Decyzja 2020/1722 w sprawie puli uprawnień, które mają zostać wydane w całej Unii na 2021 r. w ramach unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji

DECYZJA KOMISJI (UE) 2020/1722
z dnia 16 listopada 2020 r.
w sprawie puli uprawnień, które mają zostać wydane w całej Unii na 2021 r. w ramach unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji

(notyfikowana jako dokument nr C(2020) 7704)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 18 listopada 2020 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiającą system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Unii oraz zmieniającą dyrektywę Rady 96/61/WE 1 , w szczególności jej art. 9 i art. 9a,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzją Komisji 2010/634/UE 2  ustanowiono pulę uprawnień, które miały zostać wydane w celu sprzedaży na aukcji lub przydziału bezpłatnych uprawnień w całej Unii na 2013 r. na podstawie art. 9 i art. 9a ust. 1 dyrektywy 2003/87/WE. Aby uwzględnić przystąpienie Chorwacji do Unii, rozszerzenie unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) na państwa EOG-EFTA oraz dodatkowe informacje i dokładniejsze dane, które stały się dostępne, decyzją Komisji 2013/448/UE odpowiednio zmieniono decyzję 2010/634/UE 3 , określając pulę uprawnień w całej Unii na 2013 r. na 2 084 301 856. W celu określenia całkowitej puli uprawnień, które mają zostać wydane w latach kalendarzowych następujących po 2013 r., pula ta miała być corocznie zmniejszana zgodnie z liniowym współczynnikiem redukcji wynoszącym 1,74 %.

(2) Dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/410 4  zmieniono dyrektywę 2003/87/WE w celu zwiększenia liniowego współczynnika redukcji do 2,2 %, począwszy od 2021 r., co oznacza obniżenie o 43 003 515 puli uprawnień, które mają być wydawane każdego roku w Unii. Określona w niniejszej decyzji pula uprawnień na 2021 r. w całej Unii zostaje zmniejszona o tę liczbę.

(3) W dniu 1 lutego 2020 r. weszła w życie Umowa o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej 5  ("umowa o wystąpieniu"). Zgodnie z art. 127 umowy o wystąpieniu dyrektywa 2003/87/WE ma zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa i na jego terytorium do dnia 31 grudnia 2020 r., kiedy to zakończy się okres przejściowy ustanowiony w art. 126 umowy o wystąpieniu. Od końca okresu przejściowego zastosowanie ma ponadto protokół do umowy o wystąpieniu dotyczący Irlandii/Irlandii Północnej. Zgodnie z art. 9 Protokołu w sprawie Irlandii/Irlandii Północnej i załącznikiem 4 do protokołu dyrektywa 2003/87/WE ma nadal zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa i w Zjednoczonym Królestwie w odniesieniu do wytwarzania energii elektrycznej w Irlandii Północnej. W rezultacie po zakończeniu okresu przejściowego emisje pochodzące z wytwarzania energii elektrycznej w Irlandii Północnej nadal podlegają dyrektywie w sprawie ETS.

(4) Liczbę uprawnień w całej Unii na 2021 r. należy zatem obliczyć na podstawie średniej rocznej liczby uprawnień wydawanych przez obecne państwa członkowskie zgodnie z ich odpowiednimi krajowymi planami rozdziału uprawnień w latach 2008-2012 6  oraz średniej rocznej puli uprawnień w latach 2008-2012 przydzielonej w związku z wytwarzaniem przez te instalacje w Irlandii Północnej energii elektrycznej. Ponieważ w okresie referencyjnym przedmiotowa instalacja w Irlandii Północnej wytwarzała zarówno energię elektryczną, jak i ciepło, średnią roczną liczbę uprawnień przydzielonych w wyniku wytwarzania przez tę instalację energii elektrycznej określa się poprzez odjęcie emisji z produkcji ciepła przy użyciu wskaźnika emisyjności opartego na cieple, stosowanego do określenia liczby uprawnień przydzielonych bezpłatnie.

(5) Ponadto na podstawie art. 9a dyrektywy 2003/87/WE, w szczególności ust. 1 i 4 tego artykułu, liczba uprawnień na 2021 r. w całej Unii powinna uwzględniać najnowsze dane naukowe dotyczące współczynnika ocieplenia globalnego gazów cieplarnianych oraz wyłączenie przez Chorwację, Francję, Niemcy, Włochy, Słowenię, Hiszpanię, Portugalię i Islandię z EU ETS małych instalacji na podstawie art. 27 dyrektywy 2003/87/WE.

(6) W związku z powyższym na 2021 r. liczba uprawnień w całej Unii, o której mowa w art. 9 dyrektywy 2003/87/WE, wynosi 1 571 583 007,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Na 2021 r. liczba uprawnień w całej Unii, o której mowa w art. 9 dyrektywy 2003/87/WE, wynosi 1 571 583 007.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 16 listopada 2020 r.
W imieniu Komisji
Frans TIMMERMANS
Wiceprzewodniczący wykonawczy
1 Dz.U. L 275 z 25.10.2003, s. 32.
2 Decyzja Komisji 2010/634/UE z dnia 22 października 2010 r. dostosowująca w całej Unii liczbę uprawnień, które mają być wydane w ramach systemu unijnego na rok 2013, oraz uchylająca decyzję 2010/384/UE (Dz.U. L 279 z 23.10.2010, s. 34).
3 Decyzja Komisji 2013/448/UE z dnia 5 września 2013 r. dotycząca krajowych środków wykonawczych w odniesieniu do przejściowego przydziału bezpłatnych uprawnień do emisji gazów cieplarnianych zgodnie z art. 11 ust. 3 dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 240 z 7.9.2013, s. 27).
4 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/410 z dnia 14 marca 2018 r. zmieniająca dyrektywę 2003/87/WE w celu wzmocnienia efektywnych pod względem kosztów redukcji emisji oraz inwestycji niskoemisyjnych oraz decyzję (UE) 2015/1814 (Dz. U. L 76 z 19.3.2018, s. 3).
5 Umowa o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (Dz.U. L 29 z 31.1.2020, s. 7).
6 W związku z przystąpieniem Chorwacji do Unii w dniu 1 lipca 2013 r. liczba uprawnień w całej Unii w odniesieniu do Chorwacji została obliczona na podstawie pkt 8 załącznika III do Aktu dotyczącego warunków przystąpienia Republiki Chorwacji oraz dostosowań w Traktacie o Unii Europejskiej, Traktacie o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i Traktacie ustanawiającym Europejską Wspólnotę Energii Atomowej (Dz.U. L 112 z 24.4.2012, s. 21).

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.386.26

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2020/1722 w sprawie puli uprawnień, które mają zostać wydane w całej Unii na 2021 r. w ramach unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji
Data aktu: 16/11/2020
Data ogłoszenia: 18/11/2020
Data wejścia w życie: 18/11/2020