uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 28 ust. 1 i art. 31 ust. 1,
uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa,
(1) Traktat o handlu bronią (ATT) został przyjęty przez Zgromadzenie Ogólne Organizacji Narodów Zjednoczonych (ONZ) w dniu 2 kwietnia 2013 r. w drodze rezolucji A/RES/67/234 B. ATT został następnie otwarty do podpisu w dniu 3 czerwca 2013 r. i wszedł w życie w dniu 24 grudnia 2014 r. Wszystkie państwa członkowskie są jego stronami.
(2) Celem ATT jest wprowadzenie jak najsurowszych wspólnych międzynarodowych norm regulujących międzynarodowy handel bronią konwencjonalną lub poprawiających regulacje dotyczące międzynarodowego handlu bronią konwencjonalną, zapobieganie nielegalnemu handlowi bronią konwencjonalną i zwalczanie takiego handlu, jak również zapobieganie przenikaniu takiej broni. Głównymi wyzwaniami w zakresie realizacji celów ATT jest jego skuteczne jego wdrażanie przez Państwa-Strony ATT (zwane dalej "Państwami-Stronami") oraz jego upowszechnianie, ze względu na fakt, że uregulowanie międzynarodowego handlu bronią jest z definicji wysiłkiem globalnym. Aby przyczynić się do sprostania tym wyzwaniom, Rada przyjęła w dniu 16 grudnia 2013 r. decyzję 2013/768/WPZiB 1 i w dniu 29 maja 2017 r. decyzję (WPZiB) 2017/915 2 , rozszerzając tym samym unijny portfel pomocy związanej z kontrolą wywozu o działania specyficzne dla ATT.
(3) W ATT ustanowiono Sekretariat (zwany dalej "Sekretariatem ATT"), którego zadaniem jest wspieranie Państw-Stron w jego skutecznym wdrażaniu. Sekretariat ATT realizuje następujące zadania: otrzymuje, udostępnia i rozpowszechnia raporty zgodnie z wymogami ATT; prowadzi i udostępnia Państwom-Stronom wykaz krajowych punktów kontaktowych; ułatwia wzajemne dopasowywanie ofert pomocy we wdrażaniu ATT i wniosków o taką pomoc oraz propaguje współpracę międzynarodową stosownie do wniosku; ułatwia prace Konferencji Państw-Stron, w tym dokonuje ustaleń i zapewnia niezbędne usługi na potrzeby posiedzeń na podstawie ATT; wykonuje inne obowiązki zgodnie z decyzją Konferencji Państw-Stron. Sekretariat ATT zarządza również dobrowolnym funduszem powierniczym utworzonym przez państwa strony na mocy art. 16 ust. 3 ATT w celu wspierania jego wdrażania przez państwa. Ponadto czwarta Konferencja Państw-Stron powierzyła Sekretariatowi ATT zarządzanie programem sponsorowania dotyczącego ATT, ustanowionym w celu ułatwienia udziału przedstawicieli państw w posiedzeniach stron ATT.
(4) W swojej globalnej strategii na rzecz polityki zagranicznej i bezpieczeństwa Unii Europejskiej z 2016 r. Unia zobowiązuje się wspierać międzynarodowy ład oparty na zasadach. W interesie Unii leży promowanie uzgodnionych zasad mających zapewnić globalne dobra publiczne oraz przyczynianie się do istnienia pokojowego i zrównoważonego świata. Unia wspiera międzynarodowy ład oparty na zasadach, którego kluczową zasadą jest multilateralizm i którego centralnym elementem jest ONZ. Unia zdecydowanie wspiera rozszerzenie członkostwa w wielostronnych traktatach i reżimach dotyczących rozbrojenia, nieproliferacji i kontroli zbrojeń - w tym ATT - oraz ich upowszechnienie, pełne wdrożenie i egzekwowanie. W kontekście tych nadrzędnych celów polityki wsparcie dla Sekretariatu ATT dobrze wpisuje się w ramy szczególnego celu, jakim jest wzmocnienie wielostronnego systemu stanowiącego podstawę odpowiedzialnego handlu bronią.
(5) Sekretariat ATT jest odpowiednim forum nawiązywania kontaktów ze wszystkimi organizacjami wielostronnymi, regionalnymi, krajowymi i organizacjami społeczeństwa obywatelskiego realizującymi projekty wspierające upowszechnianie lub wdrażanie ATT. Unia przekazuje także od wielu lat pomoc na rzecz kontroli wywozu w przypadku produktów podwójnego zastosowania, wspierając rozwijanie ram prawnych i zdolności instytucjonalnych w zakresie ustanawiania i egzekwowania skutecznej kontroli wywozu produktów podwójnego zastosowania i produktów wojskowych. Sekretariat ATT dąży do zapewnienia, by jego projekty stanowiły uzupełnienie istniejących unijnych programów pomocy w zakresie kontroli eksportu produktów podwójnego zastosowania towarów i kontroli eksportu broni, takich jak programy na mocy decyzji (WPZiB) 2017/915,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Rady | |
A.P. ZACARIAS | |
Przewodniczący |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.133.59 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2021/649 w sprawie wsparcia przez Unię działań Sekretariatu ATT w celu wsparcia wdrażania Traktatu o handlu bronią |
Data aktu: | 16/04/2021 |
Data ogłoszenia: | 20/04/2021 |
Data wejścia w życie: | 16/04/2021 |