Decyzja EBC/2020/30 (2020/1015) w sprawie ustanowienia bliskiej współpracy między Europejskim Bankiem Centralnym a Българска народна банка (Narodowym Bankiem Bułgarii)

DECYZJA EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO (UE) 2020/1015
z dnia 24 czerwca 2020 r.
w sprawie ustanowienia bliskiej współpracy między Europejskim Bankiem Centralnym a Българска народна банка (Narodowym Bankiem Bułgarii) (EBC/2020/30)

RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 1024/2013 z dnia 15 października 2013 r. powierzające Europejskiemu Bankowi Centralnemu szczególne zadania w odniesieniu do polityki związanej z nadzorem ostrożnościowym nad instytucjami kredytowymi 1 , w szczególności art. 7,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 18 lipca 2018 r. Republika Bułgarii powiadomiła Europejski Bank Centralny (EBC) o swoim wniosku dotyczącym nawiązania bliskiej współpracy pomiędzy EBC a Българска народна банка (Narodowym Bankiem Bułgarii) (zwanym dalej "NBB") zgodnie z art. 7 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013.

(2) W dniach 13 grudnia 2018 r. i 6 lutego 2020 r. Republika Bułgarii przyjęła odpowiednie ustawodawstwo krajowe celem zapewnienia obowiązku przyjmowania przez NBB wszelkich środków wymaganych przez EBC w odniesieniu do nadzorowanych podmiotów oraz zapewnienia, by akty prawne przyjęte przez EBC na podstawie rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 były wiążące i wykonalne w Republice Bułgarii. EBC dokonał oceny tego ustawodawstwa, biorąc pod uwagę także jego zastosowanie w praktyce.

(3) W dniu 25 lipca 2019 r. EBC zakończył wszechstronną ocenę określonych instytucji kredytowych mających siedzibę w Republice Bułgarii. Tego samego dnia NBB, jako właściwy organ, zatwierdził wyniki wszechstronnej oceny i podjął działania następcze w stosunku do odpowiednich instytucji kredytowych w celu usunięcia uchybień stwierdzonych w tych instytucjach.

(4) W dniu 16 czerwca 2020 r. EBC poinformował Republikę Bułgarii o dokonaniu wstępnej oceny jej wniosku dotyczącego nawiązania bliskiej współpracy, umożliwiając jej przedstawienie swojej opinii. Republika Bułgarii odpowiedziała w dniu 18 czerwca 2020 r., akceptując ocenę i nie przedstawiając uwag.

(5) Zgodnie z art. 5 ust. 1 decyzji EBC/2014/5 2 , jeżeli EBC stwierdzi, że kryteria określone w art. 7 ust. 2 lit. a) do c) rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 zostały spełnione, przyjmuje decyzję adresowaną do wnioskującego państwa członkowskiego o ustanowieniu bliskiej współpracy.

(6) Zgodnie z art. 5 ust. 2 decyzji EBC/2014/5 decyzja ustanawiająca bliską współpracę powinna wskazywać zasady przekazania zadań nadzorczych EBC i datę rozpoczęcia bliskiej współpracy,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Ustanowienie bliskiej współpracy między EBC a NBB

1. 
Na podstawie informacji przekazanych przez Republikę Bułgarii EBC stwierdza, że określone w art. 7 ust. 2 lit. a)-c) rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 kryteria ustanowienia bliskiej współpracy z NBB zostały spełnione.
2. 
Zgodnie z art. 7 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 niniejsza decyzja ustanawia bliską współpracę między EBC a NBB na potrzeby wykonywania zadań w obszarach, o których mowa w art. 4 ust. 1 i 2 oraz art. 5 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013, w odniesieniu do nadzorowanych podmiotów mających siedzibę w Republice Bułgarii.
Artykuł  2

Definicje

Na potrzeby niniejszej decyzji stosuje się definicje zawarte w rozporządzeniu Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 468/2014 (EBC/2014/17) 3 .

Artykuł  3

Obowiązek współpracy w dobrej wierze i wymiany informacji

Od daty rozpoczęcia stosowania niniejszej decyzji EBC i NBB podlegają obowiązkowi współpracy w dobrej wierze i obowiązkowi wymiany informacji na podstawie art. 6 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013.

Artykuł  4

Data rozpoczęcia bliskiej współpracy między EBC a NBB

1. 
Datą rozpoczęcia bliskiej współpracy między EBC a NBB jest 1 października 2020 r.
2. 
Z zastrzeżeniem ust. 1 na potrzeby identyfikacji istotnych nadzorowanych podmiotów mających siedzibę w Republice Bułgarii na podstawie art. 110 rozporządzenia (UE) nr 468/2014 (EBC/2014/17) uznaje się, że data rozpoczęcia bliskiej współpracy między EBC a NBB stanowi datę rozpoczęcia stosowania niniejszej decyzji.
Artykuł  5

Zasady przekazania zadań nadzorczych EBC

1. 
Z dniem 1 października 2020 r. EBC wykonuje zadania w obszarach, o których mowa w art. 4 ust. 1 i 2 oraz art. 5 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 w odniesieniu do nadzorowanych podmiotów mających siedzibę w Republice Bułgarii.
2. 
W konsekwencji od tego dnia:
a)
przedstawiciel NBB uczestniczy, wykonując prawo głosu, w działalności Rady ds. Nadzoru zgodnie z art. 26 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013;
b)
przedstawiciel NBB uczestniczy w działalności Komitetu Sterującego Rady ds. Nadzoru, wykonując w odpowiednich przypadkach prawo głosu, zgodnie z art. 11 i 12 Regulaminu Rady ds. Nadzoru Europejskiego Banku Centralnego 4 ;
c)
przedstawiciel NBB uczestniczy, w zakresie obejmującym zagadnienia polityki związane z nadzorem ostrożnościowym, w działalności innych komitetów i podstruktur wspierających pracę EBC w odniesieniu do zadań powierzonych EBC na mocy rozporządzenia (UE) nr 1024/2013, zgodnie z ich wewnętrznymi regulaminami.
3. 
Na zasadzie odstępstwa od ust. 2 od daty rozpoczęcia stosowania niniejszej decyzji przedstawiciel NBB w Radzie ds. Nadzoru uczestniczy, korzystając z prawa głosu, w obradach dotyczących przyjęcia przez EBC instrukcji dotyczących identyfikacji istotnych nadzorowanych podmiotów mających siedzibę w Republice Bułgarii zgodnie z art. 110 rozporządzenia (UE) nr 468/2014 (EBC/2014/17).
4. 
Po powiadomieniu NBB przez EBC o instrukcjach dotyczących identyfikacji istotnych nadzorowanych podmiotów mających siedzibę w Republice Bułgarii zgodnie z art. 110 rozporządzenia (UE) nr 468/2014 (EBC/2014/17) NBB wyznacza subkoordynatorów dla odpowiednich wspólnych zespołów nadzorczych zgodnie z art. 115 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 468/2014 (EBC/2014/17), o czym informuje EBC bez nieuzasadnionej zwłoki.
5. 
Po powiadomieniu NBB przez EBC o instrukcjach dotyczących identyfikacji istotnych nadzorowanych podmiotów mających siedzibę w Republice Bułgarii zgodnie z art. 110 rozporządzenia (UE) nr 468/2014 (EBC/2014/17) NBB, zgodnie z art. 48 rozporządzenia (UE) nr 468/2014 (EBC/2014/17), identyfikuje wszelkie procedury nadzorcze formalnie wszczęte, które wymagają wydania decyzji, ale nie mogą zostać zakończone przed 1 października 2020 r., jako procedury w toku. Identyfikacja procedur w toku obejmuje procedury dotyczące wykonywania zadań w obszarach, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. a) i c) rozporządzenia (UE) nr 1024/2013.
Artykuł  6

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie 14. dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 24 czerwca 2020 r.
Christine LAGARDE
Prezes EBC
1 Dz.U. L 287 z 29.10.2013, s. 63.
2 Decyzja 2014/434/EU Europejskiego Banku Centralnego z dnia 31 stycznia 2014 roku w sprawie bliskiej współpracy z właściwymi organami krajowymi uczestniczących państw członkowskich, których walutą nie jest euro (EBC/2014/5) (Dz.U. L 198 z 5.7.2014, s. 7).
3 Rozporządzenie Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 468/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. ustanawiające ramy współpracy pomiędzy Europejskim Bankiem Centralnym a właściwymi organami krajowymi oraz wyznaczonymi organami krajowymi w ramach Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego (rozporządzenie ramowe w sprawie Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego) (EBC/2014/17) (Dz.U. L 141 z 14.5.2014, s. 1).
4 Regulamin Rady ds. Nadzoru Europejskiego Banku Centralnego (Dz.U. L 182 z 21.6.2014, s. 56).

Zmiany w prawie

Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.224I.1

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja EBC/2020/30 (2020/1015) w sprawie ustanowienia bliskiej współpracy między Europejskim Bankiem Centralnym a Българска народна банка (Narodowym Bankiem Bułgarii)
Data aktu: 24/06/2020
Data ogłoszenia: 13/07/2020
Data wejścia w życie: 27/07/2020