Rozporządzenie delegowane 2021/771 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/848 przez ustanowienie szczegółowych kryteriów i warunków dotyczących sprawdzania dokumentacji rozliczeniowej w ramach kontroli urzędowych w zakresie produkcji ekologicznej oraz kontroli urzędowych grup podmiotów

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2021/771
z dnia 21 stycznia 2021 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/848 przez ustanowienie szczegółowych kryteriów i warunków dotyczących sprawdzania dokumentacji rozliczeniowej w ramach kontroli urzędowych w zakresie produkcji ekologicznej oraz kontroli urzędowych grup podmiotów
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/848 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 834/2007 1 , w szczególności jego art. 38 ust. 8 lit. a) ppkt (i) oraz (ii),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W celu zapewnienia integralności produkcji ekologicznej należy ustanowić szczegółowe kryteria i warunki dokonywania kontroli urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia identyfikowalności na wszystkich etapach produkcji, przygotowania i dystrybucji oraz zgodności z rozporządzeniem (UE) 2018/848, w szczególności w odniesieniu do kontroli bezpośredniej na miejscu podmiotów lub grup podmiotów prowadzących produkcję ekologiczną, o której to kontroli mowa w art. 38 ust. 3 tego rozporządzenia. Aby kontrola bezpośrednia na miejscu była skuteczna, powinna obejmować co najmniej kontrolę identyfikowalności i kontrolę bilansowania masy za pomocą sprawdzania dokumentacji rozliczeniowej. Kontrola identyfikowalności ma na celu potwierdzenie, czy produkty otrzymane lub wysłane przez podmiot lub grupę podmiotów są ekologiczne lub w okresie konwersji. Celem kontroli bilansowania masy jest określenie równowagi między nakładami a wynikami podmiotu lub grupy podmiotów, a w szczególności wiarygodności wolumenów produktów ekologicznych lub produktów w okresie konwersji. Należy określić elementy, które mają być objęte kontrolą identyfikowalności i kontrolą bilansowania masy.

(2) Do celów kontroli urzędowych pojęcie grupy podmiotów określone w art. 36 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/848 obejmuje szczególną kategorię podmiotów będących rolnikami lub podmiotami produkującymi algi lub zwierzęta akwakultury, które ponadto mogą prowadzić działalność w zakresie przetwarzania, przygotowywania lub wprowadzania do obrotu żywności lub paszy. Każda grupa podmiotów ma ustanowić system kontroli wewnętrznych obejmujący udokumentowany zestaw działań kontrolnych. Właściwy organ lub, w stosownych przypadkach, organ kontrolny lub jednostka certyfikująca powinny posiadać odpowiednie kwalifikacje do oceny systemu kontroli wewnętrznych i przeprowadzania powtórnych kontroli na podstawie analizy ryzyka na próbie członków grupy podmiotów w celu sformułowania wniosku dotyczącego ogólnego poziomu zgodności grupy. W związku z tym należy ustanowić wymogi dotyczące kompetencji właściwego organu lub, w stosownych przypadkach, organu kontrolnego lub jednostki certyfikującej w zakresie oceny tego konkretnego składu podmiotów w ramach grupy oraz systemu kontroli wewnętrznych, wymogi dotyczące zharmonizowanych ram oceny systemu kontroli wewnętrznych i doboru próby członków do celów powtórnych kontroli.

(3) W celu zapewnienia jasności i pewności prawa niniejsze rozporządzenie powinno być stosowane od daty rozpoczęcia stosowania rozporządzenia (UE) 2018/848,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Sprawdzanie dokumentacji rozliczeniowej

1. 
Kontrola bezpośrednia na miejscu zgodnie z art. 38 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2018/848 obejmuje kontrolę identy- fikowalności oraz kontrolę bilansowania masy w odniesieniu do podmiotu lub grupy podmiotów przeprowadzane za pomocą sprawdzania dokumentacji rozliczeniowej.
2. 
Właściwy organ lub, w stosownych przypadkach, organ kontrolny lub jednostka certyfikująca przeprowadzają kontrolę identyfikowalności i bilansowania masy zgodnie ze standardowym wzorem, udokumentowaną w pisemnym raporcie, o którym mowa w art. 38 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2018/848.
3. 
Do celów kontroli identyfikowalności i kontroli bilansowania masy wybór produktów, grup produktów i okresu objętego kontrolą odbywa się na podstawie oceny ryzyka.
4. 
Kontrola identyfikowalności obejmuje co najmniej następujące elementy uzasadnione odpowiednimi dokumentami, w tym ewidencją zapasów i dokumentacją finansową:
a)
nazwa i adres dostawcy oraz, jeżeli są to różne podmioty, właściciela lub sprzedawcy bądź eksportera produktów;
b)
nazwa i adres odbiorcy oraz, jeżeli są to różne podmioty, nabywcy lub importera produktów;
c)
certyfikat dostawcy zgodnie z art. 35 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2018/848;
d) 2
 informacje, o których mowa w pkt 2.1.1 załącznika III do rozporządzenia (UE) 2018/848;
e)
odpowiednia identyfikacja partii.
5. 
W stosownych przypadkach kontrola bilansowania masy obejmuje co najmniej następujące elementy uzasadnione odpowiednimi dokumentami, w tym ewidencją zapasów i dokumentacją finansową:
a)
rodzaj i ilość produktów dostarczonych do jednostki oraz, w stosownych przypadkach, zakupionych materiałów a także wykorzystanie takich materiałów, oraz, w stosownych przypadkach, skład produktów;
b)
rodzaju i ilości produktów składowanych w obiektach;
c)
rodzaj i ilość produktów wydanych przez jednostkę podmiotu lub grupy podmiotów do obiektów odbiorcy lub jego obiektów magazynowych;
d)
w przypadku podmiotów, które kupują i sprzedają produkt(-y) bez fizycznego kontaktu z produktem(-ami), rodzaj i ilości produktów, które zostały zakupione i sprzedane, oraz dostawcy, a jeżeli są to różne podmioty - sprzedawcy lub eksporterzy i nabywcy, a jeżeli są to różne podmioty - odbiorcy;
e)
wydajność produktów uzyskanych, zebranych lub pozyskanych w poprzednim roku;
f)
rzeczywista wydajność produktów uzyskanych, zebranych lub pozyskanych w bieżącym roku;
g)
liczba lub masa w przypadku zwierząt gospodarskich utrzymywanych w bieżącym i poprzednim roku;
h)
wszelkie straty, wzrost lub spadek ilości produktów na dowolnym etapie produkcji, przygotowania i dystrybucji;
i)
produkty ekologiczne lub produkty w okresie konwersji sprzedawane na rynku jako nieekologiczne.
Artykuł  2

Kontrole urzędowe grup podmiotów

1. 
W celu certyfikacji i weryfikacji zgodności grupy podmiotów właściwy organ lub, w stosownych przypadkach, organ kontrolny lub jednostka certyfikująca wyznaczają inspektorów właściwych do oceny systemów kontroli wewnętrznych.
2. 
Do celów oceny utworzenia, funkcjonowania i utrzymywania systemu kontroli wewnętrznych grupy podmiotów właściwy organ lub, w stosownych przypadkach, organ kontrolny lub jednostka certyfikująca określają co najmniej, czy:
a)
udokumentowane procedury systemu kontroli wewnętrznych, które wprowadzono, są zgodne z wymogami ustanowionymi w rozporządzeniu (UE) 2018/848;
b)
wykaz członków grupy podmiotów wraz z informacjami wymaganymi dla każdego członka jest stale aktualizowany i dostosowany do zakresu certyfikatu;
c)
wszyscy członkowie grupy podmiotów spełniają kryteria określone w art. 36 ust. 1 lit. a), b) oraz e) rozporządzenia (UE) 2018/848 przez cały czas ich uczestnictwa w grupie podmiotów;
d)
liczba, przeszkolenie i kompetencje inspektorów systemu kontroli wewnętrznych są proporcjonalne i adekwatne, a inspektorzy systemu kontroli wewnętrznych nie mają konfliktu interesów;
e)
kontrole wewnętrzne wszystkich członków grupy podmiotów i ich działalności oraz jednostek produkcyjnych lub obiektów, w tym centrów zakupów i centrów odbioru, były prowadzane co najmniej raz w roku i zostały udokumentowane;
f)
nowi członkowie lub nowe jednostki produkcyjne oraz nowa działalność dotychczasowych członków, w tym nowe centra zakupów i odbioru, zostały przyjęte dopiero po ich zatwierdzeniu przez kierownika systemu kontroli wewnętrznych na podstawie sprawozdania z kontroli wewnętrznej, zgodnie z udokumentowanymi procedurami systemu kontroli wewnętrznych, które wprowadzono;
g)
kierownik systemu kontroli wewnętrznych wprowadza odpowiednie środki w przypadku wystąpienia niezgodności, w tym działania następcze, zgodnie z udokumentowanymi procedurami systemu kontroli wewnętrznych, które wprowadzono;
h)
zgłoszenia dokonywane przez kierownika systemu kontroli wewnętrznych kierowane do właściwego organu lub, w stosownych przypadkach, organu kontrolnego lub jednostki certyfikującej są odpowiednie i wystarczające;
i)
wewnętrzna identyfikowalność wszystkich produktów i członków grupy podmiotów jest zapewniona poprzez oszacowanie ilości i kontrolę krzyżową wydajności każdego członka grupy podmiotów;
j)
członkowie grupy podmiotów przechodzą odpowiednie szkolenie w zakresie procedur systemu kontroli wewnętrznych i wymogów rozporządzenia (UE) 2018/848.
3. 
Właściwy organ lub, w stosownych przypadkach, organ kontrolny lub jednostka certyfikująca stosują ocenę ryzyka w celu doboru próby członków grupy podmiotów do celów powtórnej kontroli zgodnie z art. 38 ust. 4 lit. d) rozporządzenia (UE) 2018/848. Uwzględniają przy tym co najmniej wielkość i wartość produkcji oraz ocenę prawdopodobieństwa wystąpienia niezgodności z przepisami rozporządzenia (UE) 2018/848. Powtórne kontrole przeprowadza się fizycznie na miejscu w obecności wybranych członków.
4. 
Właściwy organ lub, w stosownych przypadkach, organ kontrolny lub jednostka certyfikująca przydzielają odpowiednią ilość czasu na przeprowadzenie kontroli grupy podmiotów, proporcjonalnie do rodzaju, struktury, wielkości, produktów i działalności grupy oraz wielkości produkcji ekologicznej grupy podmiotów.
5. 
Właściwy organ lub, w stosownych przypadkach, organ kontrolny lub jednostka certyfikująca przeprowadzają audyty obserwacyjne w celu zweryfikowania kompetencji i wiedzy inspektorów systemu kontroli wewnętrznych.
6. 
Właściwy organ lub, w stosownych przypadkach, organ kontrolny lub jednostka certyfikująca oceniają, czy wystąpił błąd systemu kontroli wewnętrznych na podstawie liczby niezgodności niewykrytych przez inspektorów systemu kontroli wewnętrznych oraz wyniku postępowania wyjaśniającego w sprawie przyczyny i charakteru niezgodności.
Artykuł  3

Wejście w życie i rozpoczęcie stosowania

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2022 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 21 stycznia 2021 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca
1 Dz.U. L 150 z 14.6.2018, s. 1.
2 Art. 1 ust. 4 lit. d) zmieniona przez sprostowanie z dnia 18 listopada 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.410.198) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 maja 2021 r.

Zmiany w prawie

Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.165.25

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2021/771 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/848 przez ustanowienie szczegółowych kryteriów i warunków dotyczących sprawdzania dokumentacji rozliczeniowej w ramach kontroli urzędowych w zakresie produkcji ekologicznej oraz kontroli urzędowych grup podmiotów
Data aktu: 21/01/2021
Data ogłoszenia: 11/05/2021
Data wejścia w życie: 01/01/2022, 31/05/2021