(notyfikowana jako dokument nr C(2021) 2784)(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)
(Dz.U.UE L z dnia 26 kwietnia 2021 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie europejskiej inicjatywy obywatelskiej 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 2 i 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W dniu 27 lutego 2021 r. do Komisji wpłynął wniosek o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej "Program wymiany urzędników służby cywilnej (CSEP)".
(2) Cele inicjatywy określono w następujący sposób: "Jako europejscy studenci i przyszli urzędnicy służby cywilnej uważamy, że programy wymian powinny być możliwe również po zakończeniu studiów. W związku z tym proponujemy utworzenie Programu wymiany urzędników służby cywilnej (CSEP) - programu wymiany i szkoleń dla urzędników służby cywilnej państw członkowskich Unii Europejskiej. Celem tego »Erasmusa dla służby cywilnej« byłoby umożliwienie urzędnikom służby cywilnej z państw członkowskich UE zdobywania doświadczenia zawodowego w podobnej służbie w innym państwie członkowskim przez okres od 2 do 12 miesięcy. Podczas wymiany urzędnicy służby cywilnej mogliby nadal otrzymywać wynagrodzenie należne im w kraju pochodzenia z zastrzeżeniem rekompensaty ze strony UE, jeżeli wynagrodzenie to byłoby niższe niż wynagrodzenie pobierane na równorzędnym stanowisku w kraju przyjmującym. Program CSEP wzmacniałby swobodę przepływu pracowników w UE, wspierałby wymianę najlepszych praktyk między służbami cywilnymi i zacieśniałby powiązania między państwami członkowskimi. Ponadto program CSEP pomagałby urzędnikom służby cywilnej w rozwiązywaniu wielu problemów, jakie napotykają w kontaktach zawodowych z urzędnikami z innych krajów UE. Program CSEP zaszczepiłby nowego ducha jedności - służby obywateli dla obywateli dzięki urzędnikom służby cywilnej z krajów europejskich".
(3) W załączniku przedstawiono dalsze szczegóły dotyczące przedmiotu, celów i kontekstu inicjatywy. W szczególności określono w nim zauważalne zalety programu, a mianowicie korzyści płynące z europejskiego doświadczenia, rozwój dodatkowych umiejętności i wymianę najlepszych praktyk oraz wzmocnienie UE i jej państw członkowskich. W załączniku wskazano, że program powinien przynosić korzyści wielu kategoriom urzędników, takich jak nauczyciele, pracownicy służby zdrowia oraz personel zatrudniony w organach karnych, sądowych i administracyjnych. Podjęto w nim również kwestię wynagrodzeń urzędników uczestniczących w wymianach oraz wkładu finansowego Unii.
(4) W ramach inicjatywy proponuje się utworzenie programu wymiany w formie ram prawnych umożliwiających państwom członkowskim dobrowolne przydzielanie stanowisk w ich administracji urzędnikom służby cywilnej z innych państw członkowskich w celu wymiany, przy jednoczesnym poszanowaniu zasady pomocniczości oraz odpowiednich kompetencji UE i państw członkowskich, a także możliwości ograniczenia dostępu do niektórych stanowisk w celu utrzymania porządku publicznego i ochrony bezpieczeństwa ważnych krajowych informacji publicznych.
(5) W zakresie, w jakim program ma na celu rozwijanie wymiany informacji i najlepszych praktyk między urzędnikami służby cywilnej, Komisja jest uprawniona do zaproponowania go jako środka zachęcającego mającego sprzyjać współpracy między państwami członkowskimi oraz wspierać ich działania w dziedzinie zatrudnienia na podstawie art. 149 Traktatu.
(6) Program mógłby również zostać zaproponowany na podstawie art. 165 ust. 4 i art. 166 ust. 4 Traktatu w zakresie, w jakim ma on na celu wspieranie mobilności nauczycieli i instruktorów oraz rozwój edukacji i kształcenia zawodowego.
(7) Ponadto program mógłby zostać zaproponowany na podstawie art. 197 ust. 2 Traktatu w zakresie, w jakim miałby on na celu poprawę zdolności administracyjnej państw członkowskich w zakresie wdrażania prawa Unii.
(8) Z tego względu żadna z części proponowanej inicjatywy nie wykracza w sposób oczywisty poza uprawnienia Komisji w zakresie przedkładania wniosku dotyczącego aktu prawnego Unii w celu wprowadzenia w życie Traktatów.
(9) Grupa organizatorów przedstawiła odpowiednie dowody na to, że spełnia wymogi określone w art. 5 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) 2019/788, i wyznaczyła osoby odpowiedzialne za kontakty zgodnie z art. 5 ust. 3 akapit pierwszy tego rozporządzenia.
(10) Inicjatywa nie jest oczywistym nadużyciem, nie jest oczywiście niepoważna ani dokuczliwa i nie jest w sposób oczywisty sprzeczna z wartościami Unii określonymi w art. 2 Traktatu o Unii Europejskiej ani z prawami zapisanymi w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej.
(11) Należy zatem zarejestrować inicjatywę obywatelską "Program wymiany urzędników służby cywilnej (CSEP)",
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 21 kwietnia 2021 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Věra JOUROVÁ |
|
Wiceprzewodnicząca |