a także mając na uwadze, co następuje:(1) Działanie Unii w sektorze transportu morskiego powinno mieć na celu poprawę bezpieczeństwa morskiego oraz ochronę środowiska morskiego i zdrowia ludzi.
(2) Oczekuje się, że podczas 103. posiedzenia (zwanego dalej "MSC 103") w dniach 5-14 maja 2021 r. Komitet Bezpieczeństwa na Morzu Międzynarodowej Organizacji Morskiej (zwanej dalej "IMO") przyjmie zmiany do Międzynarodowej konwencji o wymaganiach w zakresie wyszkolenia marynarzy, wydawania im świadectw oraz pełnienia wacht z 1978 r. (zwanej dalej "konwencją STCW"), Międzynarodowego kodeksu rozszerzonego programu inspekcji podczas przeglądów masowców i zbiornikowców olejowych (zwanego dalej "kodeksem ESP z 2011 r.") oraz Międzynarodowego kodeksu systemów bezpieczeństwa pożarowego (zwanego dalej "kodeksem FSS").
(3) Oczekuje się, że Komitet Ochrony Środowiska Morskiego IMO podczas 76. posiedzenia (zwanego dalej "MEPC 76") w dniach 10-17 czerwca 2021 r. przyjmie zmiany do Międzynarodowej konwencji o kontroli szkodliwych systemów przeciwporostowych stosowanych na statkach z 2001 r. (zwanej dalej "konwencją AFS").
(4) Zmiany do części A kodu STCW konwencji STCW służyłyby doprecyzowaniu poziomu operacyjnego funkcji "oficera elektroautomatyka" oraz wprowadzeniu wspólnej definicji terminu "wysokie napięcie". Zmiany te mają na celu doprecyzowaniu funkcji osób pracujących na statku, zapewniając tym samym większą jasność w zakresie poszczególnych obowiązków i zadań.
(5) Zmiany do załącznika 2 części A załącznika B do kodeksu ESP z 2011 r. umożliwiłyby inspektorom skupienie się na podejrzanych obszarach podczas pomiarów grubości zbiornikowców podwójnokadłubowych. Zmiany te mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa na morzu i zmniejszają ryzyko wycieków w razie wypadku.
(6) W zmianach do rozdziału 9 kodeksu FSS uwzględniono by systemy łączące zwiększone bezpieczeństwo identyfikacji poszczególnych czujek pożarowych, których wymaga się na statkach pasażerskich, z mniej złożonym i mniej kosztownym wyodrębnianiem awarii identyfikowalnych w obrębie sekcji, co jest obecnie dopuszczalne wyłącznie w przypadku statków towarowych oraz balkonów kabin statków pasażerskich. Zmiany te mają na celu przyczynienie się do lepszej ochrony osób znajdujących się na pokładzie w razie pożarów.
(7) Należy określić stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii na MSC 103, ponieważ zmiany do konwencji STCW, kodeksu ESP z 2011 r. i kodeksu FSS będą mogły w sposób decydujący wywrzeć wpływ na treść przepisów prawa Unii, mianowicie na, odpowiednio, dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/106/WE 1 , rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 530/2012 2 oraz dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/45/WE 3 .
(8) Zmiany do załączników 1 i 4 do konwencji AFS zapewniłyby globalny zakaz w odniesieniu do substancji przeciw- porostowej - cybutryny, której sprzedaż i używanie są już zakazane w Unii.
(9) Należy określić stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii na MEPC 76, ponieważ zmiany do załączników 1 i 4 do konwencji AFS mogą w sposób decydujący wywrzeć wpływ na treść przepisów prawa Unii, mianowicie na rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 528/2012 4 .
(10) Unia nie jest członkiem IMO ani umawiającą się stroną odnośnych konwencji i kodeksów. Rada powinna zatem upoważnić państwa członkowskie do wyrażenia stanowiska Unii.
(11) Zakres niniejszej decyzji powinien ograniczać się do treści proponowanych zmian, w zakresie w jakim zmiany te mogą mieć wpływ na wspólne przepisy Unii i należą do wyłącznej kompetencji Unii. Niniejsza decyzja nie powinna wpływać na podział kompetencji między Unię a państwa członkowskie,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: