wykraczają poza ten próg, nie powinny podlegać podatkowi od dokowania, ani również nie powinny mieć możliwości odliczania tego podatku od dokowania opłaconego z góry.
(9) Zasady prawa Unii nie pozwalają na stosowanie zróżnicowanych stawek opodatkowania w stosunku do produktów żywnościowych, które korzystają z pomocy przewidzianej w rozdziale III rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 228/2013 3 . Celem tych przepisów jest zapobieżenie eliminacji lub zmniejszeniu efektu pomocy finansowej na rzecz rolnictwa przyznanej w ramach szczególnego systemu dostaw przez wyższe opodatkowanie podatkiem od dokowania subwencjonowanych produktów.
(10) Przewidziane już w decyzji nr 940/2014/UE cele wsparcia rozwoju społeczno-gospodarczego francuskich regionów najbardziej oddalonych zostają potwierdzone wymogami dotyczącymi celu podatku od dokowania. Włączenie dochodów z tego podatku od dokowania do zasobów podatkowych francuskich regionów najbardziej oddalonych oraz ich wykorzystanie na rzecz strategii rozwoju gospodarczego i społecznego tych regionów, w tym wkładu w promowanie lokalnej działalności gospodarczej, jest obowiązkiem prawnym.
(11) Konieczna jest zmiana decyzji nr 940/2014/UE w celu przedłużenia okresu stosowania dopuszczonego nią odstępstwa o sześć miesięcy, do dnia 31 grudnia 2021 r. Okres ten powinien umożliwić Francji podjęcie środków wykonawczych.
(12) Należy ustalić okres stosowania tego systemu na sześć lat, do dnia 31 grudnia 2027 r. Aby umożliwić Komisji ocenę czy warunki uzasadniające odstępstwo nadal mają zastosowanie, Francja powinna przedstawić Komisji sprawozdanie monitorujące do dnia 30 września 2025 r.
(13) Aby uniknąć wszelkiej niepewności prawnej, konieczne jest, aby niniejsza decyzja była stosowana od dnia 1 stycznia 2022 r. natomiast przedłużenie okresu stosowania odstępstwa dopuszczonego decyzją nr 940/2014/UE powinno wejść w życie w dniu 1 lipca 2021 r.
(14) Niniejsza decyzja pozostaje bez uszczerbku dla ewentualnego stosowania art. 107 i 108 Traktatu,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Rady | |
F. VAN DUNEM | |
Przewodniczący |
Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.221.1 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2021/991 w sprawie podatku od dokowania we francuskich regionach najbardziej oddalonych oraz zmieniająca decyzję nr 940/2014/UE |
Data aktu: | 07/06/2021 |
Data ogłoszenia: | 21/06/2021 |