uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1972 z dnia 11 grudnia 2018 r. ustanawiającą Europejski kodeks łączności elektronicznej 1 (kodeks), w szczególności jej art. 34,
(1) Zgodnie z kodeksem krajowe organy regulacyjne mają przyczyniać się do rozwoju rynku wewnętrznego poprzez przejrzystą współpracę między sobą, z Komisją i z Organem Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej (BEREC) zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1971 2 , tak aby zapewnić jednolite stosowanie kodeksu we wszystkich państwach członkowskich.
(2) W celu zapewnienia, aby decyzje podejmowane na szczeblu krajowym nie wywierały negatywnego wpływu na rynek wewnętrzny łączności elektronicznej ani na cele ram regulacyjnych, krajowe organy regulacyjne są zobowiązane do powiadamiania Komisji, BEREC i krajowych organów regulacyjnych w innych państwach członkowskich o projektowanych środkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 kodeksu. Zgłoszenie to stanowi zatem zasadniczy wymóg proceduralny. W konsekwencji niespełnienie tego wymogu, również w przypadku projektów decyzji określających lub zmieniających uprzednio zgłoszone obowiązki regulacyjne, może prowadzić do unieważnienia środka zgodnie z prawem krajowym 3 .
(3) W art. 32 i 33 kodeksu ustanowiono pewne procedury i wiążące terminy rozpatrywania zgłoszeń.
(4) W celu zapewnienia skuteczności współpracy i mechanizmu konsultacji oraz przyczynienia się do zwiększenia pewności prawa w zaleceniu Komisji 2003/561/WE 4 wprowadzono zalecenia dotyczące głównych aspektów proceduralnych zgłoszeń dokonywanych na mocy odpowiednich przepisów. W późniejszym terminie zalecenie 2003/561/WE zastąpiono zaleceniem 2008/850/WE 5 w celu dalszego uproszczenia i usprawnienia wytycznych dotyczących procedury notyfikacyjnej. W niniejszym zaleceniu zaktualizowano obowiązujące wytyczne w celu odzwierciedlenia najnowszych praktyk i uwzględnienia przepisów kodeksu.
(5) Kontakty przedzgłoszeniowe, służące omówieniu kwestii formalnych i merytorycznych dotyczących planowanych środków przed ich formalnym zgłoszeniem, okazały się bardzo przydatne zarówno dla Komisji, jak i dla krajowych organów regulacyjnych, które często o nie występowały. W ramach takich kontaktów krajowe organy regulacyjne mają możliwość przedstawienia planowanych środków i otwartego przedyskutowania ze służbami Komisji proponowanych środków krajowych. Dlatego też należy zachęcać krajowe organy regulacyjne do jak najwcześniejszego występowania o kontakty przedzgłoszeniowe - przed konsultacjami krajowymi lub po nich - zwłaszcza w przypadku planowanych środków dotyczących analiz rynku.
(6) Kontakty pomiędzy służbami Komisji a krajowymi organami regulacyjnymi dokonującymi zgłoszenia przewiduje się na różnych etapach procesu zgłaszania, w tym gdy służby Komisji zwracają się do krajowego organu regulacyjnego o dodatkowe informacje lub niezwłocznie po przyjęciu przez Komisję pism z uwagami lub bez uwag lub decyzji otwierających szczegółowy etap dochodzenia.
(7) Kodeks zezwala krajowym organom regulacyjnym na wycofanie zgłoszonego planowanego środka w dowolnym momencie. Jeżeli zgłoszony planowany środek zostanie wycofany w pierwotnym terminie jednego miesiąca, zgłoszony środek zawsze usuwa się z rejestru w bezpiecznym interfejsie elektronicznym 6 . Jeżeli jednak zgłoszony planowany środek zostanie wycofany dopiero po wydaniu przez Komisję decyzji zobowiązującej krajowy organ regulacyjny do wycofania tego projektowanego środka na mocy art. 32 ust. 6 lit. a) kodeksu, pierwotnie zgłoszony środek pozostaje w bezpiecznym interfejsie elektronicznym dla celów przejrzystości. W obu przypadkach zawiadomienie o wycofaniu środka publikuje się w publicznie dostępnej sekcji bezpiecznego interfejsu elektronicznego.
(8) Aby zapewnić krajowym organom regulacyjnym dalsze wskazówki dotyczące treści planowanych środków, w niniejszym zaleceniu określono minimalny zakres informacji, które należy przedstawić na temat treści planowanych środków celem zapewnienia ich odpowiedniej oceny. Powinno to również zmniejszyć ilość informacji wymaganych później przez Komisję podczas oceny zgłoszenia.
(9) Z jednej strony należy uwzględnić potrzebę zapewnienia skutecznej oceny, a z drugiej - możliwie jak najdalej idącego uproszczenia procedur administracyjnych. W tym kontekście mechanizm zgłaszania nie powinien wiązać się z żadnymi zbędnymi obciążeniami administracyjnymi dla zainteresowanych stron. Aby uprościć i przyspieszyć proces analizy zgłoszonego planowanego środka przez Komisję, BEREC i inne krajowe organy regulacyjne, te ostatnie powinny korzystać z zestawu formularzy zgłoszeniowych.
(10) W celu zwiększenia przejrzystości zgłoszonego planowanego środka oraz ułatwienia wymiany informacji o takich środkach pomiędzy krajowymi organami regulacyjnymi, BEREC i Komisją zarówno standardowe, jak i skrócone formularze zgłoszeniowe, które są podawane do wiadomości publicznej, powinny zawierać jasny, skrócony opis głównych elementów planowanego środka, który ma być zgłoszony. We wzorach tych formularzy zaznaczono, że informacje wymagane w poszczególnych sekcjach należy przedstawić w stosownych przypadkach, co oznacza, że nie wszystkie informacje mogą być istotne w każdym przypadku.
(11) W przypadku niektórych kategorii planowanych środków o charakterze powtarzalnym lub technicznym należy użyć skróconego formularza zgłoszeniowego celem zmniejszenia obciążenia administracyjnego wszystkich zainteresowanych stron. Krajowe organy regulacyjne często dokonują zmiany szczegółów technicznych wcześniej zastosowanych środków naprawczych celem uwzględnienia zmian odpowiednich wskaźników lub czynników gospodarczych (takich jak zmiany kosztów sprzętu, kosztów pracy, stopy inflacji lub stawek czynszu za wynajem nieruchomości) lub celem aktualizacji prognoz lub założeń. Za pomocą skróconego formularza zgłoszeniowego należy zgłaszać wyłącznie zmiany lub aktualizacje szczegółów, które nie zmieniają charakteru ani ogólnego zakresu wcześniej wprowadzonych środków naprawczych. Ocena tego rodzaju planowanych środków będzie prawdopodobnie mniej złożona; dlatego też, jak to już miało miejsce w przeszłości, Komisja może zakończyć ją w okresie krótszym niż jeden miesiąc. Podobnie dotychczasowa praktyka Komisji pokazuje, że ocena tych rodzajów planowanych środków często nie dawała Komisji podstaw do zgłaszania uwag krajowemu organowi regulacyjnemu zgodnie z art. 32 ust. 3 kodeksu. W związku z tym w zaleceniu wyjaśniono, w jakich sytuacjach można stosować skrócony formularz zgłoszeniowy.
(12) Z kolei za pomocą standardowego formularza zgłoszeniowego należy zgłaszać istotne zmiany charakteru lub zakresu środków naprawczych, które mają znaczący wpływ na rynek, takie jak zmiany metodyki stosowanej przy obliczaniu kosztów lub cen 7 lub przy określaniu ścieżek stopniowego obniżania cen lub zmiany w poziomach cen (z wyjątkiem aktualizacji cen, które po prostu odzwierciedlają zmiany w odpowiednich wskaźnikach lub czynnikach gospodarczych opisanych powyżej).
(13) Zestaw formularzy zgłoszeniowych powinien również zawierać, w stosownych przypadkach, wskazówki dotyczące treści zgłoszeń związanych z nowymi przepisami wprowadzonymi na mocy kodeksu. Obejmuje to w szczególności zgłoszenia wchodzące w zakres stosowania art. 61 i 76 kodeksu (symetryczny obowiązek zapewnienia dostępu i oferty dotyczące współinwestycji) oraz w zakres stosowania art. 78-81 kodeksu (dobrowolny podział, zobowiązania, przedsiębiorstwa wyłącznie hurtowe i migracja z dotychczasowej infrastruktury).
(14) Mechanizm umożliwiający Komisji wymaganie od krajowych organów regulacyjnych wycofania planowanych środków dotyczących definicji rynku i wyznaczenia przedsiębiorstw jako posiadające znaczącą pozycję rynkową, w przypadku gdy takie środki stworzyłyby barierę dla rynku wewnętrznego lub byłyby niezgodne z prawem Unii, przyczynił się w znacznym stopniu do wypracowania spójnego podejścia regulacyjnego w państwach członkowskich. Mechanizm ten okazał się skuteczny w wyjaśnianiu okoliczności, w których należy stosować regulację ex ante.
(15) Doświadczenia związane z procedurą dotyczącą rynku wewnętrznego na mocy art. 7 i 7a dyrektywy 2002/21/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 8 pokazały, że niespójności w stosowaniu przez krajowe organy regulacyjne środków naprawczych w podobnych warunkach rynkowych mogą osłabić rynek wewnętrzny łączności elektronicznej.
(16) Na mocy kodeksu Komisja zyskała nowe uprawnienia, w przypadku gdy BEREC podziela jej obawy, do żądania od krajowego organu regulacyjnego wycofania planowanych środków dotyczących (i) rozszerzenia obowiązków poza pierwszy punkt koncentracji lub dystrybucji w celu usunięcia wysokich i stałych przeszkód ekonomicznych lub fizycznych dla powielania (art. 61 ust. 3 kodeksu) lub (ii) traktowania nowych elementów sieci o bardzo dużej przepustowości (VHCN) w ujęciu regulacyjnym (art. 76 kodeksu).
(17) Aby zrealizować ogólne cele określone w art. 3 kodeksu, w szczególności cele polegające na usunięciu istniejących przeszkód na rynku wewnętrznym i promowaniu przewidywalności regulacyjnej, niezbędna jest pełna zgodność z mechanizmem zgłaszania określonym w art. 32 kodeksu.
(18) W celu zwiększenia przejrzystości i skuteczności mechanizmu konsultacji ustanowionego w art. 32 Komisja, inne krajowe organy regulacyjne i BEREC powinny mieć możliwość łatwego sprawdzenia, czy i w jaki sposób krajowy organ regulacyjny dokonujący zgłoszenia uwzględnił uwagi przekazane w odniesieniu do zgłoszonego planowanego środka. W tym celu, jeżeli krajowy organ regulacyjny powiadomi Komisję, BEREC lub inne krajowe organy regulacyjne o przyjętym środku po otrzymaniu od nich uwag, wówczas powinien on określić sposób, w jaki należycie uwzględnił przekazane uwagi.
(19) Wnioski krajowych organów regulacyjnych o przedłużenie terminu zgłoszenia nowej analizy rynku zgodnie z art. 67 ust. 5 kodeksu muszą zawierać wystarczające i uzasadnione informacje, które pozwolą Komisji ocenić, czy należy udzielić zgody na wnioskowane przedłużenie.
(20) Zgodnie z art. 34 kodeksu BEREC przedstawił swoją opinię 9 na temat niniejszego zalecenia w dniu 12 lutego 2021 r.,
NINIEJSZYM ZALECA:
Kanały komunikacji
Zgłoszenie za pomocą standardowego formularza zgłoszeniowego
Zgłoszenie za pomocą skróconego formularza zgłoszeniowego
Rejestracja zgłoszeń
W imieniu Komisji | |
Thierry BRETON | |
Członek Komisji |
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.112.5 |
Rodzaj: | Zalecenie |
Tytuł: | Zalecenie 2021/554 w sprawie formy, treści, terminów i stopnia szczegółowości zgłoszeń dokonywanych zgodnie z procedurami określonymi w art. 32 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1972 ustanawiającej Europejski kodeks łączności elektronicznej |
Data aktu: | 30/03/2021 |
Data ogłoszenia: | 31/03/2021 |
Data wejścia w życie: | 30/03/2021 |