Decyzja EBC/2020/30 (2020/1015) w sprawie ustanowienia bliskiej współpracy między Europejskim Bankiem Centralnym a Българска народна банка (Narodowym Bankiem Bułgarii)

DECYZJA EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO (UE) 2020/1015
z dnia 24 czerwca 2020 r.
w sprawie ustanowienia bliskiej współpracy między Europejskim Bankiem Centralnym a Българска народна банка (Narodowym Bankiem Bułgarii) (EBC/2020/30)

RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 1024/2013 z dnia 15 października 2013 r. powierzające Europejskiemu Bankowi Centralnemu szczególne zadania w odniesieniu do polityki związanej z nadzorem ostrożnościowym nad instytucjami kredytowymi 1 , w szczególności art. 7,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 18 lipca 2018 r. Republika Bułgarii powiadomiła Europejski Bank Centralny (EBC) o swoim wniosku dotyczącym nawiązania bliskiej współpracy pomiędzy EBC a Българска народна банка (Narodowym Bankiem Bułgarii) (zwanym dalej "NBB") zgodnie z art. 7 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013.

(2) W dniach 13 grudnia 2018 r. i 6 lutego 2020 r. Republika Bułgarii przyjęła odpowiednie ustawodawstwo krajowe celem zapewnienia obowiązku przyjmowania przez NBB wszelkich środków wymaganych przez EBC w odniesieniu do nadzorowanych podmiotów oraz zapewnienia, by akty prawne przyjęte przez EBC na podstawie rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 były wiążące i wykonalne w Republice Bułgarii. EBC dokonał oceny tego ustawodawstwa, biorąc pod uwagę także jego zastosowanie w praktyce.

(3) W dniu 25 lipca 2019 r. EBC zakończył wszechstronną ocenę określonych instytucji kredytowych mających siedzibę w Republice Bułgarii. Tego samego dnia NBB, jako właściwy organ, zatwierdził wyniki wszechstronnej oceny i podjął działania następcze w stosunku do odpowiednich instytucji kredytowych w celu usunięcia uchybień stwierdzonych w tych instytucjach.

(4) W dniu 16 czerwca 2020 r. EBC poinformował Republikę Bułgarii o dokonaniu wstępnej oceny jej wniosku dotyczącego nawiązania bliskiej współpracy, umożliwiając jej przedstawienie swojej opinii. Republika Bułgarii odpowiedziała w dniu 18 czerwca 2020 r., akceptując ocenę i nie przedstawiając uwag.

(5) Zgodnie z art. 5 ust. 1 decyzji EBC/2014/5 2 , jeżeli EBC stwierdzi, że kryteria określone w art. 7 ust. 2 lit. a) do c) rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 zostały spełnione, przyjmuje decyzję adresowaną do wnioskującego państwa członkowskiego o ustanowieniu bliskiej współpracy.

(6) Zgodnie z art. 5 ust. 2 decyzji EBC/2014/5 decyzja ustanawiająca bliską współpracę powinna wskazywać zasady przekazania zadań nadzorczych EBC i datę rozpoczęcia bliskiej współpracy,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Ustanowienie bliskiej współpracy między EBC a NBB

1. 
Na podstawie informacji przekazanych przez Republikę Bułgarii EBC stwierdza, że określone w art. 7 ust. 2 lit. a)-c) rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 kryteria ustanowienia bliskiej współpracy z NBB zostały spełnione.
2. 
Zgodnie z art. 7 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 niniejsza decyzja ustanawia bliską współpracę między EBC a NBB na potrzeby wykonywania zadań w obszarach, o których mowa w art. 4 ust. 1 i 2 oraz art. 5 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013, w odniesieniu do nadzorowanych podmiotów mających siedzibę w Republice Bułgarii.
Artykuł  2

Definicje

Na potrzeby niniejszej decyzji stosuje się definicje zawarte w rozporządzeniu Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 468/2014 (EBC/2014/17) 3 .

Artykuł  3

Obowiązek współpracy w dobrej wierze i wymiany informacji

Od daty rozpoczęcia stosowania niniejszej decyzji EBC i NBB podlegają obowiązkowi współpracy w dobrej wierze i obowiązkowi wymiany informacji na podstawie art. 6 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013.

Artykuł  4

Data rozpoczęcia bliskiej współpracy między EBC a NBB

1. 
Datą rozpoczęcia bliskiej współpracy między EBC a NBB jest 1 października 2020 r.
2. 
Z zastrzeżeniem ust. 1 na potrzeby identyfikacji istotnych nadzorowanych podmiotów mających siedzibę w Republice Bułgarii na podstawie art. 110 rozporządzenia (UE) nr 468/2014 (EBC/2014/17) uznaje się, że data rozpoczęcia bliskiej współpracy między EBC a NBB stanowi datę rozpoczęcia stosowania niniejszej decyzji.
Artykuł  5

Zasady przekazania zadań nadzorczych EBC

1. 
Z dniem 1 października 2020 r. EBC wykonuje zadania w obszarach, o których mowa w art. 4 ust. 1 i 2 oraz art. 5 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 w odniesieniu do nadzorowanych podmiotów mających siedzibę w Republice Bułgarii.
2. 
W konsekwencji od tego dnia:
a)
przedstawiciel NBB uczestniczy, wykonując prawo głosu, w działalności Rady ds. Nadzoru zgodnie z art. 26 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013;
b)
przedstawiciel NBB uczestniczy w działalności Komitetu Sterującego Rady ds. Nadzoru, wykonując w odpowiednich przypadkach prawo głosu, zgodnie z art. 11 i 12 Regulaminu Rady ds. Nadzoru Europejskiego Banku Centralnego 4 ;
c)
przedstawiciel NBB uczestniczy, w zakresie obejmującym zagadnienia polityki związane z nadzorem ostrożnościowym, w działalności innych komitetów i podstruktur wspierających pracę EBC w odniesieniu do zadań powierzonych EBC na mocy rozporządzenia (UE) nr 1024/2013, zgodnie z ich wewnętrznymi regulaminami.
3. 
Na zasadzie odstępstwa od ust. 2 od daty rozpoczęcia stosowania niniejszej decyzji przedstawiciel NBB w Radzie ds. Nadzoru uczestniczy, korzystając z prawa głosu, w obradach dotyczących przyjęcia przez EBC instrukcji dotyczących identyfikacji istotnych nadzorowanych podmiotów mających siedzibę w Republice Bułgarii zgodnie z art. 110 rozporządzenia (UE) nr 468/2014 (EBC/2014/17).
4. 
Po powiadomieniu NBB przez EBC o instrukcjach dotyczących identyfikacji istotnych nadzorowanych podmiotów mających siedzibę w Republice Bułgarii zgodnie z art. 110 rozporządzenia (UE) nr 468/2014 (EBC/2014/17) NBB wyznacza subkoordynatorów dla odpowiednich wspólnych zespołów nadzorczych zgodnie z art. 115 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 468/2014 (EBC/2014/17), o czym informuje EBC bez nieuzasadnionej zwłoki.
5. 
Po powiadomieniu NBB przez EBC o instrukcjach dotyczących identyfikacji istotnych nadzorowanych podmiotów mających siedzibę w Republice Bułgarii zgodnie z art. 110 rozporządzenia (UE) nr 468/2014 (EBC/2014/17) NBB, zgodnie z art. 48 rozporządzenia (UE) nr 468/2014 (EBC/2014/17), identyfikuje wszelkie procedury nadzorcze formalnie wszczęte, które wymagają wydania decyzji, ale nie mogą zostać zakończone przed 1 października 2020 r., jako procedury w toku. Identyfikacja procedur w toku obejmuje procedury dotyczące wykonywania zadań w obszarach, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. a) i c) rozporządzenia (UE) nr 1024/2013.
Artykuł  6

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie 14. dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 24 czerwca 2020 r.
Christine LAGARDE
Prezes EBC
1 Dz.U. L 287 z 29.10.2013, s. 63.
2 Decyzja 2014/434/EU Europejskiego Banku Centralnego z dnia 31 stycznia 2014 roku w sprawie bliskiej współpracy z właściwymi organami krajowymi uczestniczących państw członkowskich, których walutą nie jest euro (EBC/2014/5) (Dz.U. L 198 z 5.7.2014, s. 7).
3 Rozporządzenie Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 468/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. ustanawiające ramy współpracy pomiędzy Europejskim Bankiem Centralnym a właściwymi organami krajowymi oraz wyznaczonymi organami krajowymi w ramach Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego (rozporządzenie ramowe w sprawie Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego) (EBC/2014/17) (Dz.U. L 141 z 14.5.2014, s. 1).
4 Regulamin Rady ds. Nadzoru Europejskiego Banku Centralnego (Dz.U. L 182 z 21.6.2014, s. 56).

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.224I.1

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja EBC/2020/30 (2020/1015) w sprawie ustanowienia bliskiej współpracy między Europejskim Bankiem Centralnym a Българска народна банка (Narodowym Bankiem Bułgarii)
Data aktu: 24/06/2020
Data ogłoszenia: 13/07/2020
Data wejścia w życie: 27/07/2020