a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu Rady (UE) 2021/91 1 ustanowiono na lata 2021 i 2022 uprawnienia do połowów dla unijnych statków rybackich w odniesieniu do niektórych stad ryb głębokowodnych. W rozporządzeniu Rady (UE) 2021/92 2 ustalono uprawnienia do połowów na rok 2021 w odniesieniu do niektórych stad ryb i grup stad ryb, mające zastosowanie w wodach Unii oraz, dla unijnych statków rybackich, w niektórych wodach nienależących do Unii.
(2) Umowę o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony 3 (zwaną dalej "umową o handlu i współpracy") stosuje się tymczasowo od dnia 1 stycznia 2021 r.
(3) Uprawnienia do połowów określone w rozporządzeniach (UE) 2021/91 i (UE) 2021/92 w odniesieniu do stad dzielonych z niektórymi państwami trzecimi są tymczasowe i ograniczone pod względem ilościowym ustalonym na dotychczasowym poziomie na trzy miesiące na podstawie rozporządzeń Rady 2020/123 4 i (UE) 2018/2025 5 . W bardzo ograniczonej liczbie przypadków zastosowano inną metodę w odniesieniu do stad, które są poławiane głównie na początku roku lub w przypadku których opinia naukowa wymagała drastycznego zmniejszenia uprawnień do połowów.
(4) Zgodnie z art. 499 ust. 2 umowy o handlu i współpracy te tymczasowe całkowite dopuszczalne połowy (TAC) mają na celu zapewnienie kontynuacji zrównoważonej działalności połowowej Unii do czasu zakończenia konsultacji między Unią a Zjednoczonym Królestwem na podstawie art. 498 tej umowy oraz wdrożenia do porządku prawnego Unii. TAC ustalono na poziomie zgodnym z tym, co jest dozwolone na podstawie art. 499 tej umowy.
(5) Konsultacje między Unią a Zjednoczonym Królestwem są nadal w toku. Należy zatem zmienić rozporządzenia (UE) 2021/91 i (UE) 2021/92 w celu przedłużenia tymczasowych jednostronnych unijnych TAC, aby stworzyć pewność prawa dla unijnych operatorów oraz zapewnić kontynuację zrównoważonej działalności połowowej do czasu zakończenia tych konsultacji zgodnie z unijnymi ramami prawnymi i z umową o handlu i współpracy.
(6) Podejście to opiera się na art. 499 ust. 2 umowy o handlu i współpracy, który stanowi, że jeżeli stado wymienione w załączniku 35 do tej umowy lub w tabelach A i B w załączniku 36 do tej umowy pozostaje bez uzgodnionego TAC, każda ze Stron ma ustalić tymczasowy TAC odpowiadający poziomowi zalecanemu przez Międzynarodową Radę ds. Badań Morza (ICES), mający zastosowanie od dnia 1 stycznia. Zgodnie z art. 499 ust. 3-5 umowy o handlu i współpracy, na zasadzie odstępstwa od ust. 2 tego artykułu, TAC dla specjalnych stad ustala się zgodnie z wytycznymi, które mają zostać przyjęte przez Specjalny Komitet ds. Rybołówstwa do dnia 1 lipca 2021 r.
(7) W związku z tym w ramach podejścia ogólnego tymczasowe uprawnienia do połowów dla Unii powinny opierać się na opinii ICES na 2021 r., a w odniesieniu do stad głębokowodnych również na 2022 r., o ile są dostępne. Powinny one odpowiadać udziałowi Unii uzgodnionemu na podstawie umowy o handlu i współpracy.
(8) W ramach podejścia ogólnego tymczasowe TAC należy przedłużyć do dnia 31 lipca 2021 r. i powinny one odpowiadać wskaźnikowi wynoszącemu siedem dwunastych lub 58,3 % rocznego poziomu połowu zalecanego przez ICES na 2021 r., a w odniesieniu do stad głębokowodnych również na 2022 r. W niektórych przypadkach powinny one odpowiadać temu wskaźnikowi zawartemu w stanowisku Unii w toczących się konsultacjach ze Zjednoczonym Królestwem, jak określono w decyzji Rady z dnia 5 marca 2021 r. ustanawiającej stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii w ramach konsultacji ze Zjednoczonym Królestwem oraz zgodnie z tą decyzją.
(9) Poziom ten co do zasady uznaje się za wystarczający dla unijnych statków rybackich co najmniej do dnia 31 lipca 2021 r., czyli miesiąc po dniu, w którym wytyczne w sprawie specjalnych stad muszą zostać uzgodnione ze Zjednoczonym Królestwem.
(10) W przypadku ograniczonej liczby stad tymczasowe TAC powinny odpowiadać wyższemu wskaźnikowi zalecanego rocznego poziomu połowów w celu uwzględnienia sezonowości działalności połowowej w odniesieniu do tych stad.
(11) Bez uszczerbku dla wytycznych w sprawie specjalnych stad oraz biorąc pod uwagę brak tych wytycznych, TAC dla tych stad są zgodne z art. 499 umowy o handlu i współpracy.
(12) Oczekuje się, że Unia, z jednej strony, oraz rząd Grenlandii i rząd Danii, z drugiej strony, zawrą umowę o partnerstwie w sprawie zrównoważonych połowów, ponieważ poprzednia umowa wygasła w dniu 31 grudnia 2020 r. Rada powinna zatem ustalić uprawnienia do połowów wynikające z tej umowy, uwzględniając wymianę uprawnień do połowów z państwami trzecimi. Te uprawnienia do połowów powinny obowiązywać od dnia rozpoczęcia tymczasowego stosowania tej umowy.
(13) Państwa członkowskie powinny wykorzystywać wszelkie mające zastosowanie mechanizmy elastyczności między obszarami, między gatunkami i między latami w sposób zapewniający, aby ogólny poziom połowów Unii w 2021 r. nie przekraczał unijnego udziału w maksymalnym poziomie TAC, który Unia może ustanowić na podstawie umowy o handlu i współpracy.
(14) Biorąc pod uwagę stosowany wskaźnik, wykorzystanie kwot, warunki stosowania mechanizmów elastyczności, a także inne warunki określone w obowiązujących przepisach Unii, zgodnie z art. 499 ust. 7 umowy o handlu i współpracy, tymczasowe TAC są zgodne z udziałami Unii uzgodnionymi na podstawie tej umowy, jak określono w załącznikach 35 i 36 do tej umowy.
(15) Tymczasowe TAC są również zgodne z mającymi zastosowanie ramami prawnymi Unii, w szczególności z art. 4, art. 5 ust. 3 i art. 8 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/472 6 , a także z art. 4, 5 ust. 3 i 7 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/973 7 . Opierają się one na poziomie zalecanym przez ICES z uwzględnieniem szczególnej sytuacji stad poławianych w ramach połowów wielogatunkowych, których może dotyczyć problem polegający na "dławieniu", z uwzględnieniem opinii ICES dotyczącej połowów wielogatunkowych i nieuniknionych przyłowów.
(16) Istnieją pewne stada, dla których ICES wydała opinię naukową zalecającą ustalenie połowów na poziomie zerowym. W przypadku ustalenia TAC dla tych stad na poziomie wskazanym w opinii naukowej obowiązek wyładunku wszystkich połowów, w tym przyłowów tych stad, w połowach wielogatunkowych doprowadziłby do występowania zjawiska "gatunków dławiących". W celu osiągnięcia właściwej równowagi między kontynuowaniem połowów ze względu na potencjalnie poważne skutki społeczno-gospodarcze ich zaprzestania a potrzebą osiągnięcia dobrego stanu biologicznego tych stad, biorąc pod uwagę trudności w prowadzeniu połowów wszystkich stad w ramach połowów wielogatunkowych przy jednoczesnym uwzględnieniu maksymalnego podtrzymywalnego połowu (MSY), należy ustanowić szczególne TAC dla przyłowów tych stad. Poziom tych TAC powinien być taki, aby spadała śmiertelność tych stad i aby stanowił on zachętę do poprawy selektywności i do unikania połowów tych stad. W celu zmniejszenia połowów stad, w odniesieniu do których ustalono TAC dotyczące przyłowów, uprawnienia do połowów dotyczące łowisk, w których poławia się ryby z tych stad, należy ustalić na poziomach, które pomogą odbudować biomasę zagrożonych stad do zrównoważonych poziomów.
(17) Te uprawnienia do połowów w żadnym wypadku nie powinny przesądzać o ustaleniu uprawnień do połowów zgodnie z wynikiem konsultacji ze Zjednoczonym Królestwem, wytycznymi w sprawie specjalnych stad, które mają zostać uzgodnione ze Zjednoczonym Królestwem na podstawie art. 499 ust. 5 umowy o handlu i współpracy, oraz z ramami prawnymi Unii.
(18) Z opinii naukowej wynika, że biomasa stada tarłowego labraksa (Dicentrarchus labrax) w Morzu Celtyckim, kanale La Manche, Morzu Irlandzkim i w południowej części Morza Północnego (rejony ICES 4b, 4c, 7a oraz 7d-7h) zmniejszała się od 2009 r. i znajduje się obecnie poniżej MSY Btrigger i nieznacznie powyżej Blim. Dzięki środkom podjętym przez Unię spadła śmiertelność połowowa, która jest obecnie poniżej FMSY. Uzupełnianie stada jest jednak na niskim poziomie i podlega fluktuacjom bez trendu od 2008 r. W związku z tym należy utrzymać limity połowowe przy zapewnieniu, aby docelowa śmiertelność połowowa dla tego stada była zgodna z MSY.
(19) W rozporządzeniu (UE) 2021/92 TAC dobijaków w rejonach ICES 2a i 3a oraz podobszarze ICES 4 został ustalony na poziomie zerowym do czasu opublikowania przez ICES odpowiednich opinii naukowych, które udostępniono w dniu 25 lutego 2021 r. Połowy dobijaków, które są gatunkami krótko żyjącymi, rozpoczynają się w dniu 1 kwietnia wkrótce po opublikowaniu opinii naukowej.
(20) Limity połowowe dobijaków w rejonach ICES 2a i 3a oraz w podobszarze ICES 4 należy zmienić zgodnie z najnowszą opinią naukową ICES.
(21) Rozporządzenie (UE) 2021/92 ustanawia wstępne uprawnienia do połowów na pierwszy kwartał 2021 r. Ponadto w jego art. 14 tego rozporządzenia ustanowiono zakaz na okres od dnia 1 stycznia do dnia 31 marca 2021 r. w odniesieniu do statków poławiających dobijaki przy użyciu niektórych narzędzi w rejonach ICES 2a i 3a oraz w podobszarze ICES 4. Ponieważ niniejsze rozporządzenie ustanawia uprawnienia do połowów na cały rok połowowy, zakaz ten powinien również obejmować okres od dnia 1 sierpnia do dnia 31 grudnia 2021 r., podobnie jak w 2020 r.
(22) Zgodnie z procedurą przewidzianą w umowach w sprawie stosunków w dziedzinie rybołówstwa z Norwegią oraz zgodnie z umową o handlu i współpracy, Unia przeprowadziła trójstronne konsultacje ze Zjednoczonym Królestwem i Norwegią oraz dwustronne konsultacje z Norwegią w sprawie praw połowowych w odniesieniu do stad. Należy ustanowić uprawnienia do połowów dorsza atlantyckiego w Morzu Północnym w celu zapewnienia równych warunków działania dla unijnych operatorów i zapewnienia odbudowy tego stada. Zgodnie z procedurą przewidzianą w Umowie o partnerstwie w sprawie zrównoważonych połowów między Unią Europejską, z jednej strony, a Rządem Grenlandii i Rządem Danii, z drugiej strony, oraz protokole wykonawczym do tej umowy wspólny komitet ustalił poziom uprawnień do połowów dostępnych w 2021 r. dla Unii w wodach Grenlandii. Te uprawnienia do połowów należy zatem uwzględnić w niniejszym rozporządzeniu.
(23) Unia i Zjednoczone Królestwo uzgodniły odpowiednie swoje udziały w TAC w odniesieniu do niektórych stad zarządzanych przez ICCAT. Udziały te zostały określone w tabeli C załącznika 36 do umowy o handlu i współpracy. Aby uwzględnić te udziały, należy zmienić odpowiednie tabele uprawnień do połowów.
(24) Ograniczenia nakładu połowowego dla unijnych statków rybackich w obszarze objętym konwencją ICCAT oparte są na przekazanych Komisji przez państwa członkowskie informacjach zawartych w planach dotyczących połowów, zdolności i hodowli w odniesieniu do tuńczyka błękitnopłetwego. Te ograniczenia nakładu połowowego zgłaszane są poprzez plan Unii zatwierdzony przez ICCAT podczas międzysesyjnego posiedzenia panelu 2, które odbyło się w dniach 4 i 5 marca 2019 r. Powinny zostać ustanowione jako część uprawnień do połowów w ramach niniejszego rozporządzenia.
(25) Na dziewiątym dorocznym posiedzeniu w 2021 r. Regionalna Organizacja ds. Zarządzania Rybołówstwem na Południowym Pacyfiku (SPRFMO) przyjęła nowe limity połowowe dla ostroboka peruwiańskiego (Trachurus murphyi) oraz zatwierdziła zwiady rybackie dotyczące antarów (Dissostichus spp.). Mające zastosowanie środki należy wdrożyć do prawa Unii.
(26) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenia (UE) 2021/91 oraz (UE) 2021/92.
(27) Limity połowowe przewidziane w rozporządzeniach (UE) 2021/91 i (UE) 2021/92 mają zastosowanie od dnia 1 stycznia 2021 r. Zatem przepisy dotyczące limitów połowowych wprowadzone niniejszym rozporządzeniem również powinny mieć zastosowanie od tego dnia. Takie stosowanie z mocą wsteczną nie narusza zasad pewności prawa ani ochrony uzasadnionych oczekiwań, ponieważ odnośne uprawnienia do połowów zostają zwiększone lub nie zostały jeszcze wyczerpane.
(28) Ze względu na pilną potrzebę kontynuacji zrównoważonej działalności połowowej oraz terminowego rozpoczęcia okresu połowu dobijaków w dniu 1 kwietnia 2021 r. niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie z dniem jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: