KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 1 , w szczególności jego art. 23 ust. 1, art. 27 ust. 1 i art. 72 ust. 5,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1178/2011 2 ustanowiono wymogi w zakresie szkolenia, egzaminowania i kontroli umiejętności na potrzeby licencjonowania pilotów.
(2) W europejskim planie bezpieczeństwa lotniczego przyjętym przez Agencję Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego ("Agencja") na podstawie art. 6 rozporządzenia (UE) 2018/1139 stwierdzono, że bardzo ważne jest posiadanie przez personel lotniczy odpowiednich kompetencji oraz że metody szkoleniowe należy dostosować, aby zagwarantować zdolność tego personelu do radzenia sobie z nowymi technologiami i rosnącym stopniem złożoności systemu lotnictwa.
(3) W 2013 r. Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) opublikowała "Podręcznik szkolenia opartego na dowodach" (Manual of evidence-based training, dok. 9995 AN/497), który zawiera ramy kompetencji ("kompetencje podstawowe") oraz odpowiednie opisy i związane z nimi wskaźniki behawioralne służące ocenie tych kompetencji, obejmujące to, co wcześniej w szkoleniu pilotów określano jako wiedzę, umiejętności oraz postawy w dziedzinie technicznej i nietechnicznej. W ramach tego nowego podejścia treść szkoleń jest dostosowana do realnych kompetencji niezbędnych do bezpiecznego, skutecznego i wydajnego funkcjonowania w środowisku zarobkowego transportu lotniczego.
(4) Celem szkolenia opartego na dowodach (EBT) jest poprawa bezpieczeństwa i rozwój kompetencji załóg lotniczych w zakresie bezpiecznego użytkowania statku powietrznego przy wszystkich typach lotów oraz umiejętności identyfikowania nieprzewidzianych sytuacji i zarządzania nimi. Koncepcja szkolenia opartego na dowodach ma służyć maksymalizacji wyników uczenia się i ograniczeniu kontroli formalnych.
(5) Oczekuje się, że dostosowanie rozporządzenia (UE) nr 1178/2011 do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 376/2014 3 w odniesieniu do zgłaszania i analizy zdarzeń w lotnictwie cywilnym oraz podejmowanych w związku z nimi działań następczych zwiększy pewność prawa, umożliwi wsparcie inspekcji standaryzacyjnych Agencji w obszarze zgłaszania zdarzeń oraz pomoże wdrażać skuteczne systemy zgłaszania zdarzeń w ramach zarządzania bezpieczeństwem.
(6) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) nr 1178/2011.
(7) Agencja przygotowała projekt przepisów wykonawczych i przedstawiła go Komisji wraz z opinią nr 08/2019 4 zgodnie z art. 75 ust. 2 lit. b) i c) oraz art. 76 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1139.
(8) Nadal trwają negocjacje między Unią a niektórymi państwami trzecimi, dotyczące między innymi konwersji licencji pilotów i towarzyszących orzeczeń lekarskich. Aby zapewnić państwom członkowskim możliwość dalszego uznawania licencji i orzeczeń z państw trzecich w okresie przejściowym z uwagi na toczące się negocjacje, konieczne jest przedłużenie okresu, w którym państwa członkowskie mogą zdecydować o niestosowaniu na ich terytorium przepisów rozporządzenia (UE) nr 1178/2011 w odniesieniu do pilotów posiadających licencję i towarzyszące orzeczenie lekarskie wydane przez państwo trzecie uczestniczące w operacjach niezarobkowych wykonywanych określonymi statkami powietrznymi.
(9) Ponadto zmiany w dodatku 1 do rozporządzenia (UE) nr 1178/2011, które wprowadzono rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2018/1974 5 i które będą miały zastosowanie od dnia 31 stycznia 2022 r., należy dostosować do zmian wprowadzonych w tym dodatku rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2020/359 6 .
(10) Rozporządzenie należy również zmienić w celu sprostowania niektórych błędów technicznych zawartych w poprzednich zmianach, a także w celu wyjaśnienia niektórych przepisów.
(11) Zmiany dotyczące podstawowego uprawnienia do wykonywania lotów według wskazań przyrządów powinny zacząć obowiązywać od tego samego dnia co powiązane przepisy rozporządzenia (UE) 2020/359, a mianowicie od dnia 8 września 2021 r.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego zgodnie z art. 127 rozporządzenia (UE) 2018/1139,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: