Decyzja EBC/2020/30 (2020/1015) w sprawie ustanowienia bliskiej współpracy między Europejskim Bankiem Centralnym a Българска народна банка (Narodowym Bankiem Bułgarii)

DECYZJA EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO (UE) 2020/1015
z dnia 24 czerwca 2020 r.
w sprawie ustanowienia bliskiej współpracy między Europejskim Bankiem Centralnym a Българска народна банка (Narodowym Bankiem Bułgarii) (EBC/2020/30)

RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 1024/2013 z dnia 15 października 2013 r. powierzające Europejskiemu Bankowi Centralnemu szczególne zadania w odniesieniu do polityki związanej z nadzorem ostrożnościowym nad instytucjami kredytowymi 1 , w szczególności art. 7,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 18 lipca 2018 r. Republika Bułgarii powiadomiła Europejski Bank Centralny (EBC) o swoim wniosku dotyczącym nawiązania bliskiej współpracy pomiędzy EBC a Българска народна банка (Narodowym Bankiem Bułgarii) (zwanym dalej "NBB") zgodnie z art. 7 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013.

(2) W dniach 13 grudnia 2018 r. i 6 lutego 2020 r. Republika Bułgarii przyjęła odpowiednie ustawodawstwo krajowe celem zapewnienia obowiązku przyjmowania przez NBB wszelkich środków wymaganych przez EBC w odniesieniu do nadzorowanych podmiotów oraz zapewnienia, by akty prawne przyjęte przez EBC na podstawie rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 były wiążące i wykonalne w Republice Bułgarii. EBC dokonał oceny tego ustawodawstwa, biorąc pod uwagę także jego zastosowanie w praktyce.

(3) W dniu 25 lipca 2019 r. EBC zakończył wszechstronną ocenę określonych instytucji kredytowych mających siedzibę w Republice Bułgarii. Tego samego dnia NBB, jako właściwy organ, zatwierdził wyniki wszechstronnej oceny i podjął działania następcze w stosunku do odpowiednich instytucji kredytowych w celu usunięcia uchybień stwierdzonych w tych instytucjach.

(4) W dniu 16 czerwca 2020 r. EBC poinformował Republikę Bułgarii o dokonaniu wstępnej oceny jej wniosku dotyczącego nawiązania bliskiej współpracy, umożliwiając jej przedstawienie swojej opinii. Republika Bułgarii odpowiedziała w dniu 18 czerwca 2020 r., akceptując ocenę i nie przedstawiając uwag.

(5) Zgodnie z art. 5 ust. 1 decyzji EBC/2014/5 2 , jeżeli EBC stwierdzi, że kryteria określone w art. 7 ust. 2 lit. a) do c) rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 zostały spełnione, przyjmuje decyzję adresowaną do wnioskującego państwa członkowskiego o ustanowieniu bliskiej współpracy.

(6) Zgodnie z art. 5 ust. 2 decyzji EBC/2014/5 decyzja ustanawiająca bliską współpracę powinna wskazywać zasady przekazania zadań nadzorczych EBC i datę rozpoczęcia bliskiej współpracy,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Ustanowienie bliskiej współpracy między EBC a NBB

1. 
Na podstawie informacji przekazanych przez Republikę Bułgarii EBC stwierdza, że określone w art. 7 ust. 2 lit. a)-c) rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 kryteria ustanowienia bliskiej współpracy z NBB zostały spełnione.
2. 
Zgodnie z art. 7 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 niniejsza decyzja ustanawia bliską współpracę między EBC a NBB na potrzeby wykonywania zadań w obszarach, o których mowa w art. 4 ust. 1 i 2 oraz art. 5 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013, w odniesieniu do nadzorowanych podmiotów mających siedzibę w Republice Bułgarii.
Artykuł  2

Definicje

Na potrzeby niniejszej decyzji stosuje się definicje zawarte w rozporządzeniu Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 468/2014 (EBC/2014/17) 3 .

Artykuł  3

Obowiązek współpracy w dobrej wierze i wymiany informacji

Od daty rozpoczęcia stosowania niniejszej decyzji EBC i NBB podlegają obowiązkowi współpracy w dobrej wierze i obowiązkowi wymiany informacji na podstawie art. 6 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013.

Artykuł  4

Data rozpoczęcia bliskiej współpracy między EBC a NBB

1. 
Datą rozpoczęcia bliskiej współpracy między EBC a NBB jest 1 października 2020 r.
2. 
Z zastrzeżeniem ust. 1 na potrzeby identyfikacji istotnych nadzorowanych podmiotów mających siedzibę w Republice Bułgarii na podstawie art. 110 rozporządzenia (UE) nr 468/2014 (EBC/2014/17) uznaje się, że data rozpoczęcia bliskiej współpracy między EBC a NBB stanowi datę rozpoczęcia stosowania niniejszej decyzji.
Artykuł  5

Zasady przekazania zadań nadzorczych EBC

1. 
Z dniem 1 października 2020 r. EBC wykonuje zadania w obszarach, o których mowa w art. 4 ust. 1 i 2 oraz art. 5 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 w odniesieniu do nadzorowanych podmiotów mających siedzibę w Republice Bułgarii.
2. 
W konsekwencji od tego dnia:
a)
przedstawiciel NBB uczestniczy, wykonując prawo głosu, w działalności Rady ds. Nadzoru zgodnie z art. 26 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013;
b)
przedstawiciel NBB uczestniczy w działalności Komitetu Sterującego Rady ds. Nadzoru, wykonując w odpowiednich przypadkach prawo głosu, zgodnie z art. 11 i 12 Regulaminu Rady ds. Nadzoru Europejskiego Banku Centralnego 4 ;
c)
przedstawiciel NBB uczestniczy, w zakresie obejmującym zagadnienia polityki związane z nadzorem ostrożnościowym, w działalności innych komitetów i podstruktur wspierających pracę EBC w odniesieniu do zadań powierzonych EBC na mocy rozporządzenia (UE) nr 1024/2013, zgodnie z ich wewnętrznymi regulaminami.
3. 
Na zasadzie odstępstwa od ust. 2 od daty rozpoczęcia stosowania niniejszej decyzji przedstawiciel NBB w Radzie ds. Nadzoru uczestniczy, korzystając z prawa głosu, w obradach dotyczących przyjęcia przez EBC instrukcji dotyczących identyfikacji istotnych nadzorowanych podmiotów mających siedzibę w Republice Bułgarii zgodnie z art. 110 rozporządzenia (UE) nr 468/2014 (EBC/2014/17).
4. 
Po powiadomieniu NBB przez EBC o instrukcjach dotyczących identyfikacji istotnych nadzorowanych podmiotów mających siedzibę w Republice Bułgarii zgodnie z art. 110 rozporządzenia (UE) nr 468/2014 (EBC/2014/17) NBB wyznacza subkoordynatorów dla odpowiednich wspólnych zespołów nadzorczych zgodnie z art. 115 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 468/2014 (EBC/2014/17), o czym informuje EBC bez nieuzasadnionej zwłoki.
5. 
Po powiadomieniu NBB przez EBC o instrukcjach dotyczących identyfikacji istotnych nadzorowanych podmiotów mających siedzibę w Republice Bułgarii zgodnie z art. 110 rozporządzenia (UE) nr 468/2014 (EBC/2014/17) NBB, zgodnie z art. 48 rozporządzenia (UE) nr 468/2014 (EBC/2014/17), identyfikuje wszelkie procedury nadzorcze formalnie wszczęte, które wymagają wydania decyzji, ale nie mogą zostać zakończone przed 1 października 2020 r., jako procedury w toku. Identyfikacja procedur w toku obejmuje procedury dotyczące wykonywania zadań w obszarach, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. a) i c) rozporządzenia (UE) nr 1024/2013.
Artykuł  6

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie 14. dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 24 czerwca 2020 r.
Christine LAGARDE
Prezes EBC
1 Dz.U. L 287 z 29.10.2013, s. 63.
2 Decyzja 2014/434/EU Europejskiego Banku Centralnego z dnia 31 stycznia 2014 roku w sprawie bliskiej współpracy z właściwymi organami krajowymi uczestniczących państw członkowskich, których walutą nie jest euro (EBC/2014/5) (Dz.U. L 198 z 5.7.2014, s. 7).
3 Rozporządzenie Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 468/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. ustanawiające ramy współpracy pomiędzy Europejskim Bankiem Centralnym a właściwymi organami krajowymi oraz wyznaczonymi organami krajowymi w ramach Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego (rozporządzenie ramowe w sprawie Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego) (EBC/2014/17) (Dz.U. L 141 z 14.5.2014, s. 1).
4 Regulamin Rady ds. Nadzoru Europejskiego Banku Centralnego (Dz.U. L 182 z 21.6.2014, s. 56).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.224I.1

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja EBC/2020/30 (2020/1015) w sprawie ustanowienia bliskiej współpracy między Europejskim Bankiem Centralnym a Българска народна банка (Narodowym Bankiem Bułgarii)
Data aktu: 24/06/2020
Data ogłoszenia: 13/07/2020
Data wejścia w życie: 27/07/2020