a także mając na uwadze, co następuje:(1) Konwencja z Minamaty w sprawie rtęci (zwana dalej "Konwencją") została zawarta przez Unię decyzją Rady (UE) 2017/939 1 i weszła w życie w dniu 16 sierpnia 2017 r.
(2) Zgodnie z decyzją MC-1/1 dotyczącą regulaminu, przyjętą przez Konferencję Stron (COP) na jej pierwszym posiedzeniu, Strony Konwencji (zwane dalej "Stronami") powinny dołożyć wszelkich starań, aby osiągnąć porozumienie we wszystkich kwestiach merytorycznych w drodze konsensusu.
(3) Zgodnie z art. 4 ust. 8 i art. 5 ust. 10 Konwencji do dnia 16 sierpnia 2022 r. COP powinna dokonać przeglądu załączników A i B do Konwencji, biorąc pod uwagę propozycje przedstawione przez Strony zgodnie z art. 4 ust. 7 i art. 5 ust. 9 Konwencji, informacje udostępnione przez Sekretariat Konwencji (zwany dalej "Sekretariatem") zgodnie z art. 4 ust. 4 i art. 5 ust. 4 Konwencji oraz dostępność dla Stron rozwiązań alternatywnych, w ramach których nie wykorzystuje się rtęci, a które są wykonalne pod względem ekonomicznym i technicznym, przy jednoczesnym rozważeniu zagrożeń i korzyści dla środowiska i zdrowia ludzkiego.
(4) Unia w znacznym stopniu przyczyniła się do opracowania postanowień Konwencji dotyczących produktów z dodatkiem rtęci i procesów produkcyjnych, w których wykorzystuje się rtęć lub związki rtęci (zwanych dalej "procesami rtęciowymi"), oraz wniosła wkład w odnośne prace ekspertów w okresie między sesjami, rozpoczęte decyzją MC-3/1 przyjętą przez COP na jej trzecim posiedzeniu.
(5) Załącznik II do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/852 2 transponujący załącznik A do Konwencji do prawa Unii obejmuje dodatkowe produkty z dodatkiem rtęci, a inne produkty z dodatkiem rtęci podlegają zakazowi wprowadzania do obrotu na rynku wewnętrznym na mocy przepisów unijnych.
(6) Propozycje dotyczące zmiany załącznika A do Konwencji mają na celu rozszerzenie zakresu jego stosowania na dodatkowe produkty z dodatkiem rtęci wraz z powiązanymi terminami wycofania lub środkami regulującymi stosowanie rtęci.
(7) Załącznik III do rozporządzenia (UE) 2017/852 transponujący załącznik B do Konwencji do prawa Unii obejmuje dodatkowe procesy rtęciowe i określa daty wycofania dla wszystkich odnośnych procesów.
(8) Propozycja dotycząca zmiany załącznika B do Konwencji ma na celu rozszerzenie zakresu jego stosowania poprzez wprowadzenie daty wycofania procesu rtęciowego objętego tym załącznikiem.
(9) Zgodnie z art. 26 ust. 2 i art. 27 Konwencji tekst każdej z proponowanych zmian Sekretariat powinien przekazać Stronom na co najmniej sześć miesięcy przed posiedzeniem COP, na którym zostanie przedstawiona propozycja jej przyjęcia. Sekretariat powinien również przekazać proponowaną zmianę sygnatariuszom Konwencji oraz, do celów informacyjnych, Depozytariuszowi Konwencji. Ponieważ czwarte posiedzenie COP ma się odbyć w dniach 1-5 listopada 2021 r., Unia powinna przedłożyć Sekretariatowi swoje propozycje dotyczące zmiany załączników A i B do Konwencji do dnia 30 kwietnia 2021 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
1 Decyzja Rady (UE) 2017/939 z dnia 11 maja 2017 r. w sprawie zawarcia w imieniu Unii Europejskiej Konwencji z Minamaty w sprawie rtęci (Dz.U. L 142 z 2.6.2017, s. 4).
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/852 z dnia 17 maja 2017 r. w sprawie rtęci oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 1102/2008 (Dz.U. L 137 z 24.5.2017, s. 1).
3 Kapsułki amalgamatu, takie jak opisane w normach międzynarodowych ISO 13897:2018 i 24234:2015, są uważane za odpowiednie do użytku przez lekarzy dentystów.
4 Zgodność separatorów amalgamatu jest określana według odpowiednich norm międzynarodowych, w tym ISO 11143:2008."